Bukefalos 28 år!

Korn och lugnare häst

Smurfmodesty

Trådstartare
Hej

Jag undrar över ni som ger korn för att få lite lugnare och rundar häst, hur stor skillnad har ni märkt?
Hur fort går det innan man märker något på temperamentet?

Har precis börjat gett min häst korn kross, och har än så länge inte börjat gett några större mängder, utan bara 2 dl nu efter en vecka med 1 dl/ dag.

Hur mycket ger ni?

Hoppas på att den vinter yra pållen ska coola ner sig lite :) Så det vore kul att höra era erfarenheter av det hela. Kan tillägga att det är ett varmblod, som har varit ridhäst ett år. Inte pigg så att han är svår att hålla, mer sprättig och lite nervös ute i skogen.

// Karius
 
2 deciliter?! Det gör ingen större skillnad... Vad har du bytt ut det mot, och varför så lite och varför öka så otroligt sakta?
 
Du kan gott o väl byta ut halva kraftfodergivan till kornkross direkt!
Skillnaden i temperament märks inte förrän efter ca 1v.

Kornets halt av högvärdigt protein är lägre än havrens, även halten av fett och fibrer, vilket är viktigt för hästens välbefinnande. Korn har däremot ett ganska högt innehåll av energi, men denna energi är av ett slag som man vet att hästar inte har särskilt lätt att tillgodogöra sig, därför blir dom lugnare!

Mvh :)/Bia
 
Eftersom jag inte vet hur han reagerar på det så vill jag hellre börja med lite, som med allt annat foder.
Har hört att det kan vara svårsmält och därför vill jag inte börja ösa i honom det, förrens jag vet att det verkar funka bra.
Jag håller på att öka givan eftersom.
Har dragit ner på krafften (grund och grov) förra veckan pga att han gick lite mindre.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 499
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
733
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 243
Senast: Kalkon87
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 413
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp