Kuggade BE-uppkörning

CamillaEkelund

Trådstartare
Gaaahhh...Jag kuggade precis min uppkörning för BE. Jag gjorde 3 fel:
- Jag missade högerregeln för en j*dra cyklist som cyklade på bilvägen.
- Jag körde åt fel håll på motorvägen (med andra ord: kan inte följa instruktioner)
- Jag backade runt ett gathörn för att vända, så gjorde jag det åt "fel" håll då jag korsade den andra färdriktningens körbana....

Han var rätt grinig över cyklisten, tror han nämnde det typ 5 ggr. Jag kanske borde läsa på lite vanliga körkortsregler igen hehe :D Någon annan som har kuggat för såna här tråkiga grejer?
 
Alltså, hur gick det till? :D
Jag valde att köra in på en gata och backa ut. Men dit jag backade stod en bil parkerad längs trottoaren så jag var tvungen att backa på vänster sida för att inte backa på bilen. Inspektören tyckte jag borde gjort tvärt om, alltså kört förbi den parkerade bilen och backat in på den andra vägen för att då skulle jag hålla mig på rätt sida vägen och ha bättre uppsikt. Och det låter väl mest rimligt såhär i efterhand :-) Svårt att förklara i text :p
 
Jag valde att köra in på en gata och backa ut. Men dit jag backade stod en bil parkerad längs trottoaren så jag var tvungen att backa på vänster sida för att inte backa på bilen. Inspektören tyckte jag borde gjort tvärt om, alltså kört förbi den parkerade bilen och backat in på den andra vägen för att då skulle jag hålla mig på rätt sida vägen och ha bättre uppsikt. Och det låter väl mest rimligt såhär i efterhand :-) Svårt att förklara i text :p

Ah, då förstår jag. :)

Surt dock med kuggad uppkörning. Jag körde upp för B-kort precis före jul och det är rätt fascinerande hur saker man gjort hundratals gånger plötsligt blir väldigt komplicerade.
 
Hej!

Jag kuggade b-kortsuppkörningen första gången, missade på korsningar (hålla koll åt alla håll inkl. cyklister).

Min kompis kuggade BE-uppkörningen på säkerhetskontroller, efteråt fick hon veta att man fick ha fusklapp med sig... Hon var mindre glad.

/Lavinia
 
Jag kuggade också på BE första gången, jag kuggade på säkerhetskontrollen som man ska göra varje gång innan man kör iväg, dvs kolla lyktor, dragstång med mera och mycket mera :meh:. Och jag kan ju villigt erkänna att det gör jag inte alls varje gång jag kör släp varken innan BE eller efter :angel:. Kör man släp två till tre gånger i veckan gör man verkligen den där säkerhetskontrollen varenda gång då :confused: hur kollar man tex att bromsljusen funkar på släpet om man inte har någon som kan bromsa åt en? Frågar hästen eller ber hästen stampa på bromspedalen :D

Jag vet att man naturligtvis bör göra den men hur många gör det varje gång de kör släp? Dessutom var uppkörningsmannen på dåligt humör och anklagade mig för att fuska när körläraren kom fram till mig och frågade hur det gick :mad:. Vad gör man när någon frågar hur det går? Jag är född artig och brukar inte ignorera eller snäsa åt folk speciellt ofta
 
Senast ändrad:
Alltså, kan de dra in ens vanliga körkort om man typ gör något jättedumt på BE-uppkörningen? Det är det jag är mest rädd för :angel:

Mvh
Skulle vilja ta BE någon gång i framtiden men vet inte om jag vågar
 
Alltså, kan de dra in ens vanliga körkort om man typ gör något jättedumt på BE-uppkörningen? Det är det jag är mest rädd för :angel:

Mvh
Skulle vilja ta BE någon gång i framtiden men vet inte om jag vågar

Det är inga poliser i sätet bredvid. Och sedan är ju frågan varför du anser att du kör så dåligt att det finns fog för att dra in befintliga behörigheter. Det känns ju inte särskilt trafiksäkert, om du själv anser dig köra så dåligt.

Varför inte kosta på några körlektioner när du väl är klar med teorin för BE? Det är ju inga konstigheter, själv körde jag med egen bil och körskolans släp, ett par lektioner för att få till säkerhetsgenomgången och finslipa körningen enligt inspektörernas önskemål.
 
Det är inga poliser i sätet bredvid. Och sedan är ju frågan varför du anser att du kör så dåligt att det finns fog för att dra in befintliga behörigheter. Det känns ju inte särskilt trafiksäkert, om du själv anser dig köra så dåligt.

Varför inte kosta på några körlektioner när du väl är klar med teorin för BE? Det är ju inga konstigheter, själv körde jag med egen bil och körskolans släp, ett par lektioner för att få till säkerhetsgenomgången och finslipa körningen enligt inspektörernas önskemål.

Jag menar inte trafikfarliga saker, jag menar typ nervösa hjärnsläppsaker :cautious:

Och om jag skulle ta tag i det så blir det nog några körlektioner också för att få koll på hur de vill ha det, men då måste man först ha tid till det! Och jag tror inte på allvar att jag skulle göra något som skulle ge indraget körkort i vanliga fall, men det skulle ändå kännas tryggare att veta att även om jag t.ex. håller på att svänga in på en parkering där det inte finns någon infart (hände på min första uppkörning :banghead: ) så är det inte hela världen :angel:
 
Om man ska vara så pass kinkig när man kör fel så borde inte jag heller fått mitt BE-kort. Instruktören sa "Då kan du hålla till höger här framme". "Absolut" säger jag och håller till vänster :). Det gick bra det också.
 
  • Gilla
Reactions: X17
Någon:angel: kuggade sin första uppkörning för B-kortet för att hon INTE körde mitt i vägen utan låg på höger sida av den smala vägen. Körläraren trodde att jag skämtade när jag kom tillbaka och sa att jag inte hade klarat uppkörningen. När han fick höra anledningen till varför såg han ut så här::eek:
 
Någon:angel: kuggade sin första uppkörning för B-kortet för att hon INTE körde mitt i vägen utan låg på höger sida av den smala vägen. Körläraren trodde att jag skämtade när jag kom tillbaka och sa att jag inte hade klarat uppkörningen. När han fick höra anledningen till varför såg han ut så här::eek:

Haha ;) Ja, hade jag bara gjort det misstaget så hade han inte kuggat mig sa han. Men eftersom jag gjorde flera relativt "små" grejer så kunde han inte godkänna mig. Ibland verkar dom vara väldigt petiga och gnälliga :( Men jag fick beröm på säkerhetskontrollen iaf! :D Surt att behöva lägga 2900kr igen bara :( (1650+1250 hyra ekipage)
 
Jodå jag kuggade två gånger innan jag fick mitt BE

Första gången körde jag för ovarsamt
Andra gången hade vi säkrat lasten fel.

Trist men tredje gången gillt gick det bättre :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 803
Senast: tuaphua
·
Äldre Igår när jag skulle hem hamnade jag i en situation som jag klurar på fortfarande... Det är en lugn väg i ett villaområde där två bilar...
9 10 11
Svar
214
· Visningar
17 236
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 063
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 132
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Färgtråd III
  • Födda -21
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp