Sv: Korkade misstag vi alla gjort
Oj oj oj. Lite läskigt att läsa om alla dumheter ens hjärna kan låta en hitta på. Men som sagt.. så länge man lär sig av sina misstag, och i det här fallet kan vi ju även lära oss av varandras misstag.
Det jag ångrar mest av allt jag har gjort var när jag som yngre körde in en av hästarna på gården. Han var jättelugn och allt gick som smort, körde flera gånger runt på gården men så tänkte jag att vi även kunde köra ett varv inne i ridhuset också.
Jag går här bredvid honom och vi väntar lugnt och stilla på att de som är på väg ut kommer förbi. Jag tittar bort en sekund och då tycker han att det är dags att gå in. Står där med relativt långa tömmar och reagerar för sent, han är redan inne men vagnen fastnar i dörröppningen. Han får panik, vagnen lossnar från dörren men jag tappar tömmarna då han redan fått upp farten. Varv på varv springer han.. vagnen hamnar på sidan, men han fortsätter. Tur i oturer så lossnar den och vi kan fånga in uppskärrad häst. Usch.. efter att ha konstaterat att han inte har skadat sig så sätter jag mig och gråter och gråter. Och gråter. Fy, har nog aldrig haft så dåligt samvete i hela mitt liv. Mår dåligt av att bara tänka på det.
Jag tömkörde honom med släpa flera gånger efter det och han tog det bra. Tyvärr dog han av misstänkt botulism innan jag hann fortsätta, endast tre år gammal
Sedan finns det ju ofarligare dumheter man har lyckats med, som man faktiskt kan skratta åt såhär i efterhand.
Rider unghäst på ett stort fält med några andra. Hästen busar och bockar så svanskappan flyger av, upptäcker det efter en stund och rider tillbaka för att plocka upp den. Hoppar av, tar upp svanskappa och sätter vänster fot i stigbygeln. MEN, har långa tyglar.. så när jag är halvvägs över med högerbenet sätter han av i galopp mot de andra. Jag hänger med ena benet bakom sadeln, med en svanskappa i handen och klänger mig fast för glatta livet. Håller mig kvar en bra bit faktiskt tills jag faller av och slår i ena benet så jag får gå med kryckor ett långt tag efteråt
Eller den gången när vi tolkade på stallplanen där de hade plogat en del så det låg snöhögar lite här och var. Kommer i ganska snabb fart, men jag svänger inte så bra som jag borde ha gjort. För att inte braka rakt in i väggen så släpper jag linorna och fortsätter i hög fart rakt emot en snöhög! Jag far rakt upp på den, skidorna upp och jag lovar.. jag låg vågrät i luften minst tre sekunder innan jag brakar ner på rygg. Hade så fruktansvärt ont men förstod hur roligt det måste ha sett ut så jag ligger och både skrattar och gråter