Kortharig Collie

Sv: Kortharig Collie

Tack an en gang for svar, ar den nagot jag inte kan sa ar det MH. Sa ar det nagot mer man behover tanka pa dar far du garna skriva ut det.
Jag sag annars att pa ras- sidan hade de vart man vill ha for resultat i MH.

Hur skalliga ar era hundar?


Att läsa MH-protokoll lär man sig fort. På Avelsdata finns beskrivningar av varje moment samt siffran och vad den står för, så det är väldigt lätt att följa. Jag föreslår också att du tittar på MH-filmer på Youtube för att se de olika momenten - då blir det också tydligare varför en del reaktioner är önskvärda och andra inte. Jag skulle säga att en presumtiv collieköpare MÅSTE sätta sig in i MH-resultat för att minska risken att få en rädd hund, speciellt efter det ofta finns så få andra meriter på föräldradjuren.

Collien har lätt till skall, men inte på något sätt lika mkt som sheltien. ;) Annars är de väldigt pratiga och talar med gnyenden och olika ljud om vad de tycker om saker och ting. Urcharmigt enligt mig. :love:
 
Sv: Kortharig Collie

På genetica.se finns spindeldiagram över många raser, lätt att se vad som är önskvärt o vad medel är.
 
Sv: Kortharig Collie

Ja, alltsa saken ar den att jag ar otroligt nojd med sheltie, och vill egentligen inte ha nagot annat an en vallhunds liknande sak (far man val skriva eftersom de inte langre har sarskilt praglade vallegenskaper).
Men jag tycker om den typen av hund som vallhundar ar.

Precis! Du vet vad det är liksom! Hoppas du hittar en bra hund som du vill ha ;)
 
Sv: Kortharig Collie

jag vet;) Men det verkar som de börjar mjukas upp nu lite efter all tandlossning. Vi får väl se var det tar vägen..
 
Sv: Kortharig Collie

kl

Jag ar fortfarande intresserad av vad prokollet blir nar man korsar en langharig och en kortharig?
Eller ar det "samma sak"?
 
Sv: Kortharig Collie

Man får inte längre göra långhårs/korthårsparningar, iallafall inte i Sverige. Ibland föds dock långhår i korthårskullar och dessa får användas i långhårsaveln (de är dock ofta mindre pälsade än vanliga långhår).
 
Sv: Kortharig Collie

Ja okay, det var val ungefar sa jag hade tankt pa det. Korsar man de tva olika sa lar det ju bli mindra pals an vad man vill ha, men de kanns anda sa pass narbeslaktade, och just att det borde tycka upp nagon lang/kort- harig i de olika kullarna.

Tack men da vet jag!
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 839
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 205
Senast: Snurrfian
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 862
Senast: Twihard
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 271
Senast: Huggorm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp