Kostnader för bilägande

Förra året 9% av inkomsten. Bor på landet man har en liten snål dieselbil som dessutom har den goda smaken att inte vara särskilt trasig. Förra året var den ovanligt otrasig 😆 Räknar in precis allt bilrelaterat i de 9 procenten. I år blir det väl eventuellt kamremsbyte så det kan ju bli lite värre kanske 😁
 
Min bil är billig. Sambon fixar service och jag tankar två gånger i månaden. Iofs köpte jag nya extraljus för runt 4000 i höstas. Kanske 8-9%?
 
Gör en spin-off på min egen tråd:

Ni som äger bil: hur mycket av er inkomst lägger ni på bil- och transportrelaterade kostnader procentuellt sett?

(Länk till procenträkning 😅: https://www.raknare.net/matematik/rakna-ut-procent )
5000 försäkring , 7000 service, 1000 adblue och spolarvätska, 2000 tvätt, 25000 bränsle, 2000 däck. 42000 riksdaler per år, men som tur är är det bara två procent av inkomsten om jag hade fått vara statsminister. Och så är ju inte värdeminskningen med där så kanske lika mycket till då. 4 pocent för en statsminister. Så nu får ni rösta in mig om jag ska ha råd.

Åsså några hundra på besiktningen, men har kommit undan med det 299 och 399 i några år nu.
 
Ungefär 10-12%, lite beroende på hur man periodiserar sällankostnader (jag bytte tex kamrem förra året, och det kommer jag inte göra igen under den bilens livslängd). Då har jag räknat på noll restvärde, vilket inte är speciellt troligt.

En fjärdedel av det är parkeringskostnader som jag ju inte kan påverka eftersom jag bor där jag bor.
 
Bra fråga, äger ingen bil utan mannen äger alla bilar :)
Men jag betalar diesel och service men tankar på någon gång i månaden :)
 
Ungefär 10-12%, lite beroende på hur man periodiserar sällankostnader (jag bytte tex kamrem förra året, och det kommer jag inte göra igen under den bilens livslängd). Då har jag räknat på noll restvärde, vilket inte är speciellt troligt.

En fjärdedel av det är parkeringskostnader som jag ju inte kan påverka eftersom jag bor där jag bor.
Jag glömde parkeringskostnader, men de är infinitesmala i sammanhanget. Det är bara när man kommer i närheten av storstäder som det svider till.
 
Jag glömde parkeringskostnader, men de är infinitesmala i sammanhanget. Det är bara när man kommer i närheten av storstäder som det svider till.

220:- spänn om dagen i parkering+trängselavgifter, om man bara ska köra till och från mitt jobb. :cautious: (Nu kör ju inte jag till jobbet, ska väl tilläggas.)

Plus att man måste hyra en parkering hemma också då, om man inte vill betala 8:-/timmen för rutorna rakt utanför dörren.
 
Strax under 20%, då räknar jag in lån, diesel, försäkring och 700 kr varje månad som samlas på bilkontot
 
Jag glömde parkeringskostnader, men de är infinitesmala i sammanhanget. Det är bara när man kommer i närheten av storstäder som det svider till.
Jag glömde också parkering, så mina 7% är egentligen ungefär 9,5% för att parkera vid jobbet plus enstaka tillfällen nere på stan.
 
Oj. Förmycket. 😅
Men blir nog just nu kring 30% på nuvarande snittlön.
Billån, försäkring, serviceavtal är fasta utgifter varje månad. Och sen bränsle och allt annat utöver det.
Får dock tillbaka mycket av bensinkostnaden kommande månad av arbetsgivare då jag åker mycket till jobb som jag får milersättning för. Om man då bortser från slitage på bilen, brukar summan jag får nästan täcka kostnaden för det jag sen åker privat också.

Innan när jag leasade bilen var det min stora utgift i månaden. Då kostade bilen mer än vad boendet kostade..😅 Men hade annan inkomst då också så funkade. :angel:
 
Nu kanner jag mig mycket battre runt att ta pa mig en dyr boendekostnad - har ingen bil och mina transportkostnader (tunnelbana, tag, buss, cykel och en taxi da och da) kostar mig nog inte mer an 1-2% i manaden max.
 
Hopplöst att svara på om jag ska försöka räkna skatt, service, försäkring, däck, spolarvätska, reparationer mm. Enbart tankningen är på över 5000 kr/månad och då försöker jag köra så lite okynneskörande som möjligt utan mest blir det till och från jobbet förutom vatten till hästarna nu när det är kallt. Nya däck sgs varje år, antingen en ny uppsättning sommar- eller vinterdäck av någon av testvinnarna. Vägrar tumma på säkerheten.
 
Hopplöst att svara på om jag ska försöka räkna skatt, service, försäkring, däck, spolarvätska, reparationer mm. Enbart tankningen är på över 5000 kr/månad och då försöker jag köra så lite okynneskörande som möjligt utan mest blir det till och från jobbet förutom vatten till hästarna nu när det är kallt. Nya däck sgs varje år, antingen en ny uppsättning sommar- eller vinterdäck av någon av testvinnarna. Vägrar tumma på säkerheten.

Köper du nya däck varje år??
 
Gör en spin-off på min egen tråd:

Ni som äger bil: hur mycket av er inkomst lägger ni på bil- och transportrelaterade kostnader procentuellt sett?

(Länk till procenträkning 😅: https://www.raknare.net/matematik/rakna-ut-procent )
2,5-5 beroende på om jag räknar en eller två löner. Parkeringen är rätt dyr men tankar inte så ofta så mest de fasta kostnaderna som är en post. Haft betydligt större bilrelaterade utgifter procentuellt sett tidigare i livet och är glad att slippa det nu..inga lån och vi tänker nog inte äga bil om 2-3 år så låter värdeminskningen vara just nu.
 

Liknande trådar

Hemmet Har mycket funderingar kring bostad just nu och är därför nyfiken på hur stor procent av er inkomst ni lägger på boende? Själv lägger...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 637
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 764
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 260
Senast: QueenLilith
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 738
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp