Korkad man går bakom ryggen på familj

D
Jag är inte säker på att det är något man ens som äldre avkomma vill ha reda på. Som barn, halvvuxen och helvuxen har jag närt ett livligt ointresse för mina föräldrars sexliv. Ju mindre jag vet, desto bättre.
det där är fascinerande tycker jag. Jag har aldrig förstått det hemska med att få veta att ens föräldrar har ett sexliv. Särskilt bland "öppensinnade" svenskar. Vi skrattar åt amerikanernas prydhet, men det är många svenskar som är likadana, tydligen.
Min mor och jag berättar rätt öppet det mesta för varandra. Nästan som kompisar. Vi delar inga detaljer, men definitivt skulle vi berätta ifall sexlivet har avstannat om vi diskuterar relationsproblem. Så om de skiljer sig skulle jag vilja veta huvudorsaken, även om det är otrohet.
 
@martha
Det jag menade var alltså att OM partner lämnar mig för nån annan, så skulle jag tycka att det var väldigt konstigt om partner inte ens hade haft sex med hen. Då lämnar partner mig ju för en som han vet väldigt lite om och knappt är tänd på.

Om partner lämnar för att det är slut, är ju den frågan inte aktuell, helt enkelt.
 
Jag kan bli ledsen å vänners/anhörigas vägnar om de har en förhållandekris, för att jag tycker synd om dem som har det jobbigt. Otrohet för mig är en av alla möjliga förhållandekriser - men inte den enda eller den värsta.

Ja, det händer ju. Men jag har nog aldrig blivit ARG för att någon dumpat någon annan. Tyckt synd om, ja, men inte arg.

Däremot finns det par som jag tycker gör direkt fel genom att hålla ihop.
 
@martha
Det jag menade var alltså att OM partner lämnar mig för nån annan, så skulle jag tycka att det var väldigt konstigt om partner inte ens hade haft sex med hen. Då lämnar partner mig ju för en som han vet väldigt lite om och knappt är tänd på.

Om partner lämnar för att det är slut, är ju den frågan inte aktuell, helt enkelt.
Fast inte nödvändigtvis så konstigt. Det kanske inte alls handlar om passion, utan om att tycka om någon väldigt mycket. Så sist och slutligen hade jag inte tyckt att det vore så väldigt konstigt om någon lämnade sin man/fru utan att ha haft sex med den nya. Sex är ju inte så viktigt för alla.
 
Jag håller verkligen med. Just sexrelaterade frågor, föredrar jag att diskutera med personer som inte är min familj i rakt upp- eller nedstigande led.

Men från någon ålder, så vet man ju, även om man helst inte tänker på det, att föräldrar har sex. Med varandra eller med andra personer.

Fortfarande tycker jag, som vuxen, att om någon ska skilja sig från ett relativt långt förhållande där stora gemensamma åtaganden ingår - såsom barn - så verkar det väl rimligt att man har haft sex med den man lämnar för, innan man lämnar. (I de fall som separationen sammanfaller med att den ena har träffat någon ny.)

Blotta tanken på att bli dumpad för någon som min man knappt känner och inte ens har gått i säng med, känns helt orimlig. Hur kan en person han knappt känner konkurrera ut mig, liksom?
Man kan se det väldigt olika här. För min del kan förhållandet vara slut långt innan han haft sex med någon annan. Det markerar enbart en punkt. Förhållandet är slut när han slutar fundera på hur vi skall förbättra det och istället börjar fundera på hur han skall ordna hemliga träffar. Alltså är det då han bör göra slut, av respekt för mina känslor och vårt förhållande.

Jag hör till gänget som skulle gå i taket och känna mig grymt sviken om han var otrogen. Av ovan nämnda orsak. Vårt förhållande rymmer inte tre, och vill han välja bort mig så vill jag veta det på planeringsstadiet.
 
Fast att tycka om någon väldigt mycket på ett kyskt vis, är väl en lite udda skilsmässoorsak?
Nja, jag vet inte. Det beror ju på vad som ligger bakom. Om jag inte älskar min man och är urled på mitt liv, och plötsligt träffar någon som verkar vara perfekt för mig, då hade jag nog avslutat mitt förhållande innan jag hade sex med den nya.

Fast då hade jag nog avslutat det förra förhållandet oavsett.
 
Som vanligt tolkar du som du vill ... Om man går ur ett förhållande pga en annan person - så är det för tidigt att göra det om man inte ens haft sex.
Nja, jag håller med Martha här. "Som vanligt tolkar du som du vill" indikerar och markerar att Martha är en person som alltid tolkar på ett bakvänt sätt och att du känner till det och kanske tom är trött på det.

Fast av ditt svar framgår det att du kanske inte känner till att den formuleringen har ett praxis, utan du kanske tolkar den ord för ord, med innebörden "som vanligt gör var och en som den vill, det är valfritt". Men det är inte helt rätt, det finns en inskriven innebörd i just den formuleringen.
/språkpolisen rycker ut ;)
 
Jag har aldrig förstått det hemska med att få veta att ens föräldrar har ett sexliv.

Jag är inte dum i huvudet, jag fattar att de hade ett sexliv - jag är inte ett resultat av jungfrufödsel vill jag påstå.

Men jag hade ju aldrig i livet velat ha information om hur det funkar, när det funkar - ja, dylika detaljer. Liksom jag kan avvara information om grannens, kusinens och de ytliga bekantas sexliv. Jag har helt enkelt dåligt med intresse för andras sexliv, jag tycker det är tillräckligt med att hålla reda på mitt eget liv (i alla avseenden)
 
Fast då hade jag nog avslutat det förra förhållandet oavsett.

Ja, och det är ju en av de olika saker som kan ligga bakom. Man kanske inte är - eller inte riktigt har besinnat att man är - trött på sitt förhållande och sin partner, och så dyker det upp någon som man blir förtjust i.

Det där med sex före eller efter separation, och vad vi tycker om det, kan ju så sett kvitta. Mannen i TS exempel har haft sex med den där tjejen. Om han också har ett förhållande med henne, vet jag inte om det har framgått.

När jag för egen del tänker på det, så är inte sexlivet mellan min partner och hens ev tillkommande något stort problem för mig. Problemet är om partner inte vill vara ihop med mig längre.

Men otrohet har ju en väldigt speciell roll här på buke, det har jag inte kunnat undgå att lägga märke till.
 
@martha
Det jag menade var alltså att OM partner lämnar mig för nån annan, så skulle jag tycka att det var väldigt konstigt om partner inte ens hade haft sex med hen. Då lämnar partner mig ju för en som han vet väldigt lite om och knappt är tänd på.

Om partner lämnar för att det är slut, är ju den frågan inte aktuell, helt enkelt.

Fast han lämnar väl dig för att han inser att han inte vill vara med dig mera - oberoende om han har haft sex med någon annan eller inte.
 
Ja, det händer ju. Men jag har nog aldrig blivit ARG för att någon dumpat någon annan. Tyckt synd om, ja, men inte arg.

Däremot finns det par som jag tycker gör direkt fel genom att hålla ihop.
...men du blir ARG för att någon INTE lämnar den andra?
 
...men du blir ARG för att någon INTE lämnar den andra?

Nej, inte ARG. Det vore att överdriva. Men allt mellan lite ledsen till ganska frustrerad, om jag tänker på de exempel jag kommer på nu. Jag kan också bli, om inte ARG, så just frustrerad eller lite småstörd vid tanken tex på vad vissa par lär sina barn genom att envisas med att hålla ihop förhållandet. Det är väl det jag menar med att jag tycker att de gör direkt fel.
 
Fast han lämnar väl dig för att han inser att han inte vill vara med dig mera - oberoende om han har haft sex med någon annan eller inte.

Öh, ja? Men om anledningen till att partner inte vill vara med mig är att hen hellre vill vara med någon annan, så skulle jag tycka att det vore konstigt om hen lyckades komma fram till det utan att lära känna personen ens så pass att de har haft sex.

Problemet skulle ju inte vara deras sex, utan att jag blev bortvald.
 
D

det där är fascinerande tycker jag. Jag har aldrig förstått det hemska med att få veta att ens föräldrar har ett sexliv. Särskilt bland "öppensinnade" svenskar. Vi skrattar åt amerikanernas prydhet, men det är många svenskar som är likadana, tydligen.
Min mor och jag berättar rätt öppet det mesta för varandra. Nästan som kompisar. Vi delar inga detaljer, men definitivt skulle vi berätta ifall sexlivet har avstannat om vi diskuterar relationsproblem. Så om de skiljer sig skulle jag vilja veta huvudorsaken, även om det är otrohet.

Jag tror inte det bara handlar om föräldrar. Många är nog inte intresserade av att prata om sex alls. Och inte intresserade av andras sexliv,, varken föräldrar, vänner, grannens.
 
Jag har vid flera tillfällen i livet varit ledsen och arg över att en del personer inte gör slut, tex om förhållandet är väldigt ojämbördigt eller verkar destruktivt på andra vis. Men att bli arg och förtvivlad över att någon helt annan träffar en ny och lämnar sin förra - jag kan inte begripa det.

...fast här står det ju arg.
 
Jag måste nog faktiskt erkänna att jag vid vissa tillfällen varit en smula arg över att somliga envisas med att hålla ihop, av egoistiska skäl. Trots att både de själva och barnen far illa av relationen. Då blir jag arg, även om jag inte agerar på det (jag går ju inte och skäller ut vederbörande, men jag får nog ändå erkänna att det jag känner är ilska).

Om man som vuxen väljer ett dåligt förhållande, då får man ju givetvis göra det så mycket man orkar. Men om man drar in ungarna i en knasig relation, som ger dem dåliga referensramar för relationer (jo, barn gör ju tydligen som föräldrarna gör, och inte som man säger...) då blir jag... arg och ledsen.

Återigen, inte så jag agerar på det, men hemma på kammaren känner jag det. Tyst för mig själv.
 
...fast här står det ju arg.

Åh, jösses! Kalla det arg om du vill, eller frustrerad, eller förtvivlad. Poängen handlade kanske inte om min exakta känsloupplevelse, utan om det underliga i att bli arg över att någon har bedragit sin partner och nu ska skiljas. Jämfört med att någon man tycker om stannar i en destruktiv eller kärlekslös relation, tycker jag att det är ett mycket litet problem.
 
@martha
Det jag menade var alltså att OM partner lämnar mig för nån annan, så skulle jag tycka att det var väldigt konstigt om partner inte ens hade haft sex med hen. Då lämnar partner mig ju för en som han vet väldigt lite om och knappt är tänd på.

Om partner lämnar för att det är slut, är ju den frågan inte aktuell, helt enkelt.

Ja det får ju stå för dig då , så är det inte för alla. Som t ex min mamma, o dom har varit tillsammans sen 1970

..samt att man kanske märker att man får känslor för någon annan och gör slut för den anledningen utan att ens haft ihop det
 
Åh, jösses! Kalla det arg om du vill, eller frustrerad, eller förtvivlad. Poängen handlade kanske inte om min exakta känsloupplevelse, utan om det underliga i att bli arg över att någon har bedragit sin partner och nu ska skiljas. Jämfört med att någon man tycker om stannar i en destruktiv eller kärlekslös relation, tycker jag att det är ett mycket litet problem.

;) ......ja ibland blir det lite fel även för dig :p
 

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 851
Senast: cirkus
·
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 588
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän...
2
Svar
28
· Visningar
5 580
Senast: Got2Be
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 509
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp