Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har E-behörighet
Nej det är inte svårt alls?!
Men trådskaparen har inte behörigheten och frågade vad som händer om hon blir stoppad med för tungt ekipage.
Det blir böter, varning och man får inte köra vidare ekipaget.
Efter tre varningar blir man av med kortet.
Att köra BE-ekipage utan behörighet ses som en lättsam trafikförseelse.
Däremot att lasta vagnen för tungt (mer än maxlasten och/eller så det blir tyngre än vad bilen får dra), DÅ blir det en trafikfara!
Jag kör föresten helt lagligt, men hoppas att reglerna ändras snart så jag får köpa en RIKTIG dragbil...
Det är ju pågång att reglerna för hur mycket man ska få dra ska ändras, för allvarligt talat så är viktreglerna helt förvridna i det här landet, i princip är det så att med en liten lätt mini bil får du dra hur mycket som helst medans tex en stor stark stadsjeep tex knappt få dra någonting, enbart för att totalvikterna blir för höga. Om nu inte alla redan räknat ut det här så är det logiskt sätt säkrare att dra med en tung bil än med en liten lätt. Men reglerna säger tvärtom....
Om reglerna ändras får du troligen ta en behörighet för att få dra något som helst över 750 kg. Vilket många av oss hoppas blir verklighet.
Viktreglerna är gjorda så att en liten bil får bara dra ett släp som inte får lasta så mycket. Du får inte dra hur mycket som helst med en minibil, var har du fått det ifrån?
En stor "stark" stadsjeep får många gånger inte dra mer än 1500 kg totalt, vare sig man har E-kort eller inte.
Det är vissa stadsjeepar som får dra lite mer och det är bla Freelandern (Land Rover) som får dra 2000 kg. Mitsubishi har väl också några som får dra lite mer och Volvos stadsjeep varianter får väl också dra runt 2000 kg. Men generellt så är dragvikten för stadsjeepar 1500 kg, om man har tur kanske 1700 kg (lika mycket som våran Opel Omega).
Sen finns det bilar som tex King Cab, L200 som får dra 3000 - 3200 men de brukar inte räknas som stadsjeepar.
Du tänker bara på vikter hit och dit, men det är även storleken på hela ekipaget som spelar in. En stor bil som får dra en stor transport skall inte få framföras om man inte har speciell behörighet för det. Kan du tala om för mig vad det är som är så fel med det?
Sen blir det så att det ibland blir lite tokigt med totalvikterna hit och dit, men någonstans måste man dra gränsen. Jag tycker att det är en ganska så logisk gränsdragning som slår väl ut.
Sen kan det ju bli att man på B-kort med den egna bilen får lov att dra 1420 kg och på E-kort 1500 kg (alltså bara 80 kg mer), men så blir det ibland och gränsen måste dras någonstans.
Med min bil får du bara dra 750 kg på B och så mycket som 3500 kg på E. Det är en väldigt stor skillnad.
Mvh
Tora
Amen to that!!!![]()
![]()
Jag har länge pratat om att man borde inte få köra nåt släp ö.h.t som inte räknas som lätt släp (dvs max 750kg) utan BE-körkort.
Man blir ju mörkrädd när man ser hur folk hanterar sina släp, framförallt husvagnar och hästtransporter.
ALLA som kör en större vagn, oavsett vad det är för typ, borde ha gått utbildning för det.
Jag har skummat igenom drygt halva tråden och är helt förundrad över hur lite koll folk har, det verkar vara många som verkligen inte har en susning om hurvida de kör lagligt eller ej och inte vet, eller vill?, hur man tar reda på det.
Det verkar också vara många, inte bara här utan även folk man träffar till vardags som, som inte ens vet vad de olika körkorts behörigheterna står för och vad man får/inte får köra på dom.
Jag kör yrkesmässigt och spenderar många mil på vägarna varje vecka, jag är helt förundrad över att det inte händer mer olyckor eftersom folk inte har nån som helst koll på hur man hanterar ett ekipage med släp.
//QuickStar som kör lagligt med sitt 2200kg släp efter sin Volvo..
Audi Q7 får dra 3500 med E kort om jag inte minns fel.
Den övre gränsen på vad bilarna får dra sitter inte enbart i bilens begränsing utan det beror på vad draget som sitter på bilen anses klara av.
Faktiskt är det så att när man bestämmer hur mycket en bil får dra så gör man en väldigt vetenskaplig test. Man startar 5 gånger i en backe som har 5% lutning (eller var det 10%?, kommer inte ihåg riktigt). Bilen skall klara av detta med den angivna vikten alla 5 gångerna.
När det kommer till draget så har det att göra med vem som har monterat det (du själv, verkstad eller tillverkare) snarare än draget i sig.
Det finns som sagt vissa undantag med vad stadsjeepar får dra. Men de vanliga modellerna som "normalt" folk köper så brukar det ligga runt 1500 kg. Tex Porche Cayenne får nog också lov att dra 3000 kg.
Mvh
Tora
Det skiljer på dragen också, det finns olika möjligheter.
KL.
Men ibland tycker jag allt att sånt här är konstigt. Iaf i vårat fall. Pågrund av att lastvikten I BILEN är så hög som i våran så får vi inte dra så mycket, vare sig vi har lastat dom där 700kg i bilen eller inte. Och inte går det att klassa ner bilen heller då den är nyare än -98:a....
Sen ser man hur det kommer gamla skrotbilar med troligtvis väldigt kassa bromsar på vägen som kör hästtransporter/husvagnar. Det borde ju vara MINST en lika stor trafikfara som att köra med en riktigt bra NY dragbil, som bara är för tung i papprerna och inte i verkligheten.
Ja men det är oftast inte det som är huvudorsaken till vad bilen får dra. Det är snarare om man monterar det själv. Jag har för mig att man kan få upp till max dragvikt 1500 kg om man gör det själv. Över det så måste det vara en godkänd verkstad som gör det.
Är det monterat från fabriken så brukar man få automatiskt det drag som bilen max klarar av.
Man kan säga att man brukar montera det draget efter vad bilen max får dra (om man inte för det själv för då är det upp till 1500 kg).
Mvh
Tora
Men vad är det som är så konstigt? Du har antagligen en stor bil. Hänger du dessutom på ett släp så blir det ett ännu större ekipage. Stort ekipage kräver en speciell behörighet. Svårar än så är det inte.
Kassa bilar har inget på vägarna att göra oavsett hur gamla de är eller vad de drar.
Mvh
Tora
Jag har monterat drag där vikten varit både 1800kg och 2300kg och allt där emellan, så det kan inte vara huruvida du gör det själv eller inte. De olika dragen är avsedda för olika vikter.
Tycker bara det är extremt onödigt att ha lastvikt på 700kg i bilen då vi aldrig lastar i närheten av så mycket där. Vi drar ju inte för tungt. Om vi därimot lastar fullt, så drar vi för tungt. Men inte om vi bara har typ 100-200kg i bilen. Då är det ju 500kg tillgodo men vi får lik förbannat inte dra ett släp över 1200kg.
KL
Hur går det till när man tar BE-kort? Hur stort prov är det? Lika stort som det är till det vanliga körkortet(om man redan har vanligt)? Stort körprov också?
Ja men hur länge sedan var det?
Det är klart att det finns olika drag för olika vikter, men det hör till det normala att man väljer drag efter bilen. Den största skillnaden brukar ju vara fästanordningen.
En bil som beställs med drag från fabriken får ju alltid ett drag som klarar av bilens max dragkapacitet.
Det finns tex ingen anledning att sätta ett drag som klarar av 3500 kg på en bil som drar max 1500 kg.
Mvh
Tora