Kan hen syfta på att det pratas om att man undviker behandling av sjuka djur för att de då måste tas ur produktion så länge?
Men jag vet inte, bara min gissning.
Jag har hört om detta mkt från bönder, dvs att det ibland förekommer en del fusk eller oetiska val för att komma runt de hårda kravreglerna.
Jag är KRAVbonde.
Ja, det är dubbel karens på många medicinska behandlingar.
Och visst kan man välja att avliva istället för att behandla en behandlingsbar sjukdom, men inom fårproduktionen, har jag inte hört att "folk" gör så.
Det enda som jag kan tänka mig att det fuskas med är nog gränsdragningen till när uppfödning av lamm ska räknas som "artificiell". Man få ge lite tillägg till nyfödda, men rena flasklamm ska "avKRAVifieras vid slakt.
När du påstår att bönder hävdar "fusk" i samband med KRAV eller EU-ekologiskt certifierade så blir jag mer förvånad. Så var det förr, för något decennium sedan, då var det vanligt, men det här har i stort sett helt försvunnit numera.
Det fanns då, dels ett antal äldre gubbar, som verkade tycka att det var orättvist, att "de där nya" KRAV-bönderna skulle få bättre betalt än vad de fick, trots att de (de äldre gubbarna) jobbat så många år och själva tyckte att de var så duktiga. Då anklagade man gärna sin nya KRAV-granne för fusk av olika slag.
Och så fanns det dom bönderna som helt enkelt inte ville att det skulle fungera att odla utan konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel, eller föda upp djur på t.ex. lösdrift, de anklagade ofta KRAV-bönderna för fusk, när det faktiskt gick för KRAV-bönderna att få bra skördar och friska djur. Alltså fuskanklagelser baserade på "not invented here" och avundsjuka.
Jag skulle bra gärna vilja veta när och hur, och hur många bönder som anklagar andra bönder som är KRAV-certifierade för fusk du träffat. Skicka gärna PM, jag vill absolut inte ha namn, utan bara veta när, och sammanhang. Typiskt olämpligt att skriva om offentligt dock.
Ryktena om "fusk" och "oetisk hantering" av djur kommer annars oftast från dom som inte är bönder, och som vill rättfärdiga att de inte köper KRAV. Dessa rykten förekommer både inom odling och djurhållning.
Ett enkel och logisk resonemang: "jag köper inte ekologiskt/KRAV, för varför skulle jag betala mer när det ändå bara är fusk."
Det är rätt svårt att fuska. Kontrollerna är noggranna och ofta förekommande.
Att vara certifierad, innebär att ännu mer dokumentation ska hållas i ordning än för konventionella bönder
Medicinjournaler jämförs med slaktjournaler och med veterinärfakturor i samband med kontrollerna.
En liten producent som jag, har oftast en "ordinarie" revision om året, då "allt" gås igenom och lokaler och djur inspekteras, sedan dyker det upp någon överraskningskontroll också, inte varje år men nästan. Större producenter har mer kontroller.