Kriget i Ukraina, 2023 edition

Nu skrev jag inget om sannolikhet eller vad som kan slå in eller ej. Jag konstaterar bara att jag tror att han kan ha rätt i på många delar. O även delar av hans ”önskelista”.
Jag tror att vi är på väg till en mycket sämre värld och vi kan se bortom all bekvämlighet och lyx vi är vana vid (som vi inte tycker är lyx). Jag tror också att det rasar fortare än vi bygger.
5 o 6 är kanske inte sannolikt.
Fast det här gällde 2023 och inte en långtids prognos. Det är stor skillnad. Jag har tyvärr också en mörk syn på framtiden vad gäller många områden då människan är ett korkat djur.
Jag kan inte svara på hur UK rent praktiskt kan gå med i EU igen för jag jobbar inte med dessa frågor eller har kunskap om sådant. Men det verkar som du kan det?
Jag tittar bara på hur lång tid sådana här processer tagit historiskt. Man kan ju enkelt titta på hur lång tid det tog med utträdesavtalet för UK. Känns inte som om man behöver någon direkt utbildning för att kunna avgöra det osannolika att få till ett sådant avtal på under 1 år
 
Senast ändrad:
Fast det här gällde 2023 och inte en långtids prognos. Det är stor skillnad. Jag har tyvärr också en mörk syn på framtiden vad gäller många områden då människan är ett korkat djur.

Jag tittar bara på hur lång tid sådana här processer tagit historiskt. Man kan ju enkelt titta på hur lång tid det tog med utträdesavtalet för UK. Känns inte som om man behöver någon direkt utbildning för att kunna avgöra det osannolika att få till ett sådant avtal på under 1 år
Man får tänka på att om EU hade styrts med ryska doktriner så hade det gått utmärkt att göra så fort som eliten vill. Det är en annan värld. Då skulle aldrig några svåra förhandlingsproblem om en provins som Nord-Irland uppstå.

Det är en extremt orealistisk profetia som rent praktiskt inte ens kan inträffa i närheten av den tidshorisont som önskas. Men den är på några sätt intressant ändå, den visar på hur Ryssland tänker att världen ska fungera och visar också på avsaknad av förståelse hur världen utanför Ryssland faktiskt fungerar - åtminstone det här decenniet ut eller så.
 
Att Polen skulle starta angreppskrig mot Ukraina och annektera ukrainska områden omedelbart efter att ha hjälpt till att beväpna Ukraina och stärka deras försvar känns avlägset och mest som en rysk fyllefantasi som vuxit till en statssanning. Ungern vete fasen vad de tar sig till, men har rätt svårt att se det även där.
och @Hippocampus
Strax efter invasionskrigets start 24/2, då det började bli klart att tredagarskriget inte skulle funka lika smidigt som planerat, då lanserades idéen att Ryssland egentligen bara var ute efter östra Ukraina (Kharkiv, Luhansk, Donetsk) och Svarta Havs-kusten (Zaporizhzhia, Kherson, Krim, Mykolaiv och Odessa).

Östra delarna skulle då ätas upp av Polen, Ungern och Rumänien. (Konstigt nog inte också av Slovakien, som har en liten mellankrigs-bit av Ukraina att sukta efter). Ett litet Kiev-rike skulle då kvarstå i mitten.

Det här var alltså ryska feberfantasier, för att ursäkra sin egen expansionistiska utrikes- (eller inrikes-)politik.
 
och @Hippocampus
Strax efter invasionskrigets start 24/2, då det började bli klart att tredagarskriget inte skulle funka lika smidigt som planerat, då lanserades idéen att Ryssland egentligen bara var ute efter östra Ukraina (Kharkiv, Luhansk, Donetsk) och Svarta Havs-kusten (Zaporizhzhia, Kherson, Krim, Mykolaiv och Odessa).

Östra delarna skulle då ätas upp av Polen, Ungern och Rumänien. (Konstigt nog inte också av Slovakien, som har en liten mellankrigs-bit av Ukraina att sukta efter). Ett litet Kiev-rike skulle då kvarstå i mitten.

Det här var alltså ryska feberfantasier, för att ursäkra sin egen expansionistiska utrikes- (eller inrikes-)politik.
Jag säger vad jag TROR, för jag vet inte. Jag är heller inte expert på rysk propaganda men av det jag har utbildning inom har jag lärt mig att de och ”vi” inte tolkar samma saker lika.
 
Så var det ja, Ungern skulle annektera den fd Tjeckoslovakiska delen av Ukraina.
Notera datumet på artikeln den här uppdelningen av Ukraina finns i, 14 månader innan invasionskrigets början...

Samtidigt kan man på denna kartbild undra över vem som stulit den sydvästra delen av Polen? Det finns väl ingen annan spekulant på detta område än Tyskland, i den Ryska världen?

https://en.topcor.ru/18002-pochemu-na-ukraine-zagovorili-o-raspade.html

ukr.jpg
 
Egentligen, då man fördjupar sig i liknande Ryska feberfantasier, så blir det plötsligt helt uppenbart varifrån QAnon i USA härstammar ifrån; det är nära nog identisk DNA-uppsättning i verklighetsfrånvaron.

Den enda skillnaden är att QAnon i USA har evolverat vidare, och amerikaniserat sitt budskap.
 
Så var det ja, Ungern skulle annektera den fd Tjeckoslovakiska delen av Ukraina.
Notera datumet på artikeln den här uppdelningen av Ukraina finns i, 14 månader innan invasionskrigets början...

Samtidigt kan man på denna kartbild undra över vem som stulit den sydvästra delen av Polen? Det finns väl ingen annan spekulant på detta område än Tyskland, i den Ryska världen?

https://en.topcor.ru/18002-pochemu-na-ukraine-zagovorili-o-raspade.html

Visa bifogad fil 109225
Kanske det feberdrömmaren refererar till som fjärde riket?
 
Okej det här är mycket skakig info men tycker den är intressant ändå och det är ju juletid när man får önska sig saker så.... :angel:
 
Fast den skiljer sig också ganska rejält mellan källorna men de är ju överens om att skadorna är långt långt större än ryssarna medgett
Ja, jag tror mer och mer på att gårdagen var en riktig katastrof för det som var kvar av de ryska missilattackerna. De oskadade ryska planen skall dessutom till största del ha flyttats till gränsland Kina i Sibirien.
 
Dags att skicka ett hundra tal Tomahawks till Ukraina då, Såg ju hur effektivt ryska luftvärnet som Sadam skaffat sig var mot dessa, och det lär ju inte blivit mycket bättre sedan 90 talet. Skulle nog enkelt slå ut resten av Bears, Su 27orna samt Kreml ;)
 
Dags att skicka ett hundra tal Tomahawks till Ukraina då, Såg ju hur effektivt ryska luftvärnet som Sadam skaffat sig var mot dessa, och det lär ju inte blivit mycket bättre sedan 90 talet. Skulle nog enkelt slå ut resten av Bears, Su 27orna samt Kreml ;)
Det ryska luftvärnet idag är nog ungefär som det Sovjetiska var då 18-årige Mathias Rust flög sin Cessna till Moskva och landade på Röda Torget på Luftförsvarets Dag 1987.
 
Det kanske inte är helt uppenbart för den normale trådläsaren vilken betydelse Flygplatsen Engels har för Ryssland och dess vilja att skjuta kryssningsmissiler på Ukraina.

Engels är en av tre huvudbaser som Ryssland har för sitt kryssningsrobotbärande bombflyg. Det är dessutom deras enda bas som hanterar det modernaste av ryssarnas flygplan av denna typ, Tu-160 - i aktiv tjänst sedan 1987.
(De andra två typerna är 50-talsplanet Tu-95 och 70-talsplanet Tu-22M)

Så om nu missiler och raketer håller på att ta slut, så blir läget inte bättre (för Ryssland) av att de som finns kvar plötsligt blir väldigt besvärligt att skicka iväg.

https://en.wikipedia.org/wiki/Engels-2_(air_base)

 
Först en varning. Jag rekommenderar INTE den här kanalen för information. Killen har en del bra klipp men ofta hör man olika historier till samma klipp olika dagar i olika videor. Jag tittar på den ibland då det då och då kommer upp ett intressant klipp som passar in i övrig info jag sett. Fördelen med den är att det är korta videor utan direkt analys så man kan titta på dem typ medan pastan kokar.
Länkar det här just för det som är vid tidpunkten. Tycker det säger väldigt mycket om ryssarnas mindset. Såg klippet igår men minns inte var så därför jag inte länkar en bättre källa. Strunta i narratorn och läs textningen.
 
Så var det ja, Ungern skulle annektera den fd Tjeckoslovakiska delen av Ukraina.
Notera datumet på artikeln den här uppdelningen av Ukraina finns i, 14 månader innan invasionskrigets början...

Samtidigt kan man på denna kartbild undra över vem som stulit den sydvästra delen av Polen? Det finns väl ingen annan spekulant på detta område än Tyskland, i den Ryska världen?

https://en.topcor.ru/18002-pochemu-na-ukraine-zagovorili-o-raspade.html

Visa bifogad fil 109225
Förstår inte vad du menar med att någon har stulit västra Polen? Eller har du sett en större karta?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp