Bukefalos 28 år!

Kub-test, upprörd!

Only_Me

Trådstartare
Just nu har jag gråtit mest hela förmiddagen, jag är bosatt deltid i östersund och deltid i sthlm (är dock skriven i sthlm)
Jag fick nyss reda på att jag och barnmorskan har missförstått varandra så jag är huxflux i vecka 12+1 ist för 8+1.
Mitt i allt detta så vill jag göra ett kub-test för jag vet med mig att jag och tydligen också min pojkvän (deltid sambo) aldrig skulle klara av ett handikappat barn, dels för att jag är sjukskriven redan för en del psykiska besvär och dels för att vi båda har svårt för handikappade (önskar dock att jag inte hade det men man väljer inte att känna så)
Iaf så vill jag helst göra allt häruppe då min sambo bor här och vi vill göra allt gemensamt, plus att jag egentligen har ett stort behov av hans stöd.
Problemet är att dom NEKAR alla under 35år att få göra det här testet genom länet, man måste alltså gå privat och betala runt 1600, vilket är pengar vi faktiskt inte har och speciellt inte nu när vi har fått reda på att vi har en månad mindre att köpa saker för.
Om jag har förstått det rätt så är det bara i norrland man NEKAR kub-testet för kvinnor under 35år.
Jag pratade igår med en av barnmorskorna på min BVC och hon var jätteotrevlig och sa att jag var redan för långt gången, vilket faktiskt inte alls stämmer då man gör det mellan vecka 11-13+6 (så det är bråttom för mig eftersom dom gör ul 5 dagar efter blodprovet av någon anledning) Jag påpekade det för henne men tydligen hade jag fel, dock pratade jag med min BM idag och hon sa att jag hade rätt i att det är till 13+6. Jag hade dessutom ringt eftersom jag var orolig för jag hade haft stora kramper i magen hela förregårdagen och vaknade med en blödning men hon försäkrade mig om att det förmodligen INTE var ett missfall på g och när jag tog upp det om kub-testet så sa hon att det var onödigt att boka tid för en sån då jag kanske var på väg att få ett missfall???? Vem säger något sånt till en orolig gravid kvinna?
Stress är det sista jag behöver just nu!
Iaf så ringde jag ner till min VC i sthlm och dom kopplade mig till en BM, så nu har jag tid för inskrivning imorgon (inskrivning här har jag inte förren 9/11 lite tidsskillnad) samt att jag utan problem ska få göra mitt kub-test helt gratis (om man räknar bort resorna)
Det som är tungt är ju att jag hade behövt min sambo och han vill ju vara med, det är ju bara sjukt att det är så lätt att få till det i ett annat län men omöjligt häruppe och som jag förstår det så är det ENDAST en kostnadsfråga :(
Ville mest skriva av mig och höra era synpunkter.
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Norrland är rent generellt väldigt avigt inställt både till gravida och till de som har svårt att bli gravida...
Skönt i alla fall att du har en andra möjlighet och hoppas att allt går bra! Vet inte hur ni har tänkt med vidare besök, om det också blir i Stockholm, men hoppas att ni hittar någon lösning så att även pappan kan vara med några gånger.
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Inte för att vara elak men hur har ni råd att skaffa barn när ni inte har råd att betala för en kub test??

Jag glädjekalkylerade också och insåg att det är rätt dyrt att ha barn, speciellt nu när han är ca 2år

Annars till din fråga så tycker jag att det är klart att alla borde få göra kubtestet oavsett ålder, det föds ju inte handikappade barn av bara äldre föräldrar.

Har du ingen annan du kan ta med dig?? När jag gjorde mitt kub (det är ju i princip som ett vanligt UL) så hade jag faktiskt min mamma med mig ;)
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Ja det verkar inte bättre än så tyvärr, dock är det något jag skulle vilja försöka ändra på!
Jag har ingen aning om ännu vart vi ska gå på vidare besök, tror ändå det kommer vara häruppe då pappan vill vara med till 100%
Ja jag är jätteglad att jag har en sån bra möjlighet att vara i sthlm och kunna göra det där så det är jag tacksam för iaf, känns bara surt att det inte lika gärna kan göras häruppe.
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Det är mer att vi inte har 1600 på vårat konto nu till den undersökningen och eftersom det är privat man måste gå så vill dom att man betalar på en gång, dessutom måste testet göra så fort som möjligt så jag kan ju inte vänta tills vi har fått pengar.
Denna månad har vi redan köpt bebis saker för 3000kr som vi MÅSTE ha tills bebis kommer och om jag hade vetat allt det här tidigare så hade vi absolut kunnat lägga dom pengarna på ett kub-test häruppe ist men nu visste inte jag det då tyvärr.

Jo jag tror att min mamma ska kunna följa med mig tack och lov om hon kan dom tiderna jag ska dit, inskrivningen ska hon med på imorgon iaf.

Jag håller med dig, det borde vara fritt för alla gravida som vill göra det testet!
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Men fy vilken otrevlig BM.
Enligt min bm här så görs KUB numer på alla gravida, om man vill alltså.
Jag är 25 och fick förfrågan om det nu.

Kan inte din sambo åka till sthml när testet ska göras då?
Eller är det jobb som ställer till det kanske?
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Vi fick slåss för vårt kub-test vid vår första grav, i stockholms län, trots att det finns barn med Downs syndrom på min sambos sida. Nu när vi bytte bm inför andra barnet så var det helt plötsligt inga problem, så det beror nog mycket på vilken barnmorska man träffar på också, tyvärr.

Tycker synd om dig som fått så dålig erfarenhet redan, vi hade liknande problem med vår första bm som inte tog oss och vår oro på allvar, utan schasade bort våra tankar med förklaringen att: "vi var förstagångsföräldrar och oroliga för allt". Så stå på dig!
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Ja jag tyckte också det och är extremt tacksam för att jag INTE har henne som BM för då hade jag genast bytt.
Japp överallt förutom i norrland verkar det som! Vilket är helt galet tycker jag!

Eftersom jag ska på inskrivning, sen blodprov och sen ul (mellan blod och ul ska det gå 5 dagar och jag vet inte när dom tar blodet för det eftersom det krävs en remiss) så kan han inte ta så många dagar ledigt från sitt jobb bara hur som helst :( Dessutom måste vi kosta på hans resa ner också då och hem.
Vilken soppa :( Man önskar att man var rik!
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Ja det är klart det har med det att göra med, fast det verkar som att alla jag känner häruppe vet knappt vad ett kub-test är och har ännu mindre blivit erbjudna det.
Isf ljuger min BM för mig om att dom absolut inte får, vilket vore nästan ännu värre. Hon sa dessutom att jag kunde få prata med en speciel-läkare av någon sort för min oro så jag tror ändå hon bryr sig. Hon sa också att det var synd att alla inte hade möjlighet att få göra det om dom ville men att det var utanför hennes makt.
Jodå jag har fått lära mig av psykvården/soc/försäkringskassan att stå på mig för mina rättigheter så det kommer jag alltid att göra så gott jag orkar.
 
Sv: Kub-test, upprörd!

pja, i mitt län kan man inte ens erbjuda NUPP eller KUB utan man måste åka 25 mil t.o.r till Linköping - möjligen bekostar man testerna själv också. (minns inte)
Här får man förlita sig på fostervattenprov i stället.

Sen vill jag bara påminna ts om att det kan födas handikappade barn även om alla tester ser bra ut...
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Jag tycker du ska ta upp din rädsla för att få ett handikappat barn med din barnmorska och få hjälp att bearbeta den. För även om du gör att Kub test med bra resultatat så är det ingen garanti för att du inte får ett handikappat barn. Kub-testet visar bara sannolikheten och även om du får en låg risk så kanske just ditt barn blir det barnet som är 1/7000. Sen kan saker hända vid förlossningen också, hjärnblödning, syrebrist som orsakar cp skada osv (även om risken är liten)

Jag menar inte att skrämma upp dig eller göra dig orolig, vill bara att du inte ska lita helt till 100% på ett kub-test (just för kromosonfel kan du göra fostervattensprov(moderkaksprov för att vara helt säker).

men jag håller med dig om att det är knäppt att där man bor ska avgöra vilken vård/tester/behandlingar man har rätt till.
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Fy :( det låter inte alls bra det!
Fostervattensprov vill jag gärna undvika om det gå pga den där 1% risken för missfall.

Visst är det så men då har man ändå gjort allt man kan sas!
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Det har jag redan gjort så jag ska få prata med någon om det tack och lov.
Hon tog det seriöst iaf och försökte nog ge mig den hjälpen hon kunde.
Det är jättebra att du kommer med ideer och tankar och du skrämmer inte upp mig mer än vad jag själv tyvärr redan gör.
Sen hoppas jag även att pappan får den hjälp han behöver för att bearbeta om det nu skulle bli ett handikappat barn, då mycket verkar vara om mammorna jämt.
Den som lever får se, dock hoppas jag på ett friskt barn såklart!
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Här får man inte heller KUB före 35 års ålder. Bor i västra götaland, jag skulle snarare vilja påstå att det är ganska vanligt att man inte får det. Onödigt sagt om missfall.. På ett kub får man bara ett sannorlikhets svar, och som sagt innan, man kan oavsett få ett handikappat barn..
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Vid inskrivningen blev vi tillfrågade om vi ville göra kub-test, men eftersom vi var under den kritiska åldern så skulle vi isf få betala den själv, dalarnas län.
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Vi fick slåss för vårt kub-test vid vår första grav, i stockholms län, trots att det finns barn med Downs syndrom på min sambos sida. Nu när vi bytte bm inför andra barnet så var det helt plötsligt inga problem, så det beror nog mycket på vilken barnmorska man träffar på också, tyvärr.

Jag gjorde KUB-test i vintras och min barnmorska sa att man i Stockholms län numera erbjuder KUB-test till alla som vill ha, oavsett ålder.
 
Sv: Kub-test, upprörd!

KL generellt svar - här i Värmland och även i Örebro län erbjuds KUB alla oavsett ålder. Märkligt att det är så olika kan jag tycka. Men i vissa län är det väl standard att erbjuda ett TUL runt vecka 32 också? Det görs inte här däremot.
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Det var vad vi fått höra också, därför blev vi väldigt förvånade när vi först blev nekade och sen fick slåss för det. Det här var 2 år sedan.

Men som sagt, nu när vi ska få igen och har bytt bm, så var det inte ens något snack om att få göra testet. :)
 
Sv: Kub-test, upprörd!

Kub-testet ska ge ett 90% säkert provsvar, det kallar jag tillräckligt ist för 1% risk för missfall, men det är MIN åsik.
Jag VET att det inte är 100% även om jag gör testet eller fostervattensprov men jag anser att om dom i t.ex sthlm alltid får det så bör alla i sverige ha samma rättighet men du kanske inte tycker det.
Speciellt när man får välja helt fritt i sverige vem och vilken län man VILL gå till
 
Sv: Kub-test, upprörd!

kl
Uppsala län erbjuder inte gratis KUB test om man inte är över 35 år. Man kan dock fortfarande få göra det men då kostar det 1500 kr.

// Qbaby
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 503
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
15 243
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 631
Senast: tott
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp