Kostnad för kamin m.m.?

Här trillar det träd till höger och vänster med jämna mellanrum så jag köpte en motorsåg istället :up:
Nu hade det trillat ett stort åbäke igen in i hagen så det måste bort förr eller senare och i våras trillade en jätteask som förvisso delvis var ihålig men det blev ändå en hel del ved
 
Kaminen är installerad men är inte nöjd med utförandet från firman på flera vis.

Vi valde att ha den mot befintlig murstock och inkopplad direkt bakom som han sagt skulle fungera när han var här och kollade. Väl vid installationen så gick det tydligen inte så alternativet var att koppla den med rör utanpå (en besvikelse men alternativet var ju att be han vända). Ensam hemma så fick ta beslutet att låta honom göra så när han stod och väntade på svar från mig.
Han tog den färdiga ventilens hål och drog rören i den, så nu har vi ingen ventilation och så kladdade han ner väggen runt röret med någon typ av lim som gett en ful missfärgning och svart lackfärg efter han sprayade rören :( (och en liten bit riven tapet)
Vi har dock framfört klagomål och de sa att vi skulle fundera på hur vi ville lösa det med färgen på väggen, om vi ville måla bakom kaminen som alla gör sa han (gör folk verkligen det?!). Men det vill jag ju inte. Jag vill ha min tapet!

Så jag undrar vad som är rimligt avdrag för färgen/limmet/tapetrivet på tapeten? Jag vägrar måla bakom (antar de ser en billig lösning). Det skulle inte se klokt ut! Alternativet är att sätta en bit med dekorationssten där. Jag tänker inte tapetsera om hela rummet men jag hade inte tänkt mig någon stenvägg där heller.
Jag sa att maken fixar tapetrivet för att undvika fler misstag på min vägg när han erbjöd sig att limma dit den med superlim.

Ventilen, måste man ha en i skorstenen? Borde han inte valt en annan kanal eller var det lathet när hålet ändå fanns där? Är ventilen viktig får han komma och borra dit i en annan kanal. Jag vet inte så vill veta om det är same same eller om han gjorde något fel. Han sa det var bästa kanalen men då gör man kanske en ny ventil i en annan?

Annars är kaminen fin så missnöjd med den är jag ju inte. Men som sagt, vad kan man kräva för vår förstörda tapet?
 
Kaminen är installerad men är inte nöjd med utförandet från firman på flera vis.

Vi valde att ha den mot befintlig murstock och inkopplad direkt bakom som han sagt skulle fungera när han var här och kollade. Väl vid installationen så gick det tydligen inte så alternativet var att koppla den med rör utanpå (en besvikelse men alternativet var ju att be han vända). Ensam hemma så fick ta beslutet att låta honom göra så när han stod och väntade på svar från mig.
Han tog den färdiga ventilens hål och drog rören i den, så nu har vi ingen ventilation och så kladdade han ner väggen runt röret med någon typ av lim som gett en ful missfärgning och svart lackfärg efter han sprayade rören :( (och en liten bit riven tapet)
Vi har dock framfört klagomål och de sa att vi skulle fundera på hur vi ville lösa det med färgen på väggen, om vi ville måla bakom kaminen som alla gör sa han (gör folk verkligen det?!). Men det vill jag ju inte. Jag vill ha min tapet!

Så jag undrar vad som är rimligt avdrag för färgen/limmet/tapetrivet på tapeten? Jag vägrar måla bakom (antar de ser en billig lösning). Det skulle inte se klokt ut! Alternativet är att sätta en bit med dekorationssten där. Jag tänker inte tapetsera om hela rummet men jag hade inte tänkt mig någon stenvägg där heller.
Jag sa att maken fixar tapetrivet för att undvika fler misstag på min vägg när han erbjöd sig att limma dit den med superlim.

Ventilen, måste man ha en i skorstenen? Borde han inte valt en annan kanal eller var det lathet när hålet ändå fanns där? Är ventilen viktig får han komma och borra dit i en annan kanal. Jag vet inte så vill veta om det är same same eller om han gjorde något fel. Han sa det var bästa kanalen men då gör man kanske en ny ventil i en annan?

Annars är kaminen fin så missnöjd med den är jag ju inte. Men som sagt, vad kan man kräva för vår förstörda tapet?
Men så dumt att det inte gick att använda den befintliga murstocken, jag förstår att du är missnöjd med arbetet!:down:
Jag har ingen idé om vad du kan kräva men jag bor ju i samma stad och vi ska eventuellt installera kamin. Så då blir jag nyfiken på vilken firma som gjort på det här viset?
 
Kaminen är installerad men är inte nöjd med utförandet från firman på flera vis.

Vi valde att ha den mot befintlig murstock och inkopplad direkt bakom som han sagt skulle fungera när han var här och kollade. Väl vid installationen så gick det tydligen inte så alternativet var att koppla den med rör utanpå (en besvikelse men alternativet var ju att be han vända). Ensam hemma så fick ta beslutet att låta honom göra så när han stod och väntade på svar från mig.
Han tog den färdiga ventilens hål och drog rören i den, så nu har vi ingen ventilation och så kladdade han ner väggen runt röret med någon typ av lim som gett en ful missfärgning och svart lackfärg efter han sprayade rören :( (och en liten bit riven tapet)
Vi har dock framfört klagomål och de sa att vi skulle fundera på hur vi ville lösa det med färgen på väggen, om vi ville måla bakom kaminen som alla gör sa han (gör folk verkligen det?!). Men det vill jag ju inte. Jag vill ha min tapet!

Så jag undrar vad som är rimligt avdrag för färgen/limmet/tapetrivet på tapeten? Jag vägrar måla bakom (antar de ser en billig lösning). Det skulle inte se klokt ut! Alternativet är att sätta en bit med dekorationssten där. Jag tänker inte tapetsera om hela rummet men jag hade inte tänkt mig någon stenvägg där heller.
Jag sa att maken fixar tapetrivet för att undvika fler misstag på min vägg när han erbjöd sig att limma dit den med superlim.

Ventilen, måste man ha en i skorstenen? Borde han inte valt en annan kanal eller var det lathet när hålet ändå fanns där? Är ventilen viktig får han komma och borra dit i en annan kanal. Jag vet inte så vill veta om det är same same eller om han gjorde något fel. Han sa det var bästa kanalen men då gör man kanske en ny ventil i en annan?

Annars är kaminen fin så missnöjd med den är jag ju inte. Men som sagt, vad kan man kräva för vår förstörda tapet?
Har brand besiktningsmannen/kvinnan varit ute o ok den? Tror inte ens det är lagligt att ha tapet så nära/bakom kaminen.
 
Men så dumt att det inte gick att använda den befintliga murstocken, jag förstår att du är missnöjd med arbetet!:down:
Jag har ingen idé om vad du kan kräva men jag bor ju i samma stad och vi ska eventuellt installera kamin. Så då blir jag nyfiken på vilken firma som gjort på det här viset?

Ja, en besvikelse men jag får lita på hans ord att detta var bästa lösningen. Det stör mig dock att han inte tog reda på fakta när han kikade i skorstenen första gången, vilket jag då som vet ingenting trodde han gjorde. Vi valde kamin utefter de förutsättningar han gav oss då och jag är rätt säker på att vi gjort en ändring om vi vetat om detta tidigare. Jag skickar ett PM om firman.
 
Har brand besiktningsmannen/kvinnan varit ute o ok den? Tror inte ens det är lagligt att ha tapet så nära/bakom kaminen.

Nej, vi kan inte göra det förens de gjort eventuella ändringar. Han skulle höra av sig så jag hoppas han gör det snart. Skulle vara fint om det ligger en faktura i brevlådan innan han gjort det. Då lär jag bli så jävla less..
Denna kaminen är laglig att ha nära väggen mot murstocken. En av anledningarna till att vi valde den. Nu blev det inte heller som önskat, därav de eventuella ändringarna. Men den står alltså framför gamla murstocken men blev inte bakansluten utan rören sitter i toppen på den in i murstocken. Så murstocken gick att använda, men inte på det vis han sa. Detta verkade också justera antal cm från väggen vilket vi är missnöjda med (för vi ville ha den så nära som möjligt och det visste dom, vi specificerade det väldigt noga men nu är det 9 cm extra).

Men han borde höra av sig snart så får se vad han säger om det hela.
 
De hörde aldrig av sig :meh: Så det gjorde jag :angel:

De kommer på måndag och flyttar kaminen närmare väggen som vi ville ha det från början för det gick bra och sätter en täckplåt runt röret för att dölja färgen och tapetrivet. Själva röret får vi leva med men det kan jag göra eftersom jag ju vill ha en kamin och tänker att den själv väger upp den nackdelen. Får inreda snyggt runtom så det smälter in :up:

Så nu hoppas jag allt löser sig smidigt!
 
Han var här igår och flyttade kaminen närmare väggen, 7 cm gjorde mycket. Det innebar ju också att röret blev 7 cm kortare så helheten är mycket snyggare nu! :)
Han ska tillverka en metallram att sätta runt röret där han sabbat tapeten så han återkommer när det är klart.
Det skulle nog inte hinnas innan jul men det överlever jag. Sotaren kommer senare i veckan för besiktning och den biten gör ingen skillnad huruvida vi kan använda kaminen så hoppas på grön stämpel nu då så ska det eldas här sen :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp