Bukefalos 28 år!

Korta tyglarna

ylvalill

Trådstartare
Red lektion igår för andra gången på typ 15 år. Det är inte så att jag inte har ridit under alla dessa åren utan det är ridskola jag inte gått på i och med att jag haft egen häst under den här tiden. Nu har jag i alla fall tecknat mig för en termin på ridskola för att "fräscha upp" mina ridkunskaper inför ett nytt hästköp men redan efter andra lektionen känner jag mig tveksam till om detta verkligen var rätt.

Under lektionen igår fick jag flera gånger kommentarer om att jag skulle korta tyglarna och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta. Jag hade redan ett ordentligt stöd på båda tyglarna så det var absolut inte så att de glappade, men antagligen var formen för lång (min gissning, detta sa inte ridläraren). Eftersom jag är van vid att tränare oftast vet vad de pratar om när de kommer med instruktioner så gjorde jag helt enkelt som jag blev tillsagd och kortade tyglarna, med resultatet att jag fick ett antal kg mer i handen och (antagligen på grund av mina obefintliga ridmuskler just nu) lätt drogs till en mer framåtlutad position i sadeln. Det kändes fel helt enkelt. Jag påpekade detta för ridläraren och sa att jag tyckte att det kändes som att jag blev alldeles för hård i handen på detta sätt (är från min egen häst van vid att kunna rida med "sytrådar") men enligt henne skulle det inte vara något konstigt alls att korta in tyglarna på detta sätt och "hålla i", hon pratade om att sitter man ordentligt så kan man fjädra i armbågarna och då blir man inte hård i handen :confused:. Var inte alls nöjd med hur jag och hästen samarbetade under resten av lektionen och efteråt kunde jag inte alls släppa tanken på detta. Var det jag som missuppfattade vad ridläraren sa, eller var det något annat fel jag gjorde?

För mig känns instruktionen "korta tyglarna" helt bakvänd, men jag vet inte om det är min egen akademisk-influerade ridning som gör att jag har svårt att förstå hur detta kan funka. Att "rida hästen fram till bettet" har man ju hört, men att börja med att ta ett rejält tag i tyglarna och sedan försöka "rida på" tills hästen mjuknar och ger efter i nacken känns ju mest som ett sätt att få den att knäppa av i nacken, eller? Om det nu är så att formen är för lång hade jag hellre velat jobba med att få hästen att trampa under sig med bakbenen mer och på så sätt korta upp sig, inte genom att med ren råstyrka korta in halsen på hästen (vilket är den tolkning jag gör av "korta tyglarna").

Usch, det här blev nog ett väldigt förvirrat och frustrerat inlägg men om någon har lust att diskutera vad instruktionen "korta tyglarna" egentligen kan ha haft för syfte, och vad kan ha varit som gick fel för mig när jag försökte göra just det så vore det väldigt intressant!
 
Sv: Korta tyglarna

Jag vet inte om jag missförstår dig. Men jag tolkar det som att du rider med glappande tygel.

Du ska ha ständig kontakt. Inte hålla hårt, men tygeln får aldrig glappa/gunga, det stör hästen att hela tiden känna rörelsen i munnen. Bettet ska ligga stilla, och din hand ska vara stabil. Tänk att du har hästen i armbågen - det är däruppe du ska "hålla".
 
Sv: Korta tyglarna

Bortsett det som Lager skrev så när jag säger till någon att dom skall korta tyglarna så kan det vara att dom sitter med händerna vid knäna eller i magen. Dvs tygeln glappar inte men det är ingen bra handposition. Händerna skall ju vara ungefär ovanför hästens manke och med tummarna riktade uppåt.

Sen bara för att man rider med korta tyglar så behöver man inte bli hård i handen. Hela armen skall ju vara mjuk och flexibel. Man kan ju rulla med axlarna då och då för att inte spänna sig i armarna.

Om det är så att du har lagt till dig med ovanan att rida med för långa tyglar så känns det jättekonstigt i början innan man vant sig vid det nya (förhoppningsvis) korrekta sättet.
 
Sv: Korta tyglarna

Bortsett det som Lager skrev så när jag säger till någon att dom skall korta tyglarna så kan det vara att dom sitter med händerna vid knäna eller i magen. Dvs tygeln glappar inte men det är ingen bra handposition. Händerna skall ju vara ungefär ovanför hästens manke och med tummarna riktade uppåt.

Sen bara för att man rider med korta tyglar så behöver man inte bli hård i handen. Hela armen skall ju vara mjuk och flexibel. Man kan ju rulla med axlarna då och då för att inte spänna sig i armarna.

Om det är så att du har lagt till dig med ovanan att rida med för långa tyglar så känns det jättekonstigt i början innan man vant sig vid det nya (förhoppningsvis) korrekta sättet.

Precis så var det för mig när jag inte ridit lektioner på länge och sedan började ta hopplektioner. Ridläraren förklarade precis som du beskriver och därför var det lätt att ta in, men svårt att genomföra till en början. Nu har jag mycket bättre handposition och kortare tygel utan att vara hård i handen. :)
 
Sv: Korta tyglarna

Jag vet inte om jag missförstår dig. Men jag tolkar det som att du rider med glappande tygel.

Du ska ha ständig kontakt. Inte hålla hårt, men tygeln får aldrig glappa/gunga, det stör hästen att hela tiden känna rörelsen i munnen. Bettet ska ligga stilla, och din hand ska vara stabil. Tänk att du har hästen i armbågen - det är däruppe du ska "hålla".

Jag är rätt säker på att tygeln inte glappade, utan att jag hade en stadig kontakt med hästens mun redan innan jag kortade tygeln. Det enda som förändrades var att dragkraften i tygeln fördubblades. :(
 
Sv: Korta tyglarna

Det kan ha sett annorlunda ut från marken - även om du upplever att du är mjuk, så kanske ridläraren ser att du behöver korrigera någonting i din ridning.

Fråga henne igen, och förklara att du inte riktigt förstod hur hon menade förra gången.
 
Sv: Korta tyglarna

Bortsett det som Lager skrev så när jag säger till någon att dom skall korta tyglarna så kan det vara att dom sitter med händerna vid knäna eller i magen. Dvs tygeln glappar inte men det är ingen bra handposition. Händerna skall ju vara ungefär ovanför hästens manke och med tummarna riktade uppåt.

Sen bara för att man rider med korta tyglar så behöver man inte bli hård i handen. Hela armen skall ju vara mjuk och flexibel. Man kan ju rulla med axlarna då och då för att inte spänna sig i armarna.

Om det är så att du har lagt till dig med ovanan att rida med för långa tyglar så känns det jättekonstigt i början innan man vant sig vid det nya (förhoppningsvis) korrekta sättet.

Detta skulle kunna vara en förklaring. Att det var handpositionen som var fel. Jag vet att jag lätt lägger ned handen lite för mycket och behöver jobba med att rida med mer "buren" hand. Men instruktionen "korta tygeln" blir för mig inte alls detsamma som att "höj handen", det blir ingen logik alls i för mig. Ska jag höja handen (alltså flytta den bakåt uppåt) behöver jag ju ha ett längre avstånd mellan min hand och bettet för att behålla samma kontakt som innan. Tar jag tag i tygeln närmare bettet kommer ju antingen min hand att åka ännu längre fram, eller så kommer jag att dra ännu mer i hästens mun om jag placerar händerna längre bak - upp. :confused:

När det gäller att vara flexibel i armbågarna så förstår jag till viss del detta, men om hästen stadigt drar framåt och jag ska behålla korta tyglar och böjning i armbågen så kan jag ju inte vara flexibel samtidigt, eller?

Är väldigt tacksam för att ni tar er tid och förklarar för jag vill verkligen förstå!
 
Sv: Korta tyglarna

Om du har dina händer för långt ner så kommer tyglarna automatiskt att bli för långa när du höjer handen. Då måste du korta dom.

Men kan ingen filma medan du rider så att du kan se dig själv. Detta kan ge många ahaupplevelser. Ibland förstår man inte problemet förrän man ser det själv.
 
Sv: Korta tyglarna

När det gäller att vara flexibel i armbågarna så förstår jag till viss del detta, men om hästen stadigt drar framåt och jag ska behålla korta tyglar och böjning i armbågen så kan jag ju inte vara flexibel samtidigt, eller?

Är väldigt tacksam för att ni tar er tid och förklarar för jag vill verkligen förstå!


Den största leden i armen är armbågen, det är därför du ska "ha" hästen där - för att armbågen kan flexa. Nästa led är handleden som flexar, tredje leden är fingrarna som även de flexar.

En häst måste ha någonting att hänga på för att kunna bli tung i handen, om du inte håller fast så kommer den inte heller att hänga.

Jag gissar att du måste hitta rätt position i sadeln för att komma till ridning och följsamhet. Men fråga som sagt ridläraren som ser dig, och som kan ge konkret stöd. : )

Att tygeln är kort betyder inte att handen är hård. Detsamma, att tygeln är lång betyder inte att handen är mjuk. Halvlånga gungande tyglar med stora handrörelser skapar mycket större respons i munnen, än korta tyglar och fingervickning.
 
Sv: Korta tyglarna

Det kan ha sett annorlunda ut från marken - även om du upplever att du är mjuk, så kanske ridläraren ser att du behöver korrigera någonting i din ridning.

Fråga henne igen, och förklara att du inte riktigt förstod hur hon menade förra gången.

Jodå, nånting har hon ju sett, eftersom hon bad mig att korrigera. :o Och jag har tänkt fråga henne igen nästa vecka, men risken är att jag kommer att gå och grubbla på detta tills dess, och då kan det vara bra att få höra lite hur andra tänker kring det här med stödet på tygeln och vad "korta tygeln" kan betyda.
 
Sv: Korta tyglarna

Om du har dina händer för långt ner så kommer tyglarna automatiskt att bli för långa när du höjer handen. Då måste du korta dom.

Men kan ingen filma medan du rider så att du kan se dig själv. Detta kan ge många ahaupplevelser. Ibland förstår man inte problemet förrän man ser det själv.

Hade varit perfekt att ha nån som filmar! Bra idé, det har jag inte ens tänkt på. :-)

Är dock inte helt med på hur tyglarna automatiskt blir för långa när jag höjer handen? Det förutsätter ju att hästens mun är högre upp, och det var den definitivt inte... (Snarare var hästen lite för lång/låg för det arbete som vi gjorde.)
 
Sv: Korta tyglarna

Om du har händerna för långt ner så brukar dom också hamna för långt bak mot knäna. Så om du höjer dom så hamnar händerna i magen och inte ovanför manken. (Nu överdriver jag lite men det är bara för att göra bilden så tydlig som det går)

Jag tror absolut att det är en bra idé att filma. Du och din ridlärare har kanske lite olika ordlistor och då kan ett påpekande om hur man skall korrigera ett fel bli lite förvirrande.
 
Sv: Korta tyglarna

Den största leden i armen är armbågen, det är därför du ska "ha" hästen där - för att armbågen kan flexa. Nästa led är handleden som flexar, tredje leden är fingrarna som även de flexar.

En häst måste ha någonting att hänga på för att kunna bli tung i handen, om du inte håller fast så kommer den inte heller att hänga.

Jag gissar att du måste hitta rätt position i sadeln för att komma till ridning och följsamhet. Men fråga som sagt ridläraren som ser dig, och som kan ge konkret stöd. : )

Att tygeln är kort betyder inte att handen är hård. Detsamma, att tygeln är lång betyder inte att handen är mjuk. Halvlånga gungande tyglar med stora handrörelser skapar mycket större respons i munnen, än korta tyglar och fingervickning.

Jag kanske tänker fel när det gäller vad "hård i handen" är. Det jag menar är att den "vikt" eller vad man ska kalla det som man har i tyglarna blir väldigt tung, inte det att man är stum eller tar stora tygeltag. Känns som att det är många kg man håller i handen alltså och det är det som blir konstigt för mig som är van vid att inte alls ha speciellt mycket vikt, utan bara en lätt fjädrande kontakt. Är det verkligen meningen att man ska ha en så stadig kontakt med hästens mun att det känns som om man bär flera kilos tyngd i tyglarna?

Tack för att ni har tålamod med min förvirring. :o När man mestadels har ridit en och samma häst i 14 år är det lite som att lära sig att rida på nytt när man plötsligt hamnar på en helt annan typ av häst.
 
Sv: Korta tyglarna

Om du har händerna för långt ner så brukar dom också hamna för långt bak mot knäna. Så om du höjer dom så hamnar händerna i magen och inte ovanför manken. (Nu överdriver jag lite men det är bara för att göra bilden så tydlig som det går)

Jag tror absolut att det är en bra idé att filma. Du och din ridlärare har kanske lite olika ordlistor och då kan ett påpekande om hur man skall korrigera ett fel bli lite förvirrande.

Aha, då förstår jag hur du menade. Det ligger nog mycket i det där att vi kanske har olika ordlistor, ska be henne att förklara mer exakt varför och på vilket sätt hon vill att jag ska korta tygeln så att jag förstår syftet ordentligt.
 
Sv: Korta tyglarna

Be henne visa hur du skall göra med händerna. Svårt med missförstånd då. Och fråga och fråga igen och igen och.......
 
Sv: Korta tyglarna

Jag tror att det där är jättesvårt att förklara. Man måste nog få en ahaupplevelse innan man fattar helt. Men det finns också sådana som anser att man skapar en kontakt genom att "dra i tyglarna". Det där med tex kontakt på yttertygeln är inte samma hos alla.
 
Sv: Korta tyglarna

Be henne visa hur du skall göra med händerna. Svårt med missförstånd då. Och fråga och fråga igen och igen och.......

Jo, det gjorde jag och då visade hon att jag skulle höja upp och ta tillbaka handen lite, så handpositionen är det nog det handlar om.

Problemet är ju just det där med "vikten" i handen. När hästen "drar" i tygeln så flexar jag ju i armbågen och följer med framåt, men sen blir jag ju kvar där eftersom hästen fortsätter att dra... :crazy: Alternativet är ju att släppa ut på tygeln och rida med längre tyglar, "normal" kontakt med hästens mun och "rätt" handställning, är det så jag borde göra? Nu känner jag mig nog ännu mer förvirrad...
 
Sv: Korta tyglarna

Jag tror att det där är jättesvårt att förklara. Man måste nog få en ahaupplevelse innan man fattar helt. Men det finns också sådana som anser att man skapar en kontakt genom att "dra i tyglarna". Det där med tex kontakt på yttertygeln är inte samma hos alla.

Ja, det är väl så att man behöver känna hur det känns när det känns rätt för att man ska kunna förstå vad det är man är ute efter. Jag fick lite känslan av att "ojdå, vi ser nog inte riktigt på det här med ridning på samma sätt" under lektionen, och så vill jag ju inte att det ska vara om jag nu ska rida för samma ridlärare en hel termin. Men det kan ju också vara så enkelt att det är en miss i kommunikationen.
 
Sv: Korta tyglarna

Jag följer med framåt i handen om jag vill att hästen skall länga ut formen. Annars inte utan då driver jag framåt istället. Hänger hästen hela tiden i tyglarna så gäller det att inte bli hängande tillbaka (väldigt lätt att göra det) utan lätta i handen och driva lite framåt och sen en mjuk förhållning för att samla upp igen.

Detta gäller ju att hästen svarar framåt för skänkeln. Annars får man jobba på det först.

Sen om man har en häst som ligger på/hänger i tyglarna så kan det ju vara så att man i början innan man kommer till riktig ridning är så "illa tvungen" att leva med lite häng i tygeln.
 
Sv: Korta tyglarna

Men det går utmärkt att rida med korta tyglar och vara mjuk och följsam i handen utan att följa med hästen framåt.

Kan det inte vara så att du är stel i armarna och skuldrorna och därför har lite svårt att greppa detta med mjuk hand.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 406
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 182
Senast: BornAgain
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 039
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Magsjuk hund
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp