Kostnader för bilägande

Det blir ju skitsvårt, det beror ju på hur mycket man kör.
Bilen i sig har nog inte kostat mer än ca 3000 på dom dryga 3 åren jag haft den.
Bensinen vill jag inte veta och försäkring, bes ca 4500 /år

så bara 3% kanske, killgissar nu
 
Ca 15%. Inkl drivmedel (el), skatt, försäkring, besiktning och service (ny nog att få service trots att de knappt gör något). Borde eg lägga undan lite för nya däck osv.

Dvs samma som boendet, amorterar på billånet men krisar det en månad behöver jag inte göra det pga betalat i högre takt, men räntan är dyr så amorterar vidare.
 
23,30% och då är ALLT med.
Försäkringen, service, el, skatt och däck.
Leasar så jag har inga kringkostnader utöver skatt (320:-/år) försäkring och el (strax över 3 kr/mil)
 
Sista året ca 12%. Bilen är avbetald men har krävt en del verkstadsbesök under året. Räknar jag bara bensin, service, besiktning, försäkring, fordonsskatten och däckbyte 7-8%.
 
Gör en spin-off på min egen tråd:

Ni som äger bil: hur mycket av er inkomst lägger ni på bil- och transportrelaterade kostnader procentuellt sett?

(Länk till procenträkning 😅: https://www.raknare.net/matematik/rakna-ut-procent )
det är lite mer än boendet, så på rak arm lite över 25% förra året som var ett sinnessjukt dyrt bilår med två uppsättningar nya däck, reperationer, stor service och nya bromsar runt om. Raset på E6 räddade nog min ekonomi, för på hösten blev det inte så många turer upp till Gullmarn som det brukar...
 
Ca 14%. Då ingår bensin, försäkring, skatt, service, reparationer, besiktningar (och förhoppningsvis även däck) för två gamla bilar i det.
 
Typ 14% ungefär. Jag kör mycket i jobbet men får tillbaka en stor del. Privat kör jag inte så många mil egentligen.
 
Ca 10%, inklusive lån, skatt, försäkring, bränsle, däckskifte, besiktning och service. Inte räknat in nya däck eller reparationer och sånt som inte är direkt löpande kostnader.
 
Ingen aning. Det är ju inte riktigt samma regelbundna kostnader som boendet där, känner jag. Min är nerbetald och relativt billig att äga, men efter att nybilsgarantin tog slut i november, har jag inte lika bra koll på servicekostnader och sånt.
 
Aldrig i livet att jag räknar ut det! Gjorde ju nyss stor service där de bytte kamrem. Det var över 100% av min månadsinkomst :cry:
 
Bilkostnader kommer ju i klump lite då och då beroende på vilka reparationer som behövs så om det ska bli en verklig summa behöver man nog kolla över ett par tre år beroende på hur mycket man kör och det orkar jag inte göra 😅
 
Jag har förmånsbil, med den privata körningen så lägger jag 18% av lönen. Galet eftersom jag kör så lite som möjligt privat med bilen (använder makens bil istället vid privatresor :p)
 
Knappt 10%, men då räknar jag på två löner. Det är inklusive allt, även värdeminskningen. Vi sätter in pengar på ett bilkonto varje månad för att täcka värdeminskningen vid bilbyte.
 

Liknande trådar

Hemmet Har mycket funderingar kring bostad just nu och är därför nyfiken på hur stor procent av er inkomst ni lägger på boende? Själv lägger...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 633
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 763
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 254
Senast: QueenLilith
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 738
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp