Kriget i Ukraina, 2023 edition

Över 120 robotar mot Ukraina idag. Det är dags att gå hårt mot hårt mot det där sjuka landet som i över 100 år har levt på att starta krig och mörda, tortera :rage:
 
På samma sätt som dom anfaller och terroriserar alla andra fast inte mot civilbefolkningen såklart utan mer mot alla deras flygbaser, militära anläggningar osv. Dom förstår inte något annat språk.
Det är ju något som Ukraina jobbar på finns ju en länk angående anfall 2 mot flygbasen i Engels lite tidigare i tråden.
 
Det är ju något som Ukraina jobbar på finns ju en länk angående anfall 2 mot flygbasen i Engels lite tidigare i tråden.
Nja inte riktigt va? ryssarna skickar ut 120 robotar mot ukrainas 2. Det är ju knappast ens jämförbart om man ska tala om att slå tillbaka med samma mynt. Man behöver nog dra på rejält för att tvinga och knäcka ryssen.
 
Nja inte riktigt va? ryssarna skickar ut 120 robotar mot ukrainas 2. Det är ju knappast ens jämförbart om man ska tala om att slå tillbaka med samma mynt. Man behöver nog dra på rejält för att tvinga och knäcka ryssen.
Fast hur att skicka missiler för skickandets skull är ju meningslöst. Det kostar bara en massa resurser. Jag tvivlar på att det finns 120 relevanta ryska mål inom räckvidden för Ukraina. Det är bättre att slå några få gånger med förödande resultat. Den andra gången så för flyttade ju ryssarna massor av sina plan ungefär så långt österut man kan komma.
 
Nja inte riktigt va? ryssarna skickar ut 120 robotar mot ukrainas 2. Det är ju knappast ens jämförbart om man ska tala om att slå tillbaka med samma mynt. Man behöver nog dra på rejält för att tvinga och knäcka ryssen.
Men det Ryssland håller på med (eller försöker, med blandad framgång), är att genom sådan bombardering terrorisera Ukrainas civilbefolkning. Att då "slå tillbaka med samma mynt" innebär att du förespråkar terrorisering av Rysslands civilbefolkning, snarare än att som Ukraina nu gör, varsamt använda sina militära medel för att ge sig på militära mål.
 
Höll på att köra i diket när jag lyssnade på Ekot i bilen och hörde att Putler ville ha vapenvila över den ortodoxa julen. Han är banne mig mer pinsam än man får vara typ "hej vi bombade er när ni firade jul och på nyår men nu ska vi äta julbord så ni får inte skjuta på oss då".
Skulle iofs gissa att det mest rör sig om hemmapubliken och att kunna anklaga Ukraina för att inte bry sig om julen som de satanister de är och på så sätt skapa ett lite större stöd för den "eventuella" mobiliseringen.
Verkar i alla fall som om Ukraina svarat typ "dra åt helvete" om jag tolkat infon jag hittat rätt, typ det här
 
Höll på att köra i diket när jag lyssnade på Ekot i bilen och hörde att Putler ville ha vapenvila över den ortodoxa julen. Han är banne mig mer pinsam än man får vara typ "hej vi bombade er när ni firade jul och på nyår men nu ska vi äta julbord så ni får inte skjuta på oss då".
Skulle iofs gissa att det mest rör sig om hemmapubliken och att kunna anklaga Ukraina för att inte bry sig om julen som de satanister de är och på så sätt skapa ett lite större stöd för den "eventuella" mobiliseringen.
Kan ju också vara det här han har planerat, som skäl för att deklarera allmän mobilisering i Ryssland:

 
Hur rätt eller hur fel har Gudrun Schyman i sitt resonemang om hur det ska uppnås fred i Ukraina?
Vad tycker du?

https://marcusoscarsson.se/just-nu-gudrun-schyman-staller-krav-pa-ukraina/
Någon av de Baltiska staternas ledare sa väl något i stil med att
Den ryska (sovjetiska) idéen är att man ställer höga krav utan någon rätt till det man begär och sen förhandlar man. I slutändan får man då något som man inte hade från början.
Jag förstår Schymans tanke men anser att den vad gäller Ryzzland är extremt naiv.
 
Någon av de Baltiska staternas ledare sa väl något i stil med att
Den ryska (sovjetiska) idéen är att man ställer höga krav utan någon rätt till det man begär och sen förhandlar man. I slutändan får man då något som man inte hade från början.
Jag förstår Schymans tanke men anser att den vad gäller Ryzzland är extremt naiv.
Det finns förhandlingsbara frågor och icke-förhandlingsbara frågor.
I det här fallet Ukraina har i princip ett enda krav - ryska trupper ut ur landet. Och förhandlingsutrymmet på det är noll.

Hennes resonemang förutsätter att man har utrymme att kunna vara nöjd med mindre än det ursprungliga kravet och att man kan göra kompromisser eller kohandla med olika delar av de mål man vill uppnå. Det funkar om två kungar eller kolonialmakter dividerar om hur de ska dela på ett område de endast ser på i termer av skatteinkomster eller prestige, eller om man kan tänka sig att byta mark mot krigsskadestånd osv.

När Ukrainas hela image bygger på att inte ha några anspråk utöver rent självförsvar och Putin har den mentaliteten han har så skulle jag dessutom säga att det är psykologiskt tondövt att förespråka den modellen i just detta fallet med tanke på parternas utgångspunkter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp