köra för tung transport

Sv: köra för tung transport

jag har ingen aning om vad du pratar om eller vad som hände om du inte skriver det....

Jag har E-behörighet :grin:

Nej det är inte svårt alls?!

Men trådskaparen har inte behörigheten och frågade vad som händer om hon blir stoppad med för tungt ekipage.

Det blir böter, varning och man får inte köra vidare ekipaget.
Efter tre varningar blir man av med kortet.
Att köra BE-ekipage utan behörighet ses som en lättsam trafikförseelse.

Däremot att lasta vagnen för tungt (mer än maxlasten och/eller så det blir tyngre än vad bilen får dra), DÅ blir det en trafikfara!

Suck om inte överträdelsen anses vara grov. Då är det annat som gäller.

Mvh

Tora

Jag kör föresten helt lagligt, men hoppas att reglerna ändras snart så jag får köpa en RIKTIG dragbil...

Det finns en jättelätt lösning på problemet. Ta E-kort så kan du köpen en RIKTIG dragbil. Är det så enkelt att köra ett tungt ekipage så är det ju inga som helst problem att ta korrekt behörighet, eller?

Mvh

Tora

Rent allmänt förfäras jag över inställningen till våra lagar. Lagar som upprättats för invånarnas säkerhet och för samhällets civilisation.

* Om det inte kostar tid och pengar kan jag tänka mig följa lagen, annars skiter jag i det.
* Om jag tycker att jag kör tillräckligt bra utan rätt behörighet borde jag ha full rätt att köra UTAN rätt behörighet

Vad är det för inställning? Vems bedömning ska man gå på i det sista fallet? Hittills har jag inte träffat särskilt många som tycker de kör uselt, ändå måste jag säga att jag träffat på många som faktiskt kör uselt. En del med släp efter. En del riktiga trafikfaror (som inte säkrat sin last t ex - knutit fast sängen på släpet, lagt brädorna lösa - ska ju ändå inte så långt, bara hem etc).

Nä, fortfarande GÄLLER SVERIGES LAGAR inom landets gränser, och oavsett vad man tycker om dem så är de faktiskt till för att följas. Inte bara de man tycker är applicerbara och bekväma för en själv.

Det är ju pågång att reglerna för hur mycket man ska få dra ska ändras, för allvarligt talat så är viktreglerna helt förvridna i det här landet, i princip är det så att med en liten lätt mini bil får du dra hur mycket som helst medans tex en stor stark stadsjeep tex knappt få dra någonting, enbart för att totalvikterna blir för höga. Om nu inte alla redan räknat ut det här så är det logiskt sätt säkrare att dra med en tung bil än med en liten lätt. Men reglerna säger tvärtom....

Viktreglerna är gjorda så att en liten bil får bara dra ett släp som inte får lasta så mycket. Du får inte dra hur mycket som helst med en minibil, var har du fått det ifrån?

En stor "stark" stadsjeep får många gånger inte dra mer än 1500 kg totalt, vare sig man har E-kort eller inte.

Det är vissa stadsjeepar som får dra lite mer och det är bla Freelandern (Land Rover) som får dra 2000 kg. Mitsubishi har väl också några som får dra lite mer och Volvos stadsjeep varianter får väl också dra runt 2000 kg. Men generellt så är dragvikten för stadsjeepar 1500 kg, om man har tur kanske 1700 kg (lika mycket som våran Opel Omega).

Sen finns det bilar som tex King Cab, L200 som får dra 3000 - 3200 men de brukar inte räknas som stadsjeepar.

Du tänker bara på vikter hit och dit, men det är även storleken på hela ekipaget som spelar in. En stor bil som får dra en stor transport skall inte få framföras om man inte har speciell behörighet för det. Kan du tala om för mig vad det är som är så fel med det?

Sen blir det så att det ibland blir lite tokigt med totalvikterna hit och dit, men någonstans måste man dra gränsen. Jag tycker att det är en ganska så logisk gränsdragning som slår väl ut.

Sen kan det ju bli att man på B-kort med den egna bilen får lov att dra 1420 kg och på E-kort 1500 kg (alltså bara 80 kg mer), men så blir det ibland och gränsen måste dras någonstans.

Med min bil får du bara dra 750 kg på B och så mycket som 3500 kg på E. Det är en väldigt stor skillnad.

Mvh

Tora

Om reglerna ändras får du troligen ta en behörighet för att få dra något som helst över 750 kg. Vilket många av oss hoppas blir verklighet.

Amen to that!!! :bow: :bow: :bow:

Jag har länge pratat om att man borde inte få köra nåt släp ö.h.t som inte räknas som lätt släp (dvs max 750kg) utan BE-körkort.
Man blir ju mörkrädd när man ser hur folk hanterar sina släp, framförallt husvagnar och hästtransporter.
ALLA som kör en större vagn, oavsett vad det är för typ, borde ha gått utbildning för det.

Jag har skummat igenom drygt halva tråden och är helt förundrad över hur lite koll folk har, det verkar vara många som verkligen inte har en susning om hurvida de kör lagligt eller ej och inte vet, eller vill?, hur man tar reda på det.
Det verkar också vara många, inte bara här utan även folk man träffar till vardags som, som inte ens vet vad de olika körkorts behörigheterna står för och vad man får/inte får köra på dom.

Jag kör yrkesmässigt och spenderar många mil på vägarna varje vecka, jag är helt förundrad över att det inte händer mer olyckor eftersom folk inte har nån som helst koll på hur man hanterar ett ekipage med släp.

//QuickStar som kör lagligt med sitt 2200kg släp efter sin Volvo..

Viktreglerna är gjorda så att en liten bil får bara dra ett släp som inte får lasta så mycket. Du får inte dra hur mycket som helst med en minibil, var har du fått det ifrån?

En stor "stark" stadsjeep får många gånger inte dra mer än 1500 kg totalt, vare sig man har E-kort eller inte.

Det är vissa stadsjeepar som får dra lite mer och det är bla Freelandern (Land Rover) som får dra 2000 kg. Mitsubishi har väl också några som får dra lite mer och Volvos stadsjeep varianter får väl också dra runt 2000 kg. Men generellt så är dragvikten för stadsjeepar 1500 kg, om man har tur kanske 1700 kg (lika mycket som våran Opel Omega).

Sen finns det bilar som tex King Cab, L200 som får dra 3000 - 3200 men de brukar inte räknas som stadsjeepar.

Du tänker bara på vikter hit och dit, men det är även storleken på hela ekipaget som spelar in. En stor bil som får dra en stor transport skall inte få framföras om man inte har speciell behörighet för det. Kan du tala om för mig vad det är som är så fel med det?

Sen blir det så att det ibland blir lite tokigt med totalvikterna hit och dit, men någonstans måste man dra gränsen. Jag tycker att det är en ganska så logisk gränsdragning som slår väl ut.

Sen kan det ju bli att man på B-kort med den egna bilen får lov att dra 1420 kg och på E-kort 1500 kg (alltså bara 80 kg mer), men så blir det ibland och gränsen måste dras någonstans.

Med min bil får du bara dra 750 kg på B och så mycket som 3500 kg på E. Det är en väldigt stor skillnad.

Mvh

Tora

Audi Q7 får dra 3500 med E kort om jag inte minns fel.
Den övre gränsen på vad bilarna får dra sitter inte enbart i bilens begränsing utan det beror på vad draget som sitter på bilen anses klara av.

Amen to that!!! :bow: :bow: :bow:

Jag har länge pratat om att man borde inte få köra nåt släp ö.h.t som inte räknas som lätt släp (dvs max 750kg) utan BE-körkort.
Man blir ju mörkrädd när man ser hur folk hanterar sina släp, framförallt husvagnar och hästtransporter.
ALLA som kör en större vagn, oavsett vad det är för typ, borde ha gått utbildning för det.

Jag har skummat igenom drygt halva tråden och är helt förundrad över hur lite koll folk har, det verkar vara många som verkligen inte har en susning om hurvida de kör lagligt eller ej och inte vet, eller vill?, hur man tar reda på det.
Det verkar också vara många, inte bara här utan även folk man träffar till vardags som, som inte ens vet vad de olika körkorts behörigheterna står för och vad man får/inte får köra på dom.

Jag kör yrkesmässigt och spenderar många mil på vägarna varje vecka, jag är helt förundrad över att det inte händer mer olyckor eftersom folk inte har nån som helst koll på hur man hanterar ett ekipage med släp.

//QuickStar som kör lagligt med sitt 2200kg släp efter sin Volvo..

Håller med, alla vi hästägare borde se till så vi följer lagarna i trafiken. Då kan varken media, polis eller andra myndigheter klaga på oss. Har själv varit yrkeschaufför ett antal år och har sett mycket på vägarna som man blivit riktigt rädd över.
Lagar är till för att följas, skall man ha tungt släp efter bilen ha ett E kort, enkelt.
Bara för att jag har körkort för lastbil(C kort) så sätter jag mig inte i en buss ( D kort) och kör den, det är ju i princip samma sak, samma motor, växellåda, längd mm.
Bara för att jag har B kort sätter jag mig inte i en taxi bil och kör den, jag har ingen behörighet för det.

Audi Q7 får dra 3500 med E kort om jag inte minns fel.
Den övre gränsen på vad bilarna får dra sitter inte enbart i bilens begränsing utan det beror på vad draget som sitter på bilen anses klara av.

Faktiskt är det så att när man bestämmer hur mycket en bil får dra så gör man en väldigt vetenskaplig test. Man startar 5 gånger i en backe som har 5% lutning (eller var det 10%?, kommer inte ihåg riktigt). Bilen skall klara av detta med den angivna vikten alla 5 gångerna.

När det kommer till draget så har det att göra med vem som har monterat det (du själv, verkstad eller tillverkare) snarare än draget i sig.

Det finns som sagt vissa undantag med vad stadsjeepar får dra. Men de vanliga modellerna som "normalt" folk köper så brukar det ligga runt 1500 kg. Tex Porche Cayenne får nog också lov att dra 3000 kg.

Mvh

Tora

Det är ju oftast så att man inte upptäcker hur lite man kan, förrän man börjar lära sig mer om ämnet.

Ridning är ju ett exempel, men jag tror det fungerar så på det mesta i livet. Ju mer man lär sig, ju mer inser man hur lite man kan...

Faktiskt är det så att när man bestämmer hur mycket en bil får dra så gör man en väldigt vetenskaplig test. Man startar 5 gånger i en backe som har 5% lutning (eller var det 10%?, kommer inte ihåg riktigt). Bilen skall klara av detta med den angivna vikten alla 5 gångerna.

När det kommer till draget så har det att göra med vem som har monterat det (du själv, verkstad eller tillverkare) snarare än draget i sig.

Det finns som sagt vissa undantag med vad stadsjeepar får dra. Men de vanliga modellerna som "normalt" folk köper så brukar det ligga runt 1500 kg. Tex Porche Cayenne får nog också lov att dra 3000 kg.

Mvh

Tora

Det skiljer på dragen också, det finns olika möjligheter.

KL.

Men ibland tycker jag allt att sånt här är konstigt. Iaf i vårat fall. Pågrund av att lastvikten I BILEN är så hög som i våran så får vi inte dra så mycket, vare sig vi har lastat dom där 700kg i bilen eller inte. Och inte går det att klassa ner bilen heller då den är nyare än -98:a....
Sen ser man hur det kommer gamla skrotbilar med troligtvis väldigt kassa bromsar på vägen som kör hästtransporter/husvagnar. Det borde ju vara MINST en lika stor trafikfara som att köra med en riktigt bra NY dragbil, som bara är för tung i papprerna och inte i verkligheten.

Det skiljer på dragen också, det finns olika möjligheter.

Ja men det är oftast inte det som är huvudorsaken till vad bilen får dra. Det är snarare om man monterar det själv. Jag har för mig att man kan få upp till max dragvikt 1500 kg om man gör det själv. Över det så måste det vara en godkänd verkstad som gör det.

Är det monterat från fabriken så brukar man få automatiskt det drag som bilen max klarar av.

Man kan säga att man brukar montera det draget efter vad bilen max får dra (om man inte för det själv för då är det upp till 1500 kg).

Mvh

Tora

KL.

Men ibland tycker jag allt att sånt här är konstigt. Iaf i vårat fall. Pågrund av att lastvikten I BILEN är så hög som i våran så får vi inte dra så mycket, vare sig vi har lastat dom där 700kg i bilen eller inte. Och inte går det att klassa ner bilen heller då den är nyare än -98:a....
Sen ser man hur det kommer gamla skrotbilar med troligtvis väldigt kassa bromsar på vägen som kör hästtransporter/husvagnar. Det borde ju vara MINST en lika stor trafikfara som att köra med en riktigt bra NY dragbil, som bara är för tung i papprerna och inte i verkligheten.

Men vad är det som är så konstigt? Du har antagligen en stor bil. Hänger du dessutom på ett släp så blir det ett ännu större ekipage. Stort ekipage kräver en speciell behörighet. Svårar än så är det inte.

Kassa bilar har inget på vägarna att göra oavsett hur gamla de är eller vad de drar.

Mvh

Tora

Ja men det är oftast inte det som är huvudorsaken till vad bilen får dra. Det är snarare om man monterar det själv. Jag har för mig att man kan få upp till max dragvikt 1500 kg om man gör det själv. Över det så måste det vara en godkänd verkstad som gör det.

Är det monterat från fabriken så brukar man få automatiskt det drag som bilen max klarar av.

Man kan säga att man brukar montera det draget efter vad bilen max får dra (om man inte för det själv för då är det upp till 1500 kg).

Mvh

Tora

Jag har monterat drag där vikten varit både 1600kg och 2300kg och allt där emellan, så det kan inte vara huruvida du gör det själv eller inte. De olika dragen är avsedda för olika vikter. Finns inget som styrker det du säger, om huruvida du monterar själv.
Men nu tycker jag vi kommit från ämnet.

Jag tillhör dom som tycker att släpvagnsvikt som överstiger en totalvikt på 750 kg skall kräva E kort.

Senast ändrad:

Men vad är det som är så konstigt? Du har antagligen en stor bil. Hänger du dessutom på ett släp så blir det ett ännu större ekipage. Stort ekipage kräver en speciell behörighet. Svårar än så är det inte.

Kassa bilar har inget på vägarna att göra oavsett hur gamla de är eller vad de drar.

Mvh

Tora

Tycker bara det är extremt onödigt att ha lastvikt på 700kg i bilen då vi aldrig lastar i närheten av så mycket där. Vi drar ju inte för tungt. Om vi därimot lastar fullt, så drar vi för tungt. Men inte om vi bara har typ 100-200kg i bilen. Då är det ju 500kg tillgodo men vi får lik förbannat inte dra ett släp över 1200kg.

KL
Hur går det till när man tar BE-kort? Hur stort prov är det? Lika stort som det är till det vanliga körkortet(om man redan har vanligt)? Stort körprov också?

Jag har monterat drag där vikten varit både 1800kg och 2300kg och allt där emellan, så det kan inte vara huruvida du gör det själv eller inte. De olika dragen är avsedda för olika vikter.

Ja men hur länge sedan var det?

Det är klart att det finns olika drag för olika vikter, men det hör till det normala att man väljer drag efter bilen. Den största skillnaden brukar ju vara fästanordningen.

En bil som beställs med drag från fabriken får ju alltid ett drag som klarar av bilens max dragkapacitet.

Det finns tex ingen anledning att sätta ett drag som klarar av 3500 kg på en bil som drar max 1500 kg.

Mvh

Tora

Det finns massa trådar om hur man tar BE-kort om du säker på buke, det är ett teoriprov, en säkerhetskoll av hela ekipaget, körning mellan koner och stadskörning.

Lovis....: Jag vet inte om du syftade något på mig men jag har inte alls skrivit att man ska skita i lagen bara för att man själv tycker man kör bra. I så fall hade jag väl inte tagit E-kortet själv, eller hur?

Jag säger bara att jag förstår varför det beräknas som en mindre förseelse...

Enligt mig är det stor skillnad på att köra ett E-ekipage utan behörighet och att lasta på tok för tungt (vilket du kan göra oavsett om du har B eller E), DET är trafikfarligt!

Erfarenhet/kunnighet om släp och släpkörning kan man ha även om man inte har E-kortet och det borde man annars ta reda på innan man ger sig ut och kör släp oavsett om det är en liten lätt flakvagn eller en stor husvagn man kör.
Egentligen borde det dessutom vara specialkompetens för att få köra häst då man inte direkt surrar fast en häst som med en garderob man ska flytta på...

Tycker bara det är extremt onödigt att ha lastvikt på 700kg i bilen då vi aldrig lastar i närheten av så mycket där. Vi drar ju inte för tungt. Om vi därimot lastar fullt, så drar vi för tungt. Men inte om vi bara har typ 100-200kg i bilen. Då är det ju 500kg tillgodo men vi får lik förbannat inte dra ett släp över 1200kg.

KL
Hur går det till när man tar BE-kort? Hur stort prov är det? Lika stort som det är till det vanliga körkortet(om man redan har vanligt)? Stort körprov också?

Nu förstår jag inte riktigt. Jag tror att du blandar ihop lite olika vikter. Det som du lastar i bilen har ingenting med det att göra som bilen får dra.

Bilen har en lastvikt, men sen har den också en släpvagnsvikt. Dessa har inget med varandra att göra.

Det är lika lätt (eller svårt) som när man gör ett vanligt körkort. Alltså en teoridel och en uppkörningsdel. Det lätta är ju att man redan kan köra bil och det nya på teorin är ju bara en liten del (resten kan man ju sedan innan).

Mvh

Tora

Ja men hur länge sedan var det?

Det är klart att det finns olika drag för olika vikter, men det hör till det normala att man väljer drag efter bilen. Den största skillnaden brukar ju vara fästanordningen.

En bil som beställs med drag från fabriken får ju alltid ett drag som klarar av bilens max dragkapacitet.

Det finns tex ingen anledning att sätta ett drag som klarar av 3500 kg på en bil som drar max 1500 kg.

Mvh

Tora

Typ förra året och senast i våras

Liknande trådar

Hundträning Hej Ni kanske minns mig, jag skrev en tråd för ett par år sedan om min sambo som hade köpt en hund han inte tog hand om och jag visste...
Svar
18
· Visningar
2 833
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans... 2
Svar
30
· Visningar
7 613
Senast: Ajda
·
F
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 663
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 272
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025