Kosumentköplag vid hästköp?

ok . Det blev inte tydligt att det var så du menade, ffa eftersom du skrev utifrån @Bonica som tydligt framhållit att det är just köparen hon anser är den felande parten som bör skämmas och är skyldig till djurets ev. Potentiella framtida lidande 😳

fö vet ingen om hästen flyttat betydligt fler gånger innan näringsidkaren fick hem den - eller om den flyttat fler gånger tidigare rent allmänt .
Kanske blev otydligt, ja. Men det var i alla fall så jag menade - att slarviga affärer ofta drabbar djuret oavsett vem som felat. För övrigt så känns det som om både säljare och köpare agerat märkligt i den här affären, tycker jag.
Om hästen flyttat en massa tidigare eller inte känns irrelevant i just den här diskussionen, då vi diskuterar den här specifika affären. Men om det är så att säljaren är oseriös är risken stor och det gör förstås saken ännu tråkigare.
 
Köparen kan vara nog så seriös, jag tror man bör skilja på godtrogen/okunnig och oseriös. Det är svårt att veta härom köparen är seriös och har ärliga avsikter. Till motsatsen är bevisad så utgår jag från att köparen är seriös, har köpt och betalt hästen och avser att ta väl hand om den. Sen tror jag att hen borde tagit reda på mer om hur hästköp bör gå till så hon kunnat göra i stort alla missar som går att göra vid ett köp.
Jag håller med. Men om det varit en seriös säljare hade köparen inte behövt göra någon miss alls.
Säljaren skulle se till så att alla papper var i ordning, talat om vilka problem som kan uppstå om man köper en barnponny och av just den anledningen erbjuda öppet köp eller möjlighet att byta om den inte passade. Också se till så att alla regler gällande transporten av ponny i alla fall var kända av köparen. Det är säljarens ansvar enligt Konsumentköplagen och har köparen sagt att det ska bli en barnponny så ska säljaren informera om vad som kan bli fel.
Så länge det inte finns särskilda regler för levande djur, så länge måste man juridiskt tänka hästen som vilken vara som helst.

Hade det som exempel istället handlat om att köpa en cykel till sitt barn hade nog ingen kommit på tanken att säga att köparen var oseriös. Kommer man in i en cykelaffär och säger att man vill köpa en barncykel kommer handlaren att visa barncyklar. Vet man inte exakt vad man vill ha kommer handlaren fråga om det är flicka eller pojke, vilken ålder och om barnet kan cykla o s v. Handlaren kommer inte att ta fram en trehjuling till en tioåring och inte heller en stor BMX till en fyraårig om inte köparen speciellt frågar efter det. Är köparen osäker eller helt fel ute kommer handlaren att vägleda till en lämplig cykel.
Jag kan också lova att en seriös cykelhandlare kommer att upplysa om att barn ska ha hjälm och fråga om det finns och annars erbjuda det också.
 
Att passet inte finns på plats vid försäljningen ser jag faktiskt inte som ett större problem. Importerar man en ponny måste den tilläggsregistreras och det tar ett par veckor innan man får tillbaka passet. Är det så att säljaren tilläggsregistrerat ponnyn innan försäljning är det absolut seriöst. Långt ifrån alla handlare tar den kostnaden själv utan överlåter den på köparen.

Sen kan det ju absolut vara så att ponnyn är stulen och att det därför inte finns något pass. Men då kanske det finns ett chipnummer istället? Det läser man ju lätt av för en mindre kostnad. Speciellt om man kör in till veterinären själv.
 
Att passet inte finns på plats vid försäljningen ser jag faktiskt inte som ett större problem. Importerar man en ponny måste den tilläggsregistreras och det tar ett par veckor innan man får tillbaka passet. Är det så att säljaren tilläggsregistrerat ponnyn innan försäljning är det absolut seriöst. Långt ifrån alla handlare tar den kostnaden själv utan överlåter den på köparen.

Sen kan det ju absolut vara så att ponnyn är stulen och att det därför inte finns något pass. Men då kanske det finns ett chipnummer istället? Det läser man ju lätt av för en mindre kostnad. Speciellt om man kör in till veterinären själv.
Det kan ju faktiskt vara en klok första åtgärd.

Chipmärkare finns i varenda buske, tusentals i hela landet.
Jag har åkt ut och kollat överkörda katter, bortsprungna hundar m.m. Sällan speciellt långt bort eftesom det bara i min lilla kommun är ett helt gäng.

http://svehast.se/hastpass/id-kontroll/id-kontrollanter-per-lan/
 
Att passet inte finns på plats vid försäljningen ser jag faktiskt inte som ett större problem. Importerar man en ponny måste den tilläggsregistreras och det tar ett par veckor innan man får tillbaka passet. Är det så att säljaren tilläggsregistrerat ponnyn innan försäljning är det absolut seriöst. Långt ifrån alla handlare tar den kostnaden själv utan överlåter den på köparen.

Sen kan det ju absolut vara så att ponnyn är stulen och att det därför inte finns något pass. Men då kanske det finns ett chipnummer istället? Det läser man ju lätt av för en mindre kostnad. Speciellt om man kör in till veterinären själv.
Eftersom passet ska vara med när hästen säljs, transporteras och är ett måste vid vissa behandlingar av veterinär är det oseriöst av en näringsidkare att skicka iväg en häst utan pass. Eller åtminstone utan att tydligt informera den nya ägaren om att hen faktiskt begår ett brott och kan bli åtalad skulle länsstyrelsen göra en kontroll. Måste man sälja/transportera hästen medan passet är inlämnat, så ska man begära en provisorisk handling under tiden.
 
OBS! jag kan inte uttala mig om den aktuella säljaren (det kanske finns scenarier typ att hen inte hade tänkt att sälja den aktuella ponnyn innan passet kom tillbaka - men trodde att den skulle vara en så perfekt match att hen ändrade sig etc)

Men att skicka en häst utan pass med okunniga första-gångs-köpare är :rage: En veterinär får egentligen inte ge mediciner med sex månaders karens eller längre utan att föra in det i passet.
 
:)
En väldig massa olika scenarion har kommit fram i tråden.
Fast hittills vet vi väl bara att
- hästen hämtades och passet följde inte med
- passet skulle skickas men har inte kommit fram än.

Det mesta andra är väl spekulationer. Mer eller mindre välgrundade?
 
Men att skicka en häst utan pass med okunniga första-gångs-köpare är :rage:
Fast vi vet inte hur köparen agerat i detta fall. Köparen kommer till ett handelsstall för att titta på en ponny. Den ponnyn är halt och därför tittar köparen istället på två stycken andra ponnyer. Det är väl inte så konstigt ifall en ponny som inte ens är utannonserad kanske har passet på tex tilläggsregistrering? Och om köparen åkt långväga och vill ta med sig ponnyn nu utan pass, är det väl inte så konstigt om säljaren släpper iväg ponnyn? Jag är en mycket seriös säljare, och jag hade också släppt iväg ponnyn under de omständigheterna om köparen inte ville åka två gånger. Ett handelsstall behöver tjäna pengar på ponnyerna och att mista en snabb och smidig försäljning tack vare en formalitet vill ju ingen göra. Så fett har inte handelsstallen det, om det inte är typ Jan Tops eller Sven-Inge Ericsson. De är ju beroende av försäljningar.

Jag tar tex inte med mig pass på träningar. Till veterinären tar man ju med sig passet och till tävling för vaccinationernas skull. Men åker jag bara på träning är passet hemma. Det är ju inte polisen som kollar sådant, utan det är länsstyrelsen och jag har enormt svårt att tro att länsstyrelsen skulle stå utmed vägen för att kontrollera så att alla djurtransporter har rätt dokumentation med sig.

Men visst, ponnyn kan också vara stulen, det är ingen som vet så länge ts inte uppdaterar tråden och mer information framkommer.
 
Jag tar tex inte med mig pass på träningar. Till veterinären tar man ju med sig passet och till tävling för vaccinationernas skull. Men åker jag bara på träning är passet hemma. Det är ju inte polisen som kollar sådant, utan det är länsstyrelsen och jag har enormt svårt att tro att länsstyrelsen skulle stå utmed vägen för att kontrollera så att alla djurtransporter har rätt dokumentation med sig.
Där har du två fel.
Polisen kan kontrollera att alla handlingar som dom ska när det gäller djurtransporter.
Vissa Länsstyrelser har varit ute och kontrollerat djurtransporter.
Faktum är att dessa kontroller ofta är inriktade på hästtransporter för där finns de flesta "oseriösa " transportörerna. Dom som resonerar precis som du, jag struntar i det för ingen kontrollerar det. Dom som transporterar andra djur följer oftast alla regler.
 
Men om passet 'bara' är på tilläggsregistrering borde ju verkligen säljaren nämnt det.
Så svårt är det ju inte.

Vi vet ju inte ens om hästen är en import, om säljaren har ruggigt dålig koll på sina hästars pass eller om den ens har ett pass.
Men att kolla hästen med chipläsare är ju enkelt för köparen, jag hade nog börjat så eftersom säljaren gjort sej onåbar(?).
 
Vi vet ju inte ens om hästen är en import, om säljaren har ruggigt dålig koll på sina hästars pass eller om den ens har ett pass.

Finns ytterligare ett alternativ; säljaren ägde inte hästen och har sålt en häst den inte äger. Den verkliga ägaren vet kanske inte ens att den är såld.

Vet att det låter helt absurt men har hänt.
 
Sammanfattningsvis finns det massor av bra sätt att försäkra sig om vissa punkter vid en hästaffär. Att man köper rätt häst (passet), att hästen är frisk (egen veterinärbesiktning), att hästen fungerar som man tänkt (provridning), att den är vaccinera (vaccinationsintyg) - för att nämna några.

För att inte göra sig skyldig till brott mot regelverket är det också rätt lätt att ta 10 minuter på nätet och kolla så en har rätt handlingar med sig, vad man kan göra för att säkra upp sin investering etc.

Väljer man att inte bry sig om detta är det helt OK för mig. Alla gör som de vill. Men det blir problem för mig när det helt plötsligt är andras fel att en själv brister.
 
Sammanfattningsvis finns det massor av bra sätt att försäkra sig om vissa punkter vid en hästaffär. Att man köper rätt häst (passet), att hästen är frisk (egen veterinärbesiktning), att hästen fungerar som man tänkt (provridning), att den är vaccinera (vaccinationsintyg) - för att nämna några.

För att inte göra sig skyldig till brott mot regelverket är det också rätt lätt att ta 10 minuter på nätet och kolla så en har rätt handlingar med sig, vad man kan göra för att säkra upp sin investering etc.

Väljer man att inte bry sig om detta är det helt OK för mig. Alla gör som de vill. Men det blir problem för mig när det helt plötsligt är andras fel att en själv brister.
Eller så har man inte kunskapen/duperas av en till synes seriös säljare.

TS har begått en massa misstag, men troligen inte pga av att hen vill lura någon eller göra en dålig affär. Jag ä övertygad om hen lärt sig en massa inför ett eventuellt nytt hästköp. Köparen har endast i affekt påtalat att säljaren inte uppfyllt sina löften och velat återlämna hästen. Jag har inte sett att allt och allting skyllts på säljaren.

Köper man som privatperson från ett företag så har företaget det största ansvaret, det är därför konsumentköplagen och köplagen skiljer sig.
 
Eller så har man inte kunskapen/duperas av en till synes seriös säljare.

TS har begått en massa misstag, men troligen inte pga av att hen vill lura någon eller göra en dålig affär. Jag ä övertygad om hen lärt sig en massa inför ett eventuellt nytt hästköp. Köparen har endast i affekt påtalat att säljaren inte uppfyllt sina löften och velat återlämna hästen. Jag har inte sett att allt och allting skyllts på säljaren.

Köper man som privatperson från ett företag så har företaget det största ansvaret, det är därför konsumentköplagen och köplagen skiljer sig.
Har själv köpt häst efter bara tittat på på några hästar i hagen och sedan in för att betala och skriva kvitto, hämtade gjorde jag dagen efter då min transport var utan golv för tillfället och var tvungen att hyra en.

Inte kallar jag den säljaren oseriös för att jag valde bort besiktning eller för att hästen bara ingick i en gruppförsäkring och bara var vaccinerad mot stelkramp.
 
Har själv köpt häst efter bara tittat på på några hästar i hagen och sedan in för att betala och skriva kvitto, hämtade gjorde jag dagen efter då min transport var utan golv för tillfället och var tvungen att hyra en.

Inte kallar jag den säljaren oseriös för att jag valde bort besiktning eller för att hästen bara ingick i en gruppförsäkring och bara var vaccinerad mot stelkramp.
Jag har också köpt häst utan besiktning. Kom tillbaka dagen efter och hämtade hästen.
Ett av mina bättre köp

MEN - vi visste vad vi gjorde. Det är väl skillnaden. Även för dig?

Vi vet sannolikt inte om säljaren är oseriös eller bara slarvig. Vi vet att TS inte hade full koll på sitt köp. Men det är inte straffbart.
 
Har själv köpt häst efter bara tittat på på några hästar i hagen och sedan in för att betala och skriva kvitto, hämtade gjorde jag dagen efter då min transport var utan golv för tillfället och var tvungen att hyra en.

Inte kallar jag den säljaren oseriös för att jag valde bort besiktning eller för att hästen bara ingick i en gruppförsäkring och bara var vaccinerad mot stelkramp.
Tror du på allvar att det är det jag syftar på? Hur du bar dig åt vid ett köp? Jag uttalar mig inte om situationer jag inte hört talas om utan om situationen här, en säljare som är okontaktbar och inte skickar papper enligt överenskommelse och inte använder ett standardavtal med en oerfaren köpare.


Sen undrar jag varför du drar upp att din transport inte hade golv och du behövde hyra ett släp. Hur du kan få det till att någon skulle anse att en säljare skulle vara oseriös för att köparen har en trasig transport och använder ett hyrsläp? Det här väl knappast hit överhuvudtaget
 
Tror du på allvar att det är det jag syftar på? Hur du bar dig åt vid ett köp? Jag uttalar mig inte om situationer jag inte hört talas om utan om situationen här, en säljare som är okontaktbar och inte skickar papper enligt överenskommelse och inte använder ett standardavtal med en oerfaren köpare.


Sen undrar jag varför du drar upp att din transport inte hade golv och du behövde hyra ett släp. Hur du kan få det till att någon skulle anse att en säljare skulle vara oseriös för att köparen har en trasig transport och använder ett hyrsläp? Det här väl knappast hit överhuvudtaget
Tog upp transporten då jag annars tagit med hästen med en gång och då inte behövt åka två gånger👍.

Eftersom vi bara hört en sida här så har vi ingen aning om säljaren har trillat av pinn eller något annat som inte har något med att vara oseriös.
 
Sammanfattningsvis finns det massor av bra sätt att försäkra sig om vissa punkter vid en hästaffär. Att man köper rätt häst (passet), att hästen är frisk (egen veterinärbesiktning), att hästen fungerar som man tänkt (provridning), att den är vaccinera (vaccinationsintyg) - för att nämna några.

För att inte göra sig skyldig till brott mot regelverket är det också rätt lätt att ta 10 minuter på nätet och kolla så en har rätt handlingar med sig, vad man kan göra för att säkra upp sin investering etc.

Väljer man att inte bry sig om detta är det helt OK för mig. Alla gör som de vill. Men det blir problem för mig när det helt plötsligt är andras fel att en själv brister.

Fast fortfarande så när/om ”det brister” gällande pålästhet hos köparen så hoppas jag inte att det för den skull då är ekvivalent med att man då får skylla dig själv för säljaren utifrån den devisen skulle resonera att då är det fritt fram att inte behöva sälja enligt schyssta principer.
Enligt den principen skulle säljare allmänt agera utifrån att ”köparen ställde inte x fråga/krav så då går allt bra att sälja på den”. 👍 Blir ju ett väldigt märkligt resonemang utifrån hur lagen som gäller ser ut, men även utöver det att ha som bärande åsikt .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 674
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 275
Senast: AraSlei
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 109
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp