Kunskapen om bettet

Sv: Kunskapen om bettet

Nu pratar du om ett oledat tränsbett, va?;)

Stångbett är ett bett med hävstänger och kan knappast räknas till de mildaste, även om många hästar gillar dem...

varför kjedjan var satt väldigt lös var för att se om det var bara det raka bettet som funkade så bra.....:p

Nu är iallafall det "odelade tränsbettet" testat , inte av mig själv men jag har sett honom gå på det två gånger.
det funkar rätt så bra men jag skulle vilja ha ett med fasta ringar , eftersom han direkt visade att han vågade suga tag så bra i bett med d- ring eller egg bett.
Men helt klart är att han föredrar ett rakt bett:)

*Knapplån*

Jag vill tillägga en sak...

Folk pratar om bett och vad som är bra och mindre bra, såna här diskussioner tycker jag är jättebra och i väldigt många fall nödvändiga.

Men, jag kanske är född i fel ände av hästvärlden eller nåt, men varför är det så få som diskuterar hackamore? Ja missförstå mig rätt, här på buke finns det ju gott om trådar om allt möjligt, men IRL är det INGEN som har frågat mig om råd vad gäller hackamore och andra bettlösa alternativ. Å andra sidan är inte de "betten" mina starka sidor då jag aldrig fått möjlighet att använda dem i större utsträckning.

Jag är "inhästad" i tron om att hackamore ska bara användas av duktiga ryttare eftersom man annars kan dra av nosryggen på hästen (vilket man ska vara väldigt stark och elak för att göra, det finns trådar på buke där hästar trampat av tyglarna på ett hackamore, utan att bryta nosryggen). I själva verket är det ju så (åtminstonde enligt min uppfattning och rätta mig gärna om jag har fel) att hackamore ska användas av duktiga ryttare eftersom det är ett stångbett (fast jag gillar egentligen inte att kalla det bett men men) och men behöver använda mer av sina vikthjälper för att hästen ska förstå att den sak svänga.
(Jag hoppas att jag förklarar på ett förståligt vis nu)

Det är helt ok att nybörjare sitter o drar hästen i munnen (jag vet ju själv hur jag var som nybörjare utan balans och kunskap). men man vågar inte sätta på ett hackamore för att nosryggen kan gå av?
Skelettet måste väl vara mkt starkare än en mungipa?

Nu menar inte jag att alla ska springa hem i byta till ett hackamore, men är det imte tänkvärt?

//Lillan

Det du skriver är absolut tänkvärt , och jag håller helt och hållet med!:bow: :bow: :bow: (De tre obligatoriska...;) )

Har tänkt dom tankarna många gånger! Fast när det gäller bettlösa alternativ finns det ju mer att välja på än hackamore!:) Sidepull, bitless bridle, repgrimma och kapson dessa har ju ingen hävstångs verkan och skulle säkert uppskattas av hästar med nybörjare på ryggen!:banana:

Skillnaden mellan hackamore och sidepull är funktionen - ett hackamore är ett stångbett och är till för vertikal böjning och är svårare att ställa/böja hästen med. En sidepull är precis vad den heter - en siddragare som fungerar mer som ett tränsbett och är mycket lämpligt att ställa/böja med. Därför är det bra att växla mellan dessa två om man vill rida lite mer avancerat på bettlöst.

Jag har ett tips på sidepull förresten. Jag har haft en McLellan i 8 år och som jag är helnöjd med och har tränat och tävlat distansritt med den under denna tid. Min häst har fungerar bra också men kan ibland bli lite hängig i den när han är pigg.

Nu har jag köpt en sån här:

http://pub14.bravenet.com/photocenter/album.php?img=93068&usernum=1183213868

som är en distanssidepull iom att den är gjord i Biothane och det finns lösa bettstycken till den om man vill rida med bett. Jag var lite fundersam på om den är för mjuk över nosen (McLellan har rep) men min häst är helt ridbar i bara grimma så jag red ut i förrgår för att testa den och blev poisitivt överraskad! Det visar sig att min häst älskar den här sidpullen och han gick mycket, mycket bra på den samt var väldigt mjuk i handen.

Troligen tycker han att den andra sidepullen är för sträv (trots nosludd) så han trivdes helt enkelt bättre i den här.

Så är det nog ofta med bett också - istället för att byta till skarpare på besvärliga hästar borde man testa att byta till mildare eller ta bort bettet. Vi har en häst i stallet som tidigare var besvärlig på tränsbett. Nu går hon på sidepull och är helnöjd men blir tokig med tränsbett. Och hon är regelbundet raspad och kollad i tänderna utan problem.

/Camilla

golden_tinka skrev:
Har tänkt dom tankarna många gånger! Fast när det gäller bettlösa alternativ finns det ju mer att välja på än hackamore!:) Sidepull, bitless bridle, repgrimma och kapson dessa har ju ingen hävstångs verkan och skulle säkert uppskattas av hästar med nybörjare på ryggen!:banana:

Jag kan inte annat än att hålla med...:bow: Sen är det ju såklart individuellt. Min kusins dotter har en ponny som är superstark, han är snäll och skulle aldrig kasta av någon men vill han hem så går han hem (det är bara att hålla i sig till man är hemma:p ) och honom skulle jag inte våga ha bettlöst på.

En avlägsen bekant köpte en ponny som Gud vet vad han varit med om. Enligt utsago (av flera olika personer) ska denna stackars ponny ha enorma är inne i munnen, det ser ut som om någon ridit honom med taggtråd i käften!:mad: Jag har enbart sett honom på tävling och då har han gått med hackamore och hästen är så het att den stackars ryttaren sitter o håller honom för brinnande livet och han krullar ihop sig till den grad att han knappt kan andas! Jag har även sett detta stackars ekipage galoppera runt hoppbanorna helt utan någon sm helt kontroll o ta en oxer åt fel håll! (Veckan efter var han visst på väg att hoppa över staketet på paddocken!)
I ett sista försök skaffade de ett rakt tränsbett och det fungerar han hyfsat på, han blöder lite lätt ur munnen varje gång de ridit (enligt utsago av andra alltså, jag har bara ett honom med hackamore).
Det är verkligen HEMSKT hur folk behandlar sina hästar och vilka tortyrredskap man stoppar i käften på hästarna...

Från djupet av mitt hjärta blir jag så ledsen när jag tänker på denna stackars ponny, antagligen springer han för att han förväntar sig smärta och uppepå sitter en ung tonåring som tävlat ganska framgångsrikt med sin tidigare ponny (och varit jättenöjd med det) och storgråter och skriker på hjälp för att hur hon än gör stannar inte hennes lilla häst.

Visst, en sådan här ponny kanske kan ridas till och dresseras och bli superbra, men det kommer att ta tid och det är ju inte meningen att en ung tonårstjej ska behöva riskera både liv o lem för att mamma vill se prisrosetter. Ponnyn hoppar nämligen ALLT man styr honom mot.

//Lillan

*kl*

För att spinna vidare på detta om pessoat. Vad händer om man sätter på och rider med en curbstrap på pessoat? Får den annorlunda effekt då?

Alltså.. nu är detta inte riktat bara till dig, men jag förstår inte varför folk alltid envisas med att försöka sätta kedja på pessoat? Pessoat är inget stångbett, det är ett gagbett. Det är konstruerat för att höjas i hästens mun vid tygeltag, inte verka mot laner och i nacke som ett stångbett.
Är man ute efter ett stångbett så tycker jag att man köper ett sådant, istället för att göra enmassa hemmabyggen.

Tack för tipset!:) Har lite svårt fär utrustning i syntet material vill helst att det skall vara i läder, men det kanske kan vara värt att prova! vad är det för pris på den?
Har letat sidepull i ett år, men plånboken säger nej till dom jag har fastnat för så jag får nöja mig med rep grimma så länge!

Det finns människor och det finns monster...:o
Varför sätter dom inte upp morsan på ponnyn:devil:
Tråkigt när det är så...

Angående din kusins dotters ponny handlar det nog bara om ouppfostran! Skulle nån av haflingerna här hemma bestämma sig för att vända och gå hem, skulle jag inte ha nåt att sätta imot med vare sig bett eller bettlöst! ;)

vilse skrev:
som ni sätter i hästens mun. Har ni den?
Vet ni hur bettet inverkar på hästen?

Tycker det verkar som om stor del (grovt räknat) av sveriges ridande befolkning har väldigt dålig kunskap om bett. Många har ett bett för att "xx som rider höga klasser säger att det är ett bra bett", eller "hon lyssnar så bra med det" (tänkt efter varför hästen lyssnar så bra?)

Har du kunskapen om hur ditt bett fungerar i hästens mun?
Jag hade inte så bra kunskap innan...och när jag tänkte efter så är ju anda funktionen att styra med smärta....så nu rider jag utan bett...i halsring och det funkar mycket bra.

Eh, ja, den är ju inte precis billig - den kostar 850 kr hos www.distansritt.nu men materialet är bättre än läder när det kommer till att sitta på en svettig häst. Ger inte skav, lätt att svampa av och håller sig snyggt. Det är neopren mot nosen.

/Camilla

golden_tinka skrev:
Det finns människor och det finns monster...:o
Varför sätter dom inte upp morsan på ponnyn:devil:
Tråkigt när det är så...

Angående din kusins dotters ponny handlar det nog bara om ouppfostran! Skulle nån av haflingerna här hemma bestämma sig för att vända och gå hem, skulle jag inte ha nåt att sätta imot med vare sig bett eller bettlöst! ;)

Ja du, jag skulle kunna (om jag hade pengar) köpa ponnyn bara för att låta honomsomna in. Det lilla som jaghar sett av honom visar ingen glad ponny som hoppar av glädje och fri vilja. Snarare en ponny som tror att han ska fåsmk stryk att han inte kan gå på 14 dagar om han inte hoppar flera meter över allt som man styr emot...

Min kusins dotters ponny är säkert lite ouppfostrad. Samtidigt är det lite svårt eftersom det är dottern som måste lära sig att ta kommandot o bli ledaren. Mot min kusin (som är lätt som ett löv, men för långför ponnyn) skule han aldriggöra nåt sånt. Ponnyn bara vet att han är starkare (o smartare) än unga hästflickor.
Men det är sånt som de får jobba med hela tiden och det är bra för dottern i framtiden att ha haft en häst som man får kämpa lite med. För även om han är envis så är hn väldigt,väldigt snäll. OM han skulle sticka o dra hem i full kareta (vilket han inte gör,han GÅR så länge man drar i tyglarna) så är det bara att ta mantag o hålla i sig för det är raka vägen hem utan krumbukter som gäller.

//Lillan

*kl*
Säger som någon sa här ovanför, alla bett har ett syfte: Styra och kontrollera hästen med hjälp av smärta eller hot om smärta.

De senaste bettet jag red på var en smal tung stång med låg tungfrihet och skänkelförhållande 1/2 + kapson. Visst, jag kan göra allt med en vickning på lillfingret, men jag har en häst som går och spänner sig, och som faktiskt har ett smärtredskap i munnen, det nervområde på kroppen som ALDRIG kan "vänjas" med smärta(det går inte att få en häst okänslig i munnen, men det går att lära den att hantera smärta med ett mottryck!). Varje ynka gram jag lägger i tygeln ger alltså en impuls till hästens mun! Snacka om att det lär göra ont om jag råkar lägga dit ett kilo eller så! Den delen av hästens mun som tar trycket från en stång, lanen, är en benås med nervvävnad och hud på. Det är otroligt lätt att skada denna vävnad, och det är väldigt lätt att orsaka smärta.
Tränsbettet verkar litet annorlunda i hästens mun som sagt, men även det gör skada på lanerna, men också gommen(prova att trycka upp en finertopp i mjuka gommen på dig själv...även ett väldigt litet tryck är obehagligt!) och tänderna kan ta skada.

Förutom de rena skadorna som kan uppstå, så stör man andning, salivering och sväljreflex när man stoppar in saker i munnen på hästen.

Nu rider jag uteslutande på bettlösa alternativ. Allt från grimma, repgrimma, kapson, sidepull, remontgrimma och rem runt halsen... Visst, ibland får jag ta bestämt i travaren när han vill tävla, men jag gör honom iaf. inte illa, och jag styr honom inte med smärta!

/Migo

Migo skrev:
Nu rider jag uteslutande på bettlösa alternativ. Allt från grimma, repgrimma, kapson, sidepull, remontgrimma och rem runt halsen... Visst, ibland får jag ta bestämt i travaren när han vill tävla, men jag gör honom iaf. inte illa, och jag styr honom inte med smärta!

Nej, inte i munnen. Men vad är det som säger att hästen inte upplever obehag på nosrygg eller halsen (när du tar i halsremmen)? Har hästen sagt detta till dig eller? :smirk:

Om man har mjuk hand på bett så behöver detta heller inte orsaka smärta. Hur hård på handen är du om din häst får ont varje gång du rör tygeln??? :eek:

Ska man leva efter din princip att allt man gör orsakar obehag så ska man inte rida hästen alls!!!!! Ej heller leda den i grimma, eller grimskaft runt hals därför det vidrör ju hästen. Och när vi ändå är på gång så är det nog allra bäst att inte klappa eller stryka hästen med handen heller för det är ju en form av kontakt och hur vet vi med all säkerhet att hästen inte får ont just där???? :smirk:

Måste ju sen bara tillägga att jag tycker bettlöst är kanon, men man kan heller inte såga bett helt och hållet heller. Bettet är aldrig hårdare än handen som kontrollerar det.

Senast ändrad av en moderator:

Tja, jag har en stång med långa skänklar och helt rak och smal mundel och det är det bett som min häst gillar bäst och är avslappnad med den likaväl som med sidepullen... Och min häst är en riktigt sjåp - han skulle aldrig tolerera smärta.

En gång hade han fått en spark i ett bakknä och när jag kom in med honom hoppandes på tre ben på ATG-kliniken så tittade veterinärerna på varandra och skakade på huvudena. "Lugn", sa jag - "han filmar bra". De trodde jag var knäpp men det visade sig vara en ren muskelskada och efter att ha blivit ompysslad lite så kunde han minsann gå på alla fyra hur bra som helst och tävlade 2 veckor senare... ;)

Jag måste faktiskt hålla med.

Visst finns det hästar som upplever smärta av bett av en eller annan orsak, men jag har en häst som visar väldigt tydligt när saker gör ont för hon vet att jag lyssnar.
Rider vi ett pass i paddocken får jag aldrig någon info om att det gör ont.
Jo alla ledade bett får jag stora protester mot, även hackamore.

Och då rider jag på en stång med långa skänklar och hög tungfrihet helt enkelt för att hon gillar det. Och nej det är inte p.g.a att det inte är stång som jag inte märker det. Hon visar det så bra på andra sätt än att man känner det genom munnen.

Så visst jag är med er: alla häst ska inte ha bett i munnen, men att förkasta det helt...nja där är jag inte med er.

Lillan_tuff
Jag tycker då inte vi gjort annat än att diskutera hackamore. finns hur många trådar som helst om det längre bak.
Där de allra flesta är eniga om att det bara slutar på ett sätt; en avknäppt häst oavsett ryttare.

som ni sätter i hästens mun. Har ni den?
Vet ni hur bettet inverkar på hästen?
Svar ja, men det finns alltid mer att lära sig.
Men som utbildad ridlärare enligt RIK-modellen och med gedigen erfarenhet även från trav, galopp och körning sedan många år tillbaka är det skrämmande att följa trenden med att folks hästkunnande holkas ur.
Detta dessutom i en takt som man inom flyget kallar explosive decompression.
Riktigt, riktigt läskigt och framförallt synd om hästarna som blir drabbade! Ridlära enligt Hööks-katalogen är för länge sedan befäst i Sverige och jag hoppas personligen att den går att motarbeta och stoppa.

Jag har koll på det med bett å det är väldigt många som betslar upp hästen för de inte klarar ut den annars! men hallå då är det ingen sport man ska kunna klara hästen på ett så milt bett som möjligt!! Klart att hästen lyssnar bra på ett starkt bett den har ju inget annat val det gör ju ont!!! jag skulle inte få för mig att bättsla upp en häst om det absoulut inte behövdes.. jag har haft häst i flera stall å hjälpt några å de har haft starka bett på de har bett mig rida å jag har bara sagt att jag rider på ett vilkor! TA AV DET HEMSKA BÄTTET!!!! Och så står de där ojsan går de att rida på ett mildare bätt! klart att det går! han ska bara klara av det som ryttare!
sätt på ett rakt tills en början när hästen lyssnar på det så kan man byta till ett mildare bett så gjorde jag med min häst och tjejen som hade hästen innan är en av de bästa av alla young riders i sverige och hon hade ett jätte skarpt bett på henne! och nu har hon aldrig varit bättre i munnen åch lyssnar på minsta lilla man rider 1 gång hand och 99 gånger ben av hundra!

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
522
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
543
Senast: Edla
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 522
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken ras passar mig?
  • Kattbilder #10