Bukefalos 28 år!

Krisberedskap - lägenhet/stadsmiljö

Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer?

Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var otroligt upprörda över att fjärrvärmen var borta i ungefär 12 timmar (från första nedstängning till sista fick tillbaka varmvatten/värme), och uttryckte att samhället minsann borde ha bättre infrastruktur för att hantera dessa problem. Jag satt där ganska förvirrad över att vuxna människor inte kunde ta på sig ett par extra raggsockor typ, och var till och med tvungen och berätta hur man kan hålla värme i en lägenhet när ingen el finns.

Att förståelsen för vad samhället kan stå för i "kris"-situationer är låg visste jag med mig sedan innan, men att personer kunde bli så upprörda över 12 timmar utan värme och varmvatten - el och vatten fanns fortfarande - det fanns liksom inte på kartan hos mig. Det jag förvånades över var dock att det inte gick ut någon form av sms, mejl eller liknande från varken elbolaget (är kund hos de som levererar fjärrvärme) eller min hyresvärd. Det var även lite svårt att få info på deras hemsida. Det var väl det jag kände kunde kritiseras.

Så.. Brukar ni prata krisberedskap med grannar, vänner och bekanta? Hur ser er beredskap ut, ni likt som jag som kanske har lite begränsade lagringsmöjligheter och ingen öppen spis pga lägenhet.

Jag själv har alltid minst 10l vatten hemma, gas till triangaköket, mat och mediciner. Det sistnämnda mest för att jag inte vill behöva stappla iväg till apoteket när jag är sjuk. Liksom förbereda för lite mini-kriser också, det behöver ju inte vara fullskaligt krig för att vardagen ska bli lite obekväm!
Jag har nog inte så mycket förberett för eventuell kris. Mediciner/sjuklåda har jag alltid gott om, mest för att jag har och har haft diverse åkommor (är ibland apotek till familjen när de inte har hemma)
men vatten har jag inte något bra lager av vilket vore bra att ha.

Matmässigt brukar jag alltid ha frysen ganska välfylld. Skafferiet kan absolut fyllas på bättre. Värmemässigt blir det svårt då här enbart är element (hyr ett halvt hus som redan är lite småkallt)
 
Vi är tre personer. Om vi ska ha 5 liter per person för en hel vecka så får det inte plats. Inte i frysen och ingen annanstans.

@Hermelin Ja, nån enstaka pet-flaska kan vi ju ha i nån garderob. Men inte de mängder som jag förstår av tråden att vi ska ha.
Jag tänker som så att varje liter dricksvatten man har hemma är till hjälp. Så om ni lägger undan tre petflaskor i en garderob så har ni i alla fall att dricka så att ni klarar er ett dygn.

Det är klart att det finns någon sorts måttstock kring hur mycket vatten man gör av med normalt. Men varje liter hjälper. Och har ni 3x1,5 liter så kanske det inte räcker till att koka makaroner. Men det finns i alla fall att dricka.
 
Jag har mat så det räcker o blir över, men inget sätt att tillaga den. Jag har 5 kilo ris, 10 kilo pasta, torkade bönor och linser av div sorter. Men att ha vatten och sätt att tillaga det är svårt i en hyresrätt. Så det har jag helt enkelt inte.
Jag längtar tills jag har hus med eget vatten och kamin där man kan laga mat. Blir det riktig kris åker jag nog mot Linköping där jag har möjlighet till det.
 
Jag har väldigt mycket kattmat och hundmat. Vi tvåbenta får svälta 😆
Har noll beredskap hemma, skiter det sig får vi traska hem till stallägaren som bor på hus på landet 2.5 km bort så får de rädda oss 😁
 
Alltså, i så fall måste jag hyra ett externt förråd bara för att förvara vatten. Den platsen har jag inte hemma.

Nä, det finns inte en chans. Har redan en extra liten frys i klädkammaren för att få plats med maten, plus att de mer skrymmande köksredskapen måste stå där. (Vilket innebär att det definitivt inte finns plats för några vattendunkar också.) Alla andra möjliga förvaringsutrymmen (under sängen, överskåp etc) är redan fulla med vinterkläder och liknande. Har förvisso någonstans mellan 30-50 flaskor vin och cider i källaren, så i värsta fall får vi koka couscous i Châteauneuf-du-Pape. (Vilket jag med största sannolikhet skulle göra i de läget. Har även chips, bra sällskapsspel och en oläst bok på min preppinglista. Det brukar underlätta dramatiskt att ha sina guldkorn när allt annat skiter sig.)

Knappa tio liter har jag i petflaskor, om det av någon anledning inte finns något vatten på längre sikt så får vi ha tålamod med filtret. Dunkar har vi så att vi kan förvara uppemot 100 liter om det behövs.

Det finns liksom inte på kartan att någon skulle kunna förvara några mängder med vatten i det här området. Min lägenhet är en av de större, på andra sidan gatan är ettorna mindre än 30 kvm och tvåorna 45.
 
Vad grundar sig egentligen 3-5 liter på? Jag dricker vanligtvis 1,5 liter per dygn. Eller är det tänkt även som tvätt-, disk- och toavatten?

Jag har läst rekommendationen att dricka ca 2,8l vatten per dygn. Kaffe, läsk osv räknas icke. (Jag har tydligen njursten, dock :cautious: .)
 
Blötmat till katten har vi alltid hemma. Oss människor är det sämre med. Oftast har vi tetror med diverse bönor och åtminstone nån konserv med vegetarisk ravioli.. Frysen är ett halvskåp och oftast full - där ryms inte ett gäng vattenflaskor. Jag vete sjutton. Svärföräldrarna har gård, vi får väl dra dit om det går åt skogen på riktigt..
 
Jag har läst rekommendationen att dricka ca 2,8l vatten per dygn. Kaffe, läsk osv räknas icke. (Jag har tydligen njursten, dock :cautious: .)

Från livsmedelsverkets hemsida:
"Enligt Nordiska näringsrekommendationer bör intaget av vätska i form av drycker vara 1-1,5 liter per dag, utöver den vätska du får i dig via maten, för vuxna och barn som är måttligt fysiskt aktiva och under normala temperaturer."
 
Blötmat till katten har vi alltid hemma. Oss människor är det sämre med. Oftast har vi tetror med diverse bönor och åtminstone nån konserv med vegetarisk ravioli.. Frysen är ett halvskåp och oftast full - där ryms inte ett gäng vattenflaskor. Jag vete sjutton. Svärföräldrarna har gård, vi får väl dra dit om det går åt skogen på riktigt..
Vattnet behöver inte förvaras fryst. Lägg ett gäng petflaskor där de får plats.
 
Nä, det finns inte en chans. Har redan en extra liten frys i klädkammaren för att få plats med maten, plus att de mer skrymmande köksredskapen måste stå där. (Vilket innebär att det definitivt inte finns plats för några vattendunkar också.) Alla andra möjliga förvaringsutrymmen (under sängen, överskåp etc) är redan fulla med vinterkläder och liknande. Har förvisso någonstans mellan 30-50 flaskor vin och cider i källaren, så i värsta fall får vi koka couscous i Châteauneuf-du-Pape. (Vilket jag med största sannolikhet skulle göra i de läget. Har även chips, bra sällskapsspel och en oläst bok på min preppinglista. Det brukar underlätta dramatiskt att ha sina guldkorn när allt annat skiter sig.)

Knappa tio liter har jag i petflaskor, om det av någon anledning inte finns något vatten på längre sikt så får vi ha tålamod med filtret. Dunkar har vi så att vi kan förvara uppemot 100 liter om det behövs.

Det finns liksom inte på kartan att någon skulle kunna förvara några mängder med vatten i det här området. Min lägenhet är en av de större, på andra sidan gatan är ettorna mindre än 30 kvm och tvåorna 45.

Jag tror att det beror på hur man prioriterar också. Jag bor på 25 kvm och har plats med mer vatten än de 40 liter jag har i dunkar. Men då står som sagt dunkarna framme i badrummet och det är kanske inte fint, men jag bryr mig inte.
 
Jag har läst rekommendationen att dricka ca 2,8l vatten per dygn. Kaffe, läsk osv räknas icke. (Jag har tydligen njursten, dock :cautious: .)

Oj, så mycket? Jag dricker dock endast vatten, så där behöver jag inte fundera så mycket. Men jag tror inte jag får i mig 2,8 liter (förutom när jag tvingats äta vätskedrivande, herregud vad jag bälgat vatten då...).
 
Oj, så mycket? Jag dricker dock endast vatten, så där behöver jag inte fundera så mycket. Men jag tror inte jag får i mig 2,8 liter (förutom när jag tvingats äta vätskedrivande, herregud vad jag bälgat vatten då...).
1,5 - 2,5 liter beroende på hur mycket du transpirerar.
 
Jag är inte preppad för fem öre. Går elen funkar gasen i alla fall och jag kan köra igång gasugnen med luckan öppen för värme, det har jag gjort förut. Skiter det sig med båda får jag väl elda ute i trädgården för att laga mat. Djurmat finns i frysen till katt och hund och vi har gott om filtar och sovsäckar.
Det har aldrig fallit mig in att börja förvara vatten faktiskt, i värsta fall går jag väl ned till älven. Det är drickbart och jag har ett filterrör i campingryggan.
Det blir dock svårt att klara fiskarna och de exotiska djuren.
 
Jag tror att det beror på hur man prioriterar också. Jag bor på 25 kvm och har plats med mer vatten än de 40 liter jag har i dunkar. Men då står som sagt dunkarna framme i badrummet och det är kanske inte fint, men jag bryr mig inte.
Jag skulle förvisso kunna ha två 20-liters dunkar och stapla kartongerna ovanpå, men då är risken stor att katterna välter hela stuven och skadar sig. :down: :bag: (Det här är alltså kaoset som uppstod när jag efter många år med äldre katter skaffade två unga. Har ännu inte någon vettig lösning på systemfelet. :meh: :rofl:)

20231031_143017.jpg


Skämt åsido, jag har väldigt svårt att se att en situation skulle uppstå där det inte skulle funka att ta ryggsäcken med dunkar och vattenfilter och traska till något av alla de större vattendrag vi har inom ett par kilometer. Jag kan utan problem rena och bära hem 15-20 liter om dagen på det sättet. Vatten kan förvisso fort bli förorenat vid en samhällskollaps, men det tar lång tid innan hela havet är obrukbart och för allt utom förtäring funkar det rätt bra (om man har rätt sorts tvål för saltvatten). Det problemet kommer uppstå inom ett tag oavsett om jag har 20 eller 100 liter i förrådet. Har man andra förutsättningar är det andra saker man får ta höjd för, min prepping bygger på att jag redan har både utrustning och kunskap för att klara mig off grid så länge mat och mediciner räcker. Det svåra här är att anpassa vildmarksgrejer för att göra en tillvaro i lägenheten dräglig. (Å andra sidan tar ju sagda vildmarksgrejer utrymme som jag annars kunde ha lagt på annan förvaring. :angel:)

Hamnar vi i en risk för tex krig får vi laga efter läge och vara beredda att prioritera om där och då. Jag kan tex förvara ett par hundra liter vatten där jag nu har badkaret om jag kastar ut det, men jag är rätt säker på att min hyresvärd motsätter sig det som förebyggande åtgärd och hellre fortsätter med IBC-tankar så länge det är praktiskt möjligt. :)

I storstad kommer man vara tvungen att kompromissa med preppingen på ett eller annat sätt. Det är inte rimligt att vi ska ha större bostadsytor i varje hushåll för att klara en längre tid helt off grid (där vatten och avlopp är det mest akuta att lösa) samtidigt som "för stora bostäder" är ett resursproblem ur så många synvinklar. Att hitta sätt att hjälpas åt i närområdet är en väldigt viktig del av prepping!
 
Senast ändrad:
Det blir dock svårt att klara fiskarna och de exotiska djuren.

Vid ett kortare men kritiskt kallt avbrott kan man ju klura på om de går ner i en större kylväska (det hade funkat bra när vi hade orm) eller frigolitlåda (jag har sådana för vinterförvaring av växter på balkongen). Varmvattenflaskor går ju att ordna om du har gas. :) Annars kan det vara en idé att täcka akvarium/terrarium med ett täcke så att det inte förlorar värmen för fort.
 
Vi är tre personer. Om vi ska ha 5 liter per person för en hel vecka så får det inte plats. Inte i frysen och ingen annanstans.

@Hermelin Ja, nån enstaka pet-flaska kan vi ju ha i nån garderob. Men inte de mängder som jag förstår av tråden att vi ska ha.
Det är betydligt större sannolikhet för en händelse som innebär att el och vatten stängs av i max 24 h än i en vecka. Har man då några liter vatten hemma kan en sån kris bli betydligt lättare att hantera än om man inte har det. Särskilt när man har barn.

Krisberedskap handlar inte om en veckas beredskap eller noll. Krisberedskap är ett sätt att avlasta samhället så insatser i första hand kan riktas mot de som behöver det som mest. Kan man hålla sin familj flytande i 24 h - jättebra! En familj mindre som samhället måste hantera redan från start. De som kan hålla ut i en vecka - jättebra! Men givetvis skiljer sig förutsättningarna enormt beroende på hur man bor. Men om alla gör vad de kan med målbilden att åtminstone satsa på att klara sig i 24 h så har vi tillsammans gjort mycket för att avlasta samhället.
 
Vid ett kortare men kritiskt kallt avbrott kan man ju klura på om de går ner i en större kylväska (det hade funkat bra när vi hade orm) eller frigolitlåda (jag har sådana för vinterförvaring av växter på balkongen). Varmvattenflaskor går ju att ordna om du har gas. :)
Jadå, sådant har jag gjort förut. När boilern frös sönder och det var minus tio ute täckte jag terrarierna med duntäcken och la in varmvattenflaskor. Det gick utmärkt över natten medan jag och hundarna sov framför ugnen.
Jag tänker mer om det rör sig om flera dagar eller till och med upp till en vecka. Särskilt om gasen också skiter sig. För en dag eller två behövs sällan någon särskild krisberedskap i lägenheten ändå. :)
 
Det är betydligt större sannolikhet för en händelse som innebär att el och vatten stängs av i max 24 h än i en vecka. Har man då några liter vatten hemma kan en sån kris bli betydligt lättare att hantera än om man inte har det. Särskilt när man har barn.

Krisberedskap handlar inte om en veckas beredskap eller noll. Krisberedskap är ett sätt att avlasta samhället så insatser i första hand kan riktas mot de som behöver det som mest. Kan man hålla sin familj flytande i 24 h - jättebra! En familj mindre som samhället måste hantera redan från start. De som kan hålla ut i en vecka - jättebra! Men givetvis skiljer sig förutsättningarna enormt beroende på hur man bor. Men om alla gör vad de kan med målbilden att åtminstone satsa på att klara sig i 24 h så har vi tillsammans gjort mycket för att avlasta samhället.
Det här tycker jag är så himla bra förtydligat! För mig handlar "prepping" eller krisberedskap mer om att jag förbereder mig utifrån mina förutsättningar att vara samhället till sån liten belastning som möjligt. Kan jag inte ha x-antal liter vatten hemma kanske jag kan bunkra mat utifrån det perspektivet (typ inte massa ris och makaroner). Det handlar också om att prata med folk och visa på att alla faktiskt kan göra något för att förbereda sig för små och stora kriser. Man kan även jämföra med att det är bra att ha en liten krislåda i bilen med extra filtar, reflexer osv, se bara på alla som blev stående vid Norska gränsen här om dagen!
Själv ska jag ta tåget till Köpenhamn i december, då utgår jag från en försening med ett par timmar och tar med mig extra snacks, vatten och varma kläder.
 
Det är betydligt större sannolikhet för en händelse som innebär att el och vatten stängs av i max 24 h än i en vecka. Har man då några liter vatten hemma kan en sån kris bli betydligt lättare att hantera än om man inte har det. Särskilt när man har barn.

Krisberedskap handlar inte om en veckas beredskap eller noll. Krisberedskap är ett sätt att avlasta samhället så insatser i första hand kan riktas mot de som behöver det som mest. Kan man hålla sin familj flytande i 24 h - jättebra! En familj mindre som samhället måste hantera redan från start. De som kan hålla ut i en vecka - jättebra! Men givetvis skiljer sig förutsättningarna enormt beroende på hur man bor. Men om alla gör vad de kan med målbilden att åtminstone satsa på att klara sig i 24 h så har vi tillsammans gjort mycket för att avlasta samhället.
Ja men vi klarar oss utan problem 48 timmar eller så. Skulle inte slösa dricksvatten till toaletten till exempel utan har tomma dunkar för hämta vatten från sjön etc. Men en vecka fixar vi inte.

Men skönt att höra! :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 348
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 477
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp