Kosumentköplag vid hästköp?

huggabugga

Trådstartare
Jag har köpt en häst via ett försäljningsstall. Jag redan ett par dagar efter köp önskat återköp då hästen inte alls passar min dotter. Dottern var ej med och provred innan köp.
Hästen veterinärbesiktades inte heller innan. Har man inte alltid 14 dagars rätt enligt konsumtköpslagen?
 
Senast ändrad:
Kopierat från hallå konsument

Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar på distans eller utanför säljarens affärslokal. Ångerfristen börjar löpa dagen efter du tagit emot varan. Om du köper en tjänst räknas ångerfristen från dagen efter du ingick avtalet
 
Kopierat från hallå konsument

Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar på distans eller utanför säljarens affärslokal. Ångerfristen börjar löpa dagen efter du tagit emot varan. Om du köper en tjänst räknas ångerfristen från dagen efter du ingick avtalet
Okej och bad betyder det? Har jag enligt lag rätt att lämna tillbaka hästen?? Det är vad jag behöver veta.
 
Jag har köpt en häst via ett försäljningsstall. Jag redan ett par dagar efter köp önskat återköp då hästen inte alls passar min dotter. Dottern var ej med och provred innan köp.
Hästen veterinärbesiktades inte heller innan. Har man inte alltid 14 dagars rätt enligt konsumtköpslagen?

nej.
Läs på och läs rätt.
om du har problem utifrån just ditt fall så kontakta någon etablerad instans - tex hallåkonsument, eller en jurist via telefon - de har ofta gratis rådgivning för allmänna korta frågor . Ha det skrivna avtalet du skrivit på tillgängligt när du konsulterar dem.
 
Jag har köpt en häst via ett försäljningsstall. Jag redan ett par dagar efter köp önskat återköp då hästen inte alls passar min dotter. Dottern var ej med och provred innan köp.
Hästen veterinärbesiktades inte heller innan. Har man inte alltid 14 dagars rätt enligt konsumtköpslagen?
Vad tråkigt att det inte fungerar. Vad är det som känns fel? Varför var inte dottern med och provred och träffade hästen, det känns ju som att det är helt avgörande att det klickar dem emellan.
 
Jag har köpt en häst via ett försäljningsstall. Jag redan ett par dagar efter köp önskat återköp då hästen inte alls passar min dotter. Dottern var ej med och provred innan köp.
Hästen veterinärbesiktades inte heller innan. Har man inte alltid 14 dagars rätt enligt konsumtköpslagen?
Du har inget lagstadgat öppet köp om du nu inte köpt hästen på distans, kanske försäljningsstallet tillämpar bytesrätt? Varför passar inte hästen?
 
Jag blir mörkrädd när jag läser frågan.

Varför veterinärbesiktigar man inte en häst man avser att rida på?

Och varför är inte den som ska rida hästen med vid köpet/ provridningen?

En häst är ingen vara utan ett levande djur som bör behandlas därefter. Hoppas för hästens skull att försäljningsstallet tar tillbaka den snarast.
 
Jag blir mörkrädd när jag läser frågan.

Varför veterinärbesiktigar man inte en häst man avser att rida på?

Och varför är inte den som ska rida hästen med vid köpet/ provridningen?

En häst är ingen vara utan ett levande djur som bör behandlas därefter. Hoppas för hästens skull att försäljningsstallet tar tillbaka den snarast.
Nej det vill dem inte.
 
Finns 2 huvudregler när säljaren måste ha ångerrätt.

Distansavtal är när du inte träffat säljaren tex Internet köp, poståder och telefonförsäljare.

Försäljningen sker utanför försäljarens affärslokal tex dörrförsäljare eller står och säljer utanför din matbutik.

Sedan finns det undantag så som köp av resor och om varan är specialbeställd tex.

Ser inget som passar in på ditt hästköp som kan bli att säljaren måste ha ångerrätt.
 
Man köper väl ändå inte en häst till sitt barn utan att försäkra sig åtminstone litegrann om att det är en vettig kombination först? Det är inte bara att "köpa och lämna tillbaka", särskilt inte om det dessutom var så lång resa som du säger. Stackars häst. Jobbigt för dottern att resa och provrida, men inte jobbigt för hästen att åka samma resa?
 
Det finns ingen lagstadgad rätt att lämna tillbaka en vara som hästen i det här fallet räknas som när du köper på plats. Jag gissar att du tänker på distansavtalslagen men den gäller inte i det här fallet eftersom du var där och köpte hästen. Om du hade velat kunna lämna tillbaka om hästen inte fungerade för er eller om hen inte går igenom veterinärbesiktning inom x-antal dagar efter köp så hade du fått avtala om det. Du hade fått avtala om öppet köp och du hade fått avtala om vad som händer om hästen inte går igenom besiktningen och ni hade fått skriva in det avtalet i kontraktet. Har ni inte kommit överens om något sådant avtal och inget sådant finns inskrivet i kontraktet så har du heller ingen rätt att lämna tillbaka hästen.
Veterinärbesiktigar innan köp gör man för sin egen skull, för att man ska veta vad det är man köper. Det finns inga krav på att man ska veterinärbesiktiga utan det är upp till var och en om man vill veta om det är en frisk häst man köper och väljer man bort det så kan man inte komma senare och påtala att hästen inte var frisk för då har man inte uppfyllt sin undersökningsplikt. Att ingen veterinärbesiktning har gjorts räknas alltså inte som något skäl att få lämna tillbaka, du har valt bort chansen att veterinärbesiktiga. Om säljaren veterinärbesiktigar innebär det bara att säljaren kan bevisa att hästen var frisk vid försäljningen, det är därför det är så viktigt att veterinärbesiktiga hästen själv. Det du får göra är att sälja hästen själv. Försäljningsstallet har ingen skyldighet att ta tillbaka hästen men kanske tar de på sig försäljningsuppdrag, det kan du fråga dem om.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
28
· Visningar
891
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 184
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 674
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 380
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp