Bukefalos 28 år!

Korta tyglarna

Sv: Korta tyglarna

Jodå, nånting har hon ju sett, eftersom hon bad mig att korrigera. :o Och jag har tänkt fråga henne igen nästa vecka, men risken är att jag kommer att gå och grubbla på detta tills dess, och då kan det vara bra att få höra lite hur andra tänker kring det här med stödet på tygeln och vad "korta tygeln" kan betyda.

Korta tygeln betyder i min värld varken mer eller mindre än att man just ska korta tygeln. Jag får ofta höra det, och det är inget ovanligt fel att rida med för lång tygel, att tygeln glider en ur händerna lite så att den blir för lång, så jag tycker inte det är en konstig kommentar. Har man för lång tygel så är det antingen så att tygeln glappar, eller att man har handen i fel position, vilket i sin tur påverkar balansen och stabiliteten i sitsen. Har man handen fel, så ska man ju ta fram handen när man kortar tygeln, och för hästen blir det ingen skillnad, samma tryck i munnen. Spjärnar hästen emot när man kortar tygeln så är det oftast drivningen som saknas, det krävs mer energi för att gå med bibehållen eftergift på kortare tygel.

Om den knäpper av i nacken när du kortar tygeln är problemet ett annat, det löser man inte med att länga tygeln, utan med mer drivning och lägre form, så att hästen går fram till bettet.
 
Sv: Korta tyglarna

Jo, det gjorde jag och då visade hon att jag skulle höja upp och ta tillbaka handen lite, så handpositionen är det nog det handlar om.

Problemet är ju just det där med "vikten" i handen. När hästen "drar" i tygeln så flexar jag ju i armbågen och följer med framåt, men sen blir jag ju kvar där eftersom hästen fortsätter att dra... :crazy: Alternativet är ju att släppa ut på tygeln och rida med längre tyglar, "normal" kontakt med hästens mun och "rätt" handställning, är det så jag borde göra? Nu känner jag mig nog ännu mer förvirrad...

Håll kvar stödet och driv istället, så att hästen blir mer aktiv i bakbenen och orkar bära upp sig bättre. Om du bara driver utan att ge stöd i handen så trillar hästen bara iväg, då måste hjälpa den lite med att balansera upp sig genom att ta en halvhalt. Om hästen drar i tygeln så ska du inte följa med framåt, utan driva och fånga upp, så att du hjälper hästen att hitta sin balans istället för att ligga i framvikt.
 
Sv: Korta tyglarna

Vad de menar beror ju mycket på ridskoleläraren. Det är trots allt inte ett dugg ovanligt att man lär risdkoleryttarna att en häst går i form när den knäckt av i nacken. Gärna i kombination med att man ska såga dem i munnen.

När min ridskolelärare sa åt oss att korta tyglarna så menade hon att tygeln skulle vara så kort att hästen tvingades knäcka av i nacken och dra in nosen bakom plan. Ju hårdare du var i handen och ju mer du sågade desto mer knäckte hästen av och desto mer beröm fick du för att du red så bra.
 
Sv: Korta tyglarna

Då hade du en dålig ridlärare, som kunde väldigt lite. Har man gått hippologen eller motsvarande, som de flesta ridlärare idag, så vet man mycket väl skillnaden på en häst som går i form, och en som inte gör det. Jag skulle säga att det är väldigt ovanligt med ridskolehästar som går bakom hand, betydligt vanligare är de som inte går med eftergift, framförallt om de får en ryttare med ostadig hand på ryggen.
 
Sv: Korta tyglarna

Om du släpper efter på tygeln så fort hästen känns lite tung i handen, så gör du den ingen tjänst. En häst som får såsa runt på halvlång tygel kommer inte till något bra arbete och går inte i en form som gynnar den. Det är ju när den ger efter på kortare tygel som den börjar arbeta korrekt med bakkärran och därmed lättar av i fram. Det kan du bara åstadkomma genom att driva hästen fram till bettet - inte genom att länga tygeln. :) Hästar är ju av naturen bekväma och förstår inte att de behöver komma till arbete i en bra form för att hålla i längden.
 
Sv: Korta tyglarna

Det första jag tänkte när jag läste ditt inlägg är att du har råkat på en av alla dessa instruktörer som slänger ur sig kommandon utan att mena det bara för att det låter bra och för att ha något att säga. De säger "korta tygeln", "driv på mer", "var mer följsam", "rid mer/mindre med sätet", "trampa ner mer med hälen", "håll om mer", "höj handen/sänk handen" osv. osv. Det behöver alltså inte ens vara så att din instruktör förväntade sig att du skulle göra som hen sa och än mindre att du skulle ifrågasätta för att du inte förstod vad hen menade eller att du faktiskt behövde korta tygeln. Nu hoppas jag verkligen att det inte är såhär i ditt fall men be någon filma dig nästa pass och lyssna även på vad hen säger till övriga elever så märker du snart om det är en "spottepelle" du har att göra med eller om det är någon som faktiskt är intresserad av att hjälpa dig att utvecklas. Om det är en "spottepelle" så be att få byta instruktör.
 
Sv: Korta tyglarna

Men va?
Vad ska ridläraren säga då om inte liknande instruktioner?
Varför skulle man förutsätta att nån står och instruerar helt utan tanke? Har jag verkligen aldrig stött på, och har jobbat många år på ridskola själv.
Hur har du egentligen fått den uppfattningen?
Det kan ju vara så att instruktören ser vad eleven behöver jobba på, men det är ju inte säkert att du har förmågan till samma analys.

Delvis knapplån:
Däremot så har de flesta elever problem med tygelkontakten och handens position, det är nog det allra vanligaste problemet enligt min mening.
De allra flesta tenderar ha handen för nära magen, med för lång tygel som resultat. Hela känslan går förlorad med en felaktig handposition. De flesta har också svårt för att hålla tygeln spänd och det tar ett tag att lära sig hur det ska fungera, och sen en hel del övning för att kunna utföra det med sin kropp.
Ett mellansteg till att kunna rida alla hästar riktigt på tygeln är ofta att man får lite för mycket häng i handen, särskilt om man rider på lektionshäst som kanske inte dansar fram med energiska undersatta bakben i alla lägen.
Hästen kommer till eftergift från det läget genom upprepade halvhalter, tempoväxlingar och övergångar. Släpper man istället stödet så plöjer hästen iväg framåt.
Samling = energi för rörelse framåt som däms upp, och resulterar i rörelse uppåt. (Du driver på och stämmer av, så istället för att trava fortare så travar hästen luftigare.)
Hästen på tygeln = första graden av samling.

Nästa gång du rider din lektion, lägg till en 6-8 halvhalter per varv, så får du säkert igång bakbenen på hästen, och den kommer då att bära sitt huvud själv istället för att hänga.
 
Sv: Korta tyglarna

Men va?
Vad ska ridläraren säga då om inte liknande instruktioner?
Varför skulle man förutsätta att nån står och instruerar helt utan tanke? Har jag verkligen aldrig stött på, och har jobbat många år på ridskola själv.
Hur har du egentligen fått den uppfattningen?
Det kan ju vara så att instruktören ser vad eleven behöver jobba på, men det är ju inte säkert att du har förmågan till samma analys.

Jag har fått den uppfattning ifrån mina kollegor på den ridskolan som jag jobbade på som helt enkelt hade tröttnat på att instruera och gjorde det enbart för att de helt enkelt inte kunde något annat. De sa det till och med själva om man en dag inte var på topp och kände att man inte skulle kunna genomföra lektionen så som man hade velat att -äh, det är bara att säga [liknande det jag nämnde ovan] och låta tiden gå.

Om man är en seriös instruktör så står man inte och skriker ut "korta tygeln" och liknande utan då förklarar man så att eleven förstår och inte behöver fråga på ett forum efteråt.
 
Sv: Korta tyglarna

Ok, tråkigt att du hörde detta från kollegor!
Försvarar dem inte, men även om instruktioner kan verka slentrian behöver de inte vara felaktiga. Man behöver tjata en hel del för att få en uppdragen häl att komma ner. Såklart behöver man följa upp och kommentera direkt när hälen är nere då, om även för en liten stund. Det kanske är där man märker om instruktören är fokuserad eller inte.

Instruktören förklarade ju, som jag förstod.
Men sen att försöka övertyga någon som inte köper instruktionen kan vara mycket svårt att hinna med en vanlig kväll med flera lektioner i rad.
Inget fel att fråga på forum tycker jag. Eller läsa ridhandböcker. Eller gå på klinic. Eller diskutera med ryttare som kan mer än en själv.
Det är väl ett utmärkt sätt att lära sig själv mer och att skapa motivation?
Tycker TS har fått många bra svar som stöttar, förklarar och motiverar.
 
Sv: Korta tyglarna

Jag kanske tänker fel när det gäller vad "hård i handen" är. Det jag menar är att den "vikt" eller vad man ska kalla det som man har i tyglarna blir väldigt tung, inte det att man är stum eller tar stora tygeltag. Känns som att det är många kg man håller i handen alltså och det är det som blir konstigt för mig som är van vid att inte alls ha speciellt mycket vikt, utan bara en lätt fjädrande kontakt. Är det verkligen meningen att man ska ha en så stadig kontakt med hästens mun att det känns som om man bär flera kilos tyngd i tyglarna?

Tack för att ni har tålamod med min förvirring. :o När man mestadels har ridit en och samma häst i 14 år är det lite som att lära sig att rida på nytt när man plötsligt hamnar på en helt annan typ av häst.


Nej, men det ska du korrigera innan det händer. Du ska inte bara hänga fast i munnen på hästen, respektive släppa allting. Följer du bara med fram så kan du inte kommunicera med handen längre, du låser armbågsleden och blir stel.

Du har ju inte bara handen - du har sits, skänkel och röst.

Handridning är vanligt hos ryttare som är svaga i bålen - som antingen håller balansen i tygeln, eller som tappar allting och ramlar framåt om hästen antingen söker kontakt som den behöver, eller hänger sig framåt.

Det är svårt att ge dig konkreta tips utan att se dig rida och se vad som händer. Jag utgår ufrån att din ridlärare är kompetent och har en orsak till vad hon säger. Sedan finns det ju tyvärr också ridskolor som har stalltjejer utan utbildning som instruktörer.

Men handen ska vara stabil - att plötsligt följa med två dm framåt för att hästen ramlar ur formen någon orsak är inte stabilt. Däremot kan du själv länga formen på hästen om du vill. Men det är en annan sak.
 
Sv: Korta tyglarna

Men det går utmärkt att rida med korta tyglar och vara mjuk och följsam i handen utan att följa med hästen framåt.

Kan det inte vara så att du är stel i armarna och skuldrorna och därför har lite svårt att greppa detta med mjuk hand.

Hej!

Ville bara säga att jag håller med :-). Min pålla avskyr när man rider med halvlånga tyglar, men blir omgående nöjd när matte kortar tyglarna. Sitsen och händerna bör kunna vara två skiljda saker, men det är inte alltid lätt ens när man rider varje dag...

/Lavinia, som hoppas få höra ridlärarens förklaring :-)
 
Sv: Korta tyglarna

Det är svårt att rida! :D

Jag har lite svårt för detta som verkar ha blivit så poppis---ranta runt med glappande tygel och kalla det att man är "mjuk". Det är inte mjukt alls - det gungar, rör sig, drar, och händer väldigt mycket i munnen på hästen.

Tygeln ska vara sträckt vid ridning, alternativt helt lång.
 
Sv: Korta tyglarna

KL
Till TS, just att eleverna hamnar med handen för lågt och nära kroppen är mycket vanligt. Jag brukar dock alltid säga, "flytta fram handen på tygeln" i stället för att korta tygeln i detta fallet. Just på grund av att det precis som för dig blir förvirrat annars. Vill man justera handpositionen ska man lägga fokus på detta och inte tygellängden:) Sedan kan ju även tygeln behöva kortas, men det kommer automatiskt när man flyttar fram handen på tygeln.

Hoppas det känns bättre nästa gång!
P.S. Jättebra att du frågar din lärare med! Många som inte vågar detta, men får man frågan får man fundera lite och kanske hittar andra sätt att kommunicera.
 
Sv: Korta tyglarna

Har också fått höra det jämt. Tycker också att det är bakvänt för det mesta då jag upplever precis det du beskriver.

Dock har jag kommit till en insikt med min egen häst som lätt blir framtung. Om jag flyttar fram och upp min hand rätar han upp sig mer i nacken och kroppen vilket är en förutsättning för att han ska kunna ta under sig. Detta har jag lärt mig genom min akademiska ridning. Jag rider på lös tygel men den är ganska kort i perioder, beroende på vad jag gör och vilken häst jag rider.

Så nu är det jag som ber min medryttare att korta tygeln, men först måste hon räta upp sin hand så att tygeln inte drar i hästen, för det är inte meningen. Hästen ska kunna arbeta utan att bli hängande i tygeln, tygeln ska vara slapp och endast ha kontakt när den har något att förmedla, i övrigt är det tygelns vikt jag rider med.
 
Sv: Korta tyglarna

Delvis KL. Svarar er allihop på en gång!

I kväll är det dags för lektion igen och jag ska försöka ha alla bra tips i huvudet idag och se om det går bättre. :-) Jag tror det ligger mycket i det där med att jag behöver stärka upp mig i bålen för att kunna orka hålla emot och driva när hästen blir hängande i tygeln istället för att "åka med framåt", för det är det jag gör annars. Hade en kompis som filmade mig när jag red häromdagen (visserligen en annan häst, med helt annan ridkänsla, men ändå) och det syntes rätt tydligt att jag lite väl lätt följer med fram/ned med handen när hästen drar i tygeln.

Återkommer med rapport om hur det gick! Tack för alla tips och råd!
 
Sv: Korta tyglarna

Kan tillägga att jag inte tvivlar speciellt mycket på ridlärarens kompetens. Hon har rätt utbildning och tävlar dessutom aktivt i dressyr på hög nivå. Men att själv veta hur man ska göra och hur det ska se ut, och att kunna förmedla detta till andra, är inte alltid samma sak tyvärr.
 
Sv: Korta tyglarna

Lektionen igår gick fantastiskt mycket bättre, mycket tack vare alla era tips och råd! :-) Jag bestämde mig redan från början på att fokusera på min sits och handställning och när hästen gick emot så var det ett par ordentliga halvhalter som gällde (hade nog glömt hur en rejäl halvhalt kan behöva vara efter alla år på min hyperkänslige häst). När jag väl fick igenom halvhalterna så gick allt som på räls och stödet i handen blev precis lagom. Härligt!! Kommunikationen med ridläraren gick också bättre, kanske hade hon mest en dålig dag sist.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 404
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 182
Senast: BornAgain
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 030
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp