Kortharig Collie

Sv: Kortharig Collie

Ja, tydligen är det någon slags överkänslighet mot solljus som skapar sår och rodnader på nosen. Även andra raser kan visst få det. Jag har dock aldrig träffat någon collie eller ens hört om någon collie med detta problem så jag vet inte om det är särskilt utbrett, iallafall inte i Sverige.
 
Sv: Kortharig Collie

Okej, vår led av det när jag tog över henne, men inte så farligt som det hade varit tidigare. Nu var hon "bara" lite raspig, men hade haft 5mm djupt! Men efter att jag tagit över henne har hon bara ärret kvar! Vi var på Ultuna i annat ärende då sa vetrinären att det var en reumatisk relaterad sjukdom... Men som sagt Stella är 12 år, har inga problem på morgonen eller att hoppa i och ur bilen. Är med oss på stranden på sommaren och har inte sår på nosen. Så jag vet inte vad det var hon hade?!
7856786.jpg
 
Sv: Kortharig Collie

Tycker det låter bra att du har Sheltie, då har du lite vana av "sådana" raser!

Ja, alltsa saken ar den att jag ar otroligt nojd med sheltie, och vill egentligen inte ha nagot annat an en vallhunds liknande sak (far man val skriva eftersom de inte langre har sarskilt praglade vallegenskaper).
Men jag tycker om den typen av hund som vallhundar ar.

Daremot sa ar det lite saker med Sheltie som jag inte hade velat ha igen, bla palsen, storleken, vill ha en storre hund.
Sedan ar det svart att veta vad som ar typiskt for rasen (man kan ju lasa till en del) och var som ar typiskt for ens egen hund.

Men jag har forsokt kolla upp olika vallhundar, men for mig ar utseendet en stor faktor. Kanske inte avgorande, men stor. Och tycker Blue Merle ar sa jakla fina :love:
 
Sv: Kortharig Collie

och till ananya
Tack for svar!

Mycket hanger ju pa lydnad, men samtidigt nar man valjer ras sa kan man ju forsoka gora det sa latt som mojligt for sig :p

Hur stor flockkansla har era hundar? Hur mycket vall har de i sig?
Min Sheltie exempelvis brukade jag lata valla mina honor, vilket han tyckte var skitkul, jag fick hjalpa honom en del, men det var mycket praktiskt de ganger de lyckades rymma :D
Aven om jag vill ha sa lite vall som mojligt. Hur reagerar era hundar pa hastar?
Ar era hundar skottradda?
 
Sv: Kortharig Collie

Min vallar bara människor som är konstiga.... Men jag tror att hon har blivit avprogrammerad som liten, men jag är inte säker!
Om vi är ute i skogen och kommer ifåpn varann, tex om vi plockar svamp så försöker hon hålla koll på alla, men jag är viktigast...
Min har varit i stall hela sitt liv, så hon märks inte när hon är med, hon vet precis hur man ska uppföra sig!
Hon är inte överförtjust i nyårsafton, men det är inget stort problem. om hon inte ser ljusblixten så är allt lugnt... Enstaka smällar från gevär märker hon knappt!
 
Sv: Kortharig Collie

Enligt min erfarenhet är det mycket lätt att få en collie lydig - även de med lite mer driv i sig. Det är en naturligt förig ras med mycket will to please. Jag skulle säga att collien har stor flockkänsla. Vall finns kvar i rasen, i en del individer mer än andra (det finns bland annat en långhårskennel som vallar aktivt med sina hundar) men det går naturligtvis inte att jämföra med en BC - en collie blir inte knäpp om den inte får valla. Vallinstinkten är snarare en fördel, den gör att hunden gärna håller sig nära sin flock.

Collies är ofta bra med andra djur (men som alltid är det en fråga om lydnad och tillvänjning). Skotträdsla är ett STORT problem i rasen! Min är skottfast.

Avelsdata är ett ovärderligt verktyg för dig när du tittar på kennlar. Slå in kennelnamnet och titta på MH-resultat och spindlar så kan du se hur uppfödningen i stort ser ut. Du bör då främst titta på avreagering (att den snabbt släpper läskiga händelser) och skotträdsla (ska vara 1:a eller 2:a enligt mig). Den ska enligt mig heller inte bli FÖR rädd på skramlet och dumpen, men det är ett mindre problem så länge den släpper rädslan på en gång. Helst vill du se att många hundar ur uppfödningen är MH-beskrivna, alltså inte bara avelsdjuren.
 
Sv: Kortharig Collie

Tack an en gang for svar, ar den nagot jag inte kan sa ar det MH. Sa ar det nagot mer man behover tanka pa dar far du garna skriva ut det.
Jag sag annars att pa ras- sidan hade de vart man vill ha for resultat i MH.

Hur skalliga ar era hundar?
 
Sv: Kortharig Collie

Stella är ganska skallig, mer än vad skulle önska... Men hon är ju en gårdshund, så hon ska ju säga till om det kommer någon...
Lite jobbigt att hon inte kan sluta skälla, hon kan gå runt och muttra flera minuter efter att folk har kommit in, mutter och ett och annat boff inblandat. Speciellt om det är någon hon har svårt för, det finns några sånna i vår bekantskapskrets... Såna kan hon oxå nypa i byxbenen om dom inte passar och går där hon anser att dom inte sak gå...

Men hon är absolut inte bjäbbig, och hon skäller inte för att få uppmårksamhet, utan bara för att varna när det kommer folk!
 
Sv: Kortharig Collie

Det ar val som man vill ha det da. Kanske minus boffandet.

En fraga, om man korsar en kortharig med en langharig, vad blir det da?
 
Sv: Kortharig Collie

Hej! Jag svarar på ditt pm här så jag också får vara med;)

Jag valde en khcollie för att jag ville ha en framåt hund som var lätt i typen. En hund som orkar hänga med husse ut och springa och matte ut och rida. En hund som är "stor" men inte tung då jag inte vill slita på den för mycket. Jag ville ha en följsam, mjuk hund som jag inte behöver punktmarkera 24/7. Jag ville ha en päls med underhull som var kort. Jag ville inte ha en jakthund då vi har hönor och katter som springer lite överallt. Jag tror jag har ringt till minst 5rasklubbar för hjälp och rådgivning av olika raser som vi funderat på. Vi har tänkt på allt från pointer till jaktlabbe. Tillslut så föll valet på kh-collie och jag fick allt jag önskade mig!

Som matte till Siri kan jag erbjuda henne: mycket sällskap och vara med på jobbet, mycket motion, lydnad och spårträning, få hänga med överallt och ett bra ledarskap. Jag anser att en collie inte får ha en mesig matte. Siri är av naturen framåt men om jag skulle ojjat och pluttat de gånger hon blev rädd så skulle hon nog vara harig. Istället när hon reagerar på något och kollar på mig så visar jag med kropp och minspel att allt är lugnt och inget att bry sig om. Backar hon på något så stöttar jag henne positivt framåt.

Siri är av naturen ganska reserverad, ej rädd. Hon får därför träna på starka, snälla människor. Hon behöver inte älska dem men hon får aldrig känna någon rädsla.

Har man collie tror jag på att tidigt släpa med dem överallt. Siri har vid 6månaders ålder åkt bil, åkt tåg, varit med hos mina svärföräldrar och bott där en helg, bott på gård med mig en vecka, varit på gymmet, varit med hos mormor på äldreboendet flera gånger, gått med matte i affärer flera gånger, stadstränat massor, tömkört med pållen och varit med när jag ridit, hon går till veterinären och äter godis ett par gånger i månaden:laugh:, varit på hundpromenader med ca20 hundar flera gånger, tränat på klubben och spårat och mycket mycket mer:laugh:
Det är nyttigt att de får testa mycket olika saker och känner att de klarar det och är duktiga. Siri älskar utmaningar!

Nu skall vi gå utställningskurs för att Siri skall få träna på att blir hanterad och klappad på av erfarna människor. Får se om vi ställer ut sedan då hon ej har så rastypiska öron:crazy:
 
Sv: Kortharig Collie

Tack for langt och utforligt svar!
*antecknar*

Ska jag vara arlig sa later det ratt mycket som Sheltie, forarbete med att fa bra trygga foraldrar, samt mycket jobb de i ung alder.

Var Sheltie var som ung valdigt reserverad, men jag tror vi har haft mycket tur ocksa!
Han har aldrig vart skottradd, han har alltid kunnats slapas med overallt, forutom att han var reserverad mot man.
Han har daremot aldrig bangat for att undersoka saker, och alltid vart mycket framat.

So far later allt valdigt bra :laugh:
 
Sv: Kortharig Collie

.. så jag hoppas att det fortsätter såhär bra men snart kommer puberteten och då kan ju allt ändras! Bjuder på några bilder på min skönhet.


Siri 3månader


Siri 4månader, å ja hon gillar denna soffan:D


Siri posar


Siri 5månader och har tappat alla hörntänderna:laugh:


Walther, Siri och jag

Klicka på bilderna om någon mot all förmodan vill se mer;)
 
Sv: Kortharig Collie

Vi har ju inte upplevt några smällare med Siri än men vi har köpt en ljudcd som vi håller på att öva med.

Någon sa att khcollie fäller mycket. Är det rastypiskt? Jag har inte märkt nåt än men min är ju så liten än.
 
Sv: Kortharig Collie

Jag kan bara hålla med! Jag älskar bluemerle. Min faster tycker inte jag är riktigt klok. Hon anser att en collie skall ha mycket päls och vara sobel. Inte många rätt där för min del alltså;) Men hon säger att det är typiskt mig, att jag har varit sån sen jag var liten, att jag helt enkelt älskar det annorlunda. Å ja, jag får nog erkänna att det ligger ganska mycket i det.. Kolla bara på min häst, min hund och mitt usteende:D Ja ja, så länge man är lycklig så:)

Är din sheltie blue merle?
 
Sv: Kortharig Collie

Ja det ar han :love:

Det ar lite det jag vill ha, ett snyggt men ovanligt utseende, med en karaktar som passar mig.

Jag har kollat igen nastan alla bilderna pa pixbox nu, superfin ar hon :love:

Jag vet att jag stallde fragan innan, men hur tycker du hon fungerar med hastar?
Forsoker hon valla dem, blir hon upphetsad nar de springer i hagen?
 
Sv: Kortharig Collie

Än så länge har hon inte försökt att valla dem. Hon blir lite upphetsad av att se dem springa men inte så att hon får jaktlust. ÄN skall väl tilläggas;) Nackdelen är att jag har min häst hos min faster som har två långhår och de både jagar och vallar hästarna.. De gånger de har satt efter hästarna i full fart så har Siri sprungit med en gång. Men då jagade hon min fasters hund som är hennes bästa lekkompis och inte hästen. Hon verkar inte förstå att man "ska" jaga hästarna utan hon vill leka med sina hundkompisar. Som tur är så skäller min fasters äldsta tik när hon vallar så jag hör det alltid och kan gå ut och avstyra det hela. Jag tror inte att Siri någonsinn skulle springa efter hästarna själv. Det är lite jobbigt men man kan ju inte få allt.

Kan du inte sätta in en bild på din sheltie?
 
Sv: Kortharig Collie

Jag forstar ditt dilemma, varsta hade ju vart om hon hade borjat gora det.
Men kan du inte lara henne att det ar forbjudet att ga in i hagen?

Klart jag kan satta in en bild! :D

Ska bara leta upp en forst.
 
Sv: Kortharig Collie

Det far bli denna, har lagt upp den har innan men kommer inte at nagra andra nu.

asterix.jpg


Han har daremot vart rakat, sa den korta palsen ar pga att det inte ar helt utvaxt an.
 
Sv: Kortharig Collie

Jo det är förbjudet att gå in i hagen och det fungerar 9 gånger av 10;) Men just den gången så var lusten att jaga kompisen större. Men jag jobbar hela tiden på det att hon ALDRIG får gå in i hagen. Precis som att hon aldrig får jaga hönorna eller katterna. Men ibland så tycker Siri att det är lite svårt att komma ihåg det ;)

Ser fram emot bilden, vad heter din?
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 841
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 209
Senast: Snurrfian
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 864
Senast: Twihard
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 280
Senast: Huggorm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp