Kraftfoder med högt MJ?

Jo säkert, men mitt sto är digivande nu och de får inte äta Build Up-muslin under dräktighet så jag bytte till riskli då och har inte bytt tillbaka.
Jag forsätter på spåret dumma frågor :D

Varför får de inte äta det när de är dräktiga?
Är det inte värt att prova att byta tillbaka om det fungerat bra förr? :)
 
Är det någon som har provat att utfodra sin häst med majsflingor? Hittade rätt billigt, 169 för 15 kilo, nästan 13 MJ.
Mycket stärkelse dock, men kombinerar man den + någon riskli + soja så borde det funka tänker jag.
När jag jobbade på Irland gav vi majs främst till de lite svårfödda och heta hästarna. Blötlade flingorna, tycker det funkade bra.
 
När jag jobbade på Irland gav vi majs främst till de lite svårfödda och heta hästarna. Blötlade flingorna, tycker det funkade bra.
Verkade det vara smakligt?
Tyvärr en mycket viktig faktor här. Kanske blir bättre efter behandlingen mot magsår.
 
Om hästen är mkt ur hull kommer du ju inte att rida på ett tag. Varför inte skicka iväg på ett bra bete? I Luleå är väl gräset inte så övermoget som här i Skåne. Borde göra gott för magsåret också.

Edit: såg nu att den har föl vid sidan.
 
Om hästen är mkt ur hull kommer du ju inte att rida på ett tag. Varför inte skicka iväg på ett bra bete? I Luleå är väl gräset inte så övermoget som här i Skåne. Borde göra gott för magsåret också.

Edit: såg nu att den har föl vid sidan.
Nu har du nog läst fort? Hästen har inget föl och går på bete. Hon är i Uppsala eftersom jag inte lyckades hitta bra bete i Luleå.

Hon står still i vikt nu men ökar nog inte nämnvärt trots lite kraftfoder utöver betet.
 
Nu har du nog läst fort? Hästen har inget föl och går på bete. Hon är i Uppsala eftersom jag inte lyckades hitta bra bete i Luleå.

Hon står still i vikt nu men ökar nog inte nämnvärt trots lite kraftfoder utöver betet.
Ja, jag läste nog för fort. Ser nu att det var en annan som pratade om dräktighet/digivande.
 
Verkade det vara smakligt?
Tyvärr en mycket viktig faktor här. Kanske blir bättre efter behandlingen mot magsår.
De åt det iaf. Tror nog det är hyfsat smakligt, har inget minne att det var någon som lämnade. De fick det nog ihop med annat också om jag inte minns fel.
Är många år sen nu / tant
 
De åt det iaf. Tror nog det är hyfsat smakligt, har inget minne att det var någon som lämnade. De fick det nog ihop med annat också om jag inte minns fel.
Är många år sen nu / tant
Tack för svar, gillade det eftersom det hade högt energi och billigt pris. Hittade ännu billigare, 20 kilo för 180 kr.
 
Olja går som sagt absolut inte. Då äter hon inte. Olja är laxerande. Den lilla mängden olja gör varken från eller till.

Riskli kan jag prova, om jag hittar. Det verkar lite svårt att få tag på.

Bara som ett förtydligande ifall nån skulle söka upp den här tråden i framtiden. Den lilla mängden olja ger 12-24 MJ ifall det är en 500 kg häst det handlar om. Variationen beror på om man kan ge oljan en eller två gånger om dagen. För mig blir det en ganska stor hjälp i utfodringen.

Däremot förstår jag att TS inte kan ge oljan om den fungerar laxerande för hennes häst.
 
Bara som ett förtydligande ifall nån skulle söka upp den här tråden i framtiden. Den lilla mängden olja ger 12-24 MJ ifall det är en 500 kg häst det handlar om. Variationen beror på om man kan ge oljan en eller två gånger om dagen. För mig blir det en ganska stor hjälp i utfodringen.

Däremot förstår jag att TS inte kan ge oljan om den fungerar laxerande för hennes häst.
Mja, typ 9 MJ i mitt fall. Min lilla skit vägde typ 350 innan viktnedgången.
Olja är laxerande för de flesta hästar. De är liksom inte gjorda för att äta massa fett. Deras galla är inte anpassad för det. Har inte haft någon häst där olja har fungerat faktiskt. Det slutar alltid med att de slutar äta kraftfodret. Och då är ju effekten minus istället.
 
Mja, typ 9 MJ i mitt fall. Min lilla skit vägde typ 350 innan viktnedgången.
Olja är laxerande för de flesta hästar. De är liksom inte gjorda för att äta massa fett. Deras galla är inte anpassad för det. Har inte haft någon häst där olja har fungerat faktiskt. Det slutar alltid med att de slutar äta kraftfodret. Och då är ju effekten minus istället.
Din kanske är känslig, men det är ju inte alls så att olja i normala doser blir laxerande för alla hästar? Man behöver ju inte ge maxdos, men någon eller några dl kan ju vara en del i det totala MJ-tillskottet.
 
Din kanske är känslig, men det är ju inte alls så att olja i normala doser blir laxerande för alla hästar? Man behöver ju inte ge maxdos, men någon eller några dl kan ju vara en del i det totala MJ-tillskottet.
ALLA mina har slutat äta om jag har gett olja. Jag pratar inte om en häst, snarare 5-6 st, minst.
 
Mja, typ 9 MJ i mitt fall. Min lilla skit vägde typ 350 innan viktnedgången.
Olja är laxerande för de flesta hästar. De är liksom inte gjorda för att äta massa fett. Deras galla är inte anpassad för det. Har inte haft någon häst där olja har fungerat faktiskt. Det slutar alltid med att de slutar äta kraftfodret. Och då är ju effekten minus istället.

Jag gav till min som vägde lika mycket (ettårig hingst) och det gjorde enorm skillnad. Han åt 4 kg lusern och 1 kg havre också om jag inte minns fel, men det var inga problem med aptiten. Tog dock lång tid innan han gick upp tillräckligt i vikt, svårt det där när de växer samtidigt...
 
Kan oljan ha varit av dålig kvalitet? Härsken olja smakar ju inte gott precis...
Mja. Så fort blir den inte dålig. Tar typ 1-3 dagar så slutar de äta.
Jag gav till min som vägde lika mycket (ettårig hingst) och det gjorde enorm skillnad. Han åt 4 kg lusern och 1 kg havre också om jag inte minns fel, men det var inga problem med aptiten. Tog dock lång tid innan han gick upp tillräckligt i vikt, svårt det där när de växer samtidigt...

Ja jag hade gärna gett något liknande. Men hon hinner inte äta upp sådana mängder under tiden jag är där. Går på lösdrift och får bara kraftfoder när jag är där. 2 kilo är typ max vad jag kan tvinga i henne. Och då ska det vara gott. Lusern är äckligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 524
Senast: Fazeem
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
1 962
Hundavel & Ras Jag har smått börjat spana efter en ny hund och börjat kika på lite raser, men jag hittar ingen som känns som riktigt min sort. Jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 317
Senast: Nattfjäril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp