KRIIIS KAN INTE GÖRA BESLUT!!!

sandraros

Trådstartare
Ni vet de livskriser man kan få ibland, till exempel - vad ska jag göra med mitt liv eller vad ska jag äta till middag? Grejen är att jag aldrig kan bestämma mig för något!!!
Det som är jobbigt för mig just nu är utbildningar och vad jag vill göra med mitt liv. Antingen pluggar jag till sjuksköterska som är ett jobb som jag passar i men kanske inte är det jag kommer trivas inom, i alla fall inte just nu eller så studerar jag till hippolog och gör det jag älskar. Det är ju både bra saker och dåliga med utbildningarna.

Sjuksköterska:
+Det finns jobb
+ Har erfarenheter kring vården, är utbildad undersköterska
- Är inte säker för att vården är för mig

Hippolog:
+Mitt stora intresse
+Lyckas man och får jobba inom detta är det drömmen
-Känns lite knapert med jobb, men vet inte hur marknaden ser ut

VAD GÖR MAN??? Utbildar man sig till det säkra (sjuksköterska) och har hästar som en fritidsaktivitet eller satsar man på hästarna som ett yrke??!!!! OKEJ har haft en jobbig kväll och jag behöver få prata om min livskris :rofl: Det enda jag vet är att jag vill studera till hösten men vad vill jag bli och vad ska jag välja är frågan :confused:
 
Det beror väl på om du vill ha hästarna som yrke eller bara fritid? Blir det för mycket att ha det som jobb?
Finns det andra utbildningar du kan tänka dig?
 
Ni vet de livskriser man kan få ibland, till exempel - vad ska jag göra med mitt liv eller vad ska jag äta till middag? Grejen är att jag aldrig kan bestämma mig för något!!!
Det som är jobbigt för mig just nu är utbildningar och vad jag vill göra med mitt liv. Antingen pluggar jag till sjuksköterska som är ett jobb som jag passar i men kanske inte är det jag kommer trivas inom, i alla fall inte just nu eller så studerar jag till hippolog och gör det jag älskar. Det är ju både bra saker och dåliga med utbildningarna.

Sjuksköterska:
+Det finns jobb
+ Har erfarenheter kring vården, är utbildad undersköterska
- Är inte säker för att vården är för mig

Hippolog:
+Mitt stora intresse
+Lyckas man och får jobba inom detta är det drömmen
-Känns lite knapert med jobb, men vet inte hur marknaden ser ut

VAD GÖR MAN??? Utbildar man sig till det säkra (sjuksköterska) och har hästar som en fritidsaktivitet eller satsar man på hästarna som ett yrke??!!!! OKEJ har haft en jobbig kväll och jag behöver få prata om min livskris :rofl: Det enda jag vet är att jag vill studera till hösten men vad vill jag bli och vad ska jag välja är frågan :confused:

Hur gammal är du? Har du jobbat med hästar tidigare? Det är väldigt stor skillnad på att jobba med hästar och att ha det som fritidsintresse, det är därför jag frågar. Jag vet många som efter praktiken på hästskötarutbildningar insåg att de skulle behålla hästarna som fritidsintresse och arbeta med annat.
 
Jag som känner mig själv brukar tänka "gör aldrig din hobby till ditt jobb". Självklart ska man ju sträva efter att ha ett jobb man trivs med, men jag vill inte riskera att förstöra glädjen i en hobby genom att göra det till ett måste-jobb man blir trött på efter ett tag. Dessutom är det oerhört svårt att försörja sig på hästar. Vad är det du hade tänkt dig jobba med inom hästeriet? Ska du vara hästskötare? Beridare? Ridlärare? Hästbranschen är väldigt tuff, konkurrensen är stenhård bland unga tjejer och killar som drömmer om att jobba med hästar, speciellt om man vill in på en nivå som faktiskt ger något som går att leva på.

Jobbar du inom sjukvården är du i en bransch där det behövs personal hela tiden, överallt. Folk kommer aldrig sluta vara sjuka, tvärt om, folk blir sjukare och sjukare känns det som, så jobb kommer alltid finnas inom någon del av sjukvården. Lönen är inte den bästa just nu, men risken att du går arbetslös någon längre tid är troligen mycket mindre med en sjuksköterskeutbildning i ryggen än med en hippologutbildning. Sjukvården är helt enkelt större än hästnäringen och har fler jobb att erbjuda som går att leva på. Risken att hamna hos en oseriös arbetsgivare är dessutom större inom hästnäringen av förklarliga anledningar, så risken att det skiter sig där och du blir blåst av arbetsgivaren är större.

Många som vill jobba med hästar åker utomlands för att hitta bättre hästjobb än det går att få i Sverige, är du beredd att ta ett sånt steg för att följa drömmen? Lämna familj och vänner i Sverige och åka iväg om du måste?

Kort sagt är det på lång sikt troligen så att sjuksköterseutbildningen kommer vara ett säkrare kort än hippologutbildningen. Sen finns det ju inget som hindrar att du utbildar dig till både och, först det ena och sedan det andra. Det finns många som har flera utbildningar i ryggen men jag personligen, som ung person på arbetsmarknaden, tycker själv att den högsta prioriteringen till en början bör vara att man får ett jobb man kan leva på, så att man har något att sätta på sitt CV och att man får en inkomst man kan leva av. När man fått det, då kan man börja se sig om gällande vad man egentligen vill göra. Ens första jobb är väldigt sällan ens sista och det jobbet man har idag behöver man inte ha för alltid om man inte vill. När man väl har en båt att sitta i, då kan man börja paddla åt det hållet man vill åka.
 
Jag gick hippolog för drygt 10 år sen och av de kursare jag har kontakt med så är vi typ hälften som inte jobbar med hästar alls nu. Inte många av de som blev ridlärare jobbar som det utan på andra sätt inom hästnäringen istället.
 
Jag drar mitt vanliga resonemang:
1. Andas
2. Räkna ut 65 - (din ålder + utbildningen längd) = ?
3. Hur många decennier blev det i uppgiften ovan?
4. Dra ifrån ett år från uträkningen i nummer 2
5. Hur många decennier blev det nu?
6. Sluta stressa med val av utbildning!

Är du inte säker på vad du vill göra så vänta. Skaffa dig livserfarenhet, jobba, res, läs en fristående kurs, prova på den branch du är intresserad av, sträckläs programkataloger. Du kommer hitta rätt och du kommer vara attraktiv på arbetsmarknaden men du måste ge dig själv tid att andas.
 
Hur gammal är du? Har du jobbat med hästar tidigare? Det är väldigt stor skillnad på att jobba med hästar och att ha det som fritidsintresse, det är därför jag frågar. Jag vet många som efter praktiken på hästskötarutbildningar insåg att de skulle behålla hästarna som fritidsintresse och arbeta med annat.

Håller helt med här. Har själv gjort misstaget, gick gymnasiet enbart för att få det gjort - jag skulle ju jobba med hästar. På den tiden fanns inte hästutbildningar.

Efter tre månader som heltidsjobbande med hästar (hade jobbat extra under hela skoltiden) insåg jag att det var som fritidsintresse jag ville ha hästeriet.

Till TS kan jag bara ge rådet: se om du kan hitta ett hästjobb i några månader för att känna på hur det är. Besluta dig därefter. Jag hade dock givit rådet till TS att satsa på en civil utbildning. Det är slitigt för kroppen att jobba med hästar och det kan vara bra att ha något att falla tillbaka på.

Och fundera ut vad du vill göra på fritiden om du jobbar med hästar ;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 604
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 472
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 660
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
571
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp