Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

Lite mer nytt från natten i iran

Politisk viceguvernör i Shahriar:
🔹I en amerikansk-sionistisk attack mot två byggnader i det bostadsområde "Shahidshahr" i Shahriar, dödades 9 personer och 2 bostadshus totalförstördes.

🔹Totalt var 9 personer närvarande i övervåningen i dessa hus, inklusive 4 barn, 2 kvinnor och 3 andra.

🔹Eftersom ett barn fortfarande är instängt under rasmassorna fortsätter räddnings- och sökinsatserna med stor allvar av räddningspersonal, och om kroppen av detta martyrbarn hittas kommer antalet döda att öka till 9.

🔹4 skadade fördes till sjukhus, varav 2 har skrivits ut efter vård och för närvarande är 2 andra skadade inlagda på vårdinrättningar
Vilket visar på att bägge sidor behöver utrotas.
"Martyrbarn", vilket jävla dravel till propaganda.

Baqaei: Eldupphör betyder en paus för att stärka fiendens styrkor för att begå brott igen

🔹Utrikesdepartementets talesperson om USA:s påstående om ett eldupphörsförslag och Irans svar: En deadline får inte leda till att vi tvekar i försvaret. Anledningen till att vi säger nej till eldupphör är erfarenhet, eldupphör betyder att man skapar en paus för att stärka styrkorna för att begå brott igen. Ingen klok person gör så.

🔹Våra krav samt att undvika en cykel av eldupphör och krig måste respekteras. FN har visat sig oftast bli ett verktyg för stormakter. När det gäller en fråga som rör nationell säkerhet måste vi agera på ett sätt som garanterar att brott inte begås.

Ingen behöver "utrotas". Och det är inte propaganda, det uppstår bara en språkbarriär. Som @Sporthorse skriver så är det helt enkelt så man säger.
Precis. Martyr betyder inte att barnen är självmordsbombare som vill dö. Eller att föräldrarna är glada över att ha sina barn sprängda till döds av USA. Tror man det så borde man verkligen läsa på lite. Ganska magstarkt att säga att folk ska utrotas pga att man skriver " blev Martyr" istället för blev mördad.

Precis. Martyr betyder inte att barnen är självmordsbombare som vill dö. Eller att föräldrarna är glada över att ha sina barn sprängda till döds av USA. Tror man det så borde man verkligen läsa på lite. Ganska magstarkt att säga att folk ska utrotas pga att man skriver " blev Martyr" istället för blev mördad.
Ingen behöver "utrotas". Och det är inte propaganda, det uppstår bara en språkbarriär. Som @Sporthorse skriver så är det helt enkelt så man säger.
Hoppas NE ändrar tolkningen av martyr om den är fel.

Googlade snabbt vad martyr betyder på arabiska.

Types of Martyrs: While it often refers to those dying in battle (Fi Sabilillah), it also includes those dying from illness, accidents, or while defending their family or property.

Jag som läser en hel den nyheter direkt från iran och även tidigare palestinia har förstått att man inte skriver mördad utan man använder alltid ordet martyr för att hedra den döda.

Googlade snabbt vad martyr betyder på arabiska.

Types of Martyrs: While it often refers to those dying in battle (Fi Sabilillah), it also includes those dying from illness, accidents, or while defending their family or property.

Jag som läser en hel den nyheter direkt från iran och även tidigare palestinia har förstått att man inte skriver mördad utan man använder alltid ordet martyr för att hedra den döda.
Är därför jag hoppas att NE ändrar det och inte har kvar att det betyder att sätta livet till pga sin tro.

Fast ordboksdefinitionen speglar inte alltid hur ord används i olika kontexter, när iranier nu talar om martyrer i samband med det pågående kriget så är det i stort sett synonymt med krigsoffer. Och det är snarare ett sätt att uttrycka solidaritet med de som dödats än att hinta om att alla som är martyrer är nåt slags "krigare".

Katz, Israels försvarsminister: Vi har nu kraftfullt riktat in oss på Irans största petrokemiska anläggning som ligger i Asaluyeh.

Nu är båda anläggningarna, som står för cirka 85 % av Irans petrokemiska export, ur funktion och icke-operativa.

Detta är ett tungt ekonomiskt slag värt tiotals miljarder dollar för Iran.

Trump bekräftar nu, mer eller mindre och för vad det kan vara värt när det kommer från honom, att USA beväpnade de som tidigare ledde protesterna i Iran:

“President Trump told me the United States sent guns to the Iranian protesters,” Yingst reported on Fox News channel.

“He told me, ‘We sent them a lot of guns. We sent them to the Kurds.’ And the president says he thinks the Kurds kept them. He went on to say. ‘We sent guns to the protesters, a lot of them, [beautiful guns, the world has never seen such beautiful guns that I sent them, nobody could have done that but me]
[inom hakparentes mitt tillägg]

https://www.aljazeera.com/news/2026...med-irans-claim-that-protesters-were-us-armed

Senast ändrad:
Trump bekräftar nu, mer eller mindre och för vad det kan vara värt när det kommer från honom, att USA beväpnade de som tidigare ledde protesterna i Iran:

“President Trump told me the United States sent guns to the Iranian protesters,” Yingst reported on Fox News channel.

“He told me, ‘We sent them a lot of guns. We sent them to the Kurds.’ And the president says he thinks the Kurds kept them. He went on to say. ‘We sent guns to the protesters, a lot of them, [beautiful guns, the world has never seen such beautiful guns that I sent them, nobody could have done that but me]
[inom hakparentes mitt tillägg]

https://www.aljazeera.com/news/2026...med-irans-claim-that-protesters-were-us-armed
Och såhär rapporterade israelisk media i januari:

Alltså mr orange idag på presskonferensen 🙄

Reporter: Avsiktlig attack mot civila infrastrukturer strider mot Genèvekonventionen.

Trump: Från vilken tidning är du?

Reporter: New York Times.

Trump: Ni är värdelösa, värdelös och falsk media!

En annan🙄

Journalist: Du kallade de iranska myndigheterna galna och värdelösa.
Trump: Det stämmer.
Journalist: Vad är ditt svar till kritikerna?
Trump: Jag bryr mig inte om kritikerna.
Journalist: Vad är ditt svar till kritiker som säger att din mentala hälsa kanske borde undersökas om kriget fortsätter?
Trump: Tja, jag har inte hört det. Men om så är fallet borde ni ha fler personer som Mig

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka