Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

Ok. Det är ganska extremt att påstå att någon "försvarar Irans regim", men nu har du identifierat det (som jag tolkar det enda?) citatet som du tycker stödjer din sak.

Om vi tänker oss några av de möjliga kombinationsmöjligheterna här

1. Person A anser att en fredlig diktatur är sämre än en krigisk demokrati
2. Person B anser att en krigisk demokrati är sämre än en fredlig diktatur
3. Person C anser att de är precis lika dåliga

Så innebär detta inte att person A "försvarar" en krigisk demokrati. Det innebär inte heller att person B "försvarar" en fredlig diktatur. Jag antar att både du och Sporthorse är ense om att båda är dåliga, det är inte att "försvara" att anse att något är sämre i något hänseende.

(Sedan är ju åsikterna på det här sättet alldeles för vidlyftiga för att kunna debatteras. En fredlig diktatur är bättre för att bibehålla den internationella ordningen, en krigisk demokrati bättre på att säkerställa att de egna medborgarnas rättigheter tillgodoses. Typ så.)
Vad fint att du talat om för mig hur det ligger till och skapat ordning i tråden så att alla rättar in sig i ledet. :)

Kristna sionister verkar ha en väldigt hög smärttröskel, så det är nog inget unikt för KD att vara undfallande inför något sånt här. Även om det börjat röra lite på sig i den kristna världen, iaf bland vissa. Men det är nog ffa. katoliker som hårdnat i sin retorik.

Om någon vill läsa mer om hur Amal Khalil dog, de olika attackerna och att IDF ovilja att släppa fram röda korset samt libanesiska armen, så rekommenderar jag den här texten:
https://www.thenationalnews.com/new...-strike-kills-journalist-in-southern-lebanon/
Första gången jag läste om hur IDF upprepar attacker, "double tap", för att förhindra och döda räddningspersonal trodde jag knappt på det, möjligen att det var ett misstag, sen har det kommit så många rapporter att det inte är någon tvekan om att det är en medveten (och fruktansvärd) taktik de systematiskt använder.

Första gången jag läste om hur IDF upprepar attacker, "double tap", för att förhindra och döda räddningspersonal trodde jag knappt på det, möjligen att det var ett misstag, sen har det kommit så många rapporter att det inte är någon tvekan om att det är en medveten (och fruktansvärd) taktik de systematiskt använder.
Och sen kommer de undan genom att slentrianmässigt säga att det ska ”utredas”

Och sen kommer de undan genom att slentrianmässigt säga att det ska ”utredas”
Det är just det här som gör att det är helt rätt att Israel utreds av ICC, trots annars hyfsat fungerande rättssystem så är de värdelösa på att utreda krigsbrott av IDF.

Tyvärr så har ju åtalen mot Bibi och Gallant i stort sett förstört domstolen, med sanktioner från USA mot de inblandade i fallet osv. Sedan ska man kanske inte underskatta påtryckningar från medlemsländer som UK.

Och det verkar ju som att USA blivit inspirerade av IDF, för det förekommer fall där de gjort så i Iran.

Nja, farsan fixade ett läkarintyg, finns inget som säger att han hade hälsporre.

Det var en hälsporre som gjorde att han kom undanatt skickas till Vietnam.

https://www.seattletimes.com/nation... 1968, at the age,into the military that year.

But after he graduated from college in spring 1968, making him eligible to be drafted and sent to Vietnam, he received a diagnosis that would change his path: bone spurs in his heels.

The diagnosis resulted in a coveted 1-Y medical deferment that fall, exempting him from service in Vietnam when the United States was undertaking huge troop deployments to Southeast Asia, inducting about 300,000 men into the military that year.

Angående krigiska demokratier vs fredliga diktaturer.

I bägge fallen utförs ju något slags våld, antingen på personer i andra länder eller inom sitt eget land. Pest eller kolera, bägge är dåliga på olika sätt.

Ryssland är väl ett undantag som lyckas utföra våld i både inom och utom landet, bravo :rolleyes:

Har inte tid att leta nu men tRumpen spelade amerikansk fotboll och mycket lämpligt när han skulle kallas in fixade hans far ett läkarintyg på hälsporre och han slapp tjänstgöring. Det finns annars väldigt mycket mer än att bli fotsoldat inom armen.

Vad fint att du talat om för mig hur det ligger till och skapat ordning i tråden så att alla rättar in sig i ledet. :)
Haha, men det enda jag skrivit är ju att säga att x är bättre än y inte är detsamma som att försvara x. Om någon säger att kattbajs luktar bättre än hundbajs, skulle du ju enligt den här logiken anse att den personen försvarat lukten av kattbajs. Anser du det, jag undrar alltså uppriktigt?

Jag är ledsen om jag låter nedlåtande, blev chockad över att det var just påståendet att en krigisk demokrati är värre än en fredlig demokrati som du tolkade som ett försvar för Irans regim - jag trodde att det fanns något som åtminstone liknade försvar av Irans regim som jag missat i tråden. Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig i ett samtal med en vuxen människa som inte vet vad en jämförelse är.

Reza Pahlavi verkar minst sagt upprörd att han inte bara fått odelad positiv respons på sin Europaturné. Man kan tycka att det är ganska normalt att journalister frågar om de mer problematiska aspekterna av pappans styre, samt att han stöttat ett krig mot Iran som dödat mängder med civila. Han vill mest belysa alla som dött i landet under demonstrationerna etc. men det går ju inte att blunda inför att det dött ännu fler i kriget. Han låter lite som en gnällig Trump.

Haha, men det enda jag skrivit är ju att säga att x är bättre än y inte är detsamma som att försvara x. Om någon säger att kattbajs luktar bättre än hundbajs, skulle du ju enligt den här logiken anse att den personen försvarat lukten av kattbajs. Anser du det, jag undrar alltså uppriktigt?

Jag är ledsen om jag låter nedlåtande, blev chockad över att det var just påståendet att en krigisk demokrati är värre än en fredlig demokrati som du tolkade som ett försvar för Irans regim - jag trodde att det fanns något som åtminstone liknade försvar av Irans regim som jag missat i tråden. Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig i ett samtal med en vuxen människa som inte vet vad en jämförelse är.
Haha, det verkar jobbigt att chockas så lätt?

Jag blir inte speciellt chockad över ditt sätt att formulera dig, däremot tar jag anstöt av att en vuxen människa inte kan uppföra sig bättre och rekommenderar dig att diskutera vidare med någon annan för jag är inte intresserad av en fortsättning.

Reza Pahlavi verkar minst sagt upprörd att han inte bara fått odelad positiv respons på sin Europaturné. Man kan tycka att det är ganska normalt att journalister frågar om de mer problematiska aspekterna av pappans styre, samt att han stöttat ett krig mot Iran som dödat mängder med civila. Han vill mest belysa alla som dött i landet under demonstrationerna etc. men det går ju inte att blunda inför att det dött ännu fler i kriget. Han låter lite som en gnällig Trump.
Det finns väl ingen anledning för journalisterna att fråga honom om vad som händer i Iran idag när han inte besökt landet på över fyrtio år? Han ger förövrigt inget solitt intryck alls tycker jag.

Haha, det verkar jobbigt att chockas så lätt?

Jag blir inte speciellt chockad över ditt sätt att formulera dig, däremot tar jag anstöt av att en vuxen människa inte kan uppföra sig bättre och rekommenderar dig att diskutera vidare med någon annan för jag är inte intresserad av en fortsättning.
Jösses, helt otroligt att du har varit moderator!

Jag håller helt med @minimax när det gäller ditt resonemang. Exakt ingen har stöttat hur civilbefolkningen behandlas i Iran, ingen! Det rättfärdigar inte Netanyahues och tRumpens krigsförbrytelser i mellanöstern. De startar ett krig som drabbar miljontals människor på plats, de använder kriget för sina egna syften och jag skulle inte kalla något av länderna för en demokrati längre. De har attackerat ett annat land, de har kastat resten av världen in i ett enormt kaos, de är krigsförbrytare som borde buras in och att man sen kastar bort nyckel!

Jösses, helt otroligt att du har varit moderator!

Jag håller helt med @minimax när det gäller ditt resonemang. Exakt ingen har stöttat hur civilbefolkningen behandlas i Iran, ingen! Det rättfärdigar inte Netanyahues och tRumpens krigsförbrytelser i mellanöstern. De startar ett krig som drabbar miljontals människor på plats, de använder kriget för sina egna syften och jag skulle inte kalla något av länderna för en demokrati längre. De har attackerat ett annat land, de har kastat resten av världen in i ett enormt kaos, de är krigsförbrytare som borde buras in och att man sen kastar bort nyckel!
Varför rabblar du upp USAs och Israels krigsförbrytelser?
Har någon (inkl jag) uttryckt något stöd för dem?

Och att jag varit moderator har väl inget med sammanhanget att göra?
Annars kan du väl upplysa mig?

Varför rabblar du upp USAs och Israels krigsförbrytelser?
Har någon (inkl jag) uttryckt något stöd för dem?

Och att jag varit moderator har väl inget med sammanhanget att göra?
Annars kan du väl upplysa mig?
Du svamlar om att vi stödjer Irans diktatur och blir otrevlig när ingen håller med dig. Du borde som fd moderator veta hur man uppför sig.

Så, inga fler diskussioner med dig i den här tråden, lägger dig på ignor tills vidare. :up:

Men när folk implicit försvarar mullorna genom att påpeka att kvinnor är så högt utbildade och Mahmoud Karimi sa att kvinnor utan slöja är modigare än många män betyder det ingenting när samtidigt som kvinnor blivit mördade av sedlighetspolisen för brottet att inte bära slöja.

Även IRCG borde utredas för brott mot mänskligheten när de dödade obeväpnade fredliga demonstranter, avrättar politiska fångar efter, om de har tur, en kängrurättegång. Det spelar ingen roll om iranier dödas av sin egen regim eller av USA/Israel. Det är precis lika förkastligt. Resultatet av USA/Israels anfall är att det har stärkt mullornas och IRCG grepp om Iran, efter att det faktiskt det senaste året spirat ett litet försiktigt hopp om förändring.

Att använda iransk statsmedia som källa är som att använda Fox news och Newsmax om hur bra Trump är. Iransk statlig media är värre än tom rysk.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar