Kuggade BE-uppkörning

Tack @Mia_R - det var sånt jag ville höra! :) Pepp!

Klarar jag kortet på en budget på 10k, så är det lugnt ekonomiskt - det är ju faktiskt helt överkomligt, känns det som (hade räknat med mer. En hel del mer, med tanke på vad en lektion kostar.). Körskolan har ett paket med två BE-lektioner och lån av ekipage till uppkörning för 4k... Kan jag öva själv med mitt vanliga ekipage, plugga teorin under våren och sommaren, ta ett par lektioner och sen göra (och klara) proven så vore det ju helt perfekt.
Har nu beställt hem blankett för körkortstillstånd, iaf. Måste ju göra synundersökning och sådär innan det kan skickas in, i vilket fall... Varför är jag så förbannat nervig för?! :banghead:
 
Tack @Mia_R - det var sånt jag ville höra! :) Pepp!

Klarar jag kortet på en budget på 10k, så är det lugnt ekonomiskt - det är ju faktiskt helt överkomligt, känns det som (hade räknat med mer. En hel del mer, med tanke på vad en lektion kostar.). Körskolan har ett paket med två BE-lektioner och lån av ekipage till uppkörning för 4k... Kan jag öva själv med mitt vanliga ekipage, plugga teorin under våren och sommaren, ta ett par lektioner och sen göra (och klara) proven så vore det ju helt perfekt.
Har nu beställt hem blankett för körkortstillstånd, iaf. Måste ju göra synundersökning och sådär innan det kan skickas in, i vilket fall... Varför är jag så förbannat nervig för?! :banghead:
Du har ju B-teorin i relativt färskt minne så den biten borde du klara utan problem, sen är det bara att plugga på själva E-biten och ta det lugnt när du skriver teorin! Blir du osäker så gå bara vidare och skriv det du är säker på, gå sen tillbaka och läs igenom frågorna igen innan du svarar på det du är osäker på. Det mesta är logiskt när du redan har B. Sen läser du igenom hela provet ytterligare en gång innan du lämnar in. ;)

Kör med ditt släp och träna backning och ute på landsväg. Om du har möjlighet så kan du ju köra upp med det bara du har en tyngre dragbil, en du får köra med ditt B-kort. Grejen är ju "bara" att totalvikten ska bli rätt, dvs att du inte har behörighet att köra kombinationen utan BE. Har du tur kan du köra ditt eget släp + bil till uppkörningen, byta bil och koppla på släpet för uppkörningen. Jag gjorde det ju väldigt enkelt för mig genom att lasta in en massa isolering, det är lätt att lasta, tar plats och man kommer upp i rätt vikt utan att slita sig fördärvad. Jag kollade på Byggmax hemsida vad balarna vägde, räknade ut hur många jag behövde och packade dem sedan så de inte kunde flytta sig under körningen. Jag kunde visa kvittot för inspektören hur mycket det var lastat med och fick godkänt, sen sålde jag ju tillbaka rubbet. Nu rekommenderar jag inte alla att göra som jag gjorde för då lär jag aldrig kunna sätta min fot på något byggvaruhus igen! :D

Tänk på korsningar, både väg- och järnvägskorsningar, placering när du ska svänga av huvudled, se upp med övergångsställen och cykelbanor, inte hindrar övrig trafik utan släpper förbi om det behövs och går, blinka när du kör ut ur rondeller, ECO-driving ... :)

Det kommer gå skitbra! :banana:
 
Jag lånade böckerna av brorsan, läste dem ett par gånger och gjorde nåt testprov på nätet innan jag skrev.

Sen körde jag upp :).

20 år sen jag tog B men jag kör 6000 mil/år och rätt mkt med släp.
 
Fast det som kommer på teorin är sådant du normalt ska kunna ändå, om du kör med släp, oavsett behörighet.

Den vanliga teorin kan jag, det är just den utökade om att redogöra hur allting fungerar mer exakt. Jag blandar ihop och blir stressad. Att jag har noll tekniskt intresse underlättar inte.

Jag fick massa beröm för min körning och min hantering av släpet när jag tog det utökade och klarade säkerhetskontrollen galant men visst skiljer det en hel del mellan E och 96.
 
Nja, det vill jag inte hålla med om. Min körlärare började med att poängtera att teorin för BE ska man kunna om man ska köra släp, oavsett hur tungt. Efter att ha läst teorin håller jag med, även om det var en del jag fick plugga in.
 
Jag tog en teorilektion, två körlektioner (en på manöverbanan, en i trafik) och sedan gjorde jag proven och klarade båda på första försöket. Under 5000 kr gick det på totalt, inklusive alla avgifter och hyra av ekipage vid uppkörningen. (BE)
 
Mitt kort gick på 4400 för paketet på körskolan..... ingick 2 st 60 min körlektioner. teorin och lån av bil och släp vid uppkörningen,.
350 för Teorin
80 kr för korttillverkning
1650 för uppkörningen
Totat
6480
 
Nja, det vill jag inte hålla med om. Min körlärare började med att poängtera att teorin för BE ska man kunna om man ska köra släp, oavsett hur tungt. Efter att ha läst teorin håller jag med, även om det var en del jag fick plugga in.

Jag kan den i stora drag och det räcker utmärkt för mig och min körlärare höll med :)

Är väldigt nöjd med min behörighet, kan köra mina två storhästar med en bra dragbil på ett säkert sätt.

Mitt körkort kostade 3200:- tog två lektioner och körde upp med körskolans ekipage.
 
Ni som tagit BE: Hur mycket övningskörde ni (privat eller lektioner) med det tunga ekipaget? Har ni pluggat teorin själva eller tagit en distanskurs/självstudiekurs ledd av trafikskolan?

Vi hade redan stor tung bil och släp så jag kunde övningsköra med pappa och i en bil som jag var van vid. Körde varje tillfälle som gavs, träning 3 mil bort 1 ggn/v och tävling ett par gånger i månaden under ett par månader.
Vi hyrde in en körlärare ett par timmar på ridklubben som gick igenom de stora bitarna i teorin, jag köpte också böckerna och läste ett par gånger samt 10 (?) övningsgest via körskolan.
Körde upp med eget ekipage också.
 
Grattis!! :D vad fick du göra? Hade dom något att påpeka på? :) Jag ska köra upp 13 mars igen :O
Min var supesnäll....
Jag fick först göra säkerhetskontrollen och gick igenom allt och sedan sa jag klar...då frågade han om jag verkligen var klar.. Eeee återkommer så jag och gick igenom allt igen och hade då glömt att kolla styrservon:o
Kollade den och sa sedan NU är jag klar.
Då var han nöjd:D
Sedan backa banan jag kan backa bra.. i vanlig fall... men just där och då kunde jag inte backa:crazy:.... men som ett under så fick jag ekipaget rakt så jag kunde backa rakt in i garaget...

Sedan körde vi ut och jag fik backa runt ett hörn.. som gick superbra.... köra runt i stan helt enkelt.. sedan tillbaks där han sa att jaha.. de här gick ju bra:D
Jag var så sjukt nervös att benet på gasen skakade kraftigt hah fyyyyyyy hämskt.
 
Ja köpte ett paket.. teoriböcker, 2s 60 min körlektioer samt lån av bil vid uppkörning. De klarade jag mig på.
 
Min var supesnäll....
Jag fick först göra säkerhetskontrollen och gick igenom allt och sedan sa jag klar...då frågade han om jag verkligen var klar.. Eeee återkommer så jag och gick igenom allt igen och hade då glömt att kolla styrservon:o
Kollade den och sa sedan NU är jag klar.
Då var han nöjd:D
Sedan backa banan jag kan backa bra.. i vanlig fall... men just där och då kunde jag inte backa:crazy:.... men som ett under så fick jag ekipaget rakt så jag kunde backa rakt in i garaget...

Sedan körde vi ut och jag fik backa runt ett hörn.. som gick superbra.... köra runt i stan helt enkelt.. sedan tillbaks där han sa att jaha.. de här gick ju bra:D
Jag var så sjukt nervös att benet på gasen skakade kraftigt hah fyyyyyyy hämskt.
Härligt!! :D Hoppas jag också får en snäll gubbe :D
 
Ni som tagit BE: Hur mycket övningskörde ni (privat eller lektioner) med det tunga ekipaget? Har ni pluggat teorin själva eller tagit en distanskurs/självstudiekurs ledd av trafikskolan?

Hade kört en del "vanligt" med släp, dvs inte BE-ekipage, till och från tävlingar och övningsbackade en hemmagjord bana en gång innan.
Tog en lektion på körskola dagen innan uppkörning och det var det verkligen värt! Jag hade pluggat på allt i BE-boken, men att få se och göra dom olika lastsäkringarna i praktiken gjorde att jag klarade säkerhetskontrollen utan problem.
 
Jag stter och tittar lite på lita delar i körkortstagandet.. Säkerhetskontrollen hittade jag en checklista på vad som ska göras:

  • Belysning, blinkers, reflexer och signal.
  • Vindrutetorkare och spolare.
  • Bromsar.
  • Styrning.
  • Hjul och däck.
  • Backspeglar och rutor.
  • Kopplingsanordning.
  • Katastrofbromsvajer.
  • Elanslutning till släpvagnen.
  • Säkring av last.

Gör man inte allt detta när man kör vanligt släp också?? Känns ju inte so om m detta sär något "speciellt svårt" direkt.

(OT är det bara jag som upplever att Buke inte alltid tar alla tagenter?? Hälften av bokstäverna förvinner ju när jag skriver!?!)
 
Absolut är detta något som krävs varje gång man kopplar ett släp, oavsett vikt. Men nu får man visa att man kan, på B-körningen är det ju inget om släp. Vilket är helt sjukt, du får köra med släp som väger över 1 ton (med rätt bil) utan att så mycket som ha kopplat ett innan. Rysare.

Vissa moment ska man kolla på ett sätt som de anser korrekt, det gäller alltså att inte bara titta, utan testa och kontrollera.

(jo, Buke är jättesegt emellanåt, hoppar i tangenter och svårt att klicka in på rätt tråd)
 
Kanske är jag den enda här vad vet jag...Men handen på hjärtat... så nä jag gör inte en hel säkerhetskontroll varje gång jag åker väg med mitt släp.:)
Jag kollar dock alltid följande

Lyse på släpet samt blinkers.. samt att släpet sitter på ordentligt.

Vilka här gör en yttre å inre säkerhetskontroll på bilen varje gång ni åker väg med den??:cautious:
Jag kollar när jag tvättar bilen ist=)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 799
Senast: tuaphua
·
Äldre Igår när jag skulle hem hamnade jag i en situation som jag klurar på fortfarande... Det är en lugn väg i ett villaområde där två bilar...
9 10 11
Svar
214
· Visningar
17 235
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 063
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 132
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Problemhund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp