Kravanalys ridning/hoppning

Gyllene

Trådstartare
Hej!
Jag har fått en skoluppgift om att ta fram några tester (tex coopertest, marklyft, snabbhet osv) som jag ska klara med ett speciellt mål utsatt efter den sport jag utövar. Jag kan inte hitta några som helst studier om detta, och absolut inga nationella riktlinjer.

Har ni några länkar att dela med er av, eller har ni några egna förslag? Det ska vara mål för en elitryttare, även om jag själv inte är där.
(Vad tycker ni om att det inte finns någon kravanalys för ridsporten när så många andra svenska sporter har det? Bra/dåligt?)

Tack!
 
Hej!
Jag har fått en skoluppgift om att ta fram några tester (tex coopertest, marklyft, snabbhet osv) som jag ska klara med ett speciellt mål utsatt efter den sport jag utövar. Jag kan inte hitta några som helst studier om detta, och absolut inga nationella riktlinjer.

Har ni några länkar att dela med er av, eller har ni några egna förslag? Det ska vara mål för en elitryttare, även om jag själv inte är där.
(Vad tycker ni om att det inte finns någon kravanalys för ridsporten när så många andra svenska sporter har det? Bra/dåligt?)

Tack!

Målet med mätningen måste ju vara att det ska vara ett mått på hur bra tränad man är för att utöva sin idrott. Ett konditionstest säger ju väldigt lite om hur bra man är tekniskt på ridning. För en skidåkare som Charlotte Kalla är konditionstest otroligt beskrivande för hennes idrott. Men för en ryttare är det inte riktigt lika lätt att med ett eller litet antal test mäta hur bra tränad man är för ridning.

Och rena styrketest skulle vara fullständigt meningslösa för en ryttare. Marklyft osv. Ta långa män som rider, de tränar definitivt inte styrka då de inte vill väga mer än de redan gör och muskler väger mycket. De tränar smidighet, corestabilitet osv.

Det jag spontant känner är bra för ryttare att corestyrka och corestabilitet. Finns det nåt/några test för det?

Men bra kondition är ju alltid bra. Som elitryttare måste man orka rida många hästar per dag. Så nåt konditionstest är ju aldrig fel.
 
Hej!
Jag har fått en skoluppgift om att ta fram några tester (tex coopertest, marklyft, snabbhet osv) som jag ska klara med ett speciellt mål utsatt efter den sport jag utövar. Jag kan inte hitta några som helst studier om detta, och absolut inga nationella riktlinjer.

Har ni några länkar att dela med er av, eller har ni några egna förslag? Det ska vara mål för en elitryttare, även om jag själv inte är där.
(Vad tycker ni om att det inte finns någon kravanalys för ridsporten när så många andra svenska sporter har det? Bra/dåligt?)

Tack!


Koordination och balans - superviktigt som ryttare. Kan du hitta möjligheter att testa det och göra en kravprofil?
 
En hopptränare tipsade om en balansövning där man står på en balansplatta, runt ett dörrhandtag (eller liknande) har man lagt ett cirka två meter långt toalettpapper som man håller i båda ändarna ungefär som man håller i ett par tyglar. Ju bättre balans ju längre kan du stå utan att toalettpappret går av (eller du behöver ta stöd mot golvet). Kan kanske var något att spinna vidare på? Finns fler övningar med balansplatta, rulle etc. som kan vara bra för ryttare.
Nu i Coronatider har ju en del elitryttare lagt upp alternativa träningsmetoder på instagram. Du kan kanske hitta något där?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
13 904
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 489
Senast: Vogue
·
Hästmänniskan Hej! Jag fick min första alldeles egna häst den 15/6-2014 i födelsedagspresent. Jag har levt på gård med hästar i hela mitt liv, men hon...
Svar
13
· Visningar
2 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp