Kosumentköplag vid hästköp?

Usch vad elaka människor kan vara som verkligen vill gno in salt i såren. Är det någon här som aldrig begått misstag?Jag är övertygad om att TS själv insett att det inte var värdens bäst överlagda köp..

Till TS det är lätt att vara efterklok, gör du det bästa av situationen. Förhoppningsvis så ordnar det upp sig.

Misstag kan alla göra - men det jag tycker är knepigt är att TS skriver att säljaren är oseriös osv DET stör mig.
 
Misstag kan alla göra - men det jag tycker är knepigt är att TS skriver att säljaren är oseriös osv DET stör mig.
Fast i det här fallet låter det som en oseriös säljare. Driver man ett seriöst försäljningsstall finns hästens pass där hästen finns, man skickar inte heller iväg en häst på lång transport utan pass. Är ju lag på att passet alltid ska finnas där hästen är, vara med på alla transporter och inte minst att man inte får sälja en häst utan pass.
Som seriös säljare har man också koll på om hästen är försäkrad eller inte.

Själva andemeningen med Konsumentköplagen är att säljaren ska vara kunnig och ta ansvar för det man säljer till privatpersoner. Du ska inte riskera att råka illa ut som köpare utan säljaren ska se till så att alla regler följs.
I det här fallet har ts p g a säljaren brutit mot reglerna två och riskerat påföljder av det. Transporterat en häst utan att ha passet med och ha en häst i stallet utan pass.
 
Ja du allt detta blev en soppa.
Jag ska avvakta och se om passet kommer nu under veckan i rekommenderat brev som det står skrivet i kontraktet att hon ska skicka. Även om allt känna tråkigt så får vi nästan ta det härifrån och om senare sälja henne själva. Hästen kommer få det bra här och det svider att skicka tillbaka hästen till en sådan där hemsk hästmänniska.
Ge hästen en chans under tiden och så hoppas vi att det ordnar upp sig. Annars kan hon säkert få ett bra hem hos någon annan. Ni har iallafall fått en tankeställare vad som kan göras bättre till nästa hästköp. :)
 
Fast i det här fallet låter det som en oseriös säljare. Driver man ett seriöst försäljningsstall finns hästens pass där hästen finns, man skickar inte heller iväg en häst på lång transport utan pass. Är ju lag på att passet alltid ska finnas där hästen är, vara med på alla transporter och inte minst att man inte får sälja en häst utan pass.
Som seriös säljare har man också koll på om hästen är försäkrad eller inte.

Själva andemeningen med Konsumentköplagen är att säljaren ska vara kunnig och ta ansvar för det man säljer till privatpersoner. Du ska inte riskera att råka illa ut som köpare utan säljaren ska se till så att alla regler följs.
I det här fallet har ts p g a säljaren brutit mot reglerna två och riskerat påföljder av det. Transporterat en häst utan att ha passet med och ha en häst i stallet utan pass.

Det är möjligt att säljaren är oseriös men jag tror inte att det är dom lagbrotten som du pekar på som TS syftar på, utan mer att säljaren inte hade en kristallkula på att dottern inte skulle passa med hästen.
 
Om jag inte skulle fåhästens pass som säljaren lovat via rekommenderat brev , visst borde det då vara ett sätt att häva kontraktet? Detta står nämligen inskrivet i kontraktet.
 
Står det så i kontraktet är det så.

Vad säger säljaren om att passet inte finns tillgängligt? Handlar det om en tilläggsregistrering eller varför finns inte passet till hands?
Jag får tyvärr inte svar från henne än så så jag vet inte. Hon svarar inte när jag ringer eller smsar.
 
Hur är det med vaccinationer osv då?
Det måste du ju fått med eller iaf info om?
Det brukar ju stå i passet. Finns inget pass (än eller inte alls) brukar det ju stå på en sån 'vaccinationslapp.'

Finns det ens ett pass eller kan man misstänka att det inte gör det?

Finns den att söka på i sin rasförening eller i blå basen?
 
Som du säkert förstått är det inte möjligt att häva köpet. Däremot måste ni tänka på att hästen är en levande varelse och flytt nya rutiner och nya människor runt omkring påverkar hästen. Vissa hästar klara det bra och snabbt andra behöver månader för att komma till ro och bli sig själv. Antar att ni inte haft hästen så länge eftersom du frågar om 14 dagars ångerrätt. Ge hästen och dottern lite mer tid, det kan bli hur bra som helst om ett tag. Ta hjälp av någon erfaren person/tränare som kan hjälpa till och lite objektivt kan göra en bedömning om det kommer att fungera på sikt eller inte.

Bra skrivet. Jag har svårt att förstå att man ens tänker tanken att försäljningsstallet ska ta hela ansvaret för ett misslyckat köp av de anledningar som är angivna i denna tråd.

Vi brukar inte ens prova att rida hästar efter miljöbyte genom köp de första två veckorna, då det är mycket annat som ska finnas på plats i trygghet, relationer både hästar och människor och rutiner innan det är dags att ställa krav på uppsuttet arbete.

Jag tycker möjligtvis det finns tecken på att vare sig säljare eller köpare verkar ha agerat särskilt seriöst, men att bedöma det från en parts uppgifter är omöjligt. Särskilt när en tvist är i faggorna brukar dessa uppgifter kunna vinklas enormt, vilket är psykiskt påfrestande för någon som sätter sanning som en viktig sak.

Om det finns en konkret anledning till reklamation, åligger det säljaren att bevisa att det är köparen som agerat fel eller kommer med felaktiga/ej för saken relevanta uppgifter, om reklamationen sker de första 6 månaderna enligt KKL. Helt befängt i många fall när det gäller hästar, men sådan är lagen just nu i alla fall.
 
Om jag inte skulle fåhästens pass som säljaren lovat via rekommenderat brev , visst borde det då vara ett sätt att häva kontraktet? Detta står nämligen inskrivet i kontraktet.
På pappret ja och även att du kan begära kompensation för dina utlägg som transport.
Men om nu säljaren redan börjat göra sig svår att nå och nekat att ta tillbaka hästen kommer det nog inte bli så enkelt. Det är en sak att ha rätt en annan att få rätt. Jag antar att det inte är den dyraste hästen det handlar om och då finns risken att driva det kommer att kosta mer än vad hästen kostade.
 
tyvärr finns det en risk då att hästen saknar pass. Och identiteten på hästen blir också svår att veta.
I ett köpekontrakt ska varan finnas beskriven. Dvs hästen ska anges med namn och registreringsnummer.
Därifrån är det enkelt att gå till reggande organisation och be att få alla detaljer.

Finns det bara ett namn så är sånt ju enkelt att itta på. Hästar byter ju namn och smeknamn. Har sett ett antal frågor på forum genom åren om vad man ska kalla sin häst.
 
vet att vissa hästhandlare säljer hästar de inte har fått passen till, oftast för att de bara är en mellanhand för en annan hästhandlare.. Som kan ha köpt hästen utan pass, skickat passansökan och skickat hästen vidare under tiden. Ofta över en landsgräns med....
Antar hästen var billig. JAg har sett ett antal köpa billiga hästar utan besiktning och pass från en hästhandlare som den jag beskriver ovan. Ibland visar det sig efteråt att hästarna har sålts med fel identitet (och därmed fel ålder, fel historia osv osv). Ofta är det något fel på dem också. Är det ett sto ska du göra en dräktighetskoll, det är allt väldigt vanligt att stona är dräktiga.
Att få sälja utan besiktning och helst utan avtal är väl drömmen för dessa. Då står du dig rätt slätt om du vill häva köpet. Bara hoppas passet verkligen kommer, annars får du ta ut idkontrollant och skaffa ett nytt pass till den.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 231
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 945
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 680
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp