Kuggade BE-uppkörning

Fast så lätt är det inte.

Du behöver bara läsa registreringsbeviset, där står det du behöver veta. Du kan aldrig dra mer med B96 än med BE, därför är det alltid värt tid och pengar att ta BE istället. Då kan du strunta i totalvikten och styrs enbart av bruttovikt och ekipagets begränsningar.


Ja jag tänkte ta utökat först men en i stallet hade de och vi skulel iväg på en träning och tänkte att vi kan ju åka i samma släp.. Men hon var så begränsad i vikter hit å dit att jag tänkte nä jag ska ta BE ist.
Köper man en bil som får dra totalvikten på släpet så är de bara å tuta och köra!
@Nielaa nu vet jag inte riktigt vad du far efter men jag är helt enig med dig. Jag ville bara påpeka att man får ha med sig en checklista för säkerhetskontrollen och att det i alla fall fanns en färdig som man kunde skriva ut från körkortsportalen. Sedan förstod jag ditt inlägg som att det var lathunden du menade att man fick ha med och då förtydligade jag att man förutom lathunden får ha med sig en checklista för säkerhetskontrollen.

Aha då missuppfattade ja tyktre du skrv att man ite fick ha lathund=)
 
Jag brydde mig inte så mycket, det var uppenbart att han vill ha ut mig på hal is. Nu var inte den sjön frusen, så det blev ingen hal is :p
Du fick alltså kuggoolle=)

Viska ha en sådan med fast kuggbritta........ och så ska vi ha en som är asglad och pratglad.. hoppas jag får han=) För när jag ä nervös gå min käft i ett haha
 
Fast så lätt är det inte.

Du behöver bara läsa registreringsbeviset, där står det du behöver veta. Du kan aldrig dra mer med B96 än med BE, därför är det alltid värt tid och pengar att ta BE istället. Då kan du strunta i totalvikten och styrs enbart av bruttovikt och ekipagets begränsningar.

Fast jo så lätt är det, har du en bil som får dra så mycket så är det ju så lätt. Att vääldigt få bilar få dra 3500kg är ju en helt annan femma!
 
Fast jo så lätt är det, har du en bil som får dra så mycket så är det ju så lätt. Att vääldigt få bilar få dra 3500kg är ju en helt annan femma!

Du gör det både enklare och svårare än vad det är. Det kan finnas anledningar till att just den individuella bilen inte får dra enligt reglerna - därför gäller alltid registreringsbeviset.

Och det är alltid värt pengarna att ta BE.
 
Du kan aldrig dra mer med B96 än med BE, därför är det alltid värt tid och pengar att ta BE istället. Då kan du strunta i totalvikten och styrs enbart av bruttovikt och ekipagets begränsningar.

Här är orsaken till att jag bestämt mig för att skippa B96 och lägga pengarna på BE istället. Trots skillnaden blir marginell för min nuvarande bil (får dra 1580kg på B och 1600kg på BE). BE kommer (för mig som inte kan övningsköra tungt ekipage hemma och behöver hyra både bil + släp till uppkörningen) att kosta mycket mer att ta. Men det kommer jag å andra sidan alltid att ha nytta av sedan, iom att det inte är begränsat på samma sätt. Tar jag B96 så sparar jag en hög slantar just nu, men jag vet också med mig att jag skulle behöva ta det där nedrans BE ändå förr eller senare.. :p

Alla får förstås göra precis som de vill. Men BE har helt klart sina fördelar.
 
Har du ingen kompis att låna av @Liten? Jag lånade en kompis bil som drog ditt mitt släp och sen körde jag upp med egen bil och släp. Mycket lättare m ekipage som man är van tycker jag.
 
Har du ingen kompis att låna av @Liten? Jag lånade en kompis bil som drog ditt mitt släp och sen körde jag upp med egen bil och släp. Mycket lättare m ekipage som man är van tycker jag.

Tyvärr inte inom rimligt avstånd (det lönar sig inte ekonomiskt till uppkörningen, och funkar inte att låna för övningskörning). Finns ett som är tyngre än mitt nuvarande, men jag är rätt säker på att det är för lätt (har inte kollat upp exakt vad som gäller, men det är en modell som jag får dra på B).
Min egen bil är dessutom modell äldre och ärligt talat är jag tveksam till om den orkar dra ett tungt släp i vilket fall. Den får dra 1600kg på BE, enligt reg.beviset, men det ska funka i praktiken också. Föredrar också att köra upp med eget ekipage, men troligen blir det som när jag tog B-kortet: köra lektioner på trafikskolan och sedan hyra det ekipaget till uppkörningen om det är möjligt (främst så att jag är van vid bilen).

(Min egen bil har troligen 1-2år kvar "i livet", så ja - den kommer att bytas innan släpet blir ett tyngre.)
 
Jag kollade upp pris skillnaden för mig och det skiljer 1500 kr mellan b96 och BE.. BE va ju tanken hela tiden egentligen tills jjag blev osäker på det där med vikter.. i deras paketpris ingick bil o släp till uppkörningen så även om jag kan ordna eget så känner jag att om man ändå kör för läraren med deras kan man lika bra fortsätta med det på uppkörningen.

Men nu har jag kollat reg beviset och med min bil som jag har nu får jag dra 2560 på BE och 1730 på B96.. Det är ju en helt sjuk skillnad.
 
Fast även 5000 kr har du igen den dagen du ska byta bil och har B96. Då ska det ändå pusslas, och samma sak när det gäller annat släp, eftersom det är totalvikterna och inte bruttovikterna som styr när det kommer till B och B96.
 
Du gör det både enklare och svårare än vad det är. Det kan finnas anledningar till att just den individuella bilen inte får dra enligt reglerna - därför gäller alltid registreringsbeviset.

Och det är alltid värt pengarna att ta BE.

Jag pusslar hellre :D

Dwt är det värt för att slippa teorin, jag kan det här med vikter men allt annat ger mig huvudvärk
 
Ni som tagit BE: Hur mycket övningskörde ni (privat eller lektioner) med det tunga ekipaget? Har ni pluggat teorin själva eller tagit en distanskurs/självstudiekurs ledd av trafikskolan?

Jag velar som en tok ikväll: ta BE i år eller vänta..igen (har skjutit på det en elr två gånger nu). Pengarna finns (tekniskt sett, åtminstone, även om jag känner att jag får "ta mig råd" dvs prioritera bort en hel del annat för att det ska gå). Min tanke är isf att plugga teorin under våren, boka in lektioner under mitt sommarlov (5 veckor i sommar) och köra upp före eller efter mitt examensarbete (görs i augusti). Vill ju helst köra upp innan en massa snö/slask hopar sig på vägarna igen, om det går.
Lektionerna här kostar 1400:-/st (100min.) utan eget ekipage. Hyra av ekipage vid uppkörningen kostar 1400:- och uppkörningen kostar drygt 2100:- om det är på kväll/helg (vilket det lär bli för min del, pga skolans schema). Och så är det ju en drös småkostnader (teoriprov, körkortstillstånd, körkortsfoto och - tillverkning osv). Det drar snabbt iväg, och jag är inte gjord av pengar.

Jag har bil och hästtransport, men det är ett lätt ekipage (gammal Volvo-kombi och enkelaxlat släp). Kan ju övningsköra och backträna osv med det själv, såklart, men det är ju inte exakt samma sak som ett större ekipage ändå. Är rätt bra på att backa och mecka, men det var ett tag sen nu så det måste jag träna upp igen. Köra bil kan jag ju (tog körkort i slutet av 2011). Känner mig bekväm med släp bakom bilen, men har ju inte kört ett större/tungt hästsläp innan. Nu var det som sagt ett tag sen jag körde släp (körde bil öht, faktiskt - skadad hand just nu. Ska få köra igen i slutet av månaden.), men det är till att koppla på och köra helt enkelt så att den vanan kommer igen. Teorin pluggas in - kräver förstås just pluggande men det var inga större problem med B-teorin (som förstås lär repeteras, för säkerhets skull, men den ska sitta). Är förstås mer inför BE, mer som är nytt för mig. Men det är ju saker som jag känner att man ska kunna när man kör tungt släp (eller släp, egentligen, om man ska vara hård), så...well.

Det som skrämmer mig mest är uppkörningen. Inte för att jag inte tror att jag kan köra bil. Men för att mina nerver och prov är en usel kombination, får hjärtklappning och skakar i princip. Bläbläblä. Samma sak inför en programridning i dressyr, uppkörning, litet muntligt prov i skolan (inte lika illa inför ett glosförhör t.ex., iofs), you name it. Hur väl förberedd jag än är. Och att kugga en uppkörning känns väldigt jobbigt, kanske mest för att det blir så förbaskat dyrt. Att göra om säkerhetskontrollen kostar inte så mycket, enligt Körkortsportalen, men själva körprovet blir ju verkligen inte billigt. Det, och känslan av totalt misslyckande, är något jag tar hårt. Planen är ju dock inte att bara boka en uppkörning, utan det lär ske i samråd med trafikskolan. Men ändå, risken finns ju...

Sorry för rant. Behöver nog en knuff.
 
Ni som tagit BE: Hur mycket övningskörde ni (privat eller lektioner) med det tunga ekipaget? Har ni pluggat teorin själva eller tagit en distanskurs/självstudiekurs ledd av trafikskolan?

Jag velar som en tok ikväll: ta BE i år eller vänta..igen (har skjutit på det en elr två gånger nu). Pengarna finns (tekniskt sett, åtminstone, även om jag känner att jag får "ta mig råd" dvs prioritera bort en hel del annat för att det ska gå). Min tanke är isf att plugga teorin under våren, boka in lektioner under mitt sommarlov (5 veckor i sommar) och köra upp före eller efter mitt examensarbete (görs i augusti). Vill ju helst köra upp innan en massa snö/slask hopar sig på vägarna igen, om det går.
Lektionerna här kostar 1400:-/st (100min.) utan eget ekipage. Hyra av ekipage vid uppkörningen kostar 1400:- och uppkörningen kostar drygt 2100:- om det är på kväll/helg (vilket det lär bli för min del, pga skolans schema). Och så är det ju en drös småkostnader (teoriprov, körkortstillstånd, körkortsfoto och - tillverkning osv). Det drar snabbt iväg, och jag är inte gjord av pengar.

Jag har bil och hästtransport, men det är ett lätt ekipage (gammal Volvo-kombi och enkelaxlat släp). Kan ju övningsköra och backträna osv med det själv, såklart, men det är ju inte exakt samma sak som ett större ekipage ändå. Är rätt bra på att backa och mecka, men det var ett tag sen nu så det måste jag träna upp igen. Köra bil kan jag ju (tog körkort i slutet av 2011). Känner mig bekväm med släp bakom bilen, men har ju inte kört ett större/tungt hästsläp innan. Nu var det som sagt ett tag sen jag körde släp (körde bil öht, faktiskt - skadad hand just nu. Ska få köra igen i slutet av månaden.), men det är till att koppla på och köra helt enkelt så att den vanan kommer igen. Teorin pluggas in - kräver förstås just pluggande men det var inga större problem med B-teorin (som förstås lär repeteras, för säkerhets skull, men den ska sitta). Är förstås mer inför BE, mer som är nytt för mig. Men det är ju saker som jag känner att man ska kunna när man kör tungt släp (eller släp, egentligen, om man ska vara hård), så...well.

Det som skrämmer mig mest är uppkörningen. Inte för att jag inte tror att jag kan köra bil. Men för att mina nerver och prov är en usel kombination, får hjärtklappning och skakar i princip. Bläbläblä. Samma sak inför en programridning i dressyr, uppkörning, litet muntligt prov i skolan (inte lika illa inför ett glosförhör t.ex., iofs), you name it. Hur väl förberedd jag än är. Och att kugga en uppkörning känns väldigt jobbigt, kanske mest för att det blir så förbaskat dyrt. Att göra om säkerhetskontrollen kostar inte så mycket, enligt Körkortsportalen, men själva körprovet blir ju verkligen inte billigt. Det, och känslan av totalt misslyckande, är något jag tar hårt. Planen är ju dock inte att bara boka en uppkörning, utan det lär ske i samråd med trafikskolan. Men ändå, risken finns ju...

Sorry för rant. Behöver nog en knuff.
Jag läste på inför teorin, fick ett slarvfel för mycket pga stress och nervositet, jag hittade nämligen inte till lokalen i Örebro utan fick be polisen om hjälp! :D Skrev om teorin i Borås och klarade den galant, boka uppkörning och hyrde vanligt släp på macken som jag lastade själv med isolering från Byggmax och drog ekipaget lagligt med min bil till uppkörningen, hyrde in en tyngre bil till själva uppkörningen, fick godkänt och åkte tillbaka till Byggmax, sålde tillbaka isoleringen, lämnade tillbaka släpet och fick hjälp att lämna tillbaka hyrbilen så jag kunde köra hemmåt med min egen bil igen.

Jag hade inte tagit en enda lektion innan. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 794
Senast: tuaphua
·
Äldre Igår när jag skulle hem hamnade jag i en situation som jag klurar på fortfarande... Det är en lugn väg i ett villaområde där två bilar...
9 10 11
Svar
214
· Visningar
17 235
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 063
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 132
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp