Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bettet blir inte snällare för att du har kedjan lös! Du tar bara bort en del av bettets funktion (hävstången) och lägger till mer hisseffekt. (dvs att bettet dras upp i munnen när du tar i tyglen) Kedjan skall sitta så pass hårt så att man kan snurra bettet 30-45 grader.yven skrev:köpte ett sk jakt kandar ett rakt(något böjt)med d-ringar (kanske det alltid är det på dom)i ringen finns två avlånga hål att fästa tygeln i om man vill ha något skarpare häv stång.
Han trivs kusligt bra med det oavsett om kjedjan är väldigt lös.
Men kan det stämma att en ganska stor d-ponny har 11,5 i bettstorlek??
Och hur många går då inte med förstora bett??
Vanity skrev:Jag har ett 3-delat sweet iron. Jag är dålig på att förklara men jag ska göra ett förök.
Bettet har jag valt att rida på, ja, för att han går bäst på det av alla jag prövat. Det är inte speciellt skarpt (är inte megamjuk i handen och vill därför inte rida på skarpa bett) och "sweet iron:et" lär ju smaka gott (har inga egna erfarenheter av det dock, men så spelar det väl ingen större roll, jag tycker inte hö är så smakligt heller). 3-delat ligger bättre i hästens mun eftersom det inte trycker upp i gommen (lika mycket) och ligger inte och skaver mot vargtänderna. Har prövat diverse bettlösa alternativ, men han vill mest bara springa ännu fortare utan bett i munnen som "stoppar honom" och dessutom tycker jag det verkar bättre att ta lite i bettet än att ta mycket och trycka på nosryggen vid användning av sidepull etc. eftersom han då, som sagt har en förmåga att bli lite väl framåt ibland
Nåja, som sagt är jag ingen mästare på att förklara, men fråga om det är något du undrar över mitt inlägg.