Koppla grimskaft i träns

Beroende på vad du har för nosgrimma kan du kanske fästa grimskaftet i den. Det har jag gjort ibland.
Själva tränset ett Lingus från Fairfield, nosgrimma på dessa är utformat för att inte ge så mycket tryck över tänderna. Ganska svårt att koppla i det tror jag 🤔
 
De ridskolor jag varit på har haft longer-/leddeltan till nybörjarlektionerna. krångla grimskaft genom bettringar har alltid varit big nono...
Nu frågade någon hur leda med grimskaft och träns. Inte vilken är den absolut optimala sättet att leda nybörjarlektioner, hade någon frågat det skulle jag inte svarat eftersom jag inte vet (däremot hade jag kanske svarat på frågan hur gör din ridskola på...).

Dessutom är jämt något big nono på ena stället som de gör på andra stället och då har big nono på det som de gör på första stället och alla känner sig alltid lite bäst för sitt big nono. (det vanligaste är att det är hysteriskt livsfarligt att leda hästen med tyglarna över halsen eller i handen, båda livsfarliga på olika ställen och man är såå korkad om man gör på andra sättet på ett ställe för första sättet )
 
Senast ändrad:
Allmänt tydliggörande svar, inte riktat till enskild person.

Jag ber om ursäkt för att jag varit otydlig och otrevlig.

Uteritt:

Hoppar man av ute, så är det säkrare att ta tyglarna över hästens huvud, leda hästen med handen vid hästens kindkedjegrop, eller strax bakom och ha andra tygeländen i andra handen.

Eller som jag tidigare skrivit, ha grimma under, eller repgrimma i fickan att fästa utanpå tränset. Ska man ha tränset på kvar, är det säkrast att ta av tyglarna, alternativt lossa ena tygeln från bettringen och snurra tygeln runt den andra tygeln innan man fäster tygeln i ringen igen, för att hästen inte ska fastna om något inträffar.

Ridskola:

Men samtidigt, ska nybörjaren då lära sig rida genom att "åka häst"...

För om man använder delta, kan nybörjaren själv ändå styra och stoppa och känna sig delaktig i sin utbildning.

Om man släpas runt av en ledare som håller med en hand över tyglarna under hästens hals, eller håller ensidigt i en tygelring... Vad händer om hästen blir rädd för något?
 
Allmänt tydliggörande svar, inte riktat till enskild person.

Jag ber om ursäkt för att jag varit otydlig och otrevlig.

Uteritt:

Hoppar man av ute, så är det säkrare att ta tyglarna över hästens huvud, leda hästen med handen vid hästens kindkedjegrop, eller strax bakom och ha andra tygeländen i andra handen.

Eller som jag tidigare skrivit, ha grimma under, eller repgrimma i fickan att fästa utanpå tränset. Ska man ha tränset på kvar, är det säkrast att ta av tyglarna, alternativt lossa ena tygeln från bettringen och snurra tygeln runt den andra tygeln innan man fäster tygeln i ringen igen, för att hästen inte ska fastna om något inträffar.

Ridskola:

Men samtidigt, ska nybörjaren då lära sig rida genom att "åka häst"...

För om man använder delta, kan nybörjaren själv ändå styra och stoppa och känna sig delaktig i sin utbildning.

Om man släpas runt av en ledare som håller med en hand över tyglarna under hästens hals, eller håller ensidigt i en tygelring... Vad händer om hästen blir rädd för något?

Jag behöver lite längre avstånd mellan mig och hästen vid behov, därav min fråga. Att leda i tygel känns inte helt säkert.

Det rör sig inte om längre sträckor jag behöver hoppa av och leda, därav vill jag inte krångla med att ta på grimma osv.
Ute är hon pigg och står helst inte still allt för länge (orkar inte ta diskussionen om uppfostran osv nu, hon blev illa behandlad tillbaka i tiden så det är mycket att jobba med).
 
Jag behöver lite längre avstånd mellan mig och hästen vid behov, därav min fråga. Att leda i tygel känns inte helt säkert.

Det rör sig inte om längre sträckor jag behöver hoppa av och leda, därav vill jag inte krångla med att ta på grimma osv.
Ute är hon pigg och står helst inte still allt för länge (orkar inte ta diskussionen om uppfostran osv nu, hon blev illa behandlad tillbaka i tiden så det är mycket att jobba med).
Jag förstår och då är det bästa att snurra tyglarna under halsen på hästen (om den skulle råka komma lös), ha grimma under, eller eftersom din häst verkar känslg för sånt, ha en grimma "i fickan". :heart

Hoppas att det löser sig, undvik att rida ensam om du kan. För din och din häst säkerhets skull. :heart

Extra info, en allmän reflektion till ingen särskild person i diskussionen:

Att jag inte rekommenderar att hålla med tygel eller grimskaft i ena bettringen... Hur tror ni DET känns i hästens mun om något inträffar, alla som flämtar och ojar sg över skarpa betslingar oavsett om man är rutinerad eller inte.
 
Senast ändrad:
Jag behöver lite längre avstånd mellan mig och hästen vid behov, därav min fråga. Att leda i tygel känns inte helt säkert.

Det rör sig inte om längre sträckor jag behöver hoppa av och leda, därav vill jag inte krångla med att ta på grimma osv.
Ute är hon pigg och står helst inte still allt för länge (orkar inte ta diskussionen om uppfostran osv nu, hon blev illa behandlad tillbaka i tiden så det är mycket att jobba med).
I såna fall skulle jag använt delta. Själv har jag satt fast grimskaftet i nosgrimman men mina hästar har bara engelsk nosgrimma. Då har jag satt grimskaftet på undersidan av nosgrimman. Sätta i endast en bettring skulle aldrig falla mig in på grund av skaderisken, sätter i så fall genom innersta bettringen och kopplar i den yttre.
 
Jag förstår och då är det bästa att snurra tyglarna under halsen på hästen (om den skulle råka komma lös), ha grimma under, eller eftersom din häst verkar känslg för sånt, ha en grimma "i fickan". :heart

Hoppas att det löser sig, undvik att rida ensam om du kan. För din och din häst säkerhets skull. :heart

Extra info, en allmän reflektion till ingen särskild person i diskussionen:

Att jag inte rekommenderar att hålla med tygel eller grimskaft i ena bettringen... Hur tror ni DET känns i hästens mun om något inträffar, alla som flämtar och ojar sg över skarpa betslingar oavsett om man är rutinerad eller inte.
Tack :)
Är inte så bevandrad med repgrimma, jag får kolla 👍
Nej jag försöker inte rida ut själv, men klart att det händer ❤
Hon är lättast att kontrollera från marken, hon kan ha lite attityd då också, men inget tjafs när man tillrättavisar henne. Från ryggen kan hon protestera desto mer.
 
Om jag behöver hoppa av min häst vid ridtur och leda henne känner jag att det inte riktigt blir helt optimalt säkerhetsmässigt att led henne genom att hålla i tyglarna. Hon är stor och kan ibland flänga och ha sig. Jag funderar på att ta med ett grimskaft under nästa ridtur.

Hur kopplar ni grimskaft på redan tränsad häst? Och hur gör ni med tygeln?
Har bara gjort detta när jag lett en häst som har en ryttare på ryggen, men inte för min egen del när jag är avsutten.
Jag gjorde precis som du tänker göra! Hade med grimskaft runt halsen ifall jag behövde sitta av.
Och jag knäppte det helt enkelt bara i den närmaste bettringen. Accepterar inte att hästen hänger sig framåt i grimskaftet och far den iväg vill jag att den ska stanna runt mig. Tyglarna har fått hänga som vanligt och det har alltid gått bra 👍🏻
 
Det låter som att det händer hyfsat ofta, så jag hade kollat på en bekväm kombo med grimma och träns. Och ledrep! Avskyr att leda sprättig häst i kort snöre, måste dom leka köttballong ska det vara en bit bort från mig.

Antingen har du träns under grimman/repgrimman, eller så finns det "färdiga" ridgrimmor (distansutrustning mm).
 
Det låter som att det händer hyfsat ofta, så jag hade kollat på en bekväm kombo med grimma och träns. Och ledrep! Avskyr att leda sprättig häst i kort snöre, måste dom leka köttballong ska det vara en bit bort från mig.

Antingen har du träns under grimman/repgrimman, eller så finns det "färdiga" ridgrimmor (distansutrustning mm).
Går ju också att rida ut med kapson som man kan sätta bett i ( jag använder sådant vid tömkörning och longering).
 
Jag förstår och då är det bästa att snurra tyglarna under halsen på hästen (om den skulle råka komma lös), ha grimma under, eller eftersom din häst verkar känslg för sånt, ha en grimma "i fickan". :heart

Hoppas att det löser sig, undvik att rida ensam om du kan. För din och din häst säkerhets skull. :heart

Extra info, en allmän reflektion till ingen särskild person i diskussionen:

Att jag inte rekommenderar att hålla med tygel eller grimskaft i ena bettringen... Hur tror ni DET känns i hästens mun om något inträffar, alla som flämtar och ojar sg över skarpa betslingar oavsett om man är rutinerad eller inte.
Jag prioriterar tyvärr min egen säkerhet över hästens välbefinnande i skarpt läge. Jag är fullt medveten om att det inte är bekvämt för hästen att fara iväg så det rycks i ena sidan av bettet men det är inte bekvämt för mig heller att få en hov i huvudet eller någon annanstans heller för den delen så där har jag hellre bettet som verktyg för att skydda mig själv och kanske bryta hopperiet innan hästen kommer loss helt och riskerar både mitt, sitt och andra trafikanters liv på väg hem ensam till stallet.

I den bästa av världar hamnar man aldrig i den sortens skarpt läge men när man gör överlever jag gärna utan större men.
 
Det låter som att det händer hyfsat ofta, så jag hade kollat på en bekväm kombo med grimma och träns. Och ledrep! Avskyr att leda sprättig häst i kort snöre, måste dom leka köttballong ska det vara en bit bort från mig.

Antingen har du träns under grimman/repgrimman, eller så finns det "färdiga" ridgrimmor (distansutrustning mm).

Ja, det händer oftare på vintern, jag sitter helst av om jag märker att det är halt ute.

Jag sitter också av om hon får för sig att det är hon som ska bestämma vilket håll vi ska gå. Idealet vore ju att jag inte skulle behöva sitta av, men jag har provat det mesta i dom situationerna. Vill jag fortsätta gå rakt fram och hon har fått för sig att svänga av har jag provat att gå runt på volt för att visa henne att om hon väljer att tjafsa tråkar vi runt tills vi går framåt. Jag har även provat att backa henne. Spö använder jag försiktigt pga hennes bakgrund, men jag har testat att peta lite vid bogen för att förtydliga hjälperna.
Det enda som har funkat när hon beter sig så är att hoppa av och leda henne framåt. Hon brukar testa att svänga av åt sitt håll en gång först, sen brukar hon snällt lomma på.
Det brukar ändå kännas ok, för då har hon inte kört över mig totalt, och vi har inte sprungit runt på volt och tjafsat i 25 min.

Jag köpte ett nytt delta igår, men tänkte svänga förbi Hööks idag innan stallet och se om dom har någon enklare grimma som inte är så kraftig att det stör under tränset :) Om hon inte verkar bry sig så mycket känns det som ett smidigt alternativ 👍 Men jag provar nog med deltat först.
 
Ja faktiskt! Ett kombiträns skulle kanske funka 🤔 Vill gärna ha bettet, vad jag minns är det väl inte det på ridgrimmor? 😊
Jag har nog inte fattat varför du inte bara vill koppla grimskaftet direkt i bettringen? Far hon omkring mycket så att det är stor risk att du tappar henne?
Det känns verkligen overkill att fixa en massa speciallösningar när det går väldigt bra att sätta i bettringen bara.
 
Jag har nog inte fattat varför du inte bara vill koppla grimskaftet direkt i bettringen? Far hon omkring mycket så att det är stor risk att du tappar henne?
Det känns verkligen overkill att fixa en massa speciallösningar när det går väldigt bra att sätta i bettringen bara.

Jag har nog inte varit tydlig med just det :) Hon blir otroligt irriterad av detta, upplever det som ett obehag när jag fästet i bettringen. Har provat både inre och yttre men hon har tydligt visat att hon blir störd av det.
Som sagt, hon har sitt förflutna så för mig är det önskvärt om vi kan samarbeta på ett sätt att det är säkert för mig och inte triggar för mycket obehag hos henne :)
 
Jag har nog inte varit tydlig med just det :) Hon blir otroligt irriterad av detta, upplever det som ett obehag när jag fästet i bettringen. Har provat både inre och yttre men hon har tydligt visat att hon blir störd av det.
Som sagt, hon har sitt förflutna så för mig är det önskvärt om vi kan samarbeta på ett sätt att det är säkert för mig och inte triggar för mycket obehag hos henne :)
En period funkade det bra för mig på en speciell häst att ha grimma utanpå tränset och koppla linan i både bettring och grimmans sidoring. Mesta trycket gick runt huvudet men better fanns kvar så hästen inte fick helt total frihet i sina frispel.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 242
Senast: Sirap
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 450
Senast: Sootie
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 336
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp