Ibland, men ibland görs den enskilt.
Vi brukar alltid ha extriörbeskrivning på rasklubbens utställningar eller på rikslägret.

Behöver hunden på något sätt förberedas för en ex-bedömning? Jag tänker a la ringträning? Ska hunden visas på något särskilt sätt?

Friröntgad är inte ett krav för alla raser.
Dessutomr är det krav att hunden ska ha gått MH eller BPH.
Man kan också kontakta en exteriörbeskrivare privat och fråga om denne har möjlighet att göra en beskrivning samtidigt som en av rasklubbarnas tillställningar (så gjorde jag).

Jag tycker nog att man ska träna innan. Träna på att trava, att stå still och att främmande människor klämmer och känner och kollar tänderna.

Varför?
MT ska ju beskriva hunden som den är. Det är ju hela poängen med testet...att mäta hundens egensksper.
Om hunden inte tillåter att exteriörbedömmaren hanterar hunden kommer den ändå inte gå igenom. Finns inget att öva på där.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 773
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Fått ett erbjudande som ni kan få ge råd kring. Vill ha en hund till men inte en valp så rådfrågat uppfödaren. Hon har nu en ung tik...
Svar
17
· Visningar
811
Hundavel & Ras Hej alla! 😃 Har under några års tid letat efter rätt hundras för mig utan att lyckas så nu ber jag om era tips och rekommendationer... 2
Svar
34
· Visningar
1 760
Hundavel & Ras I ärlighetens namn kommer det nog bli en whippet igen, men jag har länge tyckt att mellanpudlar verkar väldigt trevliga, sportiga... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka