Krukväxter igen.

Sel

Trådstartare
Jag vill minnas att vi hade en generell krukväxttråd en gång i tiden men nu kan jag inte hitta den. Jag ville så gärna dela med mig att mitt paradisträd (Crassula) bestämt sig för att blomma! 😲 :heart
Jag visste inte att det var en grej.

Feel free att diskutera krukväxter i största allmänhet. :)
20231028_152231.jpg
 
Hibicusar är min hemliga last. Men bara dubbla! Det svåra är att få dem att leva vidare till retarderongsmedlet gått ur. När det skett så.är de extremt lättodlade och blomvilliga.
Jag har gula dubbla och tomteröda....host...
Min farmor hade helt Otroliga hibiscusar, sådana där man egentligen bara förväntar sig att se utomlands. De var som små träd, men hennes var mest de klassiska röda enkelblommiga utöver en ensam gul/vit dubbelblommig.
 
Min farmor hade helt Otroliga hibiscusar, sådana där man egentligen bara förväntar sig att se utomlands. De var som små träd, men hennes var mest de klassiska röda enkelblommiga utöver en ensam gul/vit dubbelblommig.
Dubbel gul/vit låter som en dröm. Har aldrig sett det.
 
Vi är mitt uppe i flytt, och både jag och sambon vill ha växter hemma. Gröna sådana. Han råkar nämligen vara allergisk mot typ allt i hela universum så det känns som en bra idé att ha något som inte blommar, även om vi i nuläget inte vet om någon krukväxtblommeallergi :p Han har dock inte reagerat på vare sig palettblad eller den fredskalla jag har hemma.

Fredskallan följer med. Den älskar jag! Den har varit med så länge jag kan minnas och verkar omöjlig att ta död på. Ibland ser den hängig ut, då blir jag påmind om att vattna och sedan är den jätteglad igen. Jag har också någon liten växt med helt rosa blad som är väldigt omtyckt.

Sedan vet vi inte riktigt. Eventuellt kan vi få stickling från elefantöra av en vän. Jag vill gärna ha en "svart" kalla också, för min unghund är döpt efter den blomman.

Sååå jag hoppas på mycket bilder och inspiration i den här tråden :p Oklart när vi ska shoppa blommor. Först ska vi nog få ordning på alla möbler och annat så att vi vet både vad vi får plats med och vad vi har råd med.

Justja! En fråga :D
Jag köpte för typ ett år sedan flera små krukväxter på Plantagen. Just olika modeller på gröna växter, som alla hette "mini" någonting för att de just då var så små. Min tanke var att jag lika gärna kunde köpa små, för de skulle ju växa till sig och bli stora och fina. Well. Alla förutom en dog :meh:

Är det svårare att få små blommor att klara sig, eller var det bara jag som gjorde något fel med dem?
Borde jag satsa på att köpa större blommor, eller kan jag göra nytt försök med små växter? Kanske köpa sticklingar på tradera eller något?
 
Fredskallor är seglivade, så länge man minns att det ursprungligen är en sorts sumpväxt.

Jag har en kalla som min mor fick när hon låg p BB med mig 1959. :)

Min erfarenhet är att köpeväxter ofta är behandlade och framdrivna för att funka en kort tid. De får medel för att vara små eller växa kompakt etc.
Små växter har också mindre krukor och därmed mindre marginal i jorden för torka eller blöta.
 
Vi är mitt uppe i flytt, och både jag och sambon vill ha växter hemma. Gröna sådana. Han råkar nämligen vara allergisk mot typ allt i hela universum så det känns som en bra idé att ha något som inte blommar, även om vi i nuläget inte vet om någon krukväxtblommeallergi :p Han har dock inte reagerat på vare sig palettblad eller den fredskalla jag har hemma.

Fredskallan följer med. Den älskar jag! Den har varit med så länge jag kan minnas och verkar omöjlig att ta död på. Ibland ser den hängig ut, då blir jag påmind om att vattna och sedan är den jätteglad igen. Jag har också någon liten växt med helt rosa blad som är väldigt omtyckt.

Sedan vet vi inte riktigt. Eventuellt kan vi få stickling från elefantöra av en vän. Jag vill gärna ha en "svart" kalla också, för min unghund är döpt efter den blomman.

Sååå jag hoppas på mycket bilder och inspiration i den här tråden :p Oklart när vi ska shoppa blommor. Först ska vi nog få ordning på alla möbler och annat så att vi vet både vad vi får plats med och vad vi har råd med.

Justja! En fråga :D
Jag köpte för typ ett år sedan flera små krukväxter på Plantagen. Just olika modeller på gröna växter, som alla hette "mini" någonting för att de just då var så små. Min tanke var att jag lika gärna kunde köpa små, för de skulle ju växa till sig och bli stora och fina. Well. Alla förutom en dog :meh:

Är det svårare att få små blommor att klara sig, eller var det bara jag som gjorde något fel med dem?
Borde jag satsa på att köpa större blommor, eller kan jag göra nytt försök med små växter? Kanske köpa sticklingar på tradera eller något?
Var försiktig med Benjaminfikus. Tydligen kan vara speciellt allergisk mot den ☺️
 
Mitt pelargonträd växer och frodas 😁
Jag gör inget med den förutom vattnar ibland. Bor i sovrumsfönstret och trivs uppenbarligen väldigt bra där. Fungerar utmärkt som insynsskydd, tar upp hela fönstret mellan gardinerna 😁
IMG_20231025_094809.jpg
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 005
Senast: MiaMia
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 712
Senast: Jeps
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 376
Senast: Fruentimber
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 488
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp