Kuggade uppkörningen..

Tscabo

Trådstartare
I måndags satte jag teorin, 60/65, lycka!
Imorse var det uppkörning. Hade nerverna under kontroll tyckte jag.. Sen missar jag avfarten jag skulle in på, inspektören gapar "E6! E6! E6" och då brast det. Efter det gick ingenting bra, jag missar en avfart till och misslyckas totalt med att backa runt hörn. Ville helst dö på hemvägen. Annars tyckte han det gick bra, och visst, jag hade stenkoll vid påfarter/korsningar/övergångsställ osv men argh. Det känns så illa bara.
Sitter och väntar på att körskolan ska ringa och så ska vi boka ny tid, helst hade jag gjort det direkt om det gått. Att backa runt hörn är mitt sämsta moment, och oftast brukar jag klara den men ligga lite långt ut. Nu så överkompenserade jag och höll på att backa i diket.

Nån som har lust att berätta att världen inte går under nu, eller kanske vill dela med sig av sina kuggningar?
 
I måndags satte jag teorin, 60/65, lycka!
Imorse var det uppkörning. Hade nerverna under kontroll tyckte jag.. Sen missar jag avfarten jag skulle in på, inspektören gapar "E6! E6! E6" och då brast det. Efter det gick ingenting bra, jag missar en avfart till och misslyckas totalt med att backa runt hörn. Ville helst dö på hemvägen. Annars tyckte han det gick bra, och visst, jag hade stenkoll vid påfarter/korsningar/övergångsställ osv men argh. Det känns så illa bara.
Sitter och väntar på att körskolan ska ringa och så ska vi boka ny tid, helst hade jag gjort det direkt om det gått. Att backa runt hörn är mitt sämsta moment, och oftast brukar jag klara den men ligga lite långt ut. Nu så överkompenserade jag och höll på att backa i diket.

Nån som har lust att berätta att världen inte går under nu, eller kanske vill dela med sig av sina kuggningar?

Jag missade funktionsbeskrivningen när jag körde upp för D första gången, sen gick det bra :)
 
I måndags satte jag teorin, 60/65, lycka!
Imorse var det uppkörning. Hade nerverna under kontroll tyckte jag.. Sen missar jag avfarten jag skulle in på, inspektören gapar "E6! E6! E6" och då brast det. Efter det gick ingenting bra, jag missar en avfart till och misslyckas totalt med att backa runt hörn. Ville helst dö på hemvägen. Annars tyckte han det gick bra, och visst, jag hade stenkoll vid påfarter/korsningar/övergångsställ osv men argh. Det känns så illa bara.
Sitter och väntar på att körskolan ska ringa och så ska vi boka ny tid, helst hade jag gjort det direkt om det gått. Att backa runt hörn är mitt sämsta moment, och oftast brukar jag klara den men ligga lite långt ut. Nu så överkompenserade jag och höll på att backa i diket.

Nån som har lust att berätta att världen inte går under nu, eller kanske vill dela med sig av sina kuggningar?
Världen går inte under! Jag kuggade inte men hade otroligt kasst självförtroende och jag höll på att spy av nervositet. Två saker gjorde att jag fixade det och det var att pappa sa " varför skulle inte du klara det när så många andra har klarat det" och att hon jag körde upp med sa att hon inte var där för att sätta dit mig så om jag undrade över något fick jag bara fråga.
Jag lider med dig men är säker på att du fixar det!
 
Jag körde upp sex gånger innan jag lyckades hantera min nervositet. Sen bestämde jag mig för att leka att jag var världens bästa bilförare och då gick det på sjätte försöket. Nu har jag haft körkort i 12 år och kör varje dag. Du kommer också att klara det!
 
I måndags satte jag teorin, 60/65, lycka!
Imorse var det uppkörning. Hade nerverna under kontroll tyckte jag.. Sen missar jag avfarten jag skulle in på, inspektören gapar "E6! E6! E6" och då brast det. Efter det gick ingenting bra, jag missar en avfart till och misslyckas totalt med att backa runt hörn. Ville helst dö på hemvägen. Annars tyckte han det gick bra, och visst, jag hade stenkoll vid påfarter/korsningar/övergångsställ osv men argh. Det känns så illa bara.
Sitter och väntar på att körskolan ska ringa och så ska vi boka ny tid, helst hade jag gjort det direkt om det gått. Att backa runt hörn är mitt sämsta moment, och oftast brukar jag klara den men ligga lite långt ut. Nu så överkompenserade jag och höll på att backa i diket.

Nån som har lust att berätta att världen inte går under nu, eller kanske vill dela med sig av sina kuggningar?
Min systerdotter som är duktig på att köra bil kuggades 6 gånger på bara små petitesser. Hon var bara för nervös sa körläraren som inte fattade nånting.
Så påt igen bara! Håll nerverna i styr!
 
Tack alla! Förhoppningsvis får jag en tid snabbt. Har jag lite tur (otur?) får jag samma nisse igen, då kanske han mest kollar backningen (som jag så klart kommer träna mycket på)
 
I måndags satte jag teorin, 60/65, lycka!
Imorse var det uppkörning. Hade nerverna under kontroll tyckte jag.. Sen missar jag avfarten jag skulle in på, inspektören gapar "E6! E6! E6" och då brast det. Efter det gick ingenting bra, jag missar en avfart till och misslyckas totalt med att backa runt hörn. Ville helst dö på hemvägen. Annars tyckte han det gick bra, och visst, jag hade stenkoll vid påfarter/korsningar/övergångsställ osv men argh. Det känns så illa bara.
Sitter och väntar på att körskolan ska ringa och så ska vi boka ny tid, helst hade jag gjort det direkt om det gått. Att backa runt hörn är mitt sämsta moment, och oftast brukar jag klara den men ligga lite långt ut. Nu så överkompenserade jag och höll på att backa i diket.

Nån som har lust att berätta att världen inte går under nu, eller kanske vill dela med sig av sina kuggningar?
Men se det positiva i att du inte orsakade en trafikolycka på alla dom där missarna :). Vad tar du med dig av detta till nästa gång (en sån där modern fråga från sportjournalister)
 
Det ar inte svart att backa bara man kommer ihag att inte ha for brottom. Tillrackligt sakta och inte tanka pa att "backa runt ett horn" tank bara pa att folja kanten.

Lycka till!

Ja fast jag har så svårt att se kanten, och det är då jag börjar fumla.

Men se det positiva i att du inte orsakade en trafikolycka på alla dom där missarna :). Vad tar du med dig av detta till nästa gång (en sån där modern fråga från sportjournalister)

Att jag måste lära mig att backa bättre :P
 
Hallå! Världen går inte under :) pepp pepp och på det igen bara.

Jag misslyckades katastrofalt med min uppkörning. Hade kört tills jag var säker och redo med trafikskolan, men när det var dags för uppkörning sa trafikläraren att hon inte tycker jag är redo även om hon tyckt det när det skulle bokas. Självförtroendet fick en rejäl törn och jag var nervösare än nånsin nästa dag när jag skulle köra upp. Med en helt obekant bil dessutom, jag som bara kört trafikskolans och den egna, nu var det ju en splitterny med spakar överallt :eek:

Körde helt okej tills jag råkade komma åt någon spak för vindrutetorkare. Det var vinter. Dom var fulla i is. Trodde skiten skulle gå sönder så som det skrapade och kontrollanten ryckte till rejält. Nåväl, ut på E-vägen och så ska vi svänga in till vänster på en väg som 1. inte var upplogad och 2. knappt syntes. Hade ingen aning om ifall jag var nära eller inte så där borde jag ha bromsat.. Istället söker jag med blicken och rattar skarpt vänster i alldeles för hög fart av vägen så kontrollanten fick hålla i sig och jag klippte en plogvall och in på lilla vägen. :o :o :o DET var pinsamt kan jag lova. Någonstans där sa han "Det gick inte så bra det här va?" men jag fick köra tillbaka iallfall..

Sen åkte jag hem, undrade och körde lite. Konstaterade att jag KAN det här. Gjorde en uppkörning till bara en vecka senare (tog det väldigt mycket lugnare, inga hemska nerver inte) och klarade kortet galant :) Nu har jag kört finfint och problemfritt med mitt kära körkort i över fem år!
 
Jag kuggade också första uppkörningen och blev ganska knäckt.
Skulle göra en vänstersväng i korsningen utanför körskolan (som jag gjort så många gånger förut!), väntar på min tur och släpper förbi de bilar som har företräde. Trafikljuset håller på att slå om till rött, jag ser ytterligare en bil komma på avstånd och resonerar att jag gott och väl hinner ur korsningen. I det läget vrålar kvinnan jag körde upp med "NEJ!" och slänger sig på dubbelkommandot så det blir en snygg tvärnit mitt i korsningen... :cool:
Efter den reaktionen blev jag också ganska spak och kände mig katastrofdålig även om uppkörningen i övrigt gick väldigt bra.
Körde upp en vecka senare igen och blev godkänd, fick köra med en betydligt trevligare och mer nyanserad person då.
På't igen och ta ett par djupa andetag när de ber dig göra moment du tycker är svåra.
 
Det där med backspeglarna ska jag fnula lite på tror jag, smart!

Jaa, nu ringde jag körskolan för de inte hört av sig och har bokat den 11:e. 3 lektioner + uppkörning blir många pengar. Har nog lagt ut 30' på detta jäkla kortet redan.
 
Jag kuggade min första uppkörning. Var nervös som as, hade en rätt tjurig uppkörningsnisse och en bil som inte alls var som den jag kört på körskolan. Det bidrog ju ännu mer till nervositeten. Jag försökte småprata lite under tiden men det verkade inte inspektören speciellt intresserad av = ännu mer nervös.
Skulle svänga vänster från stor väg med vägarbete in på en liten grusväg. Råkade ha i fel växel men bilen hackade på ändå. Inspektörsnisse verkade inte hålla med mig och trycker bromsen i bott så det blev kärringstopp mitt på vägen. Mitt i vägarbetet. Då blev jag ännu mer nervös kan jag säga!

Andra gången gick bra, en trevligare nisse i bilen som småpratade och hade överseende med nervositet. Han sa, precis som tipsats om i tråden, att det bara är att ta det lugnt. Det går inte på tid, man måste inte ha gjort ett moment inom en viss tid. Huvudsaken är att man verkar säker bakom ratten.
 
Jag önskar att alla fick en sån härlig kontrollant som jag fick. Han sa t o m att han tyckte han höll på tjata ihjäl för mig för jag hade en hel del koll på hans intresse i form av veteranfordon, mopeder mm. Det fick mig dock avslappnade när han satt och pratade om mopeder och annat så uppkörningen gick vägen. Mitt råd är att bara ta det lugnt. Tänk att du har säkert mkt bättre koll än många som redan har körkort, de har tappat kunskapen längs vägen medan du sitter och har det direkt i minnet. Du fixar det!!!
 
Jag kuggade två gånger innan det gick på tredje försöket. Första gången var jag helt enkelt inte redo, jag hade tagit en enda körlektion och inte hunnit köra så mycket privat som jag hade planerat. Hade kanske kunnat gå ändå om jag inte hade blivit osams med den okända bilen (växelspaken fastnade precis när jag körde ut på en stor väg). Till andra gången hade jag kört massor mer privat och var egentligen redo MEN jag fick ett motorstopp precis i början och blev supernervös så jag trasslade till allt efter det. Tredje gången var jag inställd på att det var hopplöst och att jag aldrig skulle få något körkort ändå, så då var jag inte ett dugg nervös utan småpratade lugnt med trafikinspektören hela vägen. Fick känslan av att det var därför jag blev godkänd, att jag visade att jag kunde köra samtidigt som jag pratade typ :D.
 
När jag tog mitt B-kort så hade ja inte kört spec mycket hemma och endast 5 lektioner + halkbana. Klarade uppkörningen som en smäck. Busenkelt trots oplanerade trafikhändelser i omgivningen. Men när jag skulle ta utökad B så jag får dra släpet... Så var jag så nervös att jag inte ens kunde förklara vikt osv. MEN vid säkerhetskontrollen av ekipaget avbröt jag förarprovet pga materialfel på släpet. Maximalt att det ska pajja just den dagen, för det fungerade kvällen innan. (fick helt plötsligt inget motstånd redan då jag drog parkeringsbromsen och kunde flytta på släpet med broms dragen). Fick stort + i kanten att jag avbröt, annars hade han kuggat mig. Kändes verkligen förargligt. Men argast var jag för att jag blev toknervös för en sak jag kunde som rinnande vatten. Irriterande om något :devil:
 
Var inte orolig. Det är inte bara den som kör upp som måste vara lugn och ha personkemi med den andra.

Att missa en avfart kan jag inte se som ett problem. Så länge du inte får panik och börjar vingla eller stanna och backa för att komma tillbaka till den.

Min uppkörningsperson sa att jag skulle köra höger, jag körde vänster. Sedan stannade jag på ett bra ställe och sa att jag skulle ju kört höger. Men personen sa att det spelar ingen roll, huvudsaken är att man inte får panik, börjar göra konstiga saker. Så det låter lite taskigt att stressa dig i momentet genom att ropa E6E6E6!!

Ta ett djupt andetag och träna lite mer på backa i hörn bara......så fixar du detta.
 
När jag tog B-kortet kuggade jag både teorin och uppkörningen en gång vardera innan jag klarade mig. Teorin för att jag inte läste på ordentligt och uppkörningen av alla möjliga orsaker. En var att bilskoleläraren så till mig att jag inte kommer att klara uppkörningen. Jag blev upprörd, körde in till vägkanten och bad om att få min faktura. Han försökte övertala mig att köra lektionen färdigt men vid arton års ålder hade jag ännu inte lärt mig att tygla mitt humör så jag insisterade på att få min faktura och vägrade att köra en meter till :o Det slutade med att jag fick köra med en annan lärare men hann bara göra det en gång innan den uppkörningen så jag kuggade (vill minnas att det var fler än jag som kuggade den dagen). Till nästa gång gick det dock mycket bättre. Blev bara lite nervös över att bilskoleläraren sa till mig att köra bilen till en bilaffär där han tänkte sitta och fika tills jag var klar :D

När jag skulle ta BE-kortet kuggade jag teorin en gång fast jag faktiskt pluggat den gången. Läste dock frågorna med alldeles för mycket svensklärartolkning av texten så jag svarade fel. Gången efter tänkte jag som en enkelspårig medelålders farbror och klarade mig med mycket god marginal. Pappa klarade sig nämligen på det första försöket och begrep inte varför jag svarat så konstigt på mina frågor så jag drog den slutsatsen att man ska tänka som min pappa för att klara sig. Uppkörningen gick helt utan problem men säkerhetskontrollen var ett skämt, på många sätt. Bland annat för att kursen vi gått (och betalat för!) inte tog upp den delen tillräckligt. Och så hade besiktningsmännen uppenbarligen helt olika åsikter om hur en sådan ska gå till. En började till och med med att säga att han hade bråttom och att vi skulle ta det här snabbt. Han ställde en fråga och jag svarade enligt boken (tittade i den efteråt) men han kuggade mig direkt jag svarat. Jag förmodar att han var stressad för jag ringde en annan bilskola jag anlitat för att lära mig säkerhetskontrollen ordentligt och han där ansåg att jag svarat rätt. Klarade mig till sist och fick då kommentaren - det märks att du kan det här. Passade då på att berätta om hur det tidigare gått till och jag upplevde att han faktiskt tog till sig och skulle ta upp det i sitt kollegium.
 
När jag körde upp var det en tjej före mig som backade rätt in i trafikskolans garage när hon skulle backa ur p-rutan. Hon blev kuggad efter 5 meters körning.
Du var hästlängder bättre än henne och hon lyckades få kortet vid nästa uppkörning. Det kommer du också att få :)
 

Liknande trådar

Utrustning Gaaahhh...Jag kuggade precis min uppkörning för BE. Jag gjorde 3 fel: - Jag missade högerregeln för en j*dra cyklist som cyklade på...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
16 289
Senast: BobberiBoo
·
Äldre Åh, det är nog länge sen jag mådde så dåligt över något som detta jävla körkort. Teorin blev godkänd på första försöket men imorrn...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 003
Senast: Houdinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp