Bukefalos 28 år!

Kub-test, upprörd!

Sv: Kub-test, upprörd!

Jag känner till par under 35år som har fått gratis kub i uppsala, så det kanske var din BM eller där du gick som inte tillät det?
Verkar jätteolika det där.
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Att det är så olika från län till län beror ju på att de olika landstingen har olika regler för allting. I mitt län får man t ex betala för vaccinering för influensa medan man i stockholm får den gratis om man tillhör riskgrupp. I norrlandslänen får man 1 IVF-försök via högkostnadskortet, i andra 3. Och då snackar vi om mycket pengar. Så det är väldigt orättvist och olika. Ett dumt system tycker jag.
KUB-testet görs alltid i mitt landsting före ett FVP, eftersom man vill undvika MF-risken. Det där med 90 % förstår jag inte, det handlar ju om sannolikheter. Om du t ex får 1:2 så har du 50% risk att få ett handikappat barn eller 50%chans att få ett friskt, beror på hur man ser det. Vid vissa siffror rekommenderas man att göra FVP eller moderkaksprov. Jag tror att den lägsta sannolikheten du kan få är 1:20000 dvs att du får en risk att av 20000 födslar blir 1 barn handikappat. Såklart att just du kan vara den personen men risken är ju då väldigt liten.
I ditt läge hade jag nog ändå valt att göra provet i Östersund och lånat pengar till det eller tagit det på faktura. Det är guld värt att ha det stödet man helst vill ha.
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Nu verkar det som ni redan tänkt igenom ert beslut innan ni gör testet, men det tror jag också är viktigt. Vad ska man göra med siffrorna? Är vi beredda att gå vidare med FVP om det skulle visa sig nödvändigt?
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Ja det är jättedumt att det är så olika!
Jag vet inte hur länge väntetiden är på de privata klinikerna häruppe är (o dom är nog långa iom att det inte erbjuds till någon under 35år) eller hur många som finns eller om dom är bra.
Dock vet jag att dom är duktiga dit jag ska i sthlm, har min "husläkare" där som jag haft sen jag var 9-10 år, jag vet att dom ska hjälpa mig fixa det här på en gång och jag har förtroende för dom!
Jag har heller inte möjlighet att låna så mycket pengar bara sådär och jag tror inte ens dom tar faktura på de privata klinikerna här och dessutom ger det en extra kostnad isf.
Jag går hellre hos dom jag har ett oklanderligt förtroende för isf!

Japp vi vet precis vad vi kommer att göra när vi fått svar, tack för tipsen och tankarna
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Nej det ger inte ett 90% säkert provsvar..det ger bara ett svar på hur stor risk det är att barnet har någon av de tre trisomierna (alltså inte egentligen handikapp heller, utan kromosomfel) tex får du veta att det är 1 chans på 200, eller en chans på 20000 osv. Mer kan dom inte säga utan fostervattensprov. Hur stor risk är ni beredda att ta utan att göra ett säkert prov? (FP,MKP)
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Kub-testet ska ge ett 90% säkert provsvar,

Nej, det där har du missförstått. Du kan ju inte använda dig av siffrorna om du inte förstår dem.

Om KUB-testet säger att risken för downs är tex 1/477 för din del, så betyder siffran exakt det. Det betyder i sin tur att om 477 st kvinnor får den siffran, så väntar en (1) av dem ett barn med downs. Du vet inte när du får siffran om du är den kvinnan eller om du är en av de övriga 476.

Om testet säger att risken är 1/2 så betyder det att det är lika troligt att barnet inte har downs som att det har det.

Det har ingenting med några 90% säkerhet att göra överhuvudtaget.
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Jag har en del vänner som gjort sådant test och de blev mer förvirrade än lugnade. Minns inte hur det är men en av mina vänner, en ensamstående mamma fick på en parameter en ganska stor risk men om man såg den andra parametern eller åldersmässigt eller hur det nu var så var det bättre, så hon blev mer förvirrad och funderade på att göra nästa test, fostervattensprov gissar jag. Så bered dig på att inte bli särskilt klok. Någon som fattar mitt svammel? Jag har inte gjort Kub själv så jag vet dåligt.

Hittade 90% förklaringen: Kombinationen av NUPP och biokemisk screening (serumscreening) ger en upptäktsgrad på ungefär 90% (Nicolaides et al 2000, Kagan et al 2008).
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Hittade 90% förklaringen: Kombinationen av NUPP och biokemisk screening (serumscreening) ger en upptäktsgrad på ungefär 90% (Nicolaides et al 2000, Kagan et al 2008).

Aha. Då har det ju inget med KUB att göra, utan med andra tester som alltså ger en del falska negativa resultat. (Negativt resultat betyder i det här fallet att fostret inte har downs.)
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Och vi gjorde ett och var inte ett dugg förvirrade, eller stödbehövande :laugh: väldigt enkelt, väldigt bra förklarat. Och självklart skulle vi tagit fostervattenprov om procentriskerna närmade sig varandra. Men det kändes helt onödigt när risken var så låg som den blev för oss.

(Trots att jag var 34 fick vi åka till Stockholm från Uppsala för att få testet. Eller snarare jag skrev in mig i Stockholm delvis pga det och gick i Stockholm halva graviditeten.).

Jag tycker nog att det är lite väl mycket åsikter om KUB testet ibland, så förvirrande är det inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Kub-test, upprörd!

Det är ju dock helt uppenbart att TS är en smula förvirrad. Hon verkar hittills inte ha fått den information hon behöver för att förstå testresultatet.

Jag har också sett i andra trådar att en del verkar tro att testet "stämmer" om risken för downs är hög och barnet också har downs. Det är ju tex helt felaktigt.

Det är ju heller inte alls klart vad som ska anses vara en hög risk - oavsett om man förstår siffrorna eller inte. Om risken för downs är 1/500 tex, det är ju 0,2%. Ska man då anse risken så hög att man gör fostervattensprov, där risken för missfall är 1%? Blir det då missfall, så förlorar man ju ett foster (embryo?) där sannolikheten är 499/500 för att det inte har downs.

På något vis verkar många se sig själva snarare som den där 1:an än som de där 499 när man ställer upp det som 1/500, men jag antar att de flesta ser sig som en av de 499 om man ställer upp det som 499/500.
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Ts verkar ju helt införstådd i vad det är man letar efter i ett KUB test.
Hon verkar helt säker på att hon ska ta fostervattenprov om risken är stor. Hon verkar veta att risken för missfall vid fostervattenprov är 1% (kan vara bra att kolla upp, har för mig att de inte är säkra på det längre, kan vara lägre.)
Hon verkar också säker på att med tillräckligt hög risk kommer hon att överväga abort (jag tror aldrig man kan veta till 100% att ett barn har en trisomi).

Det räcker ganska bra tycker jag :) Det räcker absolut om barnmorskan inte är en jubelidiot med noll koll på statistik. Barnmorskan ska ju nämligen förklara innan och efter testet hur resultaten och riskerna ser ut. Om man sedan riskerar ett fostervattenprov med 1% risk för missfall för att kolla de 0,2% risk för trisomi så är det ju ett beslut man själv får ta i slutänden. Det beror väl på individens prioriteringar.
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Jag känner till par under 35år som har fått gratis kub i uppsala, så det kanske var din BM eller där du gick som inte tillät det?
Verkar jätteolika det där.

Nej, det är som Qbaby säger - i Uppsala län får man betala själv om man är under 35år, om inte särskilda skälv föreligger (tex. syskon med down's e. dyl).

När jag för 3 år sedan var gravid i Stockholms län (bor nu i Uppsala län, och är gravid med barn nr 2) så var det likadant där, men det verkar ändrat nu (?). Då fick man också betala själv om man var under 35år och inte hade särskilda skäl, precis som i de flesta andra län.

Det är konstigt att det är olika i olika landsting, men jag tycker inte att det är konstigt att man får bekosta själv om inte särskilda skäl föreligger, faktiskt.

Hoppas det löser sig på något bra sätt för dig så du slipper vara orolig!
 
Sv: Kub-test, upprörd!

hejhej, här kommer jag, pessimisten....
sorry, men jag tror det är för sent för dig att göra KUB.
då ska man ta ett blodprov i v 10 och UL i v 11. detta för att vätskespalten i nacken, som dom gör mätningen på, är samma på alla foster efter typ v 12-13.

(reservation för felskrivning....)
 
Sv: Kub-test, upprörd!

hejhej, här kommer jag, pessimisten....
sorry, men jag tror det är för sent för dig att göra KUB.
då ska man ta ett blodprov i v 10 och UL i v 11. detta för att vätskespalten i nacken, som dom gör mätningen på, är samma på alla foster efter typ v 12-13.

(reservation för felskrivning....)

Jag var i v13 (12+4) när jag gjorde mitt KUB, blodprovet togs 2 veckor innan.
 
Sv: Kub-test, upprörd!

blodprov i v 10 och UL i vecka 12 alltså.
är det efter 14-15 spalten växt ihop då kanske? :confused:
 
Sv: Kub-test, upprörd!

hejhej, här kommer jag, pessimisten....
sorry, men jag tror det är för sent för dig att göra KUB.
då ska man ta ett blodprov i v 10 och UL i v 11. detta för att vätskespalten i nacken, som dom gör mätningen på, är samma på alla foster efter typ v 12-13.

(reservation för felskrivning....)

Här görs ultraljudet för KUB mellan vecka 11 och 14 (13+6). Blodprovet tas ofta någon vecka innan men det tror jag är för att man ska hinna få reda på det sammanlagda resultatet direkt efter ultraljudsundersökningen, det är nog inte en nödvändighet.
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Missfallsrisken vid FVP har sjunkit neråt 0.5 % risk numera för enlingsgraviditeter. Något att ta i beaktande kanske. Dessutom är det väl så att inte ens FVP ger ett 100% svar, utan det är väl moderkaksprov som ger det?
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Blodprovet tas ofta någon vecka innan men det tror jag är för att man ska hinna få reda på det sammanlagda resultatet direkt efter ultraljudsundersökningen, det är nog inte en nödvändighet.

Exakt så! Mitt blodprov togs på fredagen och ultraljudet på måndagen. Det enda det medförde är att jag fick vänta på svaret. :)
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Intressant liten lektion i sannolikhetslära.

Det enda man kan vara helt säker på är at förlossningen i sig är farlig för fostret. Mycket kan gå fel, men i de allra allra flesta går allt bra.

Det kan vara bra att ha i åtanke att man kan alltid riskera att ens barn blir handikappat. De tuffaste handikappen är inte alltid de synliga, utan kanske de osynliga.



Oavsett - brukar de flesta föräldrar älska sina barn.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 503
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
15 243
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 631
Senast: tott
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp