Kostnad parkering

Bukefalos 30 år!

Om du har så tajt ekonomi, du skriver att du går plus minus noll varje månad, måste du ha två hästar då? Och köpa nyproducerad lägenhet? De har oftast skyhöga avgifter. Och att ha hästarna i två olika stall låter som urjobbig vardagslogistik. Med en häst skulle du få bättre ekonomi, mindre körande och större möjlighet att betala p-platsen.

Klart jag inte måste. Men just nu ser verkligheten ut såhär och då måste jag lösa det.

Lägenheten bokades 2024, sen verkar det dra ut på tiden och det är oklart om den öht kommer byggas. Så där behöver jag inte lägga ut några pengar på minst två år till. Läget kan vara helt annorlunda då. Dock kostar den (lån + avgift) mindre än nuvarande lägenhet.

Nu har jag meddelat att jag hyr vidare. Jag tänker att det får vara värt att gå emot mina principer tills vintern är över iaf.

Funderar på att flytta hästen till ponnyns stall, men det känns väldigt elakt då hästen nyss flyttat och i detta stall fått kompisar. Han har liksom redan flyttat två gånger sen i somras. :(
Det låter klokt och att du just nu avvaktar med några större beslut/förändringar.
Är ju oftast knepigare med ihopsläpp denna tid på året också.
Hoppas du framöver får en mer hållbar situation ❤️

Klart jag inte måste. Men just nu ser verkligheten ut såhär och då måste jag lösa det.

Lägenheten bokades 2024, sen verkar det dra ut på tiden och det är oklart om den öht kommer byggas. Så där behöver jag inte lägga ut några pengar på minst två år till. Läget kan vara helt annorlunda då. Dock kostar den (lån + avgift) mindre än nuvarande lägenhet.
Då hoppas jag att det går i lås med lägenheten, och att kalkylen håller.

Vad gäller hästarna förstår jag att det är verkligheten. Men när det är svårt att få det att gå ihop så kan man ju behöva se över verkligheten ibland.

Menar du en sån där elsparkcykel? Känns inte så säkert i snö eller is. :crazy:

Jag har iofs bara 15-16 km till stallen. Men det är lika långt emellan dem också…
Jag har ingen så jag vet inte. Men hon sparar såklart massa pengar på att använda den istället för att köra bil. Hon åkte med den nu när vi hade 4 dm snö på plogade vägar men vet inte hur det gick.

Jag vill inte betala rövhattar så jag hade nog om jag kunnat köpt en sån och åkt till bilen på annan parkering.

Då hoppas jag att det går i lås med lägenheten, och att kalkylen håller.

Vad gäller hästarna förstår jag att det är verkligheten. Men när det är svårt att få det att gå ihop så kan man ju behöva se över verkligheten ibland.

Ja, det är ju det jag håller på med? Ville ha input kring parkeringen och det tycker jag att jag fått.

Hästen flyttades till fullservice just delvis för att avlasta. Vilket det verkligen gjort!

Var och kikade på en lägenhet idag. 41 kvm med stort kök och sovalkov. Men ganska fult badrum (trots att det skulle vara nygjort) och jag fick lite panik då jag trivs så bra där jag bor med grannar och allt förutom parkeringen.

Önskar det gick att veta innan om grannarna är tysta och rökfria…

Var och kikade på en lägenhet idag. 41 kvm med stort kök och sovalkov. Men ganska fult badrum (trots att det skulle vara nygjort) och jag fick lite panik då jag trivs så bra där jag bor med grannar och allt förutom parkeringen.

När vi köpte gården smsade jag närmaste granne för att kolla att de inte hatade djur, typ 😅
Kanske går att hitta något nummer till en granne att smsa och fråga?
Liksom "hej, jag är spekulant på en lägenhet i huset och undrade bara om det är lugnt här och ifall någon röker på balkongen"

Fast sånt kan ju ändras fort både till det bättre och sämre när grannarna byts ut.

På trådstarten svarar jag att jag betalat per månad om det så var 1000 spänn! Min parkering med laddplats kostar över 700 kr på väster i Lund och höjs varje årsskifte. Har inte ens kollat vad nya priset är för skillnaden på min tidigare parkering 600 m bort mot nuvarande typ 100 m bort är för mig MILSVID. Värt väldigt mycket! Verkligen hatade att behöva gå igenom precis hela området med packning varenda dag/planera långt i förväg om jag ville cykla till jobbet dagen efter eller inte/avgöra om jag behövde spara på fötter eller axlar för att eventuellt orka göra mer i stallet osv. För att inte tala om att bära hem maten vid veckohandlingen, fy. Dålig vardagslogistik tär oerhört mycket både på kropp och psyke för mig.

Jag tror att jag har bott i samma område som dig, och jag förstår verkligen din situation med bilen. Det hände att vi åkte runt i 20+ minuter och letade parkering en period.

Och jag förstår dig helt med stall i området också. Allt låter så bra innan man flyttar in... Det är anledningen till att jag inte har häst.

Jag har inga mer tips riktigt. Jag vet en lösdrift för ston där hon som har det är rätt vettig. Men ligghallen är tråkigt utformad, hagen är lerig... Så det är inte optimalt. Hon har även en lösdrift för pojkar, där är ligghallen bättre har jag för mig. Fri tillgång på grovfoder. Pass en gång/vecka. Norr om Uppsala. Gissar att fri tillgång inte passar dina? Att de blir väl runda då?

Jag hade nog övervägt det som ett alternativ om bil var viktigt för mig. Det låter ju hemskt att det inte finns parkeringsplatser till alla lägenheter. Garage är ju en annan femma, men att man inte ens ska kunna få tag i en parkeringsplats där man bor?
Helt OT men det är mkt normalt innanför tullarna i Stockholm i vart fall. Tänker att parkering är svårt de flesta större städer. Boendeparkerin (arkering på gatan, ej bestämd plats) för boende innanför tullarna i Stockholm ligger på 1600 kr, och då måste du flytta bilen en gång i veckan i vart fall när det är "städdag".

Sen har ju en del BRF egna parkeringar, men ytterst sällan till alla boende.

Det behöver du inte. Orkar inte/inte intresserad av att "diskutera" med dig och det hjälper inte TS.
Alla vet om dina svängar i hyresnämnden. (Ngt du berättar om med stolthet, jag skulle skämmas som hyresvärd, sorry).
Lägg din tid på bättre saker idag.
Bara för att jag kan.

Så här fungerar det med parkeringar och lagen.
Det råder helt fri hyressättning på parkeringsplatser.
https://www.hemhyra.se/nyheter/trot...oreningen-ska-inte-forhandla-parkeringshyror/

Och jag har svårt att se varför jag skall skämmas när det är hyresgästerna som uppför sig extremt illa och bryter mot både hyreskontrakt och diverse olika lagar. Jag tycker att det är hyresgästerna som borde skämmas ordentligt för att de inte kan sköta sig.

Jag tror att jag har bott i samma område som dig, och jag förstår verkligen din situation med bilen. Det hände att vi åkte runt i 20+ minuter och letade parkering en period.

Och jag förstår dig helt med stall i området också. Allt låter så bra innan man flyttar in... Det är anledningen till att jag inte har häst.

Jag har inga mer tips riktigt. Jag vet en lösdrift för ston där hon som har det är rätt vettig. Men ligghallen är tråkigt utformad, hagen är lerig... Så det är inte optimalt. Hon har även en lösdrift för pojkar, där är ligghallen bättre har jag för mig. Fri tillgång på grovfoder. Pass en gång/vecka. Norr om Uppsala. Gissar att fri tillgång inte passar dina? Att de blir väl runda då?

Vet vilket ställe du menar. Tyvärr funkar inte fri tillgång på nån av dem.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka