Bukefalos 28 år!

Kub-test, upprörd!

Sv: Kub-test, upprörd!

Menar du att du är emot fosterdiagnostik? Jag fattar inte annars vad ditt inlägg syftar till. Jag kan förstå om man av ibland religiösa skäl väljer att avstå fosterdiagnostik, fertilitetsbehandlingar, preventivmedel etc. men jag själv tycker det är utmärkt att det finns. När jag gjorde KUB så hade jag innan bestämt mig för en abort om det visade sig vid andra prover att mitt barn hade DS t ex. För mig handlade det inte om kärlek, utan om att jag skulle orka med ett handikappat barn. Det var ett rent rationellt beslut i just min indviduella livssituation.
 
Sv: Kub-test, upprörd!

fosterdiagnostik behöver inte nödvändigtvis vara för att välja mellan att behålla eller abortera fostret, det kan lika mycket handla om att förbereda sig på hur det kommer att bli OM det visar sig att allt inte är helt som det ska...
Äveb de rutinmässigt utförda ultraljuden görs för att hitta eventuella fel på fostret tidigt. Att vi själva får tjuvkika på den lille krabaten som sprattlar i våra magar är bara en bonus. Men jag tror att många glömmer bort den diagnostiska biten av ultraljuden... Som inte enbart är för att fastställa graviditetens längd.
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Menar du att du är emot fosterdiagnostik? Jag fattar inte annars vad ditt inlägg syftar till. Jag kan förstå om man av ibland religiösa skäl väljer att avstå fosterdiagnostik, fertilitetsbehandlingar, preventivmedel etc. men jag själv tycker det är utmärkt att det finns. När jag gjorde KUB så hade jag innan bestämt mig för en abort om det visade sig vid andra prover att mitt barn hade DS t ex. För mig handlade det inte om kärlek, utan om att jag skulle orka med ett handikappat barn. Det var ett rent rationellt beslut i just min indviduella livssituation.

Nej, varför tolkar du det så?
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Missfallsrisken vid FVP har sjunkit neråt 0.5 % risk numera för enlingsgraviditeter. Något att ta i beaktande kanske.

Ja, det har jag ios också hört. Det motsvarar risken 1/200. Jag vet inte om TS skulle uppfatta den siffran som en hög eller låg risk för att barnet har downs. Följaktligen vet jag heller inte om hon skulle uppfatta den risken för missfall som hög eller låg.

Dessutom är det väl så att inte ens FVP ger ett 100% svar, utan det är väl moderkaksprov som ger det?

FVP lär inte ge något helt säkert svar nej, det slinker igenom några falska negativa. Moderkaksprov vet jag inget om.
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Därför att det kändes så när du jag läste ditt inlägg, jag kan ha tolkat dig fel? Men frågan är intressant, det var därför jag undrade.
 
Sv: Kub-test, upprörd!

fosterdiagnostik behöver inte nödvändigtvis vara för att välja mellan att behålla eller abortera fostret, det kan lika mycket handla om att förbereda sig på hur det kommer att bli OM det visar sig att allt inte är helt som det ska...

Så sa barnmorskan när jag var gravid och inte ville göra testet för ryggmärgsbrock (-bråck?).

Men används det någonsin så på riktigt? Händer det verkligen att folk genomgår testerna och hittar oönskade saker, och sedan ägnar resten av graviditeten åt att "förbereda sig"? Och på vilket sätt skulle man ha nytta av sådan förberedelse? Man vet ju ändå inte om den aktuella skadan är av allvarlig eller lindrig art, tex, även downs skiljer sig väldigt mycket åt från fall till fall när det tex gäller graden av begåvningshandikappet (som jag antar är den del av downs som de flesta finner mest svårhanterlig).
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Jag hade för mig att det inte fanns ett 100% sätt att veta innan barnet är fött. Men är i alla fall ganska säker på att fostervattenprov inte ger 100% säkerhet.
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Men mot genetiska sjukdomar är det väl 100%???!

Sedan kan ju enormt mkt hända vid födelsen som ger div handikapp.
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Nej jag tror inte det är 100% mot genetiska sjukdomar. För det första kollar man ju inte ens allt, bara de tre trisomierna och kanske några saker till. För det andra letar man väl efter vissa saker i fostervattnet, men det är ju inte säkert att man hittar det. Men jag har faktiskt inte läst på om det, jag har bara verkligen för mig att ett fostervattenprov ger hög säkerhet men inte 100%.
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Vad var det för test för ryggmärgsbråck? Det är ju inte lika vanligt idag i och med att kvinnor äter folsyra.
Sen tror jag liksom du att det är väldigt svårt att förbereda sig. Förbereda sig på vaddå liksom? Ingen kan ju föreställa sig hur det ska bli egentligen innan. När jag gjorde KUB handlade det om abort eller inte abort. Men jag antar att det är olika för olika människor.
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Min vän har en son med Downs syndrom när dom väntade sitt andra barn valde dom att göra en sk organscreening. Dom kände inte att dom behövde veta om barnet hade DS eller inte men dom ville veta hur fostrets organ såg ut eftersom DS ofta ger tex hjärtfel. Det ville dom veta för att kunna välja vilket sjukhus dom skulle föda på (där bästa experterna på just det felet finns).

På likande sätt skulle jag också kunna göra. Om ett kub test visade stor risk skulle jag inte gå vidare med fostervattenprov men jag skulle göra en organscreening för att kunna förbereda mig för ev. större fel på organen. Att jag skulle göra så beror på att jag inte skulle välja abort för en sån sak som downs syndrom men jag skulle vilja ge mitt barn dom bästa förutsättningarna från början.

(sen kan man ju även se risken för andra, betydligt allvarligare kromosonfel på Kub och där är jag mer osäker hur vi skulle gå till väga, men jag tror vi skulle göra fostervattensprov då)
 
Senast ändrad:
Sv: Kub-test, upprörd!

På min tid skulle man göra detta test, fast jag vägrade. Jag upplevde främst att testet skulle göras därför att det fanns, inte för att just den skadan skulle vara särskilt viktig att identifiera på förhand. Argumentet om förberedelse kändes bara korkat, eftersom graden av handikapp varierar så mycket även när man har samma skada.

Testet var rätt bristfälligt, med rätt många falska både negativa och positiva.
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Men används det någonsin så på riktigt? Händer det verkligen att folk genomgår testerna och hittar oönskade saker, och sedan ägnar resten av graviditeten åt att "förbereda sig"? Och på vilket sätt skulle man ha nytta av sådan förberedelse?

Jag är en av de som fått fel upptäkt vid rutinultraljud. I detta fallet ett defekt hjärta på fostret. Jag upplever det som enormt positivt att få veta det så tidigt istället som för många andra som får veta det när de har sin bebis och det blir en väldigt akut och orolig situation.
Det som hände oss var istället att vi fick träffa experter på området som kunde se exakt vad det var för missbildning. Vi kunde förbereda oss väl genom att vi visste vad som väntade med operationer och sjukhusvistelser. Vi var därför i nuet när väl första operationen inträfafde när vår son var 3 dagar, det var så förberett och planlagt och vi hade hunnit bearbeta mycket av chocken i att få ett barn med en missbildning och livslångt handikapp.

När missbildningen upptäcktes gjordes också ett fostervattensprov för att se om missbildningen kom från något kromosomfel. Hade så varit fallet hade det fortfarande varit positivt att kunna förbereda sig och läsa på om vad som skulle komma. Vi var överens om att vi ville behålla barnet som det var möjligt och att barnet kunde leva ett bra liv.
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Boende i Värmlands län och jag fick helt gratis (för mig) fvp. Är bara 20 men antagligen så ansåg de att det var behövligt då jag har handikappat syskon och kusin.
Tror tom att jag fortfarande var skriven i västra götalands län vid första kontroll ultraljudet (skulle kolla i vilken vecka jag befann mig), var aldrig några som helst problem förrän vid själva provet. Jag valde att inte göra ett KUB test då jag ansåg att det gav för lite säkerhet, speciellt då det är en sådan liten risk för att man förlorar barnet.

Själva provet var en mardröm med två stick och dålig sterilisering (enligt mig) vilket ledde till att jag inte kommer göra om det med nästa barn (så länge detta är friskt då). Blev också lite besviken att de endast kollade de tre kromosomer det vanligast är fel på, men är fortfarande nöjd med att jag gjorde testet.
Nästa barn kanske jag gör ett KUB-test med istället, eller skiter i det hela helt.
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Intressant liten lektion i sannolikhetslära.

Det enda man kan vara helt säker på är at förlossningen i sig är farlig för fostret. Mycket kan gå fel, men i de allra allra flesta går allt bra.

Det kan vara bra att ha i åtanke att man kan alltid riskera att ens barn blir handikappat. De tuffaste handikappen är inte alltid de synliga, utan kanske de osynliga.



Oavsett - brukar de flesta föräldrar älska sina barn.

Tycker det här var ett bra inlägg! :bow:
 
Sv: Kub-test, upprörd!

pja, i mitt län kan man inte ens erbjuda NUPP eller KUB utan man måste åka 25 mil t.o.r till Linköping - möjligen bekostar man testerna själv också. (minns inte)
Här får man förlita sig på fostervattenprov i stället.

Sen vill jag bara påminna ts om att det kan födas handikappade barn även om alla tester ser bra ut...

Nämen! I vilket län bor du? (Såg att det stod Småland) Bor själv i Jönköpings län och här är det frivilligt att göra det oavsett ålder, och görs både i Eksjö & Jönköping, tror att de även gör det i Värnamo. Borde ju nästan vara närmre dit än till linköping. Dock verkar det iof vara ont om tider här så kan ju vara det också.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 498
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
15 234
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 630
Senast: tott
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp