Kostnad parkering

Bukefalos 30 år!

Hyr något billigt i Uppsala kan bli svårt. Jag köpte den här lägenheten just för att hyresvärden chockhöjde hyran på min lilla barack på 23 kvm så mycket att det blev billigare att köpa lägenhet. Då bor jag hellre kvar.

Att hyra lägenhet i Uppsala blir dyrare hur jag än gör, bor redan på 25 kvm så svårt att flytta till mindre.
Det har lugnat ner sig på den fronten nu.
Med ett överflöd av bostadsrätter som inte blir sålda så har hyrorna på andrahandsmarknaden sjunkit.
Jag hyr ju själv ut bostäder i området och det går i vågor hur lätt eller svårt det är.
Vissa tider så är det helt hysteriskt och andra tider nästan svårt att hitta lämplig hyresgäst.

F.ö. så får man inte höja hyran på bostäder hur man vill. Så hyresvärden till baracken gjorde fel.
Hyresnämnden kan besluta om återbetalning i efterhand.

Jag tror iofs jurist på hyresgästföreningen har koll och det är just andrahandsuthyrning som besvarades här. Denne skriver också tidigare i artikeln hur uthyrning av parkering regleras.
Nej de har inte alltid koll.
Jag har vunnit mot dem i hyresnämnden några gånger.
Jag skall leta upp det senaste.
Återkommer.

Nu har jag meddelat att jag hyr vidare. Jag tänker att det får vara värt att gå emot mina principer tills vintern är över iaf.

Funderar på att flytta hästen till ponnyns stall, men det känns väldigt elakt då hästen nyss flyttat och i detta stall fått kompisar. Han har liksom redan flyttat två gånger sen i somras. :(
Fast du måste nog tänka på dig själv i första hand i din situation. Om det är ett bra stall så blir det säkert bra för hästen också om du flyttar den dit.

Eftersom du jobbar 80% hemifrån kan du tänka dig att bo en bit utanför Uppsala?
T.ex en, en och en halv timmes körväg från jobbet utökar utbudet på boende och stallplatser väldigt mycket.

Det har lugnat ner sig på den fronten nu.
Med ett överflöd av bostadsrätter som inte blir sålda så har hyrorna på andrahandsmarknaden sjunkit.
Jag hyr ju själv ut bostäder i området och det går i vågor hur lätt eller svårt det är.
Vissa tider så är det helt hysteriskt och andra tider nästan svårt att hitta lämplig hyresgäst.

F.ö. så får man inte höja hyran på bostäder hur man vill. Så hyresvärden till baracken gjorde fel.
Hyresnämnden kan besluta om återbetalning i efterhand.

Okej? Men de lägenheter jag kollade på igår var iaf mycket dyrare än där jag bor nu. Tipsa gärna i pm om en fräsch etta för under 7000 kr/månad!

Hyresvärden gjorde säkert fel. Hen gjorde många fel. Men jag hade ingen möjlighet att bråka då jag på den tiden hade tre hästar inackorderade. En oerhört maktlös situation som jag inte vill hamna i igen.

Fast du måste nog tänka på dig själv i första hand i din situation. Om det är ett bra stall så blir det säkert bra för hästen också om du flyttar den dit.

Det är ett bra stall förutom att det inte finns några unghästar och att jag måste hantera andras hästar. Samt såklart gå en massa, vilket jag helst inte ska i dagsläget.

Eftersom du jobbar 80% hemifrån kan du tänka dig att bo en bit utanför Uppsala?
T.ex en, en och en halv timmes körväg från jobbet utökar utbudet på boende och stallplatser väldigt mycket.

Det skulle funka tillfälligt. Men egentligen trivs jag ju där jag bor nu. Sen har jag flyttat med tre hästar fyra gånger på två år, så jag är redigt less på att flytta hästar och ffa upptäcka att det som lovats av olika stallägare sen inte gäller i praktiken. Där de står nu funkar det iaf på de viktigaste delarna.

På så vis.
Det framgick inte av tidigare inlägg.
Det ändrar ju på förutsättningarna en del.

En hyrd bostad med tillhörande parkering nära ett av stallen borde då egentligen vara idealiskt.

Förutom då att jag inte vill sätta mig i den situationen igen. Då åker jag mycket hellre buss till bilen, så jag får bo kvar där jag trivs och känner mig trygg.

Det skulle funka tillfälligt. Men egentligen trivs jag ju där jag bor nu. Sen har jag flyttat med tre hästar fyra gånger på två år, så jag är redigt less på att flytta hästar och ffa upptäcka att det som lovats av olika stallägare sen inte gäller i praktiken. Där de står nu funkar det iaf på de viktigaste delarna.
Fast om du inte vill flytta, inte vill flytta hästarna eller göra någon förändring så blir det ju till att bita ihop och betala parkeringen? :) såg att du sagt att du betalar den över vintern i alla fall, men tror det blir svårt att hitta någon annan lösning om inte någon av er tre byter adress ^^

Nej de har inte alltid koll.
Jag har vunnit mot dem i hyresnämnden några gånger.
Jag skall leta upp det senaste.
Återkommer.
Det behöver du inte. Orkar inte/inte intresserad av att "diskutera" med dig och det hjälper inte TS.
Alla vet om dina svängar i hyresnämnden. (Ngt du berättar om med stolthet, jag skulle skämmas som hyresvärd, sorry).
Lägg din tid på bättre saker idag.

Fast om du inte vill flytta, inte vill flytta hästarna eller göra någon förändring så blir det ju till att bita ihop och betala parkeringen? :) såg att du sagt att du betalar den över vintern i alla fall, men tror det blir svårt att hitta någon annan lösning om inte någon av er tre byter adress ^^

Nä, som jag skrivit tidigare är stallet för unghästen bara en temporär lösning. Sen måste jag inte bita ihop och betala, jag kan leta en annan parkering istället (finns längre bort) och så fort en sån är ledig kommer jag hyra den.

Förutom då att jag inte vill sätta mig i den situationen igen. Då åker jag mycket hellre buss till bilen, så jag får bo kvar där jag trivs och känner mig trygg.
Det verkar som att du har fattat ett beslut som du är till freds med.
Vilket är bra.

Det är ju så med beslut att man behöver kunna leva med dem utan att gräma sig över dem.
Egentligen så handlar din nuvarande parkering bara om några hundralappar extra varje månad.
Men det som kostar är din irritation över att uthyraren utnyttjar situationen och att mäklaren lurade dig.
Det är definitivt fult av dem, men nu gäller det för dig att planera så praktiskt och bra som möjligt för dig själv.
Så försök att strunta i att de inte är schysta i affärer.
Och funderar på vad du kan lära av det i stället.
Hur skulle du ha gjort för att inte hamna här?
Kan du skydda dig mot det i framtiden?

Nä, som jag skrivit tidigare är stallet för unghästen bara en temporär lösning. Sen måste jag inte bita ihop och betala, jag kan leta en annan parkering istället (finns längre bort) och så fort en sån är ledig kommer jag hyra den.
Jo, men menade tills du hittar en annan lösning. Bita ihop var mer en hint åt att det inte riktigt känns som att hen du hyr av är mycket att lita på :)

Det verkar som att du har fattat ett beslut som du är till freds med.
Vilket är bra.

Det är ju så med beslut att man behöver kunna leva med dem utan att gräma sig över dem.
Egentligen så handlar din nuvarande parkering bara om några hundralappar extra varje månad.
Men det som kostar är din irritation över att uthyraren utnyttjar situationen och att mäklaren lurade dig.
Det är definitivt fult av dem, men nu gäller det för dig att planera så praktiskt och bra som möjligt för dig själv.
Så försök att strunta i att de inte är schysta i affärer.
Och funderar på vad du kan lära av det i stället.
Hur skulle du ha gjort för att inte hamna här?
Kan du skydda dig mot det i framtiden?

Japp, jag har lärt mig att man inte kan lita på människor, utan att man alltid måste vara beredd på att bli lurad.

Om du har så tajt ekonomi, du skriver att du går plus minus noll varje månad, måste du ha två hästar då? Och köpa nyproducerad lägenhet? De har oftast skyhöga avgifter. Och att ha hästarna i två olika stall låter som urjobbig vardagslogistik. Med en häst skulle du få bättre ekonomi, mindre körande och större möjlighet att betala p-platsen.

Okej? Men de lägenheter jag kollade på igår var iaf mycket dyrare än där jag bor nu. Tipsa gärna i pm om en fräsch etta för under 7000 kr/månad!
Det borde finnas.

Mina små hus, med diskmaskin och tvättmaskin, hyrs ut för 6300:-/månad i kallhyra.
Då är det 50 kvm med minst ett sovrum och riktigt kök.
Och parkering då.

Och ja de är oerhört populära.

Japp, jag har lärt mig att man inte kan lita på människor, utan att man alltid måste vara beredd på att bli lurad.
Ja det är ju tyvärr så.
Vilket gäller även för oss hyresvärdar.
Det är som att många människor har som sport att lura andra.
Som att spela dataspel ungefär.
De vill vinna till varje pris.
Mycket trist är det.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?