Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
De där underläggen är fantastiska att strimla, de också. Nu hade jag bara två små huliganer, men först kissade de på underlägget och sedan strimlades det i molekyler som täckte hela golvet i kompostlådan... De åt inte av bitarna, tack och lov...
Underläggen var dock riktigt bra under valpningen, lager på lager och bara lyfta bort och pilla in nytt när det blivit blött och äckligt.

Jag kan tänka mig att de går att strimla de också.. kanske blir lite omväxling åtminstone :angel:
Jag har kört med handdukar överst där jag bara lyft bort en när en valp är ute och så fortsatt på nästa. Men det går ju förstås att ha dessa underlägg också, ska testa om det funkar med tiken så hon inte paddlar runt dem för mkt :) Har beställt en drös på eBay nu iaf :)
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Hon ska få ligga på fårskinn, är inget fan av vetbeds, de tar sån jäkla plats i tvättmaskinen... Gör nog sitt till mot kyla också! ;)

Men hur tvättar du fårskinnen? Jag köpte till och med särskilt (dyrt! suck) tvättmedel för det men det blev ändå som kartong av det fast jag rullade och hade mig när det var fuktigt. Och det ska va ett sånt där "fint" skinn, kostade snuskmycket (köpt till människovalpen men snart är det donerat till de fyrbenta)
 
Men hur tvättar du fårskinnen? Jag köpte till och med särskilt (dyrt! suck) tvättmedel för det men det blev ändå som kartong av det fast jag rullade och hade mig när det var fuktigt. Och det ska va ett sånt där "fint" skinn, kostade snuskmycket (köpt till människovalpen men snart är det donerat till de fyrbenta)

Jag tvättar fårskinn i vanlig maskin med vanligt tvättmedel i typ 30 grader utan problem. Brukar karda med hundkarda när det torkat.
 
Men hur tvättar du fårskinnen? Jag köpte till och med särskilt (dyrt! suck) tvättmedel för det men det blev ändå som kartong av det fast jag rullade och hade mig när det var fuktigt. Och det ska va ett sånt där "fint" skinn, kostade snuskmycket (köpt till människovalpen men snart är det donerat till de fyrbenta)
Mina är beredda för att vara tvättbara, då blit de inte hårda av att bli blöta! För att mjuka upp ditt skinn kan du fetta in det lite och sen mjukgöra med "massage", så bör det bli bättre igen.
 
Fick en överraskning när jag kom hem! Ska bara slipa till kanterna lite och så ta upp och inreda den. Mitt största bekymmer nu är att jag tror att hon vill ha den i vardagsrummet och jag hade tänkt ställa den i badrummet :rofl:

20638299_10155008640948666_7929378885965886629_n.jpg
 
Jag tvättar fårskinn i vanlig maskin med vanligt tvättmedel i typ 30 grader utan problem. Brukar karda med hundkarda när det torkat.

Jag körde också maskin, sånt skonprogram 30 grader.. Borsta ut det gick finfint, öproblemet var att underlaget blev till kartong :arghh:

Mina är beredda för att vara tvättbara, då blit de inte hårda av att bli blöta! För att mjuka upp ditt skinn kan du fetta in det lite och sen mjukgöra med "massage", så bör det bli bättre igen.

Aha! Det här är nåt som skulle va ekologiskt och minimalt med kemikalier. Vad ska jag fetta in det med? Vill ju inte det ska fläcka ner fettfläckar sen :idea:
 
Jag körde också maskin, sånt skonprogram 30 grader.. Borsta ut det gick finfint, öproblemet var att underlaget blev till kartong :arghh:



Aha! Det här är nåt som skulle va ekologiskt och minimalt med kemikalier. Vad ska jag fetta in det med? Vill ju inte det ska fläcka ner fettfläckar sen :idea:
De ekogarvade tål inte tvätt, nä, de blir som skosulor! Vågar inte svära på exakt hur du ska göra, men tror att du kan googla på hur man garvar själv, och följ stegen från mjukgörning till infettning
 
Men hur tvättar du fårskinnen? Jag köpte till och med särskilt (dyrt! suck) tvättmedel för det men det blev ändå som kartong av det fast jag rullade och hade mig när det var fuktigt. Och det ska va ett sånt där "fint" skinn, kostade snuskmycket (köpt till människovalpen men snart är det donerat till de fyrbenta)

Jag har ett från Ikea dvs långt ifrån ett sånt där riktigt fint men det gick att tvätta i maskin. Dock tog det flera dagar innan det torkade och det luktade väldigt starkt av blött får under tiden :wtf:
 
Dock är jag superdepp. Sedan två dagar tillbaka markerar Polly på sitt tidigare skadade ben :cry: Dräktig eller inte så är hon en aktiv hund och hon busade med sonen i trädgården så vet inte om det var en tackling, tvär sväng eller bara snedsteg som hände och som är boven eller vad som hänt.
Hon har varit så himla fin i kroppen under hela våren och sommaren efter all rehab och hemmaträning, så jag trodde vi skulle klara oss längre än så här då hon varit jämnt musklad och rört sig lika fint på båda sidor. Benet är överrörligt och jag vet att det kan gå åt helsicke, men hade inte räknat med det så snabb - dock faran med en aktiv och kvick hund :( Nu är det tre veckor kvar av dräktigheten, så jag ska försöka få henne ta det så lugnt det bara går (hon själv vill ju ha fart och fläkt oavsett problem - vår stötesten) och sen blir det automatiskt vila första två veckorna efter födseln. Fortsätter hon markera sen så blir det nytt besök hos ortopeden. Känns svårt att glädja sig helhjärtat åt den kommande kullen nu, då det kan gå åt helsicke med mamma-hund framöver:heart
 
Dock är jag superdepp. Sedan två dagar tillbaka markerar Polly på sitt tidigare skadade ben :cry: Dräktig eller inte så är hon en aktiv hund och hon busade med sonen i trädgården så vet inte om det var en tackling, tvär sväng eller bara snedsteg som hände och som är boven eller vad som hänt.
Hon har varit så himla fin i kroppen under hela våren och sommaren efter all rehab och hemmaträning, så jag trodde vi skulle klara oss längre än så här då hon varit jämnt musklad och rört sig lika fint på båda sidor. Benet är överrörligt och jag vet att det kan gå åt helsicke, men hade inte räknat med det så snabb - dock faran med en aktiv och kvick hund :( Nu är det tre veckor kvar av dräktigheten, så jag ska försöka få henne ta det så lugnt det bara går (hon själv vill ju ha fart och fläkt oavsett problem - vår stötesten) och sen blir det automatiskt vila första två veckorna efter födseln. Fortsätter hon markera sen så blir det nytt besök hos ortopeden. Känns svårt att glädja sig helhjärtat åt den kommande kullen nu, då det kan gå åt helsicke med mamma-hund framöver:heart
ina_console.gif
 
Dock är jag superdepp. Sedan två dagar tillbaka markerar Polly på sitt tidigare skadade ben :cry: Dräktig eller inte så är hon en aktiv hund och hon busade med sonen i trädgården så vet inte om det var en tackling, tvär sväng eller bara snedsteg som hände och som är boven eller vad som hänt.
Hon har varit så himla fin i kroppen under hela våren och sommaren efter all rehab och hemmaträning, så jag trodde vi skulle klara oss längre än så här då hon varit jämnt musklad och rört sig lika fint på båda sidor. Benet är överrörligt och jag vet att det kan gå åt helsicke, men hade inte räknat med det så snabb - dock faran med en aktiv och kvick hund :( Nu är det tre veckor kvar av dräktigheten, så jag ska försöka få henne ta det så lugnt det bara går (hon själv vill ju ha fart och fläkt oavsett problem - vår stötesten) och sen blir det automatiskt vila första två veckorna efter födseln. Fortsätter hon markera sen så blir det nytt besök hos ortopeden. Känns svårt att glädja sig helhjärtat åt den kommande kullen nu, då det kan gå åt helsicke med mamma-hund framöver:heart

Kram :heart
Håller tummarna för att det blir bättre fort.
 
Avelsdata verkar ha blivit galet? Det står olika inavelsgrader på min hund och på kullbrodern. Och den är plötsligt högre än förut? Nån som märkt nått?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 150
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 240
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 805
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 175
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp