Kurs på 100% på distans på en folkhögskola - hur intensivt???

De fyrfota kräver inte jättemycket. Det är två hästar, en hund och en katt.
För mig hade det varit för mycket. Jag har tre katter och två hästar. Eller ja 2,5 eller tre just nu. Men den sista har just kommit (shettis)
Men det beror ju på vilken aktiveringsgrad man vill ha på hästarna.

Sen om det är något man verkligen vill brukar det ju vara lättare.

Sedan, om du ändå har jobb och så, bland det värsta som kan hända är att du måste hoppa av om du börjar och det bara inte går..
Vilket du förhoppningsvis är klok nog att göra om du märker att det här blir för stressigt.

Det finns ingen chans till tjänstledigt på säg 25-50% från ditt jobb för studier? Det kansle kunde vara en idé annars?
Om du överlever utan en del av lönen då..
 
Svarar alla. Jag har fått mejlsvar från läraren att man bör kunna lägga ca 20 timmar/vecka på studierna. Viket inte känns helt omöjligt för mig. Att vara tjänstledig/ta CSN är känns tyvärr inte riktigt realistiskt, så jag får nog köra på ändå :) !

Hästarna är rätt gamla och aktiveras inte. De går bara i hage och skrotar, så inte så mycket tid går åt där.

Det är liksom lite min chans, känns det som, för att ge sig på att skriva på egen hand blir nog svårt. Jag behöver nog något som "petar" lite på mig och håller mig på rätt kurs :) !
 
Det är liksom lite min chans, känns det som, för att ge sig på att skriva på egen hand blir nog svårt. Jag behöver nog något som "petar" lite på mig och håller mig på rätt kurs :) !

Testa kan du ju alltid göra. En ren skrivarkurs är inte detsamma som en kurs med många olika ämnen samtidigt, och kursen har gissningsvis inte någon praktikdel eller liknande.

Jag tänker lite på hur mycket du får ut av studierna bara - inte enbart att du klarar kursen, utan att du faktiskt har tid och kapacitet att processa och bearbeta uppgifterna så att de utvecklar dig och att du inte bara slänger ihop något varje vecka för att hålla deadlines.
 
Testa kan du ju alltid göra. En ren skrivarkurs är inte detsamma som en kurs med många olika ämnen samtidigt, och kursen har gissningsvis inte någon praktikdel eller liknande.

Jag tänker lite på hur mycket du får ut av studierna bara - inte enbart att du klarar kursen, utan att du faktiskt har tid och kapacitet att processa och bearbeta uppgifterna så att de utvecklar dig och att du inte bara slänger ihop något varje vecka för att hålla deadlines.
Kursen handlar till största del om ett eget projekt, och idén har funnits med mig en längre tid nu. Det handlar om en gåta som jag har släktforskat kring sedan december 2017, och som jag har tänkt och grunnat väldigt mycket på. På senare tid har jag kommit fram till att jag skulle vilja skriva en roman kring de här personerna, genom att använda den fakta som jag har plus att utveckla karaktärer, miljöer, osv ur hur jag föreställer mig att de/det var när de levde. Jag känner mig själv, och förstår att jag behöver något som denna kurs för att hålla mig själv disciplinerad..... ;)
 
Kursen handlar till största del om ett eget projekt, och idén har funnits med mig en längre tid nu. Det handlar om en gåta som jag har släktforskat kring sedan december 2017, och som jag har tänkt och grunnat väldigt mycket på. På senare tid har jag kommit fram till att jag skulle vilja skriva en roman kring de här personerna, genom att använda den fakta som jag har plus att utveckla karaktärer, miljöer, osv ur hur jag föreställer mig att de/det var när de levde. Jag känner mig själv, och förstår att jag behöver något som denna kurs för att hålla mig själv disciplinerad..... ;)
Då är det väl bara att köra på.
Skiter det sig får du väl hoppa av kursen, men kanske redan hunnit få ut en del av den då.

Lycka till!
 
Ja såklart. Det är inga problem. Jag jobbade heltid samtidigt som jag läste min magister på 50% under tre år. Vi skulle dessutom vara på plats två dagar i månaden. Lätt som en plätt. Vi har inga barn men en gård full med djur.
Nu har jag extremt lätt för mig men tror det skulle fungera ändå.
 
Jag har hittat en DRÖMKURS på en folkhögskola. Kursen kallas för en 1-årig utbildning. Den är på heltid och helt på distans. Jag skulle jättegärna vilja gå, men funderar klart på om det går att kombinera studierna med heltidsjobb utan att det blir alldeles för mycket? Orkar man? Hur intensiva är studierna på en folkhögskola (om det överhuvudtaget går att generalisera)?

Låter slappt i mina öron.
Jag pluggade 150% på uni och jobbade heltid natt en period när jag utbildade mig.
Men har du hästar, kids, är stresskänslig eller har lite svårt med i inlärningsbiten kan det såklart bli svårt att hinna/orka med. Det är nog väldigt individuellt
 
Låter slappt i mina öron.
Jag pluggade 150% på uni och jobbade heltid natt en period när jag utbildade mig.
Men har du hästar, kids, är stresskänslig eller har lite svårt med i inlärningsbiten kan det såklart bli svårt att hinna/orka med. Det är nog väldigt individuellt
På allvar hur klarade du det, du måste ju ha sovit någongång? Eller var det typ etologi med en föreläsning om dagen?
 
Låter slappt i mina öron.
Jag pluggade 150% på uni och jobbade heltid natt en period när jag utbildade mig.
Men har du hästar, kids, är stresskänslig eller har lite svårt med i inlärningsbiten kan det såklart bli svårt att hinna/orka med. Det är nog väldigt individuellt
Hästar - ja. Men de är bara på typ kvartsfart... ;)

Kids - nej.

Stresskänslig - nej, inte speciellt.

Svårt med inlärning - nej, inte det minsta.

Känns som om förutsättningarna är rätt goda...... :D
 
Jag har hittat en DRÖMKURS på en folkhögskola. Kursen kallas för en 1-årig utbildning. Den är på heltid och helt på distans. Jag skulle jättegärna vilja gå, men funderar klart på om det går att kombinera studierna med heltidsjobb utan att det blir alldeles för mycket? Orkar man? Hur intensiva är studierna på en folkhögskola (om det överhuvudtaget går att generalisera)?

Jag pluggar på folkhögskola och nu är den på distans. Om jag hade varit en sån person som klarar av heltidsjobb från början hade det inte varit några problem.
Det beror ju på så mycket. Vad du har för jobb, pendlingstid, andra intressen såsom hus, trädgård, barn och djur. Och vad det är för utbildning.
Men sök! Livet är för kort för att inte göra det en egentligen vill.
 
@bettysmatte vad kul med en skrivarkurs! Jag har gått det för över 20 år sedan på folkhögskola fast på skolan och inte på distans. Det var kul men väldigt intensivt. Det som tog mest tid var eget skrivande och textläsning och analys av de andras texter.

Då vet jag att de var oerhört populära och till min kurs var det över 300 sökande och 20 kom in hur det är idag har jag ingen aning om. Var iallafall ett väldigt roligt år som gav mig mycket. Mitt största misstag var att inte hålla i skrivandet efter det året tyvärr så min roman blev aldrig klar.

Iallafall lycka till och hoppas du kommer in!
 
@bettysmatte vad kul med en skrivarkurs! Jag har gått det för över 20 år sedan på folkhögskola fast på skolan och inte på distans. Det var kul men väldigt intensivt. Det som tog mest tid var eget skrivande och textläsning och analys av de andras texter.

Då vet jag att de var oerhört populära och till min kurs var det över 300 sökande och 20 kom in hur det är idag har jag ingen aning om. Var iallafall ett väldigt roligt år som gav mig mycket. Mitt största misstag var att inte hålla i skrivandet efter det året tyvärr så min roman blev aldrig klar.

Iallafall lycka till och hoppas du kommer in!
Det är det ju det jag misstänker tyvärr, att det är VÄLDIGT många sökanden.....
 
@bettysmatte vad kul med en skrivarkurs! Jag har gått det för över 20 år sedan på folkhögskola fast på skolan och inte på distans. Det var kul men väldigt intensivt. Det som tog mest tid var eget skrivande och textläsning och analys av de andras texter.

Då vet jag att de var oerhört populära och till min kurs var det över 300 sökande och 20 kom in hur det är idag har jag ingen aning om. Var iallafall ett väldigt roligt år som gav mig mycket. Mitt största misstag var att inte hålla i skrivandet efter det året tyvärr så min roman blev aldrig klar.

Iallafall lycka till och hoppas du kommer in!
Finns det någon sökbar statistik för antagning till kurser på folkhögskola (liknande som det gör för kurser på högskola/universitet)? Om du (eller någon annan) vet? Eller är det från respektive skola man får info kring antal sökanden och antal antagna?
 
Finns det någon sökbar statistik för antagning till kurser på folkhögskola (liknande som det gör för kurser på högskola/universitet)? Om du (eller någon annan) vet? Eller är det från respektive skola man får info kring antal sökanden och antal antagna?

Jag tror inte det finns någon sökbar statistik tyvärr som det gör när man söker till högskolan. Enklaste är nog att skicka ett mail till skolan och fråga hur många som har sökt efter ansökningstiden gått ut. Har du sökt till mer än en skola? Det finns ju flera som har skrivarkurser på distans där man just jobbar med manus. Kolla in folkhögskolornas informationstjänst om du inte redan har varit inne där, då får du en heltäckande bild av vad som finns.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Har funderat mycket på att studera på distans och så småningom söka mig vidare i arbetslivet. Jobbar heltid med vårdadministration nu...
2
Svar
20
· Visningar
1 965
Senast: lil-sis
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 415
Senast: MJLee
·
Hundträning Jag ska få hem en valp efter årsskiftet och funderar och planerar redan nu. Jag har en vuxen hund som både är genomsnäll men också har...
Svar
3
· Visningar
1 193
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 905
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp