EmmaBovary
Trådstartare
Inser att Israel vs. stora delar av världen har nått över 2000 inlägg, så startar en ny.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha, typ. Eller ja, vad jag förstår så är begreppet geografiskt "korrekt" men skälet till att jag försöker använda det åtminstone ibland är att det är mindre eurocentriskt än Mellanöstern.Är det ett statement av något slag att du kallar det Västasien? (Jag är inte säker på att jag har hört ordet förut.)
Så du tänker att människorna som bor i mellanöstern, som själva kallar sitt landsområde mellanöstern och då kan det räknas som att de ser på världen utifrån ett europiskt perspektiv och att de själva därmed sätter Europa i Centrum?Haha, typ. Eller ja, vad jag förstår så är begreppet geografiskt "korrekt" men skälet till att jag försöker använda det åtminstone ibland är att det är mindre eurocentriskt än Mellanöstern.
Jag gissade det, och sympatiserar i princip (ev inte i praktiken, av just praktiska skäl). Mellanöstern är ju, som ord, bara aningen mindre feltänkt än Främre Orienten.Haha, typ. Eller ja, vad jag förstår så är begreppet geografiskt "korrekt" men skälet till att jag försöker använda det åtminstone ibland är att det är mindre eurocentriskt än Mellanöstern.
Det vore långt ifrån det enda exemplet på att använda andras (vanligen i någon mening överordnade) språk om sig själv.Så du tänker att människorna som bor i mellanöstern, som själva kallar sitt landsområde mellanöstern och då kan det räknas som att de ser på världen utifrån ett europiskt perspektiv och att de själva därmed sätter Europa i Centrum?
(Känns lite som ett sånt där ord som slängs in för att låta mer akademisk än nödvändigt )
Ja, begreppet används väl inte i dagligt språkbruk lika mycket som mellanöstern - om du inte är antiimperialist.Så du tänker att människorna som bor i mellanöstern, som själva kallar sitt landsområde mellanöstern och då kan det räknas som att de ser på världen utifrån ett europiskt perspektiv och att de själva därmed sätter Europa i Centrum?
(Känns lite som ett sånt där ord som slängs in för att låta mer akademisk än nödvändigt )
Du har säkert din anledning att helt plötsligt vilja börja kalla mellanöstern för västasien, men känns som omvänd snobbism – att man byter ut ett etablerat ord för att markera perspektiv, att man minsann är antiimperialist (kanske)..............Ja, begreppet används väl inte i dagligt språkbruk lika mycket som mellanöstern - om du inte är antiimperialist.![]()
Varför är en så inexakt rubrik bra eller ens tankeväckande. Ska vi diskutera vad som händer strax öster om Uralbergen här eller i Jordanien eller eller eller.Jag tycker rubriken är bra och verkar vara tankeväckande med tanke på responsen.
Tycker inte det är snobberi att vara korrekt och förstår inte varför just detta ord, på buke av alla ställen (som har en tendens att vara pk överlag) ska tas bort.