Kuggade uppkörningen..

Har övningskört med min lillebror som klarade uppkörningen för några veckor sedan. När han skulle åka ifrån trafikverket med körskoleläraren efter uppkörningen så utbrister läraren OJOJ där blir det inget körtkort idag och pekar. -personen som kör upp efter lillebror börjar sin uppkörning med att backa ut alldeles för nära väggen och skrapa upp hela sidan på bilen...

Själv kuggade jag när jag kom tillbaka till trafikverket och skulle parkera, det sista på hela uppkörningen. Nästa gång klarade jag det, så det är verkligen bara att försöka rycka upp sig och påt igen, även om det känns förjävligt just då!
 
Japp :) så är det men många tillämpar den regeln. Blev själv rätt förvirrad i början, väntade på högerpilen som inte kom och alla honkade sina horn bakom ...
Jo jag har också Amerikanskt körkort.

Om ni bara visste sa manga ganger jag tillampat regeln "svang hoger mot rott" nar jag varit i Sverige de senaste par aren.:o Det ar verkligen en regel som sitter i ryggmargen ... (Jag har nastan kort i alla stater utom nagra i mitten:p) och de har alla skyltat nar man inte far svanga mot rott ... men de allra flesta tillater det. Det ar en mycket praktisk custom.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag kuggade också min första gång p.g.a. backning runt hörn! Fick tre försök och klarade inget. Hade faktiskt aldrig tränat på att backa runt hörn så det var inte så konstigt. Jag deppade ihop lite (hej tjejen som aldrig lärt sig hur man hanterar misslyckanden) och la körandet på hyllan i några månader.

Sedan kom jag igång igen med full kraft, under flera veckors tid tränade jag och pappa backning varje dag typ ;) Sedan körde jag upp igen och då gick det bra. I efterhand tyckte jag att det var helt rätt att jag inte fick körkortet första gången, jag var en mycket sämre bilkörare än vad jag var andra gången jag körde upp. Första gången var jag alldeles för osäker i trafiken och jag kunde faktiskt inte backa särskilt bra... Så jag kan inte skylla på nervositet som det är för många andra, även om den såklart också ställde till det så var det inte mitt primära problem :)
 
Jag kuggade tre gånger innan jag klarade mig på den fjärde. Det var väldigt olika saker jag kuggade på de olika gångerna och allt berodde på nerverna. Det som gjorde att det släppte för mig var att jag körde en lektion precis innan uppkörningen. Alltså körlektion, tillbaka till körskolan för toapaus och ev lite fika sen köra bort till uppkörningen och köra upp. Då släppte mina nerver en hel del och det gick fint.

En av gångerna kuggade jag bla för backning runt hörn, gången efter så gick allt åt helvete (halt, jag höll på att köra av vägen osv osv) men då fick jag höra att jag iaf kunde backa bra runt hörn...
 
En historia som jag fick höra strax innan min uppkörning handlade om en person som hade blivit kuggad under sin uppkörning. Den här personen gillade att backa fort och hade helt enkelt frågat "om jag lägger i 2:an när jag backar...går det fortare då?"....
 
När jag körde upp var det en tjej före mig som backade rätt in i trafikskolans garage när hon skulle backa ur p-rutan. Hon blev kuggad efter 5 meters körning.
Du var hästlängder bättre än henne och hon lyckades få kortet vid nästa uppkörning. Det kommer du också att få :)
Den dagen jag körde upp var det en kille i en annan bil som började med att backa in i bilen bakom. Han hann inte ens en centimeter framåt innan hans kuggning.
 
Jag kuggade första uppkörningen pga att jag låg för nära någon form av centrifug så inspektören kände att hon behövde ingripa. Vilket hon dock inte gjorde - hon bara kastade sig efter ratten men jag hade ju redan svängt (vad jag minns :o). Övrigt på uppkörningen gick klanderfritt förutom att jag vid en rondell fick lite hjärnsläpp om vart jag skulle och tog fel på vit/blå färdanvisning och hastigt bytte fil (dock med helt fritt bakom). Gjorde dessutom den bästa inbromsningen från 70 som de varit med om på länge.

But nope, inget körkort för mig där. Jag var jätteledsen och deppig eftersom jag inte klarade det, kändes som jag var värdelös som inte klarade det. Men, jag bokade om tid efter tid för en ny uppkörning allteftersom det släpptes en tid tidigare än den andra, för att få göra om det snabbast möjligt, och så kom det sig att jag åkte till en stad jag aldrig kört i och körde upp på kvällstid med en inspektör som normalt sett hanterade lastbilskortsaspiranter. Han kommenterade det mesta jag gjorde "varför ligger du så långt åt höger, jag hör ju gräset skrapa mot sidan" och när jag fick göra en kraftig inbromsning vid ett övergångsställe pga fotgängare sa han "ja sådär skulle jag också reagerat, med det håret" och anspelade på fotgängarens enormt långa hår. Sedan bad han mig köra upp och ställa mig längs trottoaren - jag visste inte om vi var klara eller om jag skulle köra in för ytterligare instruktioner, och han frågade om jag verkligen tänkte parkera framför porten, men jag svarade att jag visste ju inte om vi skulle parkera eller köra vidare. Sedan körde jag fram och parkerade där det gick bra. Eftersom vi tydligen var klara.

Bergsäker på att jag kuggat igen. Med bister min berättar han att jag får börja övningsköra på riktigt nu. "Men dina placeringar kommer att bli din olycka". Öh... okej... Lite nervös börjar jag förklara varför jag körde som jag gjorde (eftersom den andra hade tyckt jag låg långt åt vänster etc) och då avbryter han mig med "Ibland ska man bara vara tyst." och räcker över lappen med ett godkänt på :D

Sen dess har det gått fint, även med placeringarna av bilen ;)
 
Bara på't igen! Jag kuggade min första uppkörning även om jag var väldigt väl förberedd. Det jag gjorde fel var 1. körde på landsväg och låg 2 cyklister framför mig och jag vågade inte köra om för det kom mötande trafik hela tiden. Med facit i hand var det tillräckligt brett för att kunna köra om utan problem. Sedan körde jag i stadstrafik och någon hade parkerat mitt i gatan. Fick väl lite hjärnsläpp för jag fick för mig att bilen ändå rörde på sig och kröp liksom upp till den. När jag väl upptäckte att den var tom och parkerad fick jag tvärnita och fick motorstopp :p.

Är mest förvånad att jag klarade min andra haha. På vägen till uppkörningen var jag så nervös att jag missade ett rödljus = körläraren fick ingripa. Efter det var jag helt slut i huvudet, klantade till mig på genomgången av bilen innan, fick ett motorstopp vid ett rödljus och svängde ut på fel avfart i en rondell (vilket iofs gjorde att jag fick backa runt ett hörn vilket jag klarade galant ;). Var säker på att han hade kuggat mig men nej då :D.
 
Ja, jag bokar ju så jag får köra typ 30 minuter innan med min körlärare. I går morse gjorde jag nog 10 fel på vägen till trafikverket och min stackars lärare försökte lugna mig. "Låtsas att du redan har körkort! Bara kör som vanligt" Jo tjena. :P
 
I måndags satte jag teorin, 60/65, lycka!
Imorse var det uppkörning. Hade nerverna under kontroll tyckte jag.. Sen missar jag avfarten jag skulle in på, inspektören gapar "E6! E6! E6" och då brast det. Efter det gick ingenting bra, jag missar en avfart till och misslyckas totalt med att backa runt hörn. Ville helst dö på hemvägen. Annars tyckte han det gick bra, och visst, jag hade stenkoll vid påfarter/korsningar/övergångsställ osv men argh. Det känns så illa bara.
Sitter och väntar på att körskolan ska ringa och så ska vi boka ny tid, helst hade jag gjort det direkt om det gått. Att backa runt hörn är mitt sämsta moment, och oftast brukar jag klara den men ligga lite långt ut. Nu så överkompenserade jag och höll på att backa i diket.

Nån som har lust att berätta att världen inte går under nu, eller kanske vill dela med sig av sina kuggningar?

Min uppkörning var nära att sluta i katastrof. På en landsväg, med 70-sträcka, kom vi i en kurva som ligger på ett backkrön och uppepå krönet möter vi tre bilar i bredd som kör race!!

Jag har som ung kört rally och folkrace på skoj med killkompisarna, så jag är van att hantera bil...som tur var?.. Dessutom visste jag att det var en busshållsplats där...så i 70 km/h svänger jag in på busshållsplatsen, skriker nåt om "helvetes jävla idioter" och ställer mig på bromsen medan gruset sprutar!

Jag var så skakis att jag bad om att få kliva ur bilen och ta en cigg...den likbleka kontrollanten bara nickade. Men vi överlevde med en hårsmån, körde vidare när vi båda lugnat ner oss och jag klarade min uppkörning. Jag var ju helt säker på att jag kuggat efter den incidenten. Men det enda hon hade att påpeka, med ett litet flin, var att jag inte hade använt blinkers när jag svängde in på busshållsplatsen..

Så...mitt tips är...ha inte så höga krav, se det som att du är ute efter att bara visa hur du kör bil och slappna av. Du klarar det!
 
Jag kuggade inte, men min examinator tvärnitade "åt mig" i en korsning för att hon tyckte att jag tittade åt sidan för sent... Tyckte det var skitskumt att bilen bara stannade innan jag fattade vad som hänt!:confused: men jag hade ju koll och det kom ingen bil. Jag satt dock resten av uppkörningen och upprepade mantrat "jag har inte kuggat, jag har inte kuggat" för mig själv...
 
I måndags satte jag teorin, 60/65, lycka!
Imorse var det uppkörning. Hade nerverna under kontroll tyckte jag.. Sen missar jag avfarten jag skulle in på, inspektören gapar "E6! E6! E6" och då brast det. Efter det gick ingenting bra, jag missar en avfart till och misslyckas totalt med att backa runt hörn. Ville helst dö på hemvägen. Annars tyckte han det gick bra, och visst, jag hade stenkoll vid påfarter/korsningar/övergångsställ osv men argh. Det känns så illa bara.
Sitter och väntar på att körskolan ska ringa och så ska vi boka ny tid, helst hade jag gjort det direkt om det gått. Att backa runt hörn är mitt sämsta moment, och oftast brukar jag klara den men ligga lite långt ut. Nu så överkompenserade jag och höll på att backa i diket.

Nån som har lust att berätta att världen inte går under nu, eller kanske vill dela med sig av sina kuggningar?
Jag tyckte världen gick under när jag kuggade och det tog 4 månader innan jag tvingade mig själv igen. Sen gick det bra andra gången.
 
För mig var det tredje gången gillt. Första gången så gick det egentligen ganska bra och, även om jag inte alls är konspiratoriskt lagd, så tror jag att läraren skulle släppt igenom mig om det varit andra eller tredje försöket. Nu fick jag kommentaren att jag inte tog tillräckligt med plats i trafiken och hindrade bakomvarande. Till andra försöket hade jag helt tappat självförtroendet och det gick dåligt redan från början. Till tredje försöket körde jag i princip enbart i de värsta korsningarna och vägsträckorna min far kunde hitta i Stockholms innerstad. Ett minst sagt udda pedagogiskt grepp men det fungerade!
 
Oj, körde du upp i en tvättstuga? :p ;) :D Refug kanske det var? :D

Nejdål det stod en sån här i vägen.... :angel:

extrabilder238135_large.jpg


Hehe, nej såg att det blev fel ord där men lite för sent, så kunde inte ändra och tänkte att ni kunde få er ett dubbelt nöje av min uppkörning ;) Vet inte varför jag envisas med att säga centrifug, jag är fullt medveten om att det heter refug. Egentligen :D
 

Liknande trådar

Utrustning Gaaahhh...Jag kuggade precis min uppkörning för BE. Jag gjorde 3 fel: - Jag missade högerregeln för en j*dra cyklist som cyklade på...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
16 283
Senast: BobberiBoo
·
Äldre Åh, det är nog länge sen jag mådde så dåligt över något som detta jävla körkort. Teorin blev godkänd på första försöket men imorrn...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 003
Senast: Houdinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp