Kosumentköplag vid hästköp?

Veterinärbesiktigar innan köp gör man för sin egen skull, för att man ska veta vad det är man köper. Det finns inga krav på att man ska veterinärbesiktiga utan det är upp till var och en om man vill veta om det är en frisk häst man köper och väljer man bort det så kan man inte komma senare och påtala att hästen inte var frisk för då har man inte uppfyllt sin undersökningsplikt. Att ingen veterinärbesiktning har gjorts räknas alltså inte som något skäl att få lämna tillbaka, du har valt bort chansen att veterinärbesiktiga. Om säljaren veterinärbesiktigar innebär det bara att säljaren kan bevisa att hästen var frisk vid försäljningen, det är därför det är så viktigt att veterinärbesiktiga hästen själv. Det du får göra är att sälja hästen själv. Försäljningsstallet har ingen skyldighet att ta tillbaka hästen men kanske tar de på sig försäljningsuppdrag, det kan du fråga dem om.
Självklart kan man reklamera hästen även om man skippat veterinrbesiktningen. Det finns intenågot lagstadgat krav att besiktiga hästen. Man försätter sig i en sämre position bevismässigt men man blir
Inte chanslös. Konsumentköplagen är till för att skydda den svagare parten, konsumenten, mot en näringsidkare. Utebliven besiktning är i och för sig inget skäl till reklamation i sig.
 
Fastång
Självklart kan man reklamera hästen även om man skippat veterinrbesiktningen. Det finns intenågot lagstadgat krav att besiktiga hästen. Man försätter sig i en sämre position bevismässigt men man blir
Inte chanslös. Konsumentköplagen är till för att skydda den svagare parten, konsumenten, mot en näringsidkare. Utebliven besiktning är i och för sig inget skäl till reklamation i sig.

Nej det är det kanske inte, men vad ska man reklamera hästen på för grund? "Inte passade dottern" tror jag står sig slätt till och med i konsumentköplagen.
 
Fastång


Nej det är det kanske inte, men vad ska man reklamera hästen på för grund? "Inte passade dottern" tror jag står sig slätt till och med i konsumentköplagen.
Givetvis, det jag oponerade mig mot var att reklamation inte är möjlig om man inte besiktigat hästen. Varken brist på besiktning eller att barnet inte gillar hästen är giltig grund för reklamation, men det kan finnas andra.
 
Tror att en del tänker lite fel när der gäller undersökningsplikt och Konsumentköplagen.
Den finns inte för köparen utan risken ligger helt på säljaren. Så veterinärbesikning är i juridisk mening helt ovidkommande. Eventuella fel som upptäcks inom de närmaste månaderna (kommer inte ihåg hur många) anses ha funnits redan innan köp, tänk garanti på en annan vara. Skador, att man själv har sönder varan är en annan sak.

Om det finns ett avtal/kontrakt som tydligt visar att hästen är avsedd för dottern och hennes ridning kan man häva köpet. Men erfarna säljare brukar undvika att precisera användningsområden på det viset.
 
Jag har köpt en häst via ett försäljningsstall. Jag redan ett par dagar efter köp önskat återköp då hästen inte alls passar min dotter. Dottern var ej med och provred innan köp.
Hästen veterinärbesiktades inte heller innan. Har man inte alltid 14 dagars rätt enligt konsumtköpslagen?
Som du säkert förstått är det inte möjligt att häva köpet. Däremot måste ni tänka på att hästen är en levande varelse och flytt nya rutiner och nya människor runt omkring påverkar hästen. Vissa hästar klara det bra och snabbt andra behöver månader för att komma till ro och bli sig själv. Antar att ni inte haft hästen så länge eftersom du frågar om 14 dagars ångerrätt. Ge hästen och dottern lite mer tid, det kan bli hur bra som helst om ett tag. Ta hjälp av någon erfaren person/tränare som kan hjälpa till och lite objektivt kan göra en bedömning om det kommer att fungera på sikt eller inte.
 
Ja affären blev allt annat än bra men nu är det som det är.
Tyvärr är jag för stor annars hade jag själv kunnat rida till hästen.
Antingen får vi hitta ett alternativt sätt att lösa detta på. Antingen sälja eller byta användningsområde. Det löser sig. Är bara tråkigt att man inte kan lite på folk och ja jag var för godtrogen.
 
Ja affären blev allt annat än bra men nu är det som det är.
Tyvärr är jag för stor annars hade jag själv kunnat rida till hästen.
Antingen får vi hitta ett alternativt sätt att lösa detta på. Antingen sälja eller byta användningsområde. Det löser sig. Är bara tråkigt att man inte kan lite på folk och ja jag var för godtrogen.
Nu vet jag inte vad som har gått fel, du har lämnat väldigt knapphändig information. Men, jag tänker att det tar lång tid för en häst att landa i en ny miljö och det tar upp till ett år för ryttare och häst att hitta varandra.

Säljaren beskriver i annonsen hur hästen uppträder i den miljön, är det ett försäljningsstall där hästen stått en kortare period så måste man som köpare ta i beräkning att säljarens erfarenhet/kunskap om hästen är begränsad. Det är stor skillnad från att köpa häst från ngn som ägt hästen i många år och vet hur den reagerar i olika miljöer. Har ni tillgång till ngn erfaren tränare som kan hjälpa er?
 
Ja affären blev allt annat än bra men nu är det som det är.
Tyvärr är jag för stor annars hade jag själv kunnat rida till hästen.
Antingen får vi hitta ett alternativt sätt att lösa detta på. Antingen sälja eller byta användningsområde. Det löser sig. Är bara tråkigt att man inte kan lite på folk och ja jag var för godtrogen.
Bara för att hästen inte fungerar för er innebär det inte att den inte fungerat för försäljningsstallet/tidigare ägare.

Men klart man inte ska lita på folk när man köper häst, det är bättre att testa själv. Förutom att en del inte ärliga så är det bäst att se hur det fungerar för en själv (eller den som ska rida) och som bonus får man koll på om det fungerat tidigare (om nu inte säljaren drogat hästen eller liknade).
 
Ja affären blev allt annat än bra men nu är det som det är.
Tyvärr är jag för stor annars hade jag själv kunnat rida till hästen.
Antingen får vi hitta ett alternativt sätt att lösa detta på. Antingen sälja eller byta användningsområde. Det löser sig. Är bara tråkigt att man inte kan lite på folk och ja jag var för godtrogen.
Är hästen sjuk eller skadad som säljaren inte påtalat eller på vilket sätt har säljaren inte varit ärlig?
 
Ja affären blev allt annat än bra men nu är det som det är.
Tyvärr är jag för stor annars hade jag själv kunnat rida till hästen.
Antingen får vi hitta ett alternativt sätt att lösa detta på. Antingen sälja eller byta användningsområde. Det löser sig. Är bara tråkigt att man inte kan lite på folk och ja jag var för godtrogen.

På vilket sätt har du varit godtrogen?
Och vem kan du inte lita på?

Ingen kan ju lova att hästen ska passa din dotter om inte dottern provrider?
 
Vi skulle kolla på en annan häst när vi var där men den var halt sedan fixk vi istället kolla på 2 stycken andra. Denna vi köpte vara den sista hon visade.
Hon skulle skicka hem passet och höra av sig om försäkringsnr vilket hon ännu inte gjort och jag har heller inte fått en kopia från tidigare besiktning som gjordes 2 månader tidigare. Därav godtrogen. Trodde man kunde lite på henne och därav anser jag henne som oseriös. Hör heller inte av sig när jag försökt få tag i henne.

Att hästen inte med all säkerhet skulle passa min dotter det var såklart en chansning. Vi kommer låta hästen få bo in sig här nu. Hästen är inte en dum eller dålig häst på något vis bara piggare än vad säljaren sa. Kanske är det bara miljöförändring som är problemet men det återstår att se.
Kan vi inte rida kanske vi väljer att köra in henne vi får se.
Nu är hon i ett gott hem där vi är noga med allt. Vi kommer låta henne landa, sedan ska hon kollas av både tandläkare och hästfysioteraput för att se att hon har bästa förutsättningar. Vi kommer låta känna henne och se vad hon kan.
Jag skrev här bara för jag var väldigt besviken på säljaren som inte var lika ärlig som jag. Jag kunde varit mer uppmärksam och påläst men alla är vi barn i början.
 
...och där hamnade plötsligt allt i en annan dager så att säga.
Har du inte fått passet med hästen, vilket ju alltid ska följa hästen. Kan det gå att häva köpet, samma med veterinärintyg och försäkring plus att säljaren nu verkar kontaktbar. Samman taget skulle det kunna vara skäl att häva köpet. Säljaren uppfyller inte sina åtaganden.
Kolla med en advokat som har fri rådgivning.
 
...och där hamnade plötsligt allt i en annan dager så att säga.
Har du inte fått passet med hästen, vilket ju alltid ska följa hästen. Kan det gå att häva köpet, samma med veterinärintyg och försäkring plus att säljaren nu verkar kontaktbar. Samman taget skulle det kunna vara skäl att häva köpet. Säljaren uppfyller inte sina åtaganden.
Kolla med en advokat som har fri rådgivning.

Ja du allt detta blev en soppa.
Jag ska avvakta och se om passet kommer nu under veckan i rekommenderat brev som det står skrivet i kontraktet att hon ska skicka. Även om allt känna tråkigt så får vi nästan ta det härifrån och om senare sälja henne själva. Hästen kommer få det bra här och det svider att skicka tillbaka hästen till en sådan där hemsk hästmänniska.
 
Ja du allt detta blev en soppa.
Jag ska avvakta och se om passet kommer nu under veckan i rekommenderat brev som det står skrivet i kontraktet att hon ska skicka. Även om allt känna tråkigt så får vi nästan ta det härifrån och om senare sälja henne själva. Hästen kommer få det bra här och det svider att skicka tillbaka hästen till en sådan där hemsk hästmänniska.
Hemsk hästmänniska?
 
Vi skulle kolla på en annan häst när vi var där men den var halt sedan fixk vi istället kolla på 2 stycken andra. Denna vi köpte vara den sista hon visade.
Hon skulle skicka hem passet och höra av sig om försäkringsnr vilket hon ännu inte gjort och jag har heller inte fått en kopia från tidigare besiktning som gjordes 2 månader tidigare. Därav godtrogen. Trodde man kunde lite på henne och därav anser jag henne som oseriös. Hör heller inte av sig när jag försökt få tag i henne.

Att hästen inte med all säkerhet skulle passa min dotter det var såklart en chansning. Vi kommer låta hästen få bo in sig här nu. Hästen är inte en dum eller dålig häst på något vis bara piggare än vad säljaren sa. Kanske är det bara miljöförändring som är problemet men det återstår att se.
Kan vi inte rida kanske vi väljer att köra in henne vi får se.
Nu är hon i ett gott hem där vi är noga med allt. Vi kommer låta henne landa, sedan ska hon kollas av både tandläkare och hästfysioteraput för att se att hon har bästa förutsättningar. Vi kommer låta känna henne och se vad hon kan.
Jag skrev här bara för jag var väldigt besviken på säljaren som inte var lika ärlig som jag. Jag kunde varit mer uppmärksam och påläst men alla är vi barn i början.

Jag tycker nog att ni får dela på problemet här.

Du har inte tagit med passet utan nöjt dig med att det ska skickas - du har inte tagit med dottern för att prova. Du har inte gjort en besiktning. Du kanske tycker att ponnyn var piggare än vad säljaren sa, men ni har kanske olika skala på vad som är pigg. Din dotter kanske rider sämre än vad du har sagt till säljaren.

Jag tycker det är väldigt tröttsamt att läsa att en säljare anses som oseriös när man själv har missat en massa saker som borde bara väldigt basic när man köper häst.
 
Det är inte konstigt att folk blir "lurade" vid hästköp. Lite ansvar får man faktiskt ta själv också.

Visst finns det oseriösa säljare, med det är inte heller lätt att vara seriös säljare. Att i efterhand komma på att en häst inte passar ridmässigt när man inte ens bemödat sig med att provrida den är så dumt så jag vet inte. Som sagt lite ansvar får man ta själv och inte förvänta sig att andra ska lösa det åt en när det, pga egen dumhet, blir tokigt.
 
Usch vad elaka människor kan vara som verkligen vill gno in salt i såren. Är det någon här som aldrig begått misstag?Jag är övertygad om att TS själv insett att det inte var värdens bäst överlagda köp..

Till TS det är lätt att vara efterklok, gör du det bästa av situationen. Förhoppningsvis så ordnar det upp sig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 257
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 979
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 680
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp