Bukefalos 28 år!

Kraftfoder - behövs det varje dag?

R

Ridi

Mitt sto som tävlar i hoppning och rids i princip varje dag är väldigt lättfödd. Problemet är att hon har några kilo för mycket och borde gå ner mer. Har gjort en foderstat på Hippocampus och det borde räcka med 75-80 MJ för henne per dag. Har bra hö (kvot 6.2). Med 10 kg hö plus att jag antar att hon äter ca 2 kg halm per dygn så är jag uppe i 79 MJ. Om jag ger henne vitaminer plus mineraler så har hon ju fått allt hon behöver.

Problemet är att jag inbillar mig att hon blir slö när jag inte ger henne kraftfoder men hon får ju i sig för mycket MJ när jag ger henne det. Vill inte dra ner på höet eftersom hon då äter mer halm och blir bukigare. Har ett koncentreat kraftfoder från Dodson & Horrel som man bara behöver ge 1 kg av/dag. Är det ok att ge henne kraftfoder dagen innan tävling och träning och sen skippa det resten av veckan eller är det inte bra för hästen och göra så?
 
Sv: Kraftfoder - behövs det varje dag?

Övervikt kan i sig vara en "energitjuv" och det gäller att skilja på dietisk energi (MJ) och ren rörelse-energi.

En foderstat måste inte innehålla kraftfoder, men man rekommenderar att OM den gör det så är det bra att fodra samma mängd varje dag. Hästens matsmältning mår ju bäst av så få störningar som möjligt.
 
Sv: Kraftfoder - behövs det varje dag?

Du kan ju prova med ett svagare krafftfoder/minska givan.
 
Sv: Kraftfoder - behövs det varje dag?

Naturligtvis behöver du inte ge kraftfoder om grovfodret täcker hästens behov. Som ang skrev så kan det ju vara övervikten som gör henne något slö. Du bör ju inte ge hästen nåt kg kraft bara vid tävlingstillfällen för att ge en energikick, testa ist att ge ett par hg betfor isf.
 
Sv: Kraftfoder - behövs det varje dag?

Övervikt kan i sig vara en "energitjuv" och det gäller att skilja på dietisk energi (MJ) och ren rörelse-energi.

Vad menas med det? Vad är dietisk energi och rörelse-energi?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kraftfoder - behövs det varje dag?

Det är inte bra att bara ge en dag så som du beskriver det... hästar har väldigt känslig mage/magsmältningsapparat och kräver långsam invänjning av foder. Om det dessutom är en koncentrerad sort så är det ännu sämre. Strunta hellre i kraftfodret helt ett tag tills hon gått ner lite i vikt. :bump:
 
Sv: Kraftfoder - behövs det varje dag?

Om du tycker att du behöver kraftfoder för att få fart på hästen så är det i så fall bättre att minska lite på grovfodret än att ibland stoppa i henne kraftfoder oavsett om det är "riktigt" kraftfoder eller betfor.
Eller kanske ännu bättre öka hennes motion så att hon gör av med mer energi den vägen. Det är faktiskt något som ingen har ifrågasatt här hur mycket hon rör sig var dag, men det är ju nog så viktigt det också.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 733
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 236
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 688
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag skulle behöva hitta ett kraftfoder med ruskigt hög energinivå i. Detta då stallplatsen jag stod på i Luleå tyvärr inte blev alls...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp