Kunskapsnivå föl vid försäljning

Pratsch

Trådstartare
Vad förväntar man sig normalt att ett föl på 6-10 månader ska kunna när den flyttar till nya ägaren?

Jag och den andra parten verkar ha lite olika förväntningar så jag tänkte höra vad som är praxis 🙂
 
Jag envisas med att inte sälja föl, däremot har jag köpt ett en gång.

Det jag anser att de ska kunna (och som alla kunnat i den åldern) är att ledas till och från hage/stall, stå uppbunden och bli borstad samt kratsad hovar. De ska vänta på sin tur vid fodring. Kunna verkas hovarna på utan alltför mycket diskussioner.

Bonus är om de åkt transport nån gång och om de är lugna trots att de är själva i en box/hage (men det funkar att träna upp senare också).
 
Jag är nyfiken på vad den andra partens förväntningar är, om du inte har något emot att säga 🙂

De är mest att de önskar filmer när vi ”tränar” vardagshantering för att se hur fölet utvecklas. Fölet kunde i somras vara uppbunden (även själv med mamman stundtals utom synhåll), gå i grimskaft, lyfta hovar och åka transport med mamman. Sedan dess har jag inte ”tränat” något mer utan de går på lösdrift med daglig tillsyn och hanteras inte mer än nödvändigt.

Min tanke är att det fölet redan kan är inget vi behöver öva på. Jag var mest lite fundersam över vilket utveckling de vill se och om jag missat något 🤷‍♀️
 
De är mest att de önskar filmer när vi ”tränar” vardagshantering för att se hur fölet utvecklas. Fölet kunde i somras vara uppbunden (även själv med mamman stundtals utom synhåll), gå i grimskaft, lyfta hovar och åka transport med mamman. Sedan dess har jag inte ”tränat” något mer utan de går på lösdrift med daglig tillsyn och hanteras inte mer än nödvändigt.

Min tanke är att det fölet redan kan är inget vi behöver öva på. Jag var mest lite fundersam över vilket utveckling de vill se och om jag missat något 🤷‍♀️

Hm... Jag tänker att det såklart går att "visa" utveckling, men då behöver man ju filma ganska ofta och klippa ihop de äldsta klippen med de nyaste. Tex om man leder ett nyfött föl med handduk runt rumpan och sen ett fem månader gammalt föl i vanligt grimskaft, då är ju det en tydlig utveckling. Men jag förstår inte riktigt varför köparna behöver se det? Det intressanta är väl typ en film där ni leder fölet och kanske lyfter hovarna uppbunden?
 
Hm... Jag tänker att det såklart går att "visa" utveckling, men då behöver man ju filma ganska ofta och klippa ihop de äldsta klippen med de nyaste. Tex om man leder ett nyfött föl med handduk runt rumpan och sen ett fem månader gammalt föl i vanligt grimskaft, då är ju det en tydlig utveckling. Men jag förstår inte riktigt varför köparna behöver se det? Det intressanta är väl typ en film där ni leder fölet och kanske lyfter hovarna uppbunden?
Köparen var med på utställning med fölet i somras när det var runt 3 månader så köparen har sett fölet live när det leddes och lastades även på en ny plats. Men jag kan absolut filma lite hantering om de vill det men jag blev bara så ställd över hur frågan var formulerad 😊
 
För fölets skull är det väl bra om det är van att vara ifrån sin mamma, går att leda skapligt samt har åkt transport med sällskap någon gång innan flytten. Dessutom bör det givetvis vara möjligt att lyfta och verka hovarna.

Något mera skulle jag inte förvänta mig med ett föl eller ens en åring, faktiskt. Och skulle helt krasst inte vilja sälja till någon som anser att ett föl ska "tränas".

Ett föl som varit iväg på utställning och uppfört sig bra där anser jag vara "långt framme" för sin ålder (gör oftast det med mina egna) - då har den ju både åkt transport samt blivit ledd och noggrant borstad och knoppat, evt även tvättat. Räcker i massor.

Köper man föl från större uppfödare utomlands så är de ofta knappt hanterade innan avvänjing från mamman...
 
Vad förväntar man sig normalt att ett föl på 6-10 månader ska kunna när den flyttar till nya ägaren?

Jag och den andra parten verkar ha lite olika förväntningar så jag tänkte höra vad som är praxis 🙂
När jag köper föl har jag inga förväntningar alls, mer än att det självklart vants av ifrån mamma och sovit själv lite grann, ätit lite foder och sådär. Sen ska det ju ha skötts om och verkats och så, men jag har inga krav på hantering. Behöver knappt vara ledvan, eller varit uppbunden eller nåt alls. Gör gärna allt sånt själv, så jag får det som jag vill ha det. Handlar av erfarna uppfödare.

Skulle inte sälja föl till någon som inte vet vad den gör.
 
Jag anser att det är rimligt att den haft grimma, att man tagit den på, kroppens delar, att den träffar hovslagare och har papper/vacc/avmaskning i ordning. Som uppfödare anser jag det ett plus om den åkt transport en del med mamman, ätit lite olika fodermedel så de inte blir kräsna och har stått uppbunden med fast uppbindning, men alla är inte redo att bindas upp som små föl.
Jag anser inte att köparen kan förvänta sig något utöver detta, och förstår de inte det hade jag undrat över hur bra koll de har på vad som är rimligt att göra med en liten fölunge som gått tillsammans med sin mor?
 
Jag anser att det är rimligt att den haft grimma, att man tagit den på, kroppens delar, att den träffar hovslagare och har papper/vacc/avmaskning i ordning. Som uppfödare anser jag det ett plus om den åkt transport en del med mamman, ätit lite olika fodermedel så de inte blir kräsna och har stått uppbunden med fast uppbindning, men alla är inte redo att bindas upp som små föl.
Jag anser inte att köparen kan förvänta sig något utöver detta, och förstår de inte det hade jag undrat över hur bra koll de har på vad som är rimligt att göra med en liten fölunge som gått tillsammans med sin mor?
När jag köper föl har jag inga förväntningar alls, mer än att det självklart vants av ifrån mamma och sovit själv lite grann, ätit lite foder och sådär. Sen ska det ju ha skötts om och verkats och så, men jag har inga krav på hantering. Behöver knappt vara ledvan, eller varit uppbunden eller nåt alls. Gör gärna allt sånt själv, så jag får det som jag vill ha det. Handlar av erfarna uppfödare.

Skulle inte sälja föl till någon som inte vet vad den gör.

Jag är inte orolig 🙂. I min ras är det vanligt att köra in unghästarna tidigt och det ses som en merit om fölet gått bredvid mamman vid körning. Köparen har ett eget föl fött i år som gått med mycket bredvid deras andra hästar när de varit ute och kört och då tror jag att det är ovant för dem att mitt föl inte följer med ut på samma vis. Jag har dessutom lösdrift medan köparen har box så själva hästhållningen skiljer sig också. Det finns helt enkelt ingen anledning för mig att leda fölet varje dag utan jag gör det endast när jag behöver vilket inte blir ofta alls.

Jag har sålt hästar till olika slags köpare och kommit fram till att oavsett hästhållning så vill de allra allra flesta hästägare hästens bästa. Så länge magkänslan inte säger tvärt nej så säljer jag rent krasst till första spekulant som betalar handpenningen.
 
Hade inte haft några förväntningar alls (självklart avvand och ha sett hovslagaren och sådana grejer). När jag jobbat inom trav och galopp har det varit mer regel än undantag att fölet utöver hovslagare knappt sett en människa, avvänjningen brukar fungera så att man samlar ihop de föl man har så de får trygghet i varandra men ingen vidare hantering... Ett föl som åkt transport med mamma och går hyfsat att leda etc hade varit fullt tillräckligt om jag skulle köpa ett föl idag.
 
Jag är inte orolig 🙂. I min ras är det vanligt att köra in unghästarna tidigt och det ses som en merit om fölet gått bredvid mamman vid körning. Köparen har ett eget föl fött i år som gått med mycket bredvid deras andra hästar när de varit ute och kört och då tror jag att det är ovant för dem att mitt föl inte följer med ut på samma vis. Jag har dessutom lösdrift medan köparen har box så själva hästhållningen skiljer sig också. Det finns helt enkelt ingen anledning för mig att leda fölet varje dag utan jag gör det endast när jag behöver vilket inte blir ofta alls.

Jag har sålt hästar till olika slags köpare och kommit fram till att oavsett hästhållning så vill de allra allra flesta hästägare hästens bästa. Så länge magkänslan inte säger tvärt nej så säljer jag rent krasst till första spekulant som betalar handpenningen.

Vi brukar reglera i avtalen vad som skall göras/vad som ingår i skötseln fram tills köparen hämtar sin häst. Om en köpare vill att man skall göra mer utöver det (och hanteringen kan anses som rimlig med tanke på individ och ålder) så hade jag utgått från att viss ekonomisk kompensation skall förekomma, typ en uppstallnings/skötselkostnad som regleras i ett avtal. Om så inte är fallet hade jag fint försökt säga att situationen kan omförhandlas mot kompensation, annars gör allt utöver det som står i kontraktet endast om tid och ork finns.

Allt det där de gör med sin fölunge går ju lika väl att introducera för en nybliven åring, utan att missa några milstolpar i deras utbildning, men jag förstår att det kan vara svårt att uttrycka det om deras förväntningar inte överensstämmer med din situation.
 
Vad förväntar man sig normalt att ett föl på 6-10 månader ska kunna när den flyttar till nya ägaren?

Jag och den andra parten verkar ha lite olika förväntningar så jag tänkte höra vad som är praxis 🙂
Alla gör olika. Själv föredrar jag att göra få saker men rätt från början. Jag tycker inte dom behöver kunna så mkt när dom är så små. När mina föl är 6 månader har dom gått i snöre fåtal gr, blivit verkade, avmaskade, chippade samt borstade inför fölvisning.
 
När jag köpte föl var det reglerat i avtalet vad uppfödaren skulle ha gjort med fölet innan den kom till mig, vilket var borstas av, ledas, verkas. Sen fick jag (utan att be om det) videos varje vecka vad fölet hade för sig, inte direkt på "träning" utan på vardagliga moment som när han fångades in i hagen, kratsade hovarna osv. Det var trevligt o få följa hans utveckling på det sättet innan han kom till mig och jag fick även se hur de gjort "hemma" så att jag kunde göra på ett liknande sätt o inte bryta för mkt mönster för honom när han kom hit.
Fö stod det även i avtalet när han skulle avvänjas, hur länge han skulle varit utan mamma när han kom till mig o hur han levt under tiden (stått på egen box o vad han ätit osv), vilket jag tyckte var superbra! :D
 
Att fölet är ordentligt avvant, haft grimma på sig, och träffat hovslagaren.
I övrigt att papper, vaccination och avmaskning är i ordning.
Jag ser gärna att uppfödaren plockat in fölet innan jag kommer så det inte är hysteriskt över att lämna flocken när jag ska lasta.
 
Ett 10 månaders föl är väl snarast en åring och det jag tycker man bör ha gjort är att vant den vid att man rör vid den på hela kroppen, att den är van vid grimma och att när en människa håller är den fast och kan inte slita sig samt att det går att lyfta alla benen. Dessutom att den har en viss vana att vara i box.

Är det ett föl som skall säljas tillkommer såklart att den är fullt avvand, avmaskad osv.
 
Vi ska ju inte sälja årets föl ( iaf inte just nu ) men hon ska ju snart flytta ifrån mamma eller snart och snart men till årsskiftet och då bör hon kunna gå i grimskaft fram och tillbaka till hagen, äta mat med god aptit ( vilket hon gör, hon älskar hö ) och allmänt vara förberedd och inte rädd för människor. Vilket hon aldrig varit hon är sociala av naturen även om vi inte direkt hanterar henne mer en fem-tio minuter om dagen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
7 587
Senast: Soapbubble
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
715
Senast: Sassy
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp