Mirre
Trådstartare
Hur drar man bäst tydliga gränser för krävande föräldrar? Mina föräldrar är 70+ och krassliga båda två. De klarar sig egentligen inte själva i huset men vägrar inse det. Istället förutsätts det att vi ska kunna släppa allt och direkt hjälpa till med allt från gräsklippning till handling, låna ut pengar (de har noll koll på ekonomi och sprider pengar de inte har som bonden sprider frön) och blir sura och drar offerkoftan så fort vi inte gör det. De flyttade ett tag närmare min bror, där lyckades min svägerska få till ett trygghetslarm vilket inte gillades alls. Så de flyttade tillbaka till huset med kommentaren att "det är så bra att flytta tillbaka eftersom ni har mer tid än *min bror och svägerska. De jobbar ju bara hela tiden*" vilket vi inte har! Men de förstår inte det. Eller rättare sagt de vill inte förstå. Jag var där igår och tog in posten åt dem och fick frågan om jag var på campus idag. Dumt nog svarade jag att jag läser hemma och trots att jag sade att jag kommer sitta med en stor inlämningsuppgift hela dagen, så kom kommentaren "ja, vi kan inte ta oss till affären". Det blir inte ens en direkt fråga utan mer pikande och trycka på ens samvete. När de sedan inte fick svaret de ville ha (att jag skulle handla åt dem) så efterföljdes det av x antal besvärade suckar och klagande över att de inte har pengar tills jag reste mig och gick hem. Visst kan jag handla, men idag har jag inte tid och samtidigt vet jag att om jag ger dem handen så tar de hela armen. Det kommer bara eskalera hela tiden.