Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

Sen har jag intrycket att Iran kom till förhandlingarna meden känsla av överläge, att de inte var beredda till verkliga eftergifter från deras tiopunktsprogram och att USA är på defensiven, Trump sa att det för USA till 99 % handlar om att Iran inte skall skaffa kärnvapen, alltså det avtal som redan var klart under Obama och som Iran följde till punkt och pricka men som Trump sen sa upp.

Men jag har bara hört ytligt och lyssnat vad några som John Mearsheimer har för syn på det som nu sker.

Jag undrar lite om hur det blir när Trump inte är president längre och kan ställas inför rätta i diverse frågor. Då, inför domare, kan han inte svara lite svävande på en viktig fråga och mitt i allt sväva ut i prat om sitt Ballroom (som han gjorde nyss när han fick en allvarlig fråga om kriget). Hur ska han fixa det? (Inte för att jag tror han kommer att ställas inför rätta; den dagen är han förmodligen för långt gången i senilitet så han slipper).

Jag vet ingen som tillåts lämna icke-svar, eller svar alls, på viktiga frågor som ställs, som Trump gör.

Jag undrar lite om hur det blir när Trump inte är president längre och kan ställas inför rätta i diverse frågor. Då, inför domare, kan han inte svara lite svävande på en viktig fråga och mitt i allt sväva ut i prat om sitt Ballroom (som han gjorde nyss när han fick en allvarlig fråga om kriget). Hur ska han fixa det? (Inte för att jag tror han kommer att ställas inför rätta; den dagen är han förmodligen för långt gången i senilitet så han slipper).

Jag vet ingen som tillåts lämna icke-svar, eller svar alls, på viktiga frågor som ställs, som Trump gör.
Har svårt att tro att han kommer ställas inför rätta. Tror att aptiten att försöka har minskat med tanke på att det inte ledde någonvart förra gången. Åtalen som fanns lades ju förvisso ned på grund av att han valdes igen och inte för att Trump vunnit i rätten. men i processen så framgick det att stora delar av HD anser att en president har immunitet för det mesta som han gör i tjänsten (och hur mycket de räknar till "i tjänsten").

Har svårt att tro att han kommer ställas inför rätta. Tror att aptiten att försöka har minskat med tanke på att det inte ledde någonvart förra gången. Åtalen som fanns lades ju förvisso ned på grund av att han valdes igen och inte för att Trump vunnit i rätten. men i processen så framgick det att stora delar av HD anser att en president har immunitet för det mesta som han gör i tjänsten (och hur mycket de räknar till "i tjänsten").
Jo. Och det är synd - jag önskar att han någon enda gång skulle tvingas svara på frågor. Utan omsvep. Utan att börja glida iväg i helt andra ämnen i en enda obegriplig svada. En domare skulle hejda honom omedelbart och kräva svar på frågan. Det inträffar aldrig som det är nu. Någonsin.

Trumps senaste mästardrag, nu skall USA också blockera Hormuz.
Det är väl ett enormt veritabelt slag i luften eftersom Iran redan blockerar sundet och inte verkar ha koll på sina minor , om de ens lagt ut några minor. Det är väl för propaganda inför Maga-väljare i usa? Få bort fokus på epstein-dokumenten och bra jobbat av melania som gjorde något slags uttalande vilket förde tillbaka sak-frågan, epstein.

Det är väl ett enormt veritabelt slag i luften eftersom Iran redan blockerar sundet och inte verkar ha koll på sina minor , om de ens lagt ut några minor. Det är väl för propaganda inför Maga-väljare i usa? Få bort fokus på epstein-dokumenten och bra jobbat av melania som gjorde något slags uttalande vilket förde tillbaka sak-frågan, epstein.
Det är ju rena snurren, tidigare hävde USA embargot mot iransk olja för fartyg som redan var lastade för att få ut mera olja på marknaden och därmed sänka priset och minska det tryck Iran utövar på världsekonomin genom Hormuzsundet, nu skall han alltså göra tvärtom minska tillgången ytterligare vilket lär driva upp priset.

Erdoğan ska ha sagt npgot i stil med att om kriget drar ut på tiden och förhandlingarna mellan USA och Iran i Pakistan inte leder till fred, kan Turkiet gå in i krig mot Israel.

Oklart källa, så om någon viöö bekräfta vore det trevligt

Iranska nyheter:

Förlust på tiotals biljoner för Irans flygindustri

Attack mot 7 flygplatser, 20 och 40 passagerarflygplan ur funktion under 40 dagars krig
Oofficiella rapporter talar om total förstörelse av cirka 20 passagerarflygplan i landet och skador på ytterligare 40 passagerarflygplan, vilka betraktas som viktiga infrastrukturer för landets turistindustri.

en källa nära förhandlingsteamet säger att Iran inte planerar en ny omgång förhandlingar med USA.

Som ett tecken på uppskattning för förhandlingarna i Islamabad tillät Iran två pakistanska fartyg att passera Hormuzsundet.

Intressant:

Khanalizadeh, ekonomisk expert i förhandlingsteamet: USA var villigt att ge stora ekonomiska eftergifter i utbyte mot Hormuzsundet, men Iran accepterade inte

Tack! Då stämde det alltså och kankse är det faktiskt vad som behövs för att stoppa Israel. Ingenting annat tycks ju fungera och EU står bara och ser på. I Turkiet har man även en viss oro om att Israel inte kommer nöja sig med Palestina och Libanon, utan även kommer ta delar av Turkiet enligt stor Israels karta.

Alltså Trump!

Trump: Iran och USA kommer tillbaka till förhandlingsbordet / de har inte lämnat förhandlingsbordet!

Jag förutspår att de kommer tillbaka och ger oss ALLT vi vill ha. Jag vill ha allt!
Jag vill inte ha 90%, jag vill inte ha 95%. Jag vill ha allt! De har inga kort kvar.
158 fartyg ligger på havets botten – bra och nya fartyg.

Såg ni vad vi gjorde med Venezuela? Vi gör nästan samma sak med Iran, bara på en högre nivå!

Trump: Ingen kan vara så dum att säga att vi vill ha kärnvapen och att de inte har några kort alls.

Bartieromo: Om de inte slutar med detta, kommer ni då att förstöra Iran ännu mer?
Trump: Ja, det kommer jag att göra.

Alltså Trump!

Trump: Iran och USA kommer tillbaka till förhandlingsbordet / de har inte lämnat förhandlingsbordet!

Jag förutspår att de kommer tillbaka och ger oss ALLT vi vill ha. Jag vill ha allt!
Jag vill inte ha 90%, jag vill inte ha 95%. Jag vill ha allt! De har inga kort kvar.
158 fartyg ligger på havets botten – bra och nya fartyg.

Såg ni vad vi gjorde med Venezuela? Vi gör nästan samma sak med Iran, bara på en högre nivå!

Trump: Ingen kan vara så dum att säga att vi vill ha kärnvapen och att de inte har några kort alls.

Bartieromo: Om de inte slutar med detta, kommer ni då att förstöra Iran ännu mer?
Trump: Ja, det kommer jag att göra.

Länk?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Uppdateringstråd 33
  • Barmarksdrag/canicross

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat