Krisberedskap - lägenhet/stadsmiljö

Jag skulle tro att de flesta klarar sig ett dygn, rent praktiskt Behöver man ju inte ens dricksvatten eller mat på den tiden, det är inte så att man går under. Det som kan bli knepigt på så kort tid hemma i Sverige är väl kylan.
 
Oj, så mycket? Jag dricker dock endast vatten, så där behöver jag inte fundera så mycket. Men jag tror inte jag får i mig 2,8 liter (förutom när jag tvingats äta vätskedrivande, herregud vad jag bälgat vatten då...).

Jag var in till sjukhuset nu i eftermiddag, för en behandling och frågade eftersom han sa "drick ordentligt". 2,5l per dag blev svaret.

(Ja, jag tycker att det är sjukt mycket. Kan få i mig det, men jag behöver göra en viss ansträngning för det - jag får absolut inte i mig det "av mig själv ".)
 
Självklart räknas all vätska. Även kaffe och läsk. Det är vatten i det också.

Jo, jag vet, men jag fick alltså till mig att de där 2,5l vatten ska vara utöver annat. Så jag menade inte att det inte är vätska. (Det är ju en hel del vatten i sallad också, t.ex, om en nu ska vara så.)

Men jag lämnar det spåret, det var inte meningen att dra tråden OT utan var bara mina fem cent angående mängden dricksvatten.
 
Vattnet behöver inte förvaras fryst. Lägg ett gäng petflaskor där de får plats.

Om det ska stå mörkt och svalt, som jag förstått det (kan absolut vara fel!), så är det tveksamt om det funkar hos oss. Rent fysiskt.

Funderade lite nu. Bästa skulle vara om vi kunde ställa ett par dunkar i källarförrådet, kanske (förutsatt att den håller temperaturen), där får det iaf fysiskt plats.
 
Jag var in till sjukhuset nu i eftermiddag, för en behandling och frågade eftersom han sa "drick ordentligt". 2,5l per dag blev svaret.

(Ja, jag tycker att det är sjukt mycket. Kan få i mig det, men jag behöver göra en viss ansträngning för det - jag får absolut inte i mig det "av mig själv ".)


Men om en är frisk i övrigt och inte håller igång fysiskt i gassande sol, tänker jag att en vuxen i de flesta fall klarar sig på betydligt mindre än det. Åtminstone ett tag.
Rådet jag fick kommer från urologen, inte nån expert på krisberedskap, liksom.
 
Jag skulle tro att de flesta klarar sig ett dygn, rent praktiskt Behöver man ju inte ens dricksvatten eller mat på den tiden, det är inte så att man går under. Det som kan bli knepigt på så kort tid hemma i Sverige är väl kylan.

Det är en vecka utan ström som är vad svenska myndigheter anser att man ska ha beredskap för.

Det innebär ju inte nödvändigtvis att man måste ha vattenmängd för just det, i många kommuner innebär ett sådant läge att man kör ut tankar i tätorten. Dock behöver man kunna ta sig dit, och ha kärl att transportera vattnet i.

Sen håller jag helt med om att man inte behöver dra på alla växlar så sett, hellre beredskap för 24-48 h än ingen alls. Bor man så att det kan ta lång tid att få undsättning från samhället har man med största sannolikhet också andra förutsättningar för att klara sig off grid.

Mitt prio ett är hur som helst att kunna hålla en bra hygien, även om det bara är någon dag det gäller. Utan att ha toalett och utan att kunna tvätta händerna så har vi snabbt en eskalerande situation som åtminstone jag helst undviker.
 
Senast ändrad:
Alltså, i så fall måste jag hyra ett externt förråd bara för att förvara vatten. Den platsen har jag inte hemma.
Inte ens vi, som är väl ganska förberedda och bor på gård, har vatten i förvaring i de mängder som täcker mer än några dagar. Vitsen är ju snarare att du ska
1) Ha en del vatten i förråd så du klarar dig ett tag, säg några dagar, eller hur länge man nu bedömer att man behöver för en mer långvarig lösning.
2) Lista ut i förväg hur du löser problemet när dessa några dagar gått. Detta kan vara exempelvis att ha flera sätt att kunna rena vatten. Då så kan man dels filtrera vatten och koka det för att kunna få dricksvatten från orent vatten. Så då kan man köpa några vattenfilter (de är billiga!) och lösa ett sätt att kunna koka vatten. Vidare kan man klura på möjliga sätt att få tag på vatten vid olika scenarion. Då har du beredskap som är mer långvarig.
 
Bara genom att ge sjutton i att spola i toaletten vid strömavbrott (vilket man ska låta bli, av flera anledningar!) så har man ett litet reningsbart lager vatten i toatanken. Inte så lockande kanske, men fullt användbart om man bara renar vattnet ordentligt.
 
Har bra beredskap, eventuellt bränsle som saknas till reservkraften (behövs för att köra cirkulationspump). Mat finns, hygienprodukter och vattendunkar. Spara vatten ser jag som onödigt. Bor brevid vattenverket och har nära till ytvatten. Det sistnämnda är bara att koka så är det likvärdigt det kommunala dricksvattnet.
 
Vad grundar sig egentligen 3-5 liter på? Jag dricker vanligtvis 1,5 liter per dygn. Eller är det tänkt även som tvätt-, disk- och toavatten?

Mina 40 liter som jag har i tre vattendunkar har jag i badrummet bredvid toan. Däremot står 12 liter dricksvatten i skafferiet och jag har alltid 1-2 liter vatten i kylen. Drömmen skulle vara en större frys på balkongen för att kunna frysa in vatten som dessutom håller frysen kall längre.
Livsmedelverkets beräkning och som kommuner tar höjd för i sina nödvattenplaner. 3-5 liter handlar om att dricka, hålla dig någorlunda ren och laga mat i. Det finns ju inget vatten i toan etc.
Ju varmare det är, desto mer vatten går åt. O såklart ju mer du rör dig går det åt mer vatten.
I beräkningarna ökar sedan vattenuttaget ganska rejält då det kan börja gå smittor osv men då har man "räknat med" att nödvattendistributionen har kommit igång ordentligt. Men nödvatten är ju bara dricksvatten, så för att duscha, spola toalett osv bör man hitta annat vatten. Men då kommer ju frågan hur bra det är att spola havsvatten tex i avloppsrören. Men sådan info kommer ju ut från kommunen i ett sånt läge.
 
Bara genom att ge sjutton i att spola i toaletten vid strömavbrott (vilket man ska låta bli, av flera anledningar!) så har man ett litet reningsbart lager vatten i toatanken. Inte så lockande kanske, men fullt användbart om man bara renar vattnet ordentligt.
Det behöver egentligen inte ens renas. Det har liksom aldrig varit skitit vatten i cisternen och det byts ut flera gånger om dagen.
 
Livsmedelverkets beräkning och som kommuner tar höjd för i sina nödvattenplaner. 3-5 liter handlar om att dricka, hålla dig någorlunda ren och laga mat i. Det finns ju inget vatten i toan etc.
Ju varmare det är, desto mer vatten går åt. O såklart ju mer du rör dig går det åt mer vatten.
I beräkningarna ökar sedan vattenuttaget ganska rejält då det kan börja gå smittor osv men då har man "räknat med" att nödvattendistributionen har kommit igång ordentligt. Men nödvatten är ju bara dricksvatten, så för att duscha, spola toalett osv bör man hitta annat vatten. Men då kommer ju frågan hur bra det är att spola havsvatten tex i avloppsrören. Men sådan info kommer ju ut från kommunen i ett sånt läge.
Med några 3-5 liter om dagen klarar man garanterat inte att spola i toaletten med det vattnet om man ska ha det till mat och dricka också. Då vår vattenpump dog i sommarhuset så blev det många vändor till brunnen för att hämta spolvatten. Till fyra personer gick det minst 30 liter om dagen bara till spolning. Som dryck och matlagning och disk gjorde vi av med en 15 liter på 2,5 dagar och då hade vi dessutom ett par liter Loka och juice.
 
Jag anser mig vara hyfsat förberedd att klara mig några dagar eller en vecka, kanske mer till och med. Har inte så mycket vatten, men ser inte det som ett akut problem faktiskt. Det går trots allt att ordna vatten på flera sätt. Mat, triangiakök, ljus, tändstickor/tändare, filtar, mediciner, powerbank, batterier, ficklampa osv har jag. Jag har ingen vevradio dock.
 
Jag är absolut noll preppad hemma men blir det kris måste jag ändå lösa situationer i stallet så får väl flytta dit, bonden har iaf 5 brunnar på gården varav nån lär gå att få upp vatten ur och säkert ett och annat dieselaggregat också om det krisar.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Livsmedelverkets beräkning och som kommuner tar höjd för i sina nödvattenplaner. 3-5 liter handlar om att dricka, hålla dig någorlunda ren och laga mat i. Det finns ju inget vatten i toan etc.
Ju varmare det är, desto mer vatten går åt. O såklart ju mer du rör dig går det åt mer vatten.
I beräkningarna ökar sedan vattenuttaget ganska rejält då det kan börja gå smittor osv men då har man "räknat med" att nödvattendistributionen har kommit igång ordentligt. Men nödvatten är ju bara dricksvatten, så för att duscha, spola toalett osv bör man hitta annat vatten. Men då kommer ju frågan hur bra det är att spola havsvatten tex i avloppsrören. Men sådan info kommer ju ut från kommunen i ett sånt läge.

Fast jag har 12-14 liter dricksvatten och 40 liter övrigt vatten, det borde ju räcka tycker jag.
 
Det behöver egentligen inte ens renas. Det har liksom aldrig varit skitit vatten i cisternen och det byts ut flera gånger om dagen.
Min toastol har en cistern som inte går att öppna (ev går det att ta bort spolknappen men jag vågar inte prova) så hur får man ut vattnet utan att spola med det då?
 
Min toastol har en cistern som inte går att öppna (ev går det att ta bort spolknappen men jag vågar inte prova) så hur får man ut vattnet utan att spola med det då?
Ja DET har jag ingen aning om! Du får fråga en rörmockare. :) Jag har bara haft toaletter med cisterner med lock, men oavsett är ju vattnet i behållaren rent.
 
Nä, det finns inte en chans. Har redan en extra liten frys i klädkammaren för att få plats med maten, plus att de mer skrymmande köksredskapen måste stå där. (Vilket innebär att det definitivt inte finns plats för några vattendunkar också.) Alla andra möjliga förvaringsutrymmen (under sängen, överskåp etc) är redan fulla med vinterkläder och liknande. Har förvisso någonstans mellan 30-50 flaskor vin och cider i källaren, så i värsta fall får vi koka couscous i Châteauneuf-du-Pape. (Vilket jag med största sannolikhet skulle göra i de läget. Har även chips, bra sällskapsspel och en oläst bok på min preppinglista. Det brukar underlätta dramatiskt att ha sina guldkorn när allt annat skiter sig.)

Knappa tio liter har jag i petflaskor, om det av någon anledning inte finns något vatten på längre sikt så får vi ha tålamod med filtret. Dunkar har vi så att vi kan förvara uppemot 100 liter om det behövs.

Det finns liksom inte på kartan att någon skulle kunna förvara några mängder med vatten i det här området. Min lägenhet är en av de större, på andra sidan gatan är ettorna mindre än 30 kvm och tvåorna 45.
Byt ut vin- och ciderflaskorna mot vatten i flaskor ... :p
 
Ska nog skaffa lite nytt vatten och använda upp de flaskor jag har, de är nog lite gamla. Fast jag har läst att datumet som står på flaskorna gäller flaskan, inte innehållet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 290
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 420
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp