Bukefalos 28 år!

Kval till unghäst-VM i dressyr samt 3-årstestvinnare

Cyllene

Trådstartare
(i hoppning)

Följande hingstar är fäder till de deltagande hästarna:

Don Frederico
Don Primero *2
Sandro Hit *2
Master*3
Briar *2
Bayron
Blue Hors Hertug
Friendship
Londonderry
Hohenstein
Longchamp

6 är e svenskfödda hingstar.

5 av 18 är födda i annat land.

8 har mödrar som är importerade.

Appropå internationell avel.



Samtidigt så har jag snabbkollat lite på vinnarna av 3-årstesten i hoppning.

Följande hingstar är fäder till vinnarna:

Orlando (3 segrare)
Emmerton (3 segrare)
QE (3 segrare)
Pentagon
Quidams Rubin
Prestige VDL
Rhodes Scholar
Belissimo M
Pomme Royal
Contendro
Sack
Camaro M
Argentinus

Vilka av dessa finns tillgängliga i Sverige i år?

Bara lite funderingar på vad det är för stammar på våra bästa hästar!
 
Sv: Kval till unghäst-VM i dressyr samt 3-årstestvinnare

Kan ha varit den. Nu är det ju missvisande att bara titta på vinnarna, det vore intressant att kolla upp alla hoppdiplomen. Det började jag kolla häromdagen men sen hade jag bort dem lapppen! :crazy:
 
Sv: Kval till unghäst-VM i dressyr samt 3-årstestvinnare

Och jag satt faktiskt och tittade igenom alla hopphästar som fått över 45 p.
Mst intressant i min studie var benställningen, men jag bluddrade bort det och sedan har det kommit en del nya resultat.

Framförallt en hingst utmärkte sig med flera 8-10 or på hoppningen, men 6 på benen. (avkommorna).

Ska se om jag kan uppbåda kraft att börja om.
 
Sv: Kval till unghäst-VM i dressyr samt 3-årstestvinnare

Min cardento fick hoppdiplom , 10-8 på hoppningen och 8 på benen :D
 
Sv: Kval till unghäst-VM i dressyr samt 3-årstestvinnare

Det hade varit intressant att se hur många segrare/diplomhästar det var per hingst i förhållande till hur många hingsten betäckte för 3 år sedan tycker jag... Statistik är intressant, men det är ganska mycket jobb att ta fram underlaget, om jag får tid i helgen ska jag räkna lite.
 
Sv: Kval till unghäst-VM i dressyr samt 3-årstestvinnare

aha de visste jag inte.
Men de är en bra regel .. för vad spelar de för roll om hästen hoppar helt super om den ändå inte klarar av påfrestningarna på benen.
 
Sv: Kval till unghäst-VM i dressyr samt 3-årstestvinnare

Pentagon finns på fryst eftersom han är död, eller, jag tror han finns på fryst...
 
Sv: Kval till unghäst-VM i dressyr samt 3-årstestvinnare

Såg den ena Orlandon, och måste ju säga att jag dräglade över den.
Rörde sig inte något, men var vacker som en dag och hoppade :love: .

Ang hur många som finns tillgängliga i år?
Vid en snabbkoll, så är det bara Camaro M som finns på TAI?
+ ett par på FAI import?

Vore kul om någon orkade se igenom klass I pållarna.
Trist att inte clownen är här, h*n var ju bra att sammanställa det!

Det finns väl bla en svart kille som behöver lite bra resultat för att bättra på sina BLUP? :angel:
Pomme R hade säkert inte mer än 10-15 ston -04? Men den vinnaren räknas säkert till "någon enstaka bra individ"...
mvh
 
Sv: Kval till unghäst-VM i dressyr samt 3-årstestvinnare

Det hade varit intressant att se hur många segrare/diplomhästar det var per hingst i förhållande till hur många hingsten betäckte för 3 år sedan tycker jag... Statistik är intressant, men det är ganska mycket jobb att ta fram underlaget, om jag får tid i helgen ska jag räkna lite.

Jag har inte räknat nåt eller så, men pratade idag med Bocellis hingsthållare (har ju fått en Bocellihingstunge i år) och enligt honom så hade Bocelli 17 deltagande avkommor i årets 3-årstest (av 45 födda -04) och 13 av dem fick klass I eller diplom som gångartstalang.
 
Sv: Kval till unghäst-VM i dressyr samt 3-årstestvinnare

Min pålla gick klass I i hoppning, hon är e. Blue Talk xx. Tyckte det var roligt då han inte lämnat så många avkommor samt att nästan inga är visade. Mitt sto var den enda i år som gick treårstestet vad jag har kunnat hitta.
 

Liknande trådar

Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 224
Senast: Vingra
·
Avel Länk till ASVH: http://www.asvh.se/nyheter_behallare/avelsindex-2012-klara Hoppningen domineras av Indoctro, Contendro, Cardento...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 158
Senast: Fenestra
·
Avel Dressyr stammade 2 B. v. Belissimo M – Rubin-Royal- Feiner Stern gekört/licensed -Prämienhengst 6 Df. v. Burlington – Pik L – Grande...
Svar
3
· Visningar
1 823
Senast: KickiH
·
Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 134
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp