Bukefalos 28 år!

Kräva ersättning/skicka faktura?

H

Hannzo

Behöver lite råd & hjälp nu.

Tog hem en häst på öppetköp i slutet av september.
Skrev kontrakt med stallägaren med uppsägningstid på 2 månader. Står även med "Hästägaren ansvarar för sin häst i alla situationer".

Sa upp stallplatsen i mitten av oktober. & lämnade tillbaka hästen i fredags.
Nu hade stallägaren skrivit på tavlan i morse att vi behövde prata om ett fönster som "min häst" haft sönder. (UTSIDAN på fönstret i hennes box, som jag med 95% säkerhet vet var trasig redan INNAN.)

& ena boxväggen, som jag inte sett varit trasig. Ska ut dit i morgon & kolla. Är dock mer sparkmärken från hästen vägg i vägg enligt dom som sett det.

Nu ska stallägaren skicka en faktura till mig för detta. Är det rätt? Måste jag betala för detta?
 
Sv: Kräva ersättning/skicka faktura?

Ja alltså, om hästen utövar ett större slitage på boxen än vad som kan anses normalt så måste man betala. Men för att alla parter skulle vara ense, borde ni ha gjort en gemensam besiktning innan hästen flyttade in, vilket jag utgår ifrån att så inte gjordes. Det finns då en risk att du måste betala, men prata först med stallägaren för ännu är ju inte det hela klart.
 
Sv: Kräva ersättning/skicka faktura?

Nej, ibland är man efterklok. Jag kommer garanterat att lära mig av detta misstaget.

Men kan hon kräva ersättning för rutan? Det är YTTRE lagret glas som är trasigt. Insidan är hel!
 
Sv: Kräva ersättning/skicka faktura?

Om insidan är hel har jag svårt att tro att din häst skulle kunna ha tagit sönder rutan. Det låter helt sjukt. Tycker inte att du ska betala för rutan och heller inte för boxens skador. Hästar kliar rumpan och lever loppan i boxar, det är sådant som stallhyran ska täcka. Normalt slitage alltså. Om hästen sparkat sönde en bräda rejält i boxen däremot, då tycker jag ägaren ska betala för en ny bräda men inte för normalt slitage. Stå på dig, låter lite som att hon försöker lura dig.
 
Sv: Kräva ersättning/skicka faktura?

Ja, verkligen! Rutan är HELT hel på insidan! Om hon nu skickar en räkning, hur ska jag göra då? Jag kan väl inte gå med på att betala vad som helst?

Boxen kan jag däremot förstå. Dock var hästen jag hade ingen häst som sparkade hårt i väggen, och inte ofta. Boxgrannen var värre, så det är störst sannorlikt att det är den hästen som vållat skadorna. Men det är ovesäntligt. Boxarna är alla i dåligt skick, så inte så konstigt att de går sönder lätt. Men laga boxen kan jag väl göra. Men rutan tänker jag stå på mig om!
 
Sv: Kräva ersättning/skicka faktura?

stå på dig, rutan skall du absolut inte betala nåt på. Boxen är svårt att sia om när man själv inte sett det men absolut, betala ingenting för rutan. Har själv ett inackorderingsstall och jag förstår inte folk som försöker "lura" sina hyresgäster, för en del handlar allt om pengar - tyvärr.
Hoppas det löser sig...
 
Sv: Kräva ersättning/skicka faktura?

/.../ Om hon nu skickar en räkning, hur ska jag göra då? Jag kan väl inte gå med på att betala vad som helst? /.../
Naturligtvis ska man inte gå med på vad som hlest, men det beror ju lite på vilka kostnader det rör sig om. Rör det sig om bara några hundra - säg max 500 kr - så skulle nog jag betala istället för att bråka allt för mycket. Det kostar också pengar, samt tid och ork.

I ditt fall skulle jag försöka prata med värden först, kanske kan ni mötas halvvägs och komma överens om något?
 
Sv: Kräva ersättning/skicka faktura?

Jag tycker inte du ska laga fönstret som är helt på insidan hur skulle din häst då kunna ha sönder det på utsidan? Och är det inte dessutom lag på galler för fönstrena för att hästen inte ska kunna ha sönder och göra illa sig? Är stallet i övrigt dåligt skick så känns det inte som att du ska stå för en ny vägg om det dessutm syns att det är mer märken på den andra sidan...
 
Sv: Kräva ersättning/skicka faktura?

Tack för allas svar!


Vad gör jag om hon nu skickar en faktura till mig? På både boxen, och fönstret?
 
Sv: Kräva ersättning/skicka faktura?

Kryssar över den med penna, skriver BESTRIDES (om du inte erkänner betalningsansvar för något av det som fakturerats), skriv ort och datum samt underteckna och skicka tillbaka (behåll kopia).

"Vill" du betala en del av fakturan, skriv ett brev och meddela att du bestrider xx kr avseende xxxxxx, men kommer att betala resterande belopp (xxxx kr) till konto xxxx-xxxx enligt förfallodatum.
 
Sv: Kräva ersättning/skicka faktura?

Kryssar över den med penna, skriver BESTRIDES (om du inte erkänner betalningsansvar för något av det som fakturerats), skriv ort och datum samt underteckna och skicka tillbaka (behåll kopia).

"Vill" du betala en del av fakturan, skriv ett brev och meddela att du bestrider xx kr avseende xxxxxx, men kommer att betala resterande belopp (xxxx kr) till konto xxxx-xxxx enligt förfallodatum.

:bow::bow:

Exakt, så gör du!
 
Sv: Kräva ersättning/skicka faktura?

Men då anser ju jag att man i samband med inflyttning ska skrivas ett besiktningsprotokoll där bägge kollar boxen och så gör man likadant vid avflytt.

Normalt slitage blir det ju men större saker, vad är det som säger att skadan inte fanns där innan. Juridiskt borde det vara så när det är bes. som gäller på allt annat.
 
Sv: Kräva ersättning/skicka faktura?

Ja alltså, om hästen utövar ett större slitage på boxen än vad som kan anses normalt så måste man betala. Men för att alla parter skulle vara ense, borde ni ha gjort en gemensam besiktning innan hästen flyttade in, vilket jag utgår ifrån att så inte gjordes. Det finns då en risk att du måste betala, men prata först med stallägaren för ännu är ju inte det hela klart.

Fast stallägaren kan bara kräva ersättning för dom skador som denna kan bevisa att dom inte fanns där vid inflyttning. Så fungerar det väl i alla fall med besiktningen på lägenhet...
Sen håller jag helt med om att har hästen gjort större skador än normalt slitage så bör man gör rätt för sig och ersätta.

/Camilla
 
Sv: Kräva ersättning/skicka faktura?

Nu kommer lite bilder på det hela, tagna idag 12 December.

Boxväggen från boxgrannen´s sida som sägs vara min häst som haft sönder som jag ska ersätta:
30017309.jpg


Boxväggen från min häst´s sida.
30017310.jpg


Fönstret inne (helt!):
30017315.jpg


Fönstret utifrån:
30017325.jpg

30017323.jpg


Så.. vad säger ni? Har min häst orsakat detta?
 
Sv: Kräva ersättning/skicka faktura?

Här kommer ännu fler bilder:

Boxväggen från boxgrannen´s sida:
30017347.jpg


Boxväggen från min box:
30017349.jpg

30017339.jpg
 
Sv: Kräva ersättning/skicka faktura?

Fast man ser att bräderna är tryckta ut FRÅN din sida.

Så rimligtvis borde du ge stallägaren en hundring eller två till nya brädor.

MEN

Om man tittar hur brädorna ser ut rent allmänt så är det inga nya brädor som din
häst tryckt till. Skulle tippa att det är minst 5 år sedan de målades senaste gången.

Dvs många hästar innan din har slitit på väggen.

Så du ska inte behöva ersätta för en helt ny vägg. Det är inte rimligt att din häst ska
få skulden för ett gradvis slitage som skett under flera års tid.

Rent spontant om det var mitt stall så skulle jag velat ha max 250-300 kr.

Fönstret är helt klart inte din hästs fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Kräva ersättning/skicka faktura?

Boxväggen tycker jag är solklart din sida som tryckt till, även den knäckta. Träet ser friskt ut, så det måste ha varit rätt rejält slitage från din häst för att knäcka den.
 
Sv: Kräva ersättning/skicka faktura?

Trots att hela boxväggen lutar in mot MIN box & har lostnat högst upptill? Då måste man nog se boxarna i verkligheten för att kunna se helheten.
 
Sv: Kräva ersättning/skicka faktura?

Har du redan bestämt dig för att inte betala och att det inte har med din häst att göra, får du säga det till stallägaren och så får ju vederbörande i så fall lämna fordran vidare till KFM för att driva in pengarna den vägen.
 
Sv: Kräva ersättning/skicka faktura?

Fast kontraktet DU skrev med stallägaren har ju inte hästägaren skrivit på eller godkänt, och tekniskt sett, om hästen var på öppet köp (inte att du var fodervärd) så var ju DU hästägaren under tiden du stod i stallet.

Så det finns minst en, och kanske två punkter som säger att det är du som är ansvarig om hästen hade sönder något.
Om hästen sen hade sönder något eller inte är ju en annan sak och jag vet att stallägare kan vara lite sådär ibland, så det är ju inte säkert att det är korrekt att du är ersättningsskyldig, men om hästen har haft sönder något så är det dessvärre du som är det, då det är du som gått med på att skriva på avtalet, inte den du tagit hem hästen från.

Boxen är knepigt, först tyckte jag det såg ut som att det var från din box, men sen när man tittar på dom sista bilderna så ser man ju faktiskt att det är intryckt mot din häst uppe i taket...så...det skulle nog vara svårt för stallägaren att bevisa att det är din häst som orsakat.
Fönstret tror jag absolut inte din häst orsakat.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

K
Ekonomi & Juridik Nu är jag så irriterad. Om man ska ha ett stall och hyra ut stallplatser då måste man väl ändå våga säga till om hästägaren gör något...
Svar
9
· Visningar
1 758
Senast: kinkie
·
Hästmänniskan ska ta allt från början...i slutet på oktober flyttade jag från ett stall till ett annat för i stall 1 hade jag mycket mindre...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 634
Senast: Invinciblestables
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp